Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

X-men trilogin är den sämsta idén Patrick Steward haft ! detta säger jag inte för att han skulle gjort en dålig skådespelarprestation , tvärtom så var de flesta skådisars(undantaget Jackman) arbete lysande . men manusförfattarna hade nog inte läst något om X-men de gjorde X-men trilogin . det gjorde att det inte känns canon

• Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Nu har jag inte sätt hela triologin men du får tänka på att det är svårt att rakt av föra över en serie till en film då det är två olika medier (det är likadant med böcker för övrigt). Så ibland måste man kanske bryta mot canon för att det överhuvudtaget ska gå att göra film av någonting. J.

Postad (redigerade)

Tycker Battlestar Galactica är en av de bästa serier jag har sett. Varför? Dess universum försöker hålla sig vetenskapligt korrekt till mycket vilket jag föredrar i serier då man får större förståelse för hur det fungerar. Sen filmar de som om det vore en dokumentär vilken ger effekten att man är där, något som uppskattas (precis som Cloverfield, berättelsen kanske inte var den bästa men man fick känslan att stå mitt i ett brinnande New York). BSG har även mycket intriger där man själv sitter och håller med eller dum förklarar dem för sina beslut. När man gör det så är det en bra serie, det gör jag även i Star Trek men inte till den grad som det blir på Galactica. Allt detta finns även i serien Rome, min Nr.1 favorit serie. Sen gillar jag "Bleak Future" filmer/serier och BSG hamnar i den kategorin.

Vill även säga att amiral Adama är den skönaste befälhavaren av ett sjärnskepp jag någonsin sett.

Den sämsta jag har sett är Andromeda, när andra säsongen börjar. Första var det någorlunda, de hade ett mål, lite intressanta karaktärer som alla var lite mystiska med sina egna mål men efter säsong 1 försvann allt det. Då fick serien bosätta sig i papperskorgen.

En serie jag kan rekommendera är Star Wars: The Clone Wars. En animerad serie som utspelar sig mellan Ep. II och Ep. III. Man får följa diverse karaktärer i Republiken i kampen mot CIS. Anakin är en så mycket bättre karaktär här än den bortskämda och arroganta ynglingen vi får se i filmerna. Dessutom får man lära känna klonerna mer vilket aldrig sitter fel. Ni bör även se filmen som har samma namn som utspelar sig precis innan seriens start.

Redigerad av Bebbe
Postad
Nu har jag inte sätt hela triologin men du får tänka på att det är svårt att rakt av föra över en serie till en film då det är två olika medier (det är likadant med böcker för övrigt). Så ibland måste man kanske bryta mot canon för att det överhuvudtaget ska gå att göra film av någonting. J.

Det där är en förklaring som ofta används. Kan inte fatta varför det ska vara så svårt när man gör filmer, att vara troget orginalet. Även om vissa modifikationer behöver göras för "Film-mediet" tycker man att det borde kunna gå att följa Canon och återknyta till serien eller bokens ursprung. Men ofta är filmskaparna mycket dåliga på detta, och resultatet bli också ofta ganska mediokert.

Postad

Det där är en förklaring som ofta används. Kan inte fatta varför det ska vara så svårt när man gör filmer, att vara troget orginalet. Även om vissa modifikationer behöver göras för "Film-mediet" tycker man att det borde kunna gå att följa Canon och återknyta till serien eller bokens ursprung. Men ofta är filmskaparna mycket dåliga på detta, och resultatet bli också ofta ganska mediokert.

Manusförfattare är ju kreativa människor till sin natur och vill väl stoppa in lite eget material här och där får man förmoda. Men mycket i en bok och en serie går helt enkelt inte att göra rakt av och troget. Dessutom, hur mycket spänning för fansen skulle det bli om de bara fick sig till livs det de förväntade sig och kände till hela tiden? J.

Postad

^Allting som funkar i en bok eller serie går ju inte heller att göra i tv eller film. Inre monologer, enorma påkostade scener kan vara för dyra eller tekniskt omöjliga att genomföra.

Sedan finns det definitivt filmer och tv-serier som är bättre än sin förlaga. De är ofta bättre dramaturgiskt uppbyggda.

Hur många författare avslutar kapitel med en cliffhanger ens en gång per bok? Inte särskilt många. Ofta blir det värre ju mer kända författaren är. De säljer på sitt namn, istället för att skriva spännande böcker.

Nord och Syd är ett exempel där tv-serien är bättre än bokserien (som dock är mycket bra den med). Mycket beroende på att tv-serien slutar med en cliffhanger varje gång.

Postad

Nä du har faktiskt lite rätt. I extremt många fall ändrar man långt mer än man måste för att göra en överflyttning från ett format till ett annat. Det senaste exemplet i ordningen är väl Legend of the Seeker. Man har någon slags föreställning om att om en film eller serie är för lik det som varit så funkar det inte i nuet. Idiotiskt egentligen när klassiskt drama som Odyssén funkat hur länge som helst!

Hur många författare avslutar kapitel med en cliffhanger ens en gång per bok? Inte särskilt många.

Öhm, fast nu är det där högst subjektivt. jag bedömer inte en bok eller film/serie vara bra för att det är en cliffhanger. Allrahelst inte om det gäller en bok!

En av mina favoritböcker någonsin är Tim Powers Anubisportarna. Den slutar med ett väldigt kraftfullt och emotionellt slut. Ingen cliffhanger i sikte. Trots det, eller kanske därför, har jag blivit grymt intresserad av hans andra böcker. Och skulle en uppföljare komma på Anubisportarna skulle jag vara den första i kön utanför butiken.

Postad

Ett av mina favorit serier genom tiderna är Babylon 5. Kan aldrig påpeka det tillräckligt. Jag instämmer med er som klagar på att man ser ner på Star Trek Enterprise, för enligt mig var den en bra serie som hade en bra handling "Även om den med Xindierna drog ut på tiden". Skådespelarna var bra och dom delarna av serien som var Off-topic från själv handlingen var suveräna måste jag säga. Läkaren var grymt bra. Kvaliteten var det heller inte fel på. Enligt min mening är de sämsta Sci-fi serierna dom som är försöker vara flera genrer på en gång. Som Bionic Woman "Nej tack".

Postad
Fast å andra sidan finns det ju filmer som är så långt från odyssen och illiaden som man kan komma. Tänker främst på Troja som enligt uppgifter blandar och ger riktigt friskt. J.

Förtydliga gärna. Vad har detta med saken att göra?

• 1 månad senare...
Postad

Jag kan förstå varför många tycker att Farscape är den sämsta sci-fi serien av dom alla, men nu råkar jag också vara en av dom som har hela serien på dvd och som var på Farscape convent i Burbank 2008. Skulle nog vilja kalla mig själv ett hardcore fan. Farscape är en serien som verkligen skiljer sig från mängden, vilket gör den extra tilltalande tycker jag. Och trots att den är lite udda har den samtidigt sina djupa avsnitt/ögonblick. Det gäller att inte ge upp efter några avsnitt; jag tror nästan att serien kommer verkligen i gång först i säsong två. Kan ju alltid skippa första säsongen om det är för konstigt. Gäller att vara väldigt öppensinnad för en serie så unik som Farscape.

Anyways, moving on. Jag är ganska petig när det gäller sci-fi serier trots att många av mina nuvarandra favoritserier är just sci-fi. Har ingen direkt serie jag avskyr men samtidigt så har jag inte så stor koll på seriena inom denna kategori. Så av dom jag vet om, väljer jag nog BSG som min anti-favorit. Jag har sammanlagt sett Andromeda, Star Trek: TNG, Star Trek: Voyager, Stargate SG-1, Stargate Atlantis, Firefly, Babylon 5, Farscape.

• 2 veckor senare...
Postad
Nya Flash Gordon är bland det sämsta jag sett på åratal och nya Bionic Woman var inte mycket bättre den. Av de lite äldre serierna är Galactica 1980 bland de sämsta jag sett. Kunde inte låta bli att se den serien då jag hoppades på en bättring, som desvärre inte kom. Dock var avsnittet "The Return of Starbuck" helt ok. Alien Nation var inte heller någon höjdare fr att inte tala om Earth: Final Conflict. Någon som nämnt serien Total Recall? Vad 17 vad det om egentligen? Nu blir väl alla på detta forum griniga, men Enterprise sög stort! Trista var temperal cold war, xindi-konflikten, alla kontinuitetsfel och Jolene Blalok's skådespelarprestationer (hon var om möjligt ännu sämre i StarGate).

En sak jag inte förstår är varför du tittade i alla fall till säsong tre om den var så dålig :)

Inte bara det. Jag har sett hela Enterprise. Svaret på den gåtan är Stockholm Trekkers Videodagar/Trekdagar. Vill dock tillägga att det finns ljusglimtar även i den serien spec i säs 1, t ex Shuttelpod One.

Jag kan förstå varför många tycker att Farscape är den sämsta sci-fi serien av dom alla, men nu råkar jag också vara en av dom som har hela serien på dvd och som var på Farscape convent i Burbank 2008. Skulle nog vilja kalla mig själv ett hardcore fan. Farscape är en serien som verkligen skiljer sig från mängden, vilket gör den extra tilltalande tycker jag. Och trots att den är lite udda har den samtidigt sina djupa avsnitt/ögonblick. Det gäller att inte ge upp efter några avsnitt; jag tror nästan att serien kommer verkligen i gång först i säsong två. Kan ju alltid skippa första säsongen om det är för konstigt. Gäller att vara väldigt öppensinnad för en serie så unik som Farscape.

Anyways, moving on. Jag är ganska petig när det gäller sci-fi serier trots att många av mina nuvarandra favoritserier är just sci-fi. Har ingen direkt serie jag avskyr men samtidigt så har jag inte så stor koll på seriena inom denna kategori. Så av dom jag vet om, väljer jag nog BSG som min anti-favorit. Jag har sammanlagt sett Andromeda, Star Trek: TNG, Star Trek: Voyager, Stargate SG-1, Stargate Atlantis, Firefly, Babylon 5, Farscape.

Farscape äger ju. Bland de bästa scifiserierna någonsin. Hoppas du hade roligt på conventet. Har du laggt upp bilder? Mitt tips ang Farscape är att se allt i ordning. Annars blir man lätt förvirrad vad som är vad.

Postad

Farscape äger ju. Bland de bästa scifiserierna någonsin. Hoppas du hade roligt på conventet. Har du laggt upp bilder? Mitt tips ang Farscape är att se allt i ordning. Annars blir man lätt förvirrad vad som är vad.

När jag satt och läste ditt inlägg nu precis höll med om allt du skrivit. Sedan upptäckte jag vad jag hade skrivit tidigare. Vet inte vad jag tänkte på; klart man inte borde skippa första säsongen. Har alltid sagt till folk när jag berättat om serien att man måste egentligen följa den från början eller slut för att fatta vad den handlar om. Oftast om man missar ett avsnitt av Farscape så kan det bli lite förvirring. Men den är fortfarfande totalt awesome! :w00t:

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu

• Skapa nytt...