Jump to content

Bästa film-musik-kompositören

Unkas

Recommended Posts

Undrar lite om vilka kompositörer ni rankar högst inom filmvärlden. Varför ni rankar dem högt och vad för unikt de bidragit med till filmvärlden.

Personligen har jag ett antal favoriter.

Jerry Goldsmith är givetvis med då han gjort mycket för Star Trek. Men jag gillar även musiken i exempelvis "The Mummy" och "Rambo".

http://www.imdb.com/name/nm0000025/

Basil Poledouris är givetvis också med på listan. Främst för musiken i Conan som jag tycker är mycket bra och ganska så unik. Gör väldigt mycket för filmen, som inte har så mycket repliker. Då blir musiken väldigt viktig. Musiken i "RoboCop" har han också bidragit med. Och inte minst musiken i "Starship Troopers" som jag tycker passa mycket bra för filmen.

http://www.imdb.com/name/nm0006231/

John Williams är för mig ett måste på denna listan. Star Wars, Jaws, Superman, Indiana Jones, Jurassic Park, Schindler's List. Listan är väldigt lång och talar för sig själv. Han är en av de stora i mordern films musikhistoria.

http://www.imdb.com/name/nm0002354/

Ennio Morricone är dock den person jag rankar högst. Han är helt unik i sin musik och har vid flera tillfällen lyckats få filmer att domineras mer av musiken än repliker. Mycket av anledningen till detta är sammarbetet mellan han och Sergio Leone. Tillsammans har de visat vad som går att åstakomma om man kombinerar film med musik. Därför plaserar jag honom högst upp på listan över de viktigaste kompositörerna i filmvärlden.

http://www.imdb.com/name/nm0001553/

Detta är min lista, vad har ni för favoriter??

Edited by Unkas

Unkas, din lista stämmer bra överens med min egen men jag skulle vilja lägga till James Horner som förrutom Star Trek även komponerat musik till en mängd olika filmer, däribland Willow, och Alan Silvestri som bl.a. gjort musiken till en av mina favoritfilmer: Predator.

Ja, James Horner bör vara med på listan. Willow skulle inte varit lika bra utan hans mycket lyckade musik.

Musiken i Predator som Alan Silvestri skrev är klockren, verkligen musik som fastnar i huvudet. Jag gillar även musiken till The Abyss, som Alan också knåpat ihop.

Edited by Unkas

mina absoluta favorit är Hans Zimmer, han har gjort musiken i extremt många filmer, bland annat The Rock, Broken Arrow, Pirates of the Caribean, Da Vinci-koden, King Arthur... äh nu orkar jag inte fler kolla här (scrolla ner lite bara) någons fina fansite hehe musiken är likadan i alla hans filmer :lol: men det är ju fruktansvärt bra också så det gör inget.

sen gillar jag Alan Silvestri och Jerry Goldsmith väldigt mycket. en helt ny typ för mig är Steve Jablonsky som gjorde det fruktansvärt bra soundtracket till Transformers.

hehe rolig grej om Alan Silvestri är när jag och Emelie skulle filma våran Beowulf-film i WoW. jag tyckte att Van Helsing soundtracket (av silvestri) skulle passa perfekt. men för säkerhetsskul fixade jag riktiga soudtracket från Beowulf, men hehe det lät ju precis likadant men det var ju Silvestri då också. hehe alla filmmusiker måste vara så :P

Zimmer hade jag glömt. Han har gjort en del bra filmmusik vad jag kan minnas men har Pirates of the Caribbean? Har för mig att det var Klaus Badelt.

En kompositör som jag inte känner till så väl är David Arnold men hans musik till Stargate (filmen med Kurt Russel) är riktigt bra. John Carpenter gillar jag också. Både hans filmer och musiken han gjort till många av dem. T.ex. Halloween, Assault on Precinct 13 och Escape from NY.

Zimmer hade jag glömt. Han har gjort en del bra filmmusik vad jag kan minnas men har Pirates of the Caribbean? Har för mig att det var Klaus Badelt.

jag har för mig att det var både Zimmer och Klaus Badelt som gjorde typ ett samarbete. Badelt har jag typ aldrig annars hört talas om, men jag vet att Zimmer gjorde Pirates med nån typ, så förmodligen han då.

jag har för mig att det var både Zimmer och Klaus Badelt som gjorde typ ett samarbete. Badelt har jag typ aldrig annars hört talas om, men jag vet att Zimmer gjorde Pirates med nån typ, så förmodligen han då.

Kollade upp det och Badelt komponerade musiken till första filmen medan Zimmer gjorde musiken till tvåan och trean. Tydligen jobbar de en del tillsammans ibland.

Jag gillar filmmusiken i Sagan om ringen av Howard Shore, han fångar stämningen i filmen på ett fint sätt. Sedan är Star Wars (John Williams), filmmusik inte dum heller - mäktig och fin - varken den gamla eller den nyare. Meet Joe Black (Thomas Newman) har en väldigt fin pianomusik. Jag skulle kunna räkna upp många fler, men det får räcka såhär :)

Unkas, din lista är helt klart bra! Jag skulle dock för egen del lägga till ett till namn - Nino Rota.

Jag tror att jag har hört de namnet i något sammanhang, men i övrigt är det helt okänt. Vad för filmer har han varit involverad i?

Danny Elfman är en stor favvo för mig. Han har gjort musiken till alla Tim Burtons filmer och hans musik är lika karaktäristisk och speciell som Burtons filmer. Mystisk och melankolisk.

Kul också att han har helt annan bakgrund än andra. Är rockmusiker i grunden om jag förstått rätt och sjunger vissa grejer själv i dockfilmerna också

Oj, det finns ju så många bra...

Danny Elfman är min personliga favorit. Han och Tim Burton är en väldigt lyckad kombination. Och så har han ju gjort Simpsons-temat!

Björn Isfält är nog bäst av de svenska, med Bröderna Lejonhjärta högst på listan.

John Barry, för James Bond.

Thomas Newman har gjort American Beauty, ofta framröstat som bästa soundtrack någonsin.

Wendy Carlos, bland annat A Clockwork Orange och temat i The Shining.

Klaus Doldinger, Das Boot!

(Dessutom finns det idag många duktiga tv-spels-kompositörer, som Koji Kondo, Nobuo Uematsu och Jesper Kyd.)

Edited by Marvin

(Dessutom finns det idag många duktiga tv-spels-kompositörer, som Koji Kondo, Nobuo Uematsu och Jesper Kyd.)

hehe tänkte direkt på att han (vet ej namn) som gjorde musiken i World in Conflict var svensk, kom dock på efter ett tag att hela spelet är ju svenskt :lol:

Tom Salta som gjorde musiken i Ghost Recon Advanced Warfighter har nog gjort världens bästa tema enligt mig, iaf inom spelvärlden.

Alan Silvestri, Jerry Goldsmith, John Williams & en som ingen tidigare nämnt ännu, Bill Conti är mina favoriter. Bill Conti har bl. a gjort musiken till samtliga Rocky filmer förutom del 4. Musiken till Rocky-filmerna är ju något som man aldrig glömmer, speciellt tränings-musiken.

Eftersom Marvin nämde spelmusik måste jag nämna några av minna stora favoriter innom C64. Chris Abbott, Ben Daglish, Reyn Ouwehand, Galloway och guden själv Rob Hubbard.

Denna typ av musik (chiptunes) uppskattar jag väldigt mycket då jag är uppvuxen med C64'an. Du nämner några av de största men jag skulle vilja lägga till Chris Hülsbeck, David Whittaker, Mark Cooksey, Jason Brooke, Fred Gray, Mat Gray, Steve Barrett, Geoff och Tim Follin och en mängd andra. När det gäller remixar är Instant Remedy en av mina absoluta favoriter.

Det finns även nyare spel vars musik är värd att nämnas som t.ex. det fantastiska soundtracket till Knights of Honor:

http://nz.youtube.com/watch?v=MCiKEHKWbis

http://nz.youtube.com/watch?v=JR5ojDj-9UM

Du radar verkligen upp klassiska namn här Expendable Ensign. Kan bara instämma i att de alla har gjort mycket bra musik. Instant Remedy fins alltid med mig i min bil. Åker inte någonstans utan den skivan. Har även skivan med musiken till Knights of Honor, väldigt imponerande musik, och väldigt bra spel för övrigt.

Du har mycket bra smak Expendable Ensign.

• 8 months later...

Det finns väldigt många bra och mindre kända också, musiken i Battlestar Galactica tycker jag är grymt bra! Många themes i Star Trekfilmerna är ju underbara också. John Williams var bättre förr känner jag, dock överraskade han mig i filmen The Terminal med Tom Hanks. Annars känns bara H. Potterfilmerna som ett hopkok av gammalt. Han är ju gammal också..