Bebbe Posted May 27, 2008 Report Share Posted May 27, 2008 Kollade på A Voyage Home för ett tag sen och såg en hel del raser som inte finns med i de nya serierna och filmerna. Speciellt la jag märke till Andorians och Kzinti. Har aldrig sett dom som besättningsmän i de nya. Dessutom har vi ju Tellarite, en av grundarna av Federation, inte ser vi röken av dom heller förutom i Enterprise och i ST:O. Varför har dom tagit bort raser så här. Jag vet att i Voyager och DS9 förde dom in nya raser men man borde ännu ha kvar dom gamla. Att dom har kvar Vulcans är en självklarhet, likaså Klingons. Men det skulle vara grymt att se en besättning med olika raser, enade under Federationes flagga. En andorian säkerhets officer, en cardassian marinsoldat, Kzinti vetenskaps officer osv. När jag ändå är igång så tycker jag det gamla Federationen, A Voyage Home eran, är mycket grymmare än Nemesis eran. Visst, i Nemesis eran har dom grym teknologin osv men i Voyage Home är Federationen så mycket grymmare. Deras uniformer liknar uniformer, säkerhetsvakterna ser ut som säkerhetsvakter, vi har rådet, vi har Presidenten, Vi har Kirk, vi har Spock, vi har Sarek...behöver jag ens fortsätta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 27, 2008 Report Share Posted May 27, 2008 Oj det var mycket på en gång det där... För det första: Det är en stor galax med många raser och bara det faktum att en ras är med tidigt betyder inte att den är med sedan. Sedan har vi problemet med att Enterprise (där den här rasen som grundar ufp nämns) är den senaste serien (trots att den utspelar sig först) så flera raser uppfunna där finns av olika anledningar inte med i serier som utspelar sig senare (tidsresor ger mig huvudvärk, sa visst Janeway någon gång). Andorians förekommer visst efter a voyager home. De är bland annat med i Enterprise. Nä nu orkar jag inte mer just nu. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanielSchenström Posted May 29, 2008 Report Share Posted May 29, 2008 Det är ju inte annorlunda än andra serier där vissa statister återkommer och andra inte egentligen. Du har rätt i att en del av raserna du nämner inte återfinns som besättningsmän men en del av dem (som tellarites) finns i andra avsnitt också. Jag tycker faktiskt själv att en av sakerna som gör både Star Wars och Star Trek levande är allt som bara dyker upp en gång eller bara syns i bakgrunden utan att förklaras nåt nämnvärt. Att det inte är fler utomjordingar i huvudrollen på besättningarna är för att de flesta människor har lättare att identifiera sig med en människa, och att utomjordingarnas roll i princip är att sätta fokus på människor och mänskligheten (ofta genom att vara observatörer eller katalysatorer). Rådet, presidenten och Spock finns ju kvar i den senare tidsåldern också. Och med gamla federationen antar jag att du menar film 2-6, för originalseriens kläder och ettan var ganska mycket trikåstil. Själv tycker jag det är lite av ett steg tillbaks efter The Motion Pictures uniform att gå tillbaks till nåt som ser ut som det skulle kunna komma från vårt tidevarv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted May 29, 2008 Report Share Posted May 29, 2008 Jag tycker faktiskt själv att en av sakerna som gör både Star Wars och Star Trek levande är allt som bara dyker upp en gång eller bara syns i bakgrunden utan att förklaras nåt nämnvärt. Jag tror inte det finns någon karaktär, oavsätt om de inte syns mer än några sekunder i Star Wars det inte finns någon novell om. Finns historier om att den lilla röda drioden som pajjar i ep.4 för guds skull! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 30, 2008 Report Share Posted May 30, 2008 Ja! Den där med Jedi krafter? :lol: :lol: :lol: J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
contec Posted May 31, 2008 Report Share Posted May 31, 2008 Ja! Den där med Jedi krafter? :lol: :lol: :lol: J. Så går det när man förklarar kraften med Pyttesmå baciller... Roligast var att många robotar som syntes i den serien var från Tv, Tom servo från MST3K, Robby från Forbidden planet m,m /Conny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 31, 2008 Report Share Posted May 31, 2008 Vi borde ta och göra samma sak med star trek. Kan vi inte komma fram till att datorn blir kär i någon eller? :lol: :lol: :lol: J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted May 31, 2008 Report Share Posted May 31, 2008 Vi borde ta och göra samma sak med star trek. Kan vi inte komma fram till att datorn blir kär i någon eller? :lol: :lol: :lol: J. Händer aldrig något sådant med datorn? Det enda jag kommer på är att datorn i något eller några avsnitt skadas så att den t ex talar helt obegripligt, men aldrig att datorn verkligen får mänskliga egenskaper. Det kunde bli skoj. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted May 31, 2008 Report Share Posted May 31, 2008 Vi borde ta och göra samma sak med star trek. Kan vi inte komma fram till att datorn blir kär i någon eller? :lol: :lol: :lol: J. ett sånt avsnitt får du skriva till GATEKEEPER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr G. Eastwich Posted August 20, 2008 Report Share Posted August 20, 2008 Jag finner "Voyage Home-eran" mycket trevligare. Rymden till stor del outforskad. Krig med klingonen lite då och då. Snyggare uniformer. Visst, själva federations-organisationen finns med i de senare serierna men oftast är det enda man egentligen hör om federationen är "This is the federation starship USS...". När hörde man senast något nytt om federationens president? ("Federation One", visst men ändå). Det konstiga är dock att jag aldrig har sett en kvinnlig president... Om arterna som vi aldrig ser kan jag säga att jag är lite facinerad av arten Cait (jag gillar katter, mer katter i Star Trek!!!). Skulle vara trevligt att få reda mer om deras kultur och sådant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted February 17, 2009 Report Share Posted February 17, 2009 Jag finner "Voyage Home-eran" mycket trevligare. Rymden till stor del outforskad. Krig med klingonen lite då och då. Snyggare uniformer. Visst, själva federations-organisationen finns med i de senare serierna men oftast är det enda man egentligen hör om federationen är "This is the federation starship USS...". När hörde man senast något nytt om federationens president? ("Federation One", visst men ändå). Det konstiga är dock att jag aldrig har sett en kvinnlig president... Om arterna som vi aldrig ser kan jag säga att jag är lite facinerad av arten Cait (jag gillar katter, mer katter i Star Trek!!!). Skulle vara trevligt att få reda mer om deras kultur och sådant. I DS9 så är presidenten med. Uppenbarligen utvecklades hans art från växtätare. Det är allt jag kan minnas. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted February 17, 2009 Report Share Posted February 17, 2009 Hade han sju magar också? :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 18, 2009 Report Share Posted February 18, 2009 Anledningen till att vi inte ser Tellerites och Andorians i TNG är att Roddenberry ville komma bort från TOS när serien skapades. Han ville egentligen inte ha några raser med från TOS från början, men blev övertalad att ha med klingons. När sedan inte den nya fienden ferengis funkade särskilt bra som bad guys tog man tillbaka romulans i slutet av säsong ett. Men Vulcans förekommer ju nästan inget i TNG beroende på att Roddenberry ville skapa nya arter. Sedan att andorians och tellerites inte förekommer i DS9 och Vgr går väl ganska lätt att förklara. DS9 fokuserar på cardassians och bajorans, medan Vgr inte alls utspelar sig i alfakvadranten. Sedan har det nog att göra med att många såg deras make-up som lite töntig och därför inte ville ha med dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts