Jump to content

Aktiviteten på forumet

Recommended Posts

Måste säga att jag tycker att databasen och forumet är riktigt bra. Upptäckte det när jag äntligen såg Enterprise fjärde säsong nu i sommar.

Bra gjort alla ni som har gjort det till vad det är!

Samtidigt är aktiviteten väldigt låg på forumet. Det är bara 5-10 stycken som postar regelbundet (Unkas, Supreme Commander, JohannaLaforge och så vidare) och de dyker upp i nästan varje tråd.

Jag minns Svenska Trekkers Mejlinglista kring 1996-1997. Det var alltid 10-20 meddelande varje dag.

Ok, det är sommar. Ok, det är tre år sedan Enterprise slutade. Ok, det är inte Flashback.

Men så kallt är väl inte Star Trek?

Edited by Aike

• Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ok, jag bara kunde inte hålla mig ifrån att kommentera stavningen av mitt användarnamn (sorry :rodna: )

Hur coolt LagForge än är (ja, min dator är fast i permanent lagmode) så är det ändå LaForge jag heter, efter Geordi La Forge såklart :D

Sen antar jag att man får räkna med lite lägre aktivitet ibland, kanske speciellt på sommaren då många har andra saker för sig (inte jag dock, jag har no life whatsoever förutom forumet, seriöst).

Ok, jag bara kunde inte hålla mig ifrån att kommentera stavningen av mitt användarnamn (sorry :rodna: )

Hur coolt LagForge än är (ja, min dator är fast i permanent lagmode) så är det ändå LaForge jag heter, efter Geordi La Forge såklart :D

Sen antar jag att man får räkna med lite lägre aktivitet ibland, kanske speciellt på sommaren då många har andra saker för sig (inte jag dock, jag har no life whatsoever förutom forumet, seriöst).

:rolleyes:

Jag har ändrat det nu. Sorry :D

Du är en äkta Trekker då med andra ord :D

Som jag har tolkat det hela så är trekker en som är tokig i trek medan en trekkier går omkring i uniformer och sådant hela dagarna (finns det inte en film som heter trekkies?). Själv skulle jag nog klassificiera mig som trekker även om jag är mer av en allätare och gillar tex stargate och star wars med. J.

Det är alltid lugnare på sommaren eftersom folk har annat att göra.

"Bara" 10 till 20 email per dag? Jag är med i stockholm trekkers mailinglista och där kan det bli långt över 100 när debatterna hettar till... <_< :blink: J.

Skönt att höra att det är mer aktivitet övriga året.

Angående Svenska Trekkers lista, så var nog siffran bara en jag drog till med för att visa att det var större aktivitet. Om det var så många som hundra per dag minns jag inte. Vet du om den finns kvar?

Eller vilka listor finns det idag mer än Stockholm trekkers? Och är Stoffe fortfarande lika aktiv i föreningen och på listan (minns att han var extremt aktiv på Svenska Trekkers och när Sthlm Trekkers bildades)?

Ja, det brukar bli mindre aktivitet så här på sommaren när folk är på semester och så men det har också minskat generellt sett på senare tid. Det kan nog bero på att Star Trek inte är lika aktuellt nu som det var för några år sedan när Voyager visades på TV och filmerna med TNG-gänget var aktuella. Förhoppningsvis blir det ett uppsving i och med den nya filmen.

Det är alltid lugnare på sommaren eftersom folk har annat att göra.

"Bara" 10 till 20 email per dag? Jag är med i stockholm trekkers mailinglista och där kan det bli långt över 100 när debatterna hettar till... <_< :blink: J.

Skönt att höra att det är mer aktivitet övriga året.

Angående Svenska Trekkers lista, så var nog siffran bara en jag drog till med för att visa att det var större aktivitet. Om det var så många som hundra per dag minns jag inte. Vet du om den finns kvar?

Eller vilka listor finns det idag mer än Stockholm trekkers? Och är Stoffe fortfarande lika aktiv i föreningen och på listan (minns att han var extremt aktiv på Svenska Trekkers och när Sthlm Trekkers bildades)?

Om jag tänker på rätt person så är han lika aktiv. Vi (i föreningen) har haft heta diskussioner om himmel och jord och allt däremellan. J.

Ni ska nog se att det toppar med inlägg strax före, under och efter nya filmen! Ujuj vad många åsikter som kommer att vädras då!

Ska bli riktigt spännande! Något att se fram emot! :)

Spännande tider stundar. Hoppas på många bra diskussioner om filmen.

Kom just på ett bra aprilskämt: Paramount förbjuder all diskussion om den nya filmen då de är rädda för dålig publicitet eller något... J.

Hjälp! Du får inte skrämmas sådär. När jag ögnade igenom ditt inlägg såg jag först bara "Paramount förbjuder all diskussion om den nya filmen". :o

• 3 weeks later...
Som jag har tolkat det hela så är trekker en som är tokig i trek medan en trekkier går omkring i uniformer och sådant hela dagarna (finns det inte en film som heter trekkies?). Själv skulle jag nog klassificiera mig som trekker även om jag är mer av en allätare och gillar tex stargate och star wars med. J.

Det där är väl dock endast något Star Trek fanns hittat på själva? Ett alldagligt Star Trek fan kallades enligt Roddenberry för "Trekkie". Att det blivit en liten debatt om Trekker Vs Trekkie mellan ST fans och ordens betydelse tycker jag är lite löjligt. Själv föredrar jag ordet Trekkie.

Och ja, Trekkies 1 & 2 finns bl. a på Discshop, och en 3:a har det varit snack om men inte blivit något av än.

Det där är väl dock endast något Star Trek fanns hittat på själva? Ett alldagligt Star Trek fan kallades enligt Roddenberry för "Trekkie". Att det blivit en liten debatt om Trekker Vs Trekkie mellan ST fans och ordens betydelse tycker jag är lite löjligt. Själv föredrar jag ordet Trekkie.

Och ja, Trekkies 1 & 2 finns bl. a på Discshop, och en 3:a har det varit snack om men inte blivit något av än.

Det finns en diskussion i frågan trekkie eller trekker på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Trekkie

Där nämns bland annat att Leonard Nimoy anser trekker är det korrekta, men som du skrev att Roddenberry ansåg att trekkie var rätt.

Angående Trekkies 3 så lär den nog inte bli av. Trekkies 2 floppade ekonomiskt och spelade inte in vad den kostade att producera. Allt enligt Denise Crosby.

Men Roddenberrys son håller ju på med en dokumentär om Star Trek och dess fans, vilket verkar spännande.

Men för att återgå till trådens huvuddiskussion. Nu är skolorna igång, semestern slut och vädret sämre än tidigare i somras. Samtidigt visas det mer Trek på tv än nånsin tack vare TV4 Sci Fi. Det har också i dagarna varit ett jättekonvent i Las Vegas.

Ändå är aktiviteten nästan mindre än den var när jag skrev det första inlägget.

Jag kollade på topp 20-postarna på forumet. Cirka hälften kan knappast anses vara aktiva med tanke på att de varken har postat eller besökt forumet på ett halvår. Ja, i vissa fall på två år. Är Star Trek verkligen på väg att somna in? Eller kommer alla att dyka upp igen när den nya filmen är här?

Det finns en diskussion i frågan trekkie eller trekker på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Trekkie

Där nämns bland annat att Leonard Nimoy anser trekker är det korrekta, men som du skrev att Roddenberry ansåg att trekkie var rätt.

Angående Trekkies 3 så lär den nog inte bli av. Trekkies 2 floppade ekonomiskt och spelade inte in vad den kostade att producera. Allt enligt Denise Crosby.

Men Roddenberrys son håller ju på med en dokumentär om Star Trek och dess fans, vilket verkar spännande.

Eftersom Roddenberry skapade namnet borde han ha rätt, tycker jag iaf.

Angående Trekkies 3, det finns flertalet filmer som fått uppföljare trots att den tidigare inte varit en stor succé, men det kanske inte är så troligt för just denna filmen.

OnT: De flesta forum har sina nere-tider då det inte är så mycket aktivitet, uppsvingen kommer förr eller senare.

Det är fortfarande semester tider och sommarlungt. Men jag tycker ändå att antalet inlägg ligger på en någorlunda vettig nivå som det är nu. Det är ju trots allt inget jätteforum det här med hundratals inlägg per dag. J.

Nej, det är sant. Samtidigt har det varit mer aktivitet förr om åren?

Om man tittar på statistiken för forumet, som går tillbaka till 2002, så hade vi under 2002 flera dagar med ca 100 inlägg/dag. Efter 2005, då Enterprise lades ner, så sjönk antalet inlägg per dag rätt så drastiskt.

2002: Genomsnitt 35 inlägg/dag. Lägsta antalet inlägg på en dag var då 3 och det högsta 127.

2006: Genomsnitt 15 inlägg/dag. Lägsta antalet inlägg på en dag var då 2 och det högsta 76.

2007: Genomsnitt 26 inlägg/dag. Lägsta antalet inlägg på en dag var då 4 och det högsta 68.

2008: Genomsnitt 21 inlägg/dag. Lägsta antalet inlägg på en dag 3 och det högsta 69.

Vi har aldrig haft någon jätte hög aktivitet, men det finns inget annat svenskt forum som i stort sett enbart diskuterar Star Trek att jämföra med, så jag vet inte om detta är bra eller dåligt. Helt klart är att det skrevs fler inlägg för 6 år sedan, men vi får se om det kanske ökar nu när den nya filmen kommer och Star Trek Online.

Tittar man istället på statistiken för sidan så har vi fortfarande ca 300 besökare/dag och det är nog rätt så bra för att vara en svensk Star Trek-sida. Antalet besökare till sidan har faktiskt ökat genom åren och har dom senaste åren legat rätt så stadigt på ca 300 besökare/dag.

en anledning till att det skrevs mer 2002 är kanske att forumet var nyare då och allt var inte sagt . jag kom ju med 2007 och redan nu tycker jag nästan att jag sagt allt både en och två gånger . i början hade jag 12 inlägg om dagen , men nu får ni nöja er med ettt varannan dag från mig("vilken tur" säger några <_< )

Tack för svaret!

Jo, det är klart att intresset att skriva inlägg är större när det produceras ny Trek och när den sänds på stora kanaler som SVT. Och nedgången kanske är väntat då inget nytt har kommit på mer än tre år. Samtidigt är det ganska många medlemmar som var mycket aktiva som helt är borta. Har du statistik över hur många medlemmar som är aktiva?

en anledning till att det skrevs mer 2002 är kanske att forumet var nyare då och allt var inte sagt . jag kom ju med 2007 och redan nu tycker jag nästan att jag sagt allt både en och två gånger . i början hade jag 12 inlägg om dagen , men nu får ni nöja er med ettt varannan dag från mig("vilken tur" säger några <_< )

Hehe. Samtidigt är det nog den typen av medlemmar som du som krävs för att det ska bli aktivitet.

Jag skulle tro att en eller två månader innan premiären så kommer det nog att synas en liten ökning av aktiviteten på forat men främst så tror jag på en märkbar ökning när filmen har premiär och ett kvartal därefter. Sedan lär nog aktiviteten plana ut till nuvarande nivå igen om det in vankas något nytt, t.ex en tv-serie.

Sedan så har vi ju star trek online attt vänta på och det är väl där jag sätter den största tilltron till en mer permanent ökad nivå på inlägg och aktivitet.

Edited by michael ricochet

Alla idéer om hur aktiviteten kan ökas, tas tacksamt emot. Jag tror att vi är på en god nivå idag, men kan vi kanske marknadsföra oss på något sätt?

Jag har vid ett par tillfällen gett bort priser till föreningarna, tillsammans med reklam för Star Trek Databas, kanske hjälper detta något?

Tack för svaret!

Jo, det är klart att intresset att skriva inlägg är större när det produceras ny Trek och när den sänds på stora kanaler som SVT. Och nedgången kanske är väntat då inget nytt har kommit på mer än tre år. Samtidigt är det ganska många medlemmar som var mycket aktiva som helt är borta. Har du statistik över hur många medlemmar som är aktiva?

Du kan via medlemslistan se ungefär hur många medlemmar som är aktiva. Klicka på "Visa fler alternativ..." och där kan du sen i fältet "Senaste inlägg är" fylla i ett datum och på det viset få fram hur många medlemmar som tex har skrivit inlägg denna månad (glöm inte att välja "mer än" istället för "mindre än").