Jump to content
Sign in to follow this  
Aike

Aktiviteten på forumet

Recommended Posts

Alla idéer om hur aktiviteten kan ökas, tas tacksamt emot.

Jag skulle gärna se en egen avdelning för Star Trek XI såsom Trekbbs har. Där är det minst 10-15 trådar aktiva om filmen varje dygn. Här är inte en enda. :(

Jag skulle gärna se en egen avdelning för Star Trek XI såsom Trekbbs har. Där är det minst 10-15 trådar aktiva om filmen varje dygn. Här är inte en enda. :(

Du kan inte jämföra TrekBBS med detta forum. TrekBBS har över 1 000 000 inlägg och säkert flera hundra aktiva medlemmar, så det är en enorm skillnad. Jag är rätt så säker på att om detta var en engelsk sida så skulle vi ha betydligt mer aktivitet i forumet.

Jag är nog tveksam till att vi skulle få mer diskussioner om den nya filmen bara för att vi har en speciell forumdel för det. Tycker nog själv också att vi borde ha fler diskussioner om den nya filmen. Vad det beror på vet jag inte. Svenskar kanske inte är så intresserad av den?

Det har varit en del diskussion om den nya filmen men det har som sagt varit spritt över flera trådar. Sedan kan jag tycka att det inte finns så mycket att diskutera om (gällande filmen alltså) förrän vi närmar oss premiären och mer information har släppts och givetvis efter premiären när vi har sett filmen själva.

Tycker ni att vi skall göra något annorlunda med nyhetsinläggen, så att de mer kan samlas på ett ställe/diskussion? Det är troligen inte tekniskt möjligt, men eftersom jag inte är den tekniskt ansvarige här så tillåter jag mig att kasta ut något om det... :) Kan vi kanske ha en länk i film-forat till hemsidans alla nyheter om Star Trek XI? Eller kan vi på något annat sätt få uppmärksamhet på filmens diskussioner?

Du kan inte jämföra TrekBBS med detta forum. TrekBBS har över 1 000 000 inlägg och säkert flera hundra aktiva medlemmar, så det är en enorm skillnad. Jag är rätt så säker på att om detta var en engelsk sida så skulle vi ha betydligt mer aktivitet i forumet.

Jag är nog tveksam till att vi skulle få mer diskussioner om den nya filmen bara för att vi har en speciell forumdel för det. Tycker nog själv också att vi borde ha fler diskussioner om den nya filmen. Vad det beror på vet jag inte. Svenskar kanske inte är så intresserad av den?

Det är klart detta inte är TrekBBS. Dels är finns det betydligt fler trekkers i Nordamerika och England än här. Dels är TOS mycket populärare där än här. Enterprise, Voyager och TNG är sannolikt populärare än originalet i Sverige. Vi har ju nästan inga fans som blev det mellan 60-talet och tidigt 90-tal, så hela TOS-kulturen saknas nästan.

Samtidigt vore det rimligt att det fanns 2-3 trådar om Star Trek XI som uppdaterades dagligen eller åtminstone veckovis. I dag är princip alla döda. Jag ska utveckla varför jag tror ett eget forum skulle både öka aktiviteten och intresset för forumet.

1. Aktivitet föder aktivitet. I och med att Star Trek XI har ett eget forum på Trekbbs ökar incitamentet att tänka på och debattera om den nya filmen. Allt handlar om filmen och du vet att du kommer får svar om du startar en ny tråd. Dessutom följer många ett flockbeteende, så är det många inlägg där, så svarar man hellre än om det är få. Det är sannolikt en orsak till att många gamla trådar väcks till liv efter månader, medan vissa utmärkta och genomtänkta inlägg har noll svar. Ett exempel är AxlFoleys recension av TOS första säsong.

Lek med tanken att det inte fanns forum för de enskilda serierna. Jag är rätt säker på att DS9 och TOS skulle ha färre trådar än idag. Därför dessa serier har haft minst publik i Sverige. I det fallet har enskilda forum ökat aktiviteten.

2. För att förenkla och visa att det finns ett Star Trek-intresse

Som nämnts tidigare i tråden minskade aktiviteten i forumen efter Enterprise slutade. Slutsatsen av detta är att medlemmar postar mera när det produceras ny Trek. Det gör det i dag.

Samtidigt om man kommer hit och kommer att komma hit för Star Trek XI, så är det svårt att hitta några aktiva trådar. Det finns till och med Nemesistrådar som ligger högre upp i filmforumet. Jag får i alla fall känslan att Trek är dött i Sverige när det är så. Alltså: ett separat forum gör det enklare för gamla och nya medlemmar att hitta. Dessutom känns det mer levande, vilket jag tror är viktigt, då många som har gillat Trek inte har följt det på några år.

3. Star Trek XI är ny Trek.

Den nya filmen är den sjätte besättningen i Star Trek. Visst, Leonard Nimoy och de klassiska karaktärerna är med. Men det är en ny epok i Star Trek, det är slutet för Berman- och Roddenberrytrek. Jag tror att folk snart kommer kalla det för TOS2, New TOS, det nya Star Trek eller något i den stilen. Det kommer helt enkelt stå på egna ben.

4. Ett eget Star Trek XI-forum kan återuppliva inaktiva medlemmar.

Att starta ett nytt forum är en utmärkt anledning att ta kontakt med gamla medlemmar som inte varit här på år och dag. Forumet måste sitta på 700-800 epostadresser till personer som gillar Trek. Jag tror att många gärna skulle ta del av nyheter kring filmen och delta i diskussionerna, medan förväntan byggs upp under hösten, vintern och våren. Men dessa får så vitt jag vet ingen information alls idag. Att skapa någon form av nyhetsbrev skulle öka intresset över huvud taget för all aktivitet på forumet.

Det har varit en del diskussion om den nya filmen men det har som sagt varit spritt över flera trådar. Sedan kan jag tycka att det inte finns så mycket att diskutera om (gällande filmen alltså) förrän vi närmar oss premiären och mer information har släppts och givetvis efter premiären när vi har sett filmen själva.

Här är några trådar från Trekbbs om filmen. Skulle du verkligen inte ha något att säga i någon av dem? (Jag tror då inte det :) )

• Romulan Ink (om det nya utseendet på romulanerna).
  • Is Trek popular enough to be a Summer Blockbuster?
  • QUINTO'S SPOCK SHOULD BE CONSTANTLY SHOUTING!!!
  • What will the trailer include?
  • Poll: Trek XI: What are you most looking forward to? ( 1 2)
  • Is anyone worried about an X-FILES type bomb?
  • Are Critics going to "kill" Star Trek XI, regardless? ( 1 2 3)
  • Star Trek XI dishonors original by existing

I princip alla dessa ämnen är värda att diskutera på svenska med. Dessutom är det ganska enkelt att komma på nya ämnen som passar på vår situtation här:

• Blir den nya TOS-besättningen mer populär än den gamla?
    • Hur ska du få så många som möjligt att se filmen?
    • Kan Star Trek äntligen bli mer populärt i Sverige än Star Wars?

Och så vidare.

Att ett eget forum skulle lida brist på ämnen att diskutera ser jag inte som ett problem. Många här hänger ju på när ett ämne startar, så att ha minst 20 trådar med minst 5 inlägg före premiären vore enkelt.

Edited by Aike

Det ligger ingen egennytta i att starta en massa nya trådar om nya filmen. Dessutom är det alla fritt att starta nya trådar så känner du att det finns behov av dessa och du har något att säga så skapa på bara. Det vi inte gillar är när det blir för många för lika diskussioner och dubbeldiskussioner. Men jag är själv inte så säker på att nya trådar och en ny forumdel föder mer diskussion i sig. J.

Forumets upplägg är bra i dagsläget och en sektion enbart för den nya filmen känns inte befogat i mitt tycke. Möjligtvis skulle man kunna ha en pinnad tråd (vad är den svenska benämningen på pinned?) i filmsektionen ungefär som Filmer - Viktigare diskussioner. Dels skulle man kunna använda den för allmän diskussion om filmen men också ha länkar till andra trådar i forumet som berör filmen. Från filmens sida i databasen kunde man sedan länka till denna huvudtråd. Det är bara ett förslag och kanske ett dåligt sådant.

Här är några trådar från Trekbbs om filmen. Skulle du verkligen inte ha något att säga i någon av dem?

Jag skulle säkert ha något att säga men däremot inget större intresse av att posta för stunden. I alla fall inte förrän det finns mer att gå på än lite sporadisk information och några intetsägande bilder. Detta är bara vad jag tycker och kanske inte den allmänna åsikten här på forumet. Man bör dock tänka på att det måste finnas underlag för diskussion annars kommer dessa trådar snabbt att dö ut. Finns däremot underlaget så skulle din idé kunna fungera Aike.

Forumets upplägg är bra i dagsläget och en sektion enbart för den nya filmen känns inte befogat i mitt tycke. Möjligtvis skulle man kunna ha en pinnad tråd (vad är den svenska benämningen på pinned?)

Klistrad är ordet.

I övrigt tycker rätt många av trådarna Alke visade exempel verkar rätt fåniga. Mest spekulation och fanboy-grejer. Och nog för att vi alla är fanboys (ok, trekkers då) men en viss stringens bör ju diskussionerna ha ändå. Zachary Quinto bör skrika hela tiden? Hmm.

Och som tidigare sagts vi vet inte mycket som ST XI (ska det inte vara ST X?) och därför har vi inte mycket säga. Dessutom är en del av det som läckt ut av spoiler-karaktär och bör hanteras försiktigt. Kan ju tipsa om att filmen diskuteras även på sci-fi nytts forum, om än begränsat, men där finns det lite mer information och diskussion om filmen i allmänhet. Jag tror att anledningen till att diskussionerna ännu inte tagit fart helt enkelt är som tidigare sagts att det inte finns mycket att diskutera ännu.

Den som väntar på något gott... :)

Och nog för att vi alla är fanboys

Nje, några av oss är ju fangirls också :P ;)

Och som tidigare sagts vi vet inte mycket som ST XI (ska det inte vara ST X?)

Nej, Nemesis är X, vilket gör nästa till XI :)

Sen måste jag hålla med om att det låter ganska knäppt att ha en helt egen sektion för XI, och de där trådexempela var ju vissa så konstiga att jag skrattade, rent ut sagt. Det var faktiskt så att jag trodde det var ett skämt först :huh:

Edited by johannalaforge

Jag håller med Aike angående ett eget forum för den nya filmen, skulle va mycket lättare att ha allt i den delen så man kan ta sig dit för det senaste om filmen, samt om alla diskussioner. Att ha 583 nya trådar i Filmforumet när XI släpps skulle bara vara jobbigt, IMO.

Det är klart detta inte är TrekBBS. Dels är finns det betydligt fler trekkers i Nordamerika och England än här. Dels är TOS mycket populärare där än här. Enterprise, Voyager och TNG är sannolikt populärare än originalet i Sverige. Vi har ju nästan inga fans som blev det mellan 60-talet och tidigt 90-tal, så hela TOS-kulturen saknas nästan.

Sannare, mer sorgsna ord har jag nog aldrig läst på detta forum :(

medan vissa utmärkta och genomtänkta inlägg har noll svar. Ett exempel är AxlFoleys recension av TOS första säsong.

*Bockar & bugar*

Forumets upplägg är bra i dagsläget och en sektion enbart för den nya filmen känns inte befogat i mitt tycke. Möjligtvis skulle man kunna ha en pinnad tråd (vad är den svenska benämningen på pinned?)

Det finns ju en tråd eller snarare två i filmtråden. Men den verkar helt ha dött ut, trots att den är en av de mest visade trådarna på hela forumet. Intresset saknas sålunda inte! Snarare viljan att posta eller skapa nya trådar.

I övrigt tycker rätt många av trådarna Alke visade exempel verkar rätt fåniga. Mest spekulation och fanboy-grejer. Och nog för att vi alla är fanboys (ok, trekkers då) men en viss stringens bör ju diskussionerna ha ändå. Zachary Quinto bör skrika hela tiden? Hmm.

Just skriktråden är väl den enda jag kan hålla med har en fånig rubrik.

Så här lyder dock det första inlägget:

"In the early episodes, Spock did quite a bit of shouting on the bridge.

"PHASER BEAMS... FULL INTENSITY!"

As if no one could hear him. As if he was on some kind of clipper ship on the ocean and the wind was in his face.

And the best part was, everyone else was speaking at a normal level.

He chilled out over time, but since this is a prequel, do we want to see Spock shouting all the time?

I think I do."

För de som vill följa diskussionen:

http://www.trekbbs.com//showthread.php?t=36482

(Den hade dock förbättrats med en länk med ett klipp till något av de tidiga avsnitten :))

Spekulativa är de andra trådarna, ja, men intressanta. Den nya filmen har en enorm budget för en Star Trek-film, så floppar den så är det nog bye bye nyproducerad Star Trek. Därför är det intressant att diskutera och spekulera om till exempel JJ. Abrams gör en film för som massan och filmkritiker gillar. Eller om den kan stå emot konkurrens från till exempel Terminator 4 som har premiär samtidigt.

Och som tidigare sagts vi vet inte mycket som ST XI (ska det inte vara ST X?) och därför har vi inte mycket säga. Dessutom är en del av det som läckt ut av spoiler-karaktär och bör hanteras försiktigt. Kan ju tipsa om att filmen diskuteras även på sci-fi nytts forum, om än begränsat, men där finns det lite mer information och diskussion om filmen i allmänhet. Jag tror att anledningen till att diskussionerna ännu inte tagit fart helt enkelt är som tidigare sagts att det inte finns mycket att diskutera ännu.

Star Trek XI-tråden del 1 har 238 svar och 13 485 visningar -- överlägset flest i filmforumet. Men verkar ha dött sedan den delades upp i våras.

En ren spoilertråd vore dessutom önskvärd.

Den som väntar på något gott... :)

Jupp :)

Sannare, mer sorgsna ord har jag nog aldrig läst på detta forum :(

Nej, titta på TrekBBS där TOS- och Star Trek XI är de forum med flest visningar i nu läget. TOS har tyvärr hamnat i skuggan av nyare Trek i Sverige.

Dock finns det gamla fans. Hans Sidén till exempel.

http://www.trekkers.se/trekzine/0297/jag_trek.html

medan vissa utmärkta och genomtänkta inlägg har noll svar. Ett exempel är AxlFoleys recension av TOS första säsong.

*Bockar & bugar*

Jag får ta och svara på det senare, då det vore kul att se en del två och tre!

Det ligger ingen egennytta i att starta en massa nya trådar om nya filmen. Dessutom är det alla fritt att starta nya trådar så känner du att det finns behov av dessa och du har något att säga så skapa på bara. Det vi inte gillar är när det blir för många för lika diskussioner och dubbeldiskussioner. Men jag är själv inte så säker på att nya trådar och en ny forumdel föder mer diskussion i sig. J.

Det är klart att dåliga trådar och dubbeldiskussioner ska undvikas.

Samtidigt vidhåller jag att folk följer flocken. Startar någon följer andra efter.

Dessutom blir det lättare för nya och gamla medlemmar samt gäster att hitta informationen med ett nytt forum.

Ja, jag får ta och starta några trådar. Samtidigt skulle jag gärna se fler hänga på.

Sen måste jag hålla med om att det låter ganska knäppt att ha en helt egen sektion för XI, och de där trådexempela var ju vissa så konstiga att jag skrattade, rent ut sagt. Det var faktiskt så att jag trodde det var ett skämt först :huh:

Underskatta inte konstiga eller roliga trådrubriker. Du kommer garanterat att läsa dem ;)

Jag får ta och svara på det senare, då det vore kul att se en del två och tre!

Skulle vara kul om du gjorde det, gärna med lite egna synpunkter angående vissa avsnitt. Och del 2 & 3 kommer komma, var så säker på det ;)

[

Hehe... OJ! Vilken nostalgitripp!!! Det var ju det numret jag skrev i Trekzine... för över 10 år sedan!! haha!! Det hade jag helt glömt av!! Kolla här:

http://www.trekkers.se/trekzine/0297/sfx.html

Oj vad skojigt att läsa vad man skrev för över 10 år sedan... Och vad mycket som har ändrats sedan dess!!

[

Hehe... OJ! Vilken nostalgitripp!!! Det var ju det numret jag skrev i Trekzine... för över 10 år sedan!! haha!! Det hade jag helt glömt av!! Kolla här:

Oj vad skojigt att läsa vad man skrev för över 10 år sedan... Och vad mycket som har ändrats sedan dess!!

Det var synd att den somnade in. Många artiklar höll mycket hög klass.

[

Det var synd att den somnade in. M??nga artiklar höll mycket hög klass.

Ja många... Dock inte min artikel... Känner jag nu... :)

Edited by Jocke
Dubbla inlägg

Tycker att aktivieten är ganska låg just nu, och Star trek XI kommer snart! Oroande...

Jag skulle tippa att det blir mycket mer aktivitet här efter att filmen kommit :). Då har vi fått nya saker att skriva om ;) .

Många (mig själv inkliderat) vill inte läsa någonting om XI då det kan spoliera filmen. Jag vill inte veta ett dyft och i stället bli överraskad när jag ser den :) . Vist kan man dölja spoilers men man kan aldrig vara nog försiktig...

Många (mig själv inkliderat) vill inte läsa någonting om XI då det kan spoliera filmen. Jag vill inte veta ett dyft och i stället bli överraskad när jag ser den :) . Vist kan man dölja spoilers men man kan aldrig vara nog försiktig...

Så har du inte ens sett trailers för den?