Gå till innehåll
htnergaard

Kan vi uppnå ljusets hastighet

Rekommenderade inlägg

Vad tror Ni här på forumet om våran verkliga framtid. Knäcker vi gåtan med hemligheten att uppnå ljusets hastighet?

Hur ser det ut i våran galax, finns intelligent liv på andra planeter, vad tror Ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såsom jag har förstått det så är det en omöjlighet eftersom när materia kommer upp i ljusets hastighet så omvandlas det till energi, således borde överljushastighet vara en omöjlighet.. Men om man lyckas rematerialisera energin så har vi dock löst problemet med att "beama" oss, samt dessutom resa bakåt i tiden (då när man passerar ljusets hastighet färdas man i praktiken långsammare än övriga världen enl Einsteins tvillingparadox, om jag inte missminner mig).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Universum är slav under relativitetsteori inga partiklar med massa kommer uppnå ljushastighet.....

Ja det finns/har funnits eller kommer att finnas intiligent liv på andra planeter med tanke på hur stort universum är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tror inte att man någonsin kommer få upp ett föremål i ljusets hastighet. däremot tror jag att det kanske skulle vara möjligt långt in i framtiden att göra som i Star Trek, då skeppet i princip står still inuti en bubbla som böjer på rymden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Energi-åtgången för att accelerera ett föremål ökar exponentiellt, dvs om det tar 1 energienhet att gå från 0 till 1 km/h så tar det 2 energienheter att gå från 1 till 2 km/h, och så vidare. Enda till du kommer upp till ljusets hastighet då energiåtgången för att komma över den sista decimalen och verkligen uppnå ljusets hastighet är lika med "oändligheten". Dvs för att komma den sista biten så behövs en "oändlig" mängd energi. Således skulle inte ens all materia och energi i hela universum räcka till för att accelerera en enda futtig liten atom till ljusets hastighet.

Kuriosa:

Det är förövrigt denna lag som har gett upphov till starfleets logo; den sneda deltan. (Se nedan) Den översta böjen/kurvan symboliserar energinåtgången vid konventionell acceleration och den nedersta symoliserar energiåtgången vid warp-drive, och mitten (i sidled) av deltat symboliserar ljusets hastighet. Således kan man då uttyda, av logon, att warpdrive inte uppnår oändlig energiåtgång vid ljusets hastighet.

stmoviesite2.jpg

Redigerad av DrBryce

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jag tror inte att man någonsin kommer få upp ett föremål i ljusets hastighet. däremot tror jag att det kanske skulle vara möjligt långt in i framtiden att göra som i Star Trek, då skeppet i princip står still inuti en bubbla som böjer på rymden.

Det tror ja med, det är det mest logiska tillvägagångssättet till att färdas så snabbt som möjligt, man kan alltid hoppas att det blir värklighet en dag :)

När det gäller intelligent liv på andra planeter tror jag absolut att det finns. Universum är så oändligt stort att der vore naivt att tro att vi är ensamma, men det är de stora avstånden som gör det svårt att hitta. Skulle det nu finnas arter som framställt ett färdsätt som är snabbt nog för att utforska galaxen på startrek vis så skulle de med all säkerhet se på oss som vi ser på myror - väldigt långt bak i utveklingen, en pre warp civilisation så att säga :) ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sant att det krävs en oändlig energitillförsel för att nå ljusets hastighet, men i NASAs "Physical Breakthrough Project" spekulerar man bl.a. i möjligheten att minska materians tröghet. Det skulle förstås kunna sänka energiåtgången dramatiskt vid t.ex. accelerationen av ett rymdskepp.

En annan möjlighet är att man skickar iväg robotar på rymdskepp som kanske färdas under tiotals år med långt under ljusets hastighet, och med hjälp av headsets på människor på jorden "ser" de vad robotarna ser (med en väldig tidsfördröjning!).

För färder till riktigt långt bort liggande destinationer, som andra sidan av Vintergatan eller andra galaxer har man på fullt allvar diskuterat möjligheten att lagra människor digitalt! Väl framme återskapas människorna efter de digitala mallarna och en koloni kan t.ex. byggas upp på plats med hjälp av autonoma specialanpassade robotar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
För färder till riktigt långt bort liggande destinationer, som andra sidan av Vintergatan eller andra galaxer har man på fullt allvar diskuterat möjligheten att lagra människor digitalt! Väl framme återskapas människorna efter de digitala mallarna och en koloni kan t.ex. byggas upp på plats med hjälp av autonoma specialanpassade robotar.

Hmm.... Att "lagra människor digitalt" låter ju så långt över våra kunskaper att det blir meningslöst att spekulera i. Vore det inte bättre att helt enkelt lagra människorna som ebryon, eller i fryst tillstånd? (Cryogenics)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hmm.... Att "lagra människor digitalt" låter ju så långt över våra kunskaper att det blir meningslöst att spekulera i. Vore det inte bättre att helt enkelt lagra människorna som ebryon, eller i fryst tillstånd? (Cryogenics)

Jo, man forskar ju en hel del i kryoteknik också, bl.a. försöker man analysera vad som gör att vissa djur klarar infrysning och upptining utan att skadas (det förefaller som något ämne i blodbanan hindrar att det bildas iskristaller i blodet).

Kryoteknik skulle säkert kunna fungera för "kortare" färder, säg inom solsystemet. Det största problemet man har med riktigt långa färder är att det är så gott som omöjligt att skydda sig mot den kosmiska strålningen, och vid så långa exponeringar blir det förödande för de ombord på rymdskeppet. Men kanske hittar vi en teknik som någon gång klarar det...

Jag kan också tänka mig att det kan vara en utmaning att hålla igång system som skall klara tusentals år!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har lyckats genomföra massor av saker som tidigare har ansetts omöjliga så varför skulle ljusets hastighet vara annorlunda. Jag är ganska säker på att vi någon gång i framtiden kommer att få upp ett föremål i den farten.

Intelligent liv på andra planeter är troligt men inte absolut säkert. Man kan också diskutera om man med intelligent liv menar något som påminner om oss människor eller om det kan innefatta helt andra typer av livsformer. Om det finns liv på andra planeter är kanske något vi också får reda på i framtiden. Och som Eric Idle sjunger i Galaxy Song:

And pray that there's intelligent life somewhere up in space,

'Cause there's bugger all down here on Earth.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Presis som Expendable Ensign nämner så kan man fråga sig vad intelligent liv är. Och även vad som kvalifierar som liv. Ofta när vi ställer frågan om liv i undiversum, glömmer vi att frågan vad vi kallar liv, och vad som skulle kunna kallas intelligent liv. Detta är nästan ett måsta att reda ut innan man börjar fundera och diskutera sannolikheter angående liv utanför Jorden.

The Galaxy Song är underbar. :lol: Låttexten "And pray that there's intelligent life somewhere up in space,

'Cause there's bugger all down here on Earth", kan jag verkligen hålla med om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jo, man forskar ju en hel del i kryoteknik också, bl.a. försöker man analysera vad som gör att vissa djur klarar infrysning och upptining utan att skadas (det förefaller som något ämne i blodbanan hindrar att det bildas iskristaller i blodet).

Kryoteknik skulle säkert kunna fungera för "kortare" färder, säg inom solsystemet. Det största problemet man har med riktigt långa färder är att det är så gott som omöjligt att skydda sig mot den kosmiska strålningen, och vid så långa exponeringar blir det förödande för de ombord på rymdskeppet. Men kanske hittar vi en teknik som någon gång klarar det...

Jag kan också tänka mig att det kan vara en utmaning att hålla igång system som skall klara tusentals år!

Jo, jag skulle ogärna överföra migsjälv till ett Windowssystem och hoppas att det inte har krashat på 10000 år.... :)

Fast om man bara kunde lösa det där med kosmisk strålning, så har man ju själv nedfrysningen helt utan att den drar en endaste watt ström... Det är ju nästan absoluta nollpunkten i temperatur i rymden, så det borde vara ganska energieffektivt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men så var det det där med nedfrysning och starta upp människan igen efter att den har varit glasspinne. Om det finns vatten i kroppen så spräcker iskristallerna cellmembranen vilket inte alls är så bra..der blir då "mish-mash-gegga". Kanske skulle man satsa på frystorkning? :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med inelligent liv menar jag något som har god fattningsgåva och(eller) vaken tankeförmåga ;) . Lite som oss själva, men kanske inte nödvendigtvis fysiskt lika. Kan vi människor förneka intelligent liv i universum? mitt svar är NEJ. Det skulle vara helt otroligt att bara våran planet i hela universum skulle ha den förutsättningen att skapa intelligent liv. Tror vi det, är vi naiva, fåfänga och kanske inte så "intelligenta" :P .

Ljusets hastighet. Finns det fysiska lagar som för oss människor inte ännu är kända? kanske, och då hittar vi möjligen nyckeln så att vi i framtiden kan färdas längre sträckor i universum. Om det är i ren fart eller warp har ingen betydelse, tycker jag. Bara tanken på att färdas där ute är svindlande, vad skulle man inge ge för att uppleva det? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men så var det det där med nedfrysning och starta upp människan igen efter att den har varit glasspinne. Om det finns vatten i kroppen så spräcker iskristallerna cellmembranen vilket inte alls är så bra..der blir då "mish-mash-gegga". Kanske skulle man satsa på frystorkning? :lol:

Jo, givetvis måste man se till att upptiningen fungerar... Men det funkar ju för grodor, så var skulle inte det gå att lösa? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det finns ju fisk som har en slags antifrostvätska i sitt blodomlopp som gör att dom ej fryser till is..men sedan så har vi ju det "lilla" problemet med att då vakna(tinas upp) till vett o sans. Man vill ju inte bli ett lallande kolli liksom :lol:

Redigerad av michael ricochet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om relativitetsteorin stämmer skulle ju 10 år i ljusets hastighet motsvara 25000 jordår men jag tror att det kan funka att göra som i star trek att trycka ihop rymdtiden framför sig och expandera den bakom sig den som lever får se gissar jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro om ljusets hastighet. Framförallt för att så mycket av den fysiken är så avlägsen och så teoretisk. Även om den allmänna relativitetsteorin är fullt accepterad så finns det så mycket annat om universum vi inte förstår. Jag är dock inte så jätteoptimistisk när det gäller att vi kommer uppnå ljusets hastighet. Bara en sån sak som att hitta en verkligt effektiv motor för rymddrift är svårt nog (vi kan ju inte kasta ut massa väte och syre i enorma reaktionsmotorer i all evighet). Men vem vet, det kanske kommer en dag när vi har förenat makro och mikrokosmos, förklarat gravitationsteorins mysterium (mitt kryptiska sätt att säga "förstår mörk materia") och kanske till och med kan färdas fortare än ljuset, eller varför inte teleportera människor (fast det är väl snarare teknik än fysik). Men jag tror att dom upptäckterna inte kommer dom närmsta åren, men vem vet, det kommer hinna hända mycket än på min livstid så;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mm under mitt liv också

och jag är säker på att relativitetsteorin kommer visa sig ha en del brister när vi har teknoligin att testa den

Vad i relativitetsteori är det du tror är fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bl.a. Alcubierres hypermotor baserar sig just på en "begränsning" i relativitetsteorin. Den säger att vi lokalt inte kan färdas snabbare än ljuset. Just därför bryter inte motorn mot relativitetsteorin då ett skepp som befinner sig i en warpbubbla, lokalt inte färdas i överljushastighet, men genom att rumtiden förvrängs framför och bakom bubblan (trycks ihop repektive utvidgas) blir effekten att skeppet teoretiskt kan färdas oerhört mycket snabbare än ljuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu