Jump to content

Min Spockdräkt

The Holy Three
 Share

Recommended Posts

Efter att ha funderat ett tag har jag bestämt mig för att fixa iordning en Spock utstyrsel. Valet var mellan Captain Kirk & Mr. Spock, men jag ville satsa på något som var aningen svårare att få ihop så svaret blev alltså Spock. Jag väljer även att göra dräkten baserad på Spock från TOS-eran istället för filmerna. Tänkte att det kanske skulle vara kul för er att ta del av skapandet utav denna dräkt.

För att lyckas med detta kräver det en relativt stor summa pengar, tid och engagemang. Det kommer ta ett tag att få ihop alla delar, men det gör det hela lite roligare, ser det som ett litet projekt. Dräkten kommer inte bäras hemma medan man kollar på några Star Trek avsnitt på DVD eller något liknande, den ska väl användas på någon framtida sci-fi mässa, Halloween-fester och kanske till premiären utav Star Trek XI (om den hinner bli klar till dess, har inget definitivt slutdatum)

För att göra utstyrseln komplett och så lik karaktären som möjligt krävs dessa saker:

1. Spock peruk (vill varken färga håret eller klippa mig varje gång jag ska klä ut mig)

2. Phaser-pistol

3. Communicator

4. Byxor

5. Lösöron

6. Science-officer uniform

7. Stövlar

8. Tricorder

9. B??lte/hölster (till phasern & communicatorn

10. Lösögonbryn

Om jag glömt något får ni gärna meddela om det. Just nu har jag inget av dessa saker men jag väntar på några saker till utstyrseln i skrivande stund. Så fort jag får något nytt kommer jag meddela det och lägga upp bilder samt ytterligare information. Eftersom jag inte kommer skapa något av dessa saker själv (allt kommer inhandlas) valde jag att skapa tråden i sektionen "Övrigt" istället för "Material av Trekkers"

Stay tuned!

Edited by AxelFoley

Spännande! Men undras om detta inte kommer att bli kostsamt? Vad har du för budget? Lösgögonbryn och stövlar är vär det som spontant känns lite svårare att köpa. Fast det vete tusan..finns nog det mesta på nätet. Annars får du offra dej och raka ögonbrynen...i alla fall till filmpremiären! ;)

Spännande! Men undras om detta inte kommer att bli kostsamt? Vad har du för budget? Lösgögonbryn och stövlar är vär det som spontant känns lite svårare att köpa. Fast det vete tusan..finns nog det mesta på nätet. Annars får du offra dej och raka ögonbrynen...i alla fall till filmpremiären! ;)

Jodå, det kommer nog gå på en hel del, men jag kommer göra så att jag köper grejerna enskilt, så att man inte behöver lägga ut X antal tusen kr på en och samma månad. Har som sagt inget slutgiltigt datum.

Lösögonbryn kan va svårt att få tag i, men går nog att fixa på egen hand om det blir ett måste :)

Lite svagt grönskimrande smink på det så blir det kalassnyggt!

Och ev. kontaktlinser om du har en annan ögonfärg. Du ska väl köra fullt ut så mycket som möjligt, antar jag?

Ser fram emot att se resultatet! :)

(Och vad hände med ovan nämnda skyttel? Tänk att ha en sån i garaget. ;) )

Det här låter som något det måste läggas ut bilder på! I alla fall själva outfiten! (Påminner mej om en gammal tråd här om någon som skulle bygga en skyttel. Undras hur det gick?)

Jadå, kort kommer tas på varje grej så fort jag införskaffat dom, när outfiten är komplett kommer bilder tas på "hela paketet" med, så att säga.

Lite svagt grönskimrande smink på det så blir det kalassnyggt!

Och ev. kontaktlinser om du har en annan ögonfärg. Du ska väl köra fullt ut så mycket som möjligt, antar jag?

Ser fram emot att se resultatet! :)

(Och vad h??nde med ovan nämnda skyttel? Tänk att ha en sån i garaget. ;) )

Det tänkte jag faktiskt inte på, angående ögonen. Men jag tror jag skippar den biten, ögonen är väl inte det första, andra eller tredje man tänker på när man ser en Spock-kopia gåendes, hade själv inte tänkt på vilken ögonfärg Spock/Nimoy har, men det var iaf brunt, och jag är blåögd :)

Jag ser fram emot att få följa arbetet. Är alltid så imponerad och förvånad över energin och engagemanget som många visar. Får erkänna att jag själv aldrig skulle komma på tanken att göra mig en egen kostym. Men det är alltid roliga att så och följa andras arbeten.

Lycka till med ditt "Spock-konverteringskitt".

Första inköpet som jag fick idag blev en TOS Black Handle Phaser.

Bilder:

I kartong:

StarTrekPhaser1.jpg

Baksidan:

StarTrekPhaser2.jpg

Type-2 Phaser:

StarTrekPhaser4.jpg

Borttagen Hand Phaser:

StarTrekPhaser3.jpg

Komplett:

StarTrekPhaser5.jpg

Köpt från: www.sfbok.se (Science Fiction Bokhandelns nätbutik)

Pris: 318 kr

Frakt: 70 kr

Pris med frakt: 388 kr

Leveranstid: 5 vardagar

Intryck: Det var vad jag väntade mig, en bra replica utav Trekkies favoritvapen Nr. 1. Dock var den väldigt lätt, känns som att den kan gå sönder ganska lätt. Skulle inte rekommendera att tappa den i golvet. Instruktioner ingick, likaså batterier, så både ljud och ljus funkar perfekt, man kan till och med ställa in den på phaser overload :) Den var väl inpackad, vilket alltid uppskattas av köpare när det gäller ömtåliga saker.

Helt klart ett bra köp, speciellt sett till summan jag gav för den.

Jag blir så glad när jag ser andra ta sig tid åt Cosplaying! :D (klä ut sig efter valfri tv/film/spel-karaktär). Själv funderar jag så att jag blir blå över vad jag ska cosplaya nästa Närcon (om ca 11 mån). Det är ju alltid bra att börja i tid, så när jag väl gjort mitt slutgiltiga beslut är det bara att springa ned till sy/tygaffären :lol:

Väntar spänt på att få se din Spockkostym när den är färdig! Lycka till med arbetet :)

• 3 months later...

Är lite sen med denna uppdatering, har varit väldigt upptagen med jobb. Andra inköpet blev en Spock peruk.

Bilder:

Framifrån:

Framsida.jpg

Sidan:

Hgersida.jpg

Bakifrån:

Baksidan.jpg

Ovanifrån:

Ovanifrn.jpg

Köpt från: Ebay

Pris: 264 kr

Frakt: 82 kr

Leveranstid: 16 dagar

Intryck: Helt ok material, passar bra på huvudet. Ingick även ett hårnät för att göra det enklare att gömma sitt eget hår i peruken. Polisongerna på peruken kunde varit bättre, men det ser ändå helt ok ut.

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Antagligen för att dräkten är skapad äv dig även om det är andra som har gjort den. Eller också är det någon som inte har läst ordentligt. :rodna: <_< J.

Om man tänker på det viset skulle man ju kunna kalla film editorn för en film "skaparen" då det är han som klipper ihop de olika bestående scenerna (som han inte skapat/filmat) till slutresultatet ;)

Inte helt fel tänkt men han är bara en av många som är med och skapar en film. Från killen som håller mikrofonbomen till regissören och manusförfattaren/rna. Men det är ot så att det skriker om det. J.

Precis, men vems namn är det dom ropar upp för bästa film på Oscarsgalan? ;)

Ok, slut med off-topic. Tycker som sagt att det här borde flyttas tillbaka där den skapades, men det är ju erat beslut.