Gå till innehåll

ZTV söker trekkers i Stockholmsområdet


Nyhet

Rekommenderade inlägg

Här är brevet i sin helhet:

Hej

Jag jobbar med TV-programmet Streetsmart som går i ZTV. Det handlar om mode, kläder och identitet. Jag gör research för ett reportage och kom att tänka på det här med Trekkers och ville ta reda på lite mer. Det skulle vara intressant att eventuellt göra ett inslag om en företeelse som kanske allmänt anses som ett "nörderi". En subkultur som inte alla känner till eller kan man kalla det för att tillhöra en subkultur att vara en Trekker?

Programmet handlar som sagt om mode och identitet, är det vanligt att man klär sig på ett visst sätt som trekker? Klär man ut sig till karaktärer när man går på konvent? Det skulle vara kul att prata med någon om dess identiet som trekker utifrån kläder.

Jag är ute efter att prata med någon/några trekkers i Stockholmstrakten och undrar om ni skulle kunna hjälpa mig? Ni kanske är dom? Eftersom det är ett ungdomsprogram är det roligast om det är unga människor som vår målgrupp kan identifiera sig med.

Tacksam för all hjälp!

Vänliga hälsningar

Maria Bäcklander

Hennes e-postadress är maria.b@acne.se för den eller de som känner sig manade. Som nyhetsinlägget sade går ett meddelande iväg till Stockholm Trekkers här och nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom cosplay, som är ett mer generellt sci-fi/fantasy-fanfenomen, undrar vad de förväntar sig att trekkers ska säga om kläder? Vi, eller de som har ZTV, får väl se antar jag...

Annars är det faktiskt lite rolig fråga, klär sig trekkers på något speciellt sätt? Eller med andra ord styr fandom valet av kläder i vardagen? Och hur uttrycker man trekfan-identitet genom kläder (förutom kostymer och tröjor med tryck då)?

Själv kan jag inte komma på att jag någonsin försökt uttrycka st-fandom genom kläder i vardagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog viktigt att påpeka skillnaden mellan trekker och trekkie i detta sammanhang. När hon tänker på star trek nördar ser hon förmodligen en trekkie framför sig misstänker jag. En som lever sitt liv med star trek. Men många trekkers är nog som jag, de älskar serierna men klär sig inte i uniform eller har spetsiga öron för det. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, lite intressant att du lägger olika värderingar i trekkie contra trekker, det gör nämligen jag också. Jag skulle aldrig kalla mig trekkie, men trekker kan jag fördra.

Sen undrar jag om ens de mest inbitna trekkies går klädda i uniform till vardags...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, lite intressant att du lägger olika värderingar i trekkie contra trekker, det gör nämligen jag också. Jag skulle aldrig kalla mig trekkie, men trekker kan jag fördra.

Sen undrar jag om ens de mest inbitna trekkies går klädda i uniform till vardags...

En combadge som smyckr kan jag iallafall mycket väl tänka mig ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju ofta en väldigt stereotyp bild av trekkers som målas upp och knappast stämmer med verkligheten. Tror att de flesta trekkers är som vilka människor som helst, kanske med en lite större ådra för teknik och intresse för speciellt "vuxen" science-fiction än genomsnittsmannen/kvinnan. Dvs där t.ex. moralfrågor ofta utgör en viktig del av handlingen. Säkert finns det några där intresset kanske gått "lite över styr" och som förmodligen skulle kunna etiketteras som verkliga Star Trek-nördar, men det är nog vanligare i t.ex. USA.

Redigerad av Fleetadmiral
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju ofta en väldigt stereotyp bild av trekkers som målas upp och knappast stämmer med verkligheten. Tror att de flesta trekkers är som vilka människor som helst, kanske med en lite större ådra för teknik och intresse för speciellt "vuxen" science-fiction än genomsnittsmannen/kvinnan. Dvs där t.ex. moralfrågor ofta utgör en viktig del av handlingen. Säkert finns det några där intresset kanske gått "lite över styr" och som förmodligen skulle kunna etiketteras som verkliga Star Trek-nördar, men det är nog vanligare i t.ex. USA.

Ja, eller så är det bara att leta där jag bor. :oskyldig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan kalla mig Treeker, men ingen som möter mig har någon aning om att jag är Star Trek fan. Det syns inte på något sätt, och är heller inte uppenbart om man pratar med mig. Skulle tro att det är fallet för de flesta Treekers. Men nämner man ordet Star Trek, så tänker folk oftast på spetsiga öron, Spock eller konstiga människor som är tokiga i en tv-serie. Detta är en tämligen felaktig bild skulle jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när folk tittar på mig tänker de snarare "hårdrockare" på grund av mitt långa hår , Iron Maiden-tröja , Iron Maiden-keps och knuttepaj så det krävs att man börjar prata med mig eller ser mig dricka choklad(vilket alltid görs i min egentillverkade chokladmugg med Klingonmärke , fast folk har misstagit det för mitchubichu-märket).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när folk tittar på mig tänker de snarare "hårdrockare" på grund av mitt långa hår , Iron Maiden-tröja , Iron Maiden-keps och knuttepaj så det krävs att man börjar prata med mig eller ser mig dricka choklad(vilket alltid görs i min egentillverkade chokladmugg med Klingonmärke , fast folk har misstagit det för mitchubichu-m??rket).

Vilken förolämpning. Att kränka din heder på det sättet. Kunde väll inte sluta på annat sätt än en stid med Bhatlet, på liv och död. :w00t: :lol: :D

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...