Jump to content

Star Trek och högtider

Recommended Posts

Jag har funderat många gånger på varför de aldrig firar någon högtid i Star Trek (förutom Captain Picard Day :w00t: ), att de flesta religiösa högtiderna går bort kan man förstå. Men Jul borde de väl ha någon gång tycker jag - om inte för presenternas skull (med tanke på att matrialismen ej finns längre) så för umgänget och maten. Ej heller har Federationen någon dag motsvarande nationaldagen eller dyligt. Neelix på Voyager tar ofta fasta på att fira sina arbetskamraters högtider men aldrig någon mänsklig (förutom "first contact day"). Varför är det så tror ni? Varför är det aldig Jul i Star Trek :tomte: ?

att de flesta religiösa högtiderna går bort kan man förstå. Men Jul borde de väl ha någon gång tycker jag - om inte för presenternas skull (med tanke på att matrialismen ej finns längre) så för umgänget och maten.

Julen är också en religiös högtid.

Federationen består av många olika planter med många olika seder och att fira dem alla vore förmodligen omöjligt. Dessutom skulle jag tro att Starfleet försöker vara neutralt vad det gäller kulturella seder och bruk och därför firas inte t.ex. jul officielt. Däremot kan jag tänka mig att det hålls privata firanden när besättningen inte är i tjänst.

Jul är inte bara en religiös högtid utan en kristen högtid och jag tror man vill hålla sig borta från sådant som åsyftar en stor religion på jorden och därmed trampa andra på tårna.

Men first contact day har jag för mig att man firar vid något tillfälle och det får ju anses vara en federationshögtid. J.

Tycker knappast man kan kalla julen för särskilt religös eller ens kristen längre. Allt färre har t ex det senaste århundradet firat julen för vad den egentligen är samtidigt som man man firar jul i allmänhet mer än någonsin och detta i världens mest sekulariserade land, Sverige. Man kan anta att den utvecklingen fortsätter i framtiden, vilket skulle föra med sig att kristendomen i det närmaste försvinner och julen är alltjämt när vi kommit fram till star trek åren.

Människan kommer knappast sluta fira jul för att man uppfunnit Warp drive eller att det kommer ett gäng Vulcans som kan sära på fingrarna på ett lite speciellt sätt. Då jag även får känslan av att det är den västerländska kulturen som är dominerande i människodelen av federationen eller star fleet så borde definitivt julen finnas kvar.

Julen är också en religiös högtid.

Det beror på hur man ser det, för många är det det och för lika många är det inte det och för dages företag är det definitivt inte religiöst - det handlar snarare om konsumering. Men för oss icketroende är julen snarare som jag skrev ovan: en högtid då man ger varandra gåvor, umgås och äter gott :) . Likadant med påsken eg: det är en högtid då man äter ägg :lol: :) . Min poäng är att man kan fira sk. ursprungligen religiösa högtider utan att vara religiös. Haloween är ett exempel till...

Jul är inte bara en religiös högtid utan en kristen högtid och jag tror man vill hålla sig borta från sådant som åsyftar en stor religion på jorden och därmed trampa andra på tårna.

Men varför inte ha med någon högtid? Spelar inger roll varifrån den kom ursprunligen - de behöver inte hålla en historielektion, bara omnämna det och kanske ha med någon tradition.

Man kan även argumentera att i framtiden är Jorden mer enad än den är idag - då det inte längre är frågan om nationer utan planeter - och därav är det allas vårt kultuarv vilken bakgrund högtiden än må ha då vi alla i grund och botten är människor (och förmodligen har gränserna suddats ut och kulturella skillnader överskridits - vi har blandats mer), altså borde du kunna vara med och fira även om traditionen i grund och botten kommer från exempelvis Thailand även om du kanske är latinamerikansk, vem vet du kanske har en thai förfader?

Edited by Commander Michels

Jul är inte ursprungligen en kristen högtid, utan har haft lite olika betydelser i hedniska religioner runt om i Europa.

Men anledningen till att man kanske inte visar så mycket av traditioner och jorden över huvud taget är att folk inte vill se det. Man tittar inte på Trek för att se dagens samhälle och värld eller jorden. Till exempel hade avsnittet Family bland de sämsta tittarsiffrorna när TNG sändes.

Edited by Aike

Jag skulle tro att människorna firar sina respektive högtider, beroende på härkomst för sig (med First Contact Day som gemensam högtid), och utomjordlingarna firar sina högtider för sig (troligen också beroende på vilken del av sin planet de råkar komma ifrån). Federationen som sådan har väl Federation Day om jag inte kommer ihåg fel.

Anledningen man inte ser det i serien är att det blir en mer privat sak med en sån mångfald som man ser på ett Federationsskepp.

Sen så kan det ju hända att jul och andra liknande högtider har svepts bort. Precis som många högtider i vår tid har svepts bort. Påsk t.ex., är ju ett exempel på en högtid som är på väg ut, pingst räknas inte ens som en högtid längre, och Halloween har mer och mer ersatt Allahelgonadagen. I kaoset efter tredje världskriget så kan sådana högtider helt enkelt ha glömts bort.

Oavsett vad våra högtider har för ursprung, vad de betyder för oss idag och hur de kommer att te sig i framtiden så är det nog så att Starfleet håller sig neutralt i dessa frågor. Precis som Kashked tor jag att jul och andra högtider, både av mänskligt och utomjordiskt ursprung, firas säkert privat av Federationens befolkning men inte officelt inom Starfleet.

Edited by Expendable Ensign

Tycker knappast man kan kalla julen för särskilt religös eller ens kristen längre. Allt färre har t ex det senaste århundradet firat julen för vad den egentligen är samtidigt som man man firar jul i allmänhet mer än någonsin och detta i världens mest sekulariserade land,

Oavsett om den för mannen på gatan är kopplad till en religion (vanligtvis kristendomen) eller ej så är risken stor att den uppfattas som kristen av anhängare till andra religioner. Dvs man trampar många människor på tårna som börjar undra varför den ljusa framtiden innehåller kristna värderingar och inte hinduiska, islamistiska eller något annat. Julfirandet vi i västvärlden har är för de flesta kopplat till firandet av Jesus födelse, att det sedan i dag är allt färre som tänker på det hör liksom inte hit.

Dessutom undrar jag om inte Roddenberry och/eller någon annan bakom ST har velat se religioner som något passé och onödigt i människans framtid. Och då vore det oerhört konstigt att ta med sådana högtider.

Men varför inte ha med någon högtid? Spelar inger roll varifrån den kom ursprunligen - de behöver inte hålla en historielektion, bara omnämna det och kanske ha med någon tradition.

Man kan även argumentera att i framtiden är Jorden mer enad än den är idag - då det inte längre är frågan om nationer utan planeter - och därav är det allas vårt kultuarv vilken bakgrund högtiden än må ha då vi alla i grund och botten är människor (och förmodligen har gränserna suddats ut och kulturella skillnader överskridits - vi har blandats mer), altså borde du kunna vara med och fira även om traditionen i grund och botten kommer från exempelvis Thailand även om du kanske är latinamerikansk, vem vet du kanske har en thai förfader?

Jo, fast jag tror att saker som bottnar i religiösa riter av ett eller annat slag kommer att försvinna om människans utveckling fortsätter så. Jag tror helt enkelt att ST:s är en framtidsvision utan religioner, åtminstone på det sätt religioner har förekommit på jorden. Det finns nog heller inga som är så lätta att stöta sig med som religiösa grupper och därför är det bäst att inte ha med något över huvud taget.

Oavsett om den för mannen på gatan är kopplad till en religion (vanligtvis kristendomen) eller ej så är risken stor att den uppfattas som kristen av anhängare till andra religioner. Dvs man trampar många människor på tårna som börjar undra varför den ljusa framtiden innehåller kristna värderingar och inte hinduiska, islamistiska eller något annat. Julfirandet vi i västvärlden har är för de flesta kopplat till firandet av Jesus födelse, att det sedan i dag är allt färre som tänker på det hör liksom inte hit.

Dessutom undrar jag om inte Roddenberry och/eller någon annan bakom ST har velat se religioner som något passé och onödigt i människans framtid. Och då vore det oerhört konstigt att ta med sådana högtider.

Jo, fast jag tror att saker som bottnar i religiösa riter av ett eller annat slag kommer att försvinna om människans utveckling fortsätter så. Jag tror helt enkelt att ST:s är en framtidsvision utan religioner, åtminstone på det sätt religioner har förekommit på jorden. Det finns nog heller inga som är så lätta att stöta sig med som religiösa grupper och därför är det bäst att inte ha med något över huvud taget.

Tom Hell -

Jag är inte så säker på att julen trampar folk på tårna, med tanke på hur religöst avskalad den är och hur icke-religös den kommer vara i framtiden. Det hör i allra högsta grad till diskussionen, då det är väldigt sannolikt att julen som högtid är här för att stanna (dock inte i religös form). Även i en warp-civilisation tror jag julens budskap skulle höra hemma som hand i handske. Vilket gör det till en rejäl tabbe av star trek-makarna att inte ha med en enda julklapp eller nånting under jag vet inte hur många avsnitt...700+?

Och att tro saker som bottnar i religösa riter kommer att försvinna....du tror inte man firar t ex midsommar år 2300?

Jag tror inte att traditionen kommer att försvinna men att den religiösa delen kommer göra det i mer eller mindre grad kan jag mycket väl tänka mig ("Gud är död" - Friedrich Nietzsche). Nej traditionerna kring helger och olika firanden är värda att ta vara på - då detta är allas vårt kulturella arv. Traditioner tror jag mycket väl kan överleva då dessa ger något att se fram emot med glädje i den grå vardagen. Dessutom finns det som min man skrev högtider som (numera) mer är kopplade till almanackan och dessa kommer säkerligen att fortsätta firas, men då förmodligen bara på jorden - det finns ingen mening med att fira midsommar på ett rymdskepp någonstans ute i det okända... :)

Jag är inte så säker på att julen trampar folk på tårna, med tanke på hur religöst avskalad den är och hur icke-religös den kommer vara i framtiden. Det hör i allra högsta grad till diskussionen, då det är väldigt sannolikt att julen som högtid är här för att stanna (dock inte i religös form). Även i en warp-civilisation tror jag julens budskap skulle höra hemma som hand i handske. Vilket gör det till en rejäl tabbe av star trek-makarna att inte ha med en enda julklapp eller nånting under jag vet inte hur många avsnitt...700+?

Och att tro saker som bottnar i religösa riter kommer att försvinna....du tror inte man firar t ex midsommar år 2300?

Man får förstås göra skillnad på folks eventuella reaktioner i serierna, i framtiden och hur eventuella tittare nu reagerar. Att ha med vissa religiösa inslag riskerar i allra högsta grad att trampa folk (tittare) på tårna i verkligheten.

Och julens budskap? Vilket då? Det kristna eller det mer moderna kommersialistiska budskapet? Inget av dem hör hemma inom Federationen iaf.

Jag tror inte att traditionen kommer att försvinna men att den religiösa delen kommer göra det i mer eller mindre grad kan jag mycket väl tänka mig

Jo, men när väl det religiösa försvunnit i glömska ser traditionen väldigt sällan ut som den en gång gjorde. Jul eller midsommar kommer förmodligen att kunna se väldigt annorlunda ut om 300 år, speciellt som federationen får anses vara mångkulturell.

Julens budskap = kärlek och omtanke gentemot dina nära och kära :), att vara osjälvisk och ge, välgörehet... Titta bara på "A christmas carrol". Det hör i allra högsta grad hemma i ST! :)

Det är möjligt att traditionen kommer förändras, men jag tror inte det blir särskilt stora skillnader, stommen kommer kvarstå.

Man får förstås göra skillnad på folks eventuella reaktioner i serierna, i framtiden och hur eventuella tittare nu reagerar. Att ha med vissa religiösa inslag riskerar i allra högsta grad att trampa folk (tittare) på tårna i verkligheten.

Och julens budskap? Vilket då? Det kristna eller det mer moderna kommersialistiska budskapet? Inget av dem hör hemma inom Federationen iaf.

Så du tycker inte man trampar folk på tårna när man inte har med en enda karaktär från mellanöstern i ett enda litet avsnitt? (när de t o m har med en ryss med fånig brytning) Nä gud förbjude att de ger varandra en liten julklapp, det är ju i princip hets mot folkgrupp....

Eftersom de inte har med en enda arab så får man väl anta att serien vänder sig mot den västerländska kulturen, så vem är det som ska känna sig trampad på? Även om det är känsligt med rondellhundar o dylikt så tror jag inte någon bryr sig nämnvärt om Tom ger B'elana en julklappp (vilket han borde göra med tanke på hur besatt han är av vår tid). Det ryktas om att Al-Jazeera inte sänder Star Trek i vilket fall som helst.

Och nej, jag pratar varken om julens religösa eller kommersialistiska budskap, utan om budskapet att samlas med nära och kära i vintermörkret och umgås och ta hand om varandra.

Yup. Det framgår inte exakt var han kommer ifrån men namnet antyder ju lite samt att när hans föräldrar kommer på besök på DS9så kan man ju ana det hela mer. Det finns intervju med Alexander Siddig där han berättar just om det lite nya med att dom har med en "kille" som inte är vit men heller inte svart utan något mittemellan.

Edited by michael ricochet

Enligt Memory Alpha finns både jul och nyår kvar. Nyår nämns dock bara i förbifarten i Voyager.

Med tanke på att det trots allt finns 28 säsonger Trek verkar det ändå lite underligt att man inte gjorde ett julavsnitt tex.

Anledningen till att det inte finns någon jul- eller nyårsepisod kan vara att man så vitt jag vet inte sände nya avsnitt över dessa helgerna.

Edited by Aike

Det kan vara en anledning. Men många stora amerikanska serier har gärna julepisoder som sista avsnittet på höstterminen. Men jag kan tänka mig att det inte ingår i star trek konceptet med sådant. Dock känner jag till en star wars special där Chewbacca prompt ville åka hem och fira en julliknande högtid... J.

Det kan vara en anledning. Men många stora amerikanska serier har gärna julepisoder som sista avsnittet på höstterminen. Men jag kan tänka mig att det inte ingår i star trek konceptet med sådant. Dock känner jag till en star wars special där Chewbacca prompt ville åka hem och fira en julliknande högtid... J.

Den har jag inte sett! Vilken är det? :lol:

Jag tycker nog det är bra att man har undvikit dessa julavsnitt. Det hade bara gjort att Star Trek hade känts än mer som en produkt av vår tid.

Dock känner jag till en star wars special där Chewbacca prompt ville åka hem och fira en julliknande högtid... J.

Ja det är ju en klassiker. :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=vYQVyVyeWho

Finns fler klipp på Youtube om man vill se mer av detta spektakel.

Edited by Expendable Ensign