Jump to content
Sign in to follow this  
Commander Michels

Star Trek och högtider

Recommended Posts

Jag har redan nämnt det i två tidigare inlägg men tänkte gå in lite mer detaljerat på det.

Starfleet är en vetenskaplig organisation med vissa drag av militäriska rättesnören. Man upprätthåller en uniformskod som inte tillåter personlig eller religiös utsmyckning (det finns visserligen några undantag som t.ex. Worfs baldric) och alla förväntas hålla en professionell ställning gentemot sitt arbete, forskingen och kontakten utåt. Då tycker jag det faller sig ganska naturligt att man har restriktioner när det gäller firandet av diverse högtider. Detta firandet är något som inte har en plats i den organisationella strukturen utan får istället ske privat när de inblandade inte är i tjänst. Att dessa privata tillställningar inte får mycket utrymme kan förklaras av att flertalet avsnitt ses ur perspektiv där besättningsmedlemmarna är i aktiv tjänst. Med all sannolikhet är det alltså så att olika former av högtider firas men att vi inte får se det i bild.

Det kan också vara ett sätt för författarna att undkomma behovet av en förklaring till vilka högtider som fortfarande firas och varför.

Julens budskap = kärlek och omtanke gentemot dina nära och kära :) , att vara osjälvisk och ge, välgörehet... Titta bara på "A christmas carrol". Det hör i allra högsta grad hemma i ST! :)

Det är möjligt att traditionen kommer förändras, men jag tror inte det blir särskilt stora skillnader, stommen kommer kvarstå.

Nja, titta bara på hur vårt traditionella julfirande förändrats under de senaste hundra åren eller så. Mycket kan hända - och snabbt.

Så du tycker inte man trampar folk på tårna när man inte har med en enda karaktär från mellanöstern i ett enda litet avsnitt? (när de t o m har med en ryss med fånig brytning) Nä gud förbjude att de ger varandra en liten julklapp, det är ju i princip hets mot folkgrupp....

Eftersom de inte har med en enda arab så får man väl anta att serien vänder sig mot den västerländska kulturen, så vem är det som ska känna sig trampad på? Även om det är känsligt med rondellhundar o dylikt så tror jag inte någon bryr sig nämnvärt om Tom ger B'elana en julklappp (vilket han borde göra med tanke på hur besatt han är av vår tid). Det ryktas om att Al-Jazeera inte sänder Star Trek i vilket fall som helst.

Och nej, jag pratar varken om julens religösa eller kommersialistiska budskap, utan om budskapet att samlas med nära och kära i vintermörkret och umgås och ta hand om varandra.

Det handlar inte om vad jag tycker. Det handlar om att det inte finns mycket på denna jord som är så lättantändligt som religionskonflikter. Inte ens rasfrågan, som du tar upp är jämförbar med de känslor som religionen kan röra upp.

Det spelar sedan inte heller någon roll vilket budskap du vill koppla till högtiden, den religiösa kopplingen finns fortfarande där och då tror jag att man hellre tar det säkra före det osäkra och undviker den helt och hållet. Att ha med ett tydligt julfirande som kan uppfattas som det mest vanliga förekommande i ST:s värld är detsamma som att tända på en krutdurk. Man säger nämligen med det att kristendomen kommer att segra över de andra religionerna! Det är budskapet som skickas ut!

Av bland annat den anledningen tror jag att de har undvikit många högtidsavsnitt.

Edited by Tom_Hell

Nja, titta bara på hur vårt traditionella julfirande förändrats under de senaste hundra åren eller så. Mycket kan hända - och snabbt.

Jag går med på att mycket har ändrats kring vårt julfirande på den senaste tiden (de senaste århundraden) - julbocken finns ej mer, tomten kom i stället och vi har nu granar inomhus med pynt på. Men detta är en övergång från en tid av skrock och folktro till en tid av sekularisering och vetenskapliga upptäckter, vi har utvecklats och "vaknat" upp ur våra villfarelser om mångt och mycket - bara för några hundra år sedan trodde de på hustomtar och jag vet inte vad. Nu har vi nått den kunskapsnivå att vi kan lämna allt sådant bakom oss, den tid det tar för all kunskap vi har att fördubblas blir allt kortare och vårt samhelle utvecklas. Men nu kommer uppteckterna att vara vetenskapliga och inte längre vara en realisering av att tomtar och troll eg inte finns. Så därför tror jag inte Julen kommer förändras särskilt mycket mer - vi har valt de traditioner som vi vill gå vidare med och vad som är jul för oss. Julen är även väldigt sentimentalt och nostalgiskt för oss och vi vill såklart att våra egna barn ska få uppleva samma fina tradition och därav kommer den att gå i arv från generation till generation endast med mindre förändringar fast med samma kärna. Vi kan ju inte ens ta bort "tjuren färdinand" på julafton utan att det blir ett himla hallå och folk blir upprörda. Nej jultraditionen ligger oss allt för varmt om hjärtat.

Hmm, försöker jag läsa mellan raderna så är det nästan som att du utgår ifrån att människor nu för tiden är färdigutvecklade. Jag undrar just om människor om 100-150 år kommer resonera likadant?

- För 100 år sen trodde de att det kryllade av liv i universum.

- ja, va *****, de hade ju till och med marknadsekonomi.

- jo, och så tillät de massmord och svält i tredje världen.

- jupp, jag kommer ihåg att min farfar pratade om att hugga ned träd för att hänga saker i.

- Verkligen?

- De kallade det för julfirande, och så frossade de i mat, och slösade enorma resurser på att visa sin kärlek mot varandra istället för att ge en kram eller bara säga det.

- Jösses, var de så långt efter oss för bara 100 år sedan?

- Ja du, tur att vi utvecklats förbi sådant där. De höll ju ta mig ***** på att förstöra hela planeten...

Hmm, försöker jag läsa mellan raderna så är det nästan som att du utgår ifrån att människor nu för tiden är färdigutvecklade. Jag undrar just om människor om 100-150 år kommer resonera likadant?

Nu tror jag du har misuppfattat mig helt - jag skrev (och var mycket noga med detta) att vi utvecklats bort ifrån gammalt skrock och vidskepelser och att det är ett uppvaknande som inte kommer ske igen då vi redan är "vakna". Självklart kommer vi att utväclas mer, självklart kommer våra värderingar att förändras men nu när vi kommit ifrån vidskepelser och dyligt är vi vakna nog att kunna veta vad vi själva tycker utan att skrämmas av skrock, och vi har valt att ha kvar julfirandet trots allt. Trots att många av oss är ateister, vegetarianer (med tanke på maten) eller helt enkelt inte tycker om traditionen med att slösa pengar på massa gåvor. Vi firar jul ändå och alla har samma kärna: samla dina nära och kära, ät gott tillsammans och tänd några ljus. Och det är vad som kommer överleva, den traditionen kan ju omöjligt vara för hednisk eller primitiv för framtida generationer och som jag skrev är det en tradition som kommer gå i arv.

Jag föreslår att du försöker läsa lite mindre mellan mina rader och läser texten lite noggrannare...

Edited by Commander Michels

Julens budskap = kärlek och omtanke gentemot dina nära och kära :) , att vara osjälvisk och ge, välgörehet... Titta bara på "A christmas carrol". Det hör i allra högsta grad hemma i ST! :)

Det är möjligt att traditionen kommer förändras, men jag tror inte det blir särskilt stora skillnader, stommen kommer kvarstå.

Så du tycker inte man trampar folk på tårna när man inte har med en enda karaktär från mellanöstern i ett enda litet avsnitt? (när de t o m har med en ryss med fånig brytning) Nä gud förbjude att de ger varandra en liten julklapp, det är ju i princip hets mot folkgrupp....

Eftersom de inte har med en enda arab så får man väl anta att serien vänder sig mot den västerländska kulturen, så vem är det som ska känna sig trampad på? Även om det är känsligt med rondellhundar o dylikt så tror jag inte någon bryr sig nämnvärt om Tom ger B'elana en julklappp (vilket han borde göra med tanke på hur besatt han är av vår tid). Det ryktas om att Al-Jazeera inte sänder Star Trek i vilket fall som helst.

Och nej, jag pratar varken om julens religösa eller kommersialistiska budskap, utan om budskapet att samlas med nära och kära i vintermörkret och umgås och ta hand om varandra.

Det handlar inte om vad jag tycker. Det handlar om att det inte finns mycket på denna jord som är så lättantändligt som religionskonflikter. Inte ens rasfrågan, som du tar upp är jämförbar med de känslor som religionen kan röra upp.

Det spelar sedan inte heller någon roll vilket budskap du vill koppla till högtiden, den religiösa kopplingen finns fortfarande där och då tror jag att man hellre tar det säkra före det osäkra och undviker den helt och hållet. Att ha med ett tydligt julfirande som kan uppfattas som det mest vanliga förekommande i ST:s värld är detsamma som att tända på en krutdurk. Man säger nämligen med det att kristendomen kommer att segra över de andra religionerna! Det är budskapet som skickas ut!

Av bland annat den anledningen tror jag att de har undvikit många högtidsavsnitt.

Tom Hell - I'm not getting through to you, am I?

Nu får du släppa hörnflaggan och komma med i matchen. Du måste verkligen övervärdera star treks betydelse om du tror att det vore farligt för en fiktionell amerikansk tv-serie som sänds i länder främst med västerländsk kultur att ha med en julklapp är som att tända på en krutdurk. Tror du att någon i mellanöstern blir upprörd? Du måste verkligen se ner på dem om du tror att något sådant trivialt skulle få några som helst konsekvenser i den verkliga världen. Om en sådan världssyn fick råda kommer nog inte världen att utvecklas mycket i framtiden.

Så snälla berätta för mig, VEM skulle explodera i vrede över ett julavsnitt? För nu börjar du skriva så mycket dumheter att uttrycket "måla in sig i ett hörn" inte räcker till på långa vägar.

Att författarna velat visa att människan kommit förbi religionens tunga ok är en sak, åtminstone så har många länder blivit alltmer sekulariserade (även om jag är rädd för att vi aldrig kommer komma över religionens inverkan ett globalt hänseende de närmaste 1000 åren eller så), men antagandet att våra kulturella seder och bruk skulle försvinna är felakigt och en ren tabbe från deras sida. Det är detta tråden handlar om.

Haha. Det verkar som ni tag teamar mot Tom Hell :D

Samtidigt förstår jag inte varför debatten lever eftersom som att Picard firar jul i Generations.

Slutsats 1: Det firas visst jul i Star Trek-världen. I alla fall i Frankrike.

Slutsats 2: De har sannolikt inte undvikit jul för att någon skulle bli ledsen eller upprörd. I så fall borde de väl aldrig ha tagit med det i Generations som många fler runt om i världen lär ha sett än de flesta avsnitt. Det kanske bara inte har passat med manus, och inte varit det man velat fokusera på, eftersom jorden inte står i fokus för vad tittarna är intresserade av.

Edited by Aike

Jag vet inte om detta är fejk eller inte. Men enligt den här sidan finns det en julspecial av TOS som heter "A Most Illogical Holiday", som bara har sänts en eller två gånger:

http://www.falsepositives.com/index.php/20...ogical-holiday/

Fast det är nog en parodi från National Lampoon verkar det som om.

Edited by Aike

Man såg mycket riktigt picard fira jul i Generations men det var i en fiktiv värld i Nexus och som sagt i hans familjehem i Frankrike (antar jag). Man får väl anta att dylika traditioner finns lokalt men att det inte är något som federationen bryr sig om eller firar. Dessutom verkade ju julfirandet vara frikopplat från den religiösa händelsen jul, det var ju bara mat, gran, paket och annat icke religiöst som visades. J.

Precis. Jag tror att man kanske visst firar t ex jul i viss mån, på jorden. I flottan håller man nog igen lite på traditionerna och firar ingenting officiellt, men när bestättningen är hemma på jorden med familj så kanske man firar jul? Eftersom att det finns så många olika raser representerade på ett skepp så kan man ju inte kollektivt hålla på och fira alla högtider. Det skulle bli ett evigt firande.

Men å andra sidan, är det inte så att i VOY så firar dom någon klingonsk högtid? I VOY firar dom iofs ganska mycket och ganska ofta. Neelix ordnar ju många fester, både "traditionella" högtider och typ "nu-har-vi-träffat-en-trevlig-ras"-fester. Fast VOY kanske är i en unik situtation? I DS9 firar dom också väldigt många bajoranska, religösa högtider. Jag antar att det är för att DS9 är en bajoransk station, och många som bor där är bajoraner, medans flottans stationer är mer "allmänna" eftersom att de tillhör federationen och inte enbart jorden.

Nu tror jag du har misuppfattat mig helt - jag skrev (och var mycket noga med detta) att vi utvecklats bort ifrån gammalt skrock och vidskepelser och att det är ett uppvaknande som inte kommer ske igen då vi redan är "vakna". Självklart kommer vi att utväclas mer, självklart kommer våra värderingar att förändras men nu n??r vi kommit ifrån vidskepelser och dyligt är vi vakna nog att kunna veta vad vi själva tycker utan att skrämmas av skrock, och vi har valt att ha kvar julfirandet trots allt. Trots att många av oss är ateister, vegetarianer (med tanke på maten) eller helt enkelt inte tycker om traditionen med att slösa pengar på massa gåvor. Vi firar jul ändå och alla har samma kärna: samla dina nära och kära, ät gott tillsammans och tänd några ljus. Och det är vad som kommer överleva, den traditionen kan ju omöjligt vara för hednisk eller primitiv för framtida generationer och som jag skrev är det en tradition som kommer gå i arv.

Jag föreslår att du försöker läsa lite mindre mellan mina rader och läser texten lite noggrannare...

Ja, jag gjorde ett litet framfusigt antagande men som du säkert noterade så skrev jag "nästan". Sedan fortsatte jag med en skämtsam men belysande kommentar baserat på den hypotesen. Text är sällan otvetydigt, inte ens din. Mer än så var det inte.

Hur som helst så ser inte jag att vi kommit så långt som du verkar anse. Vi är långt ifrån att som folk (människor) ha kastat av oss allt skrock och vidskepelser. De har i många fall tagit annan form och på väldigt många ställen lever de kvar.

Så vi må ha tagit några stapplande steg åt det hållet, det kan jag tillstå, men vi är långt ifrån där än. Jag hoppas att de positiva saker du skriver om julfirande överlever, men jag är långt ifrån lika säker på att det kommer att se ut så om 100 år.

Nu får du släppa hörnflaggan och komma med i matchen. Du måste verkligen övervärdera star treks betydelse om du tror att det vore farligt för en fiktionell amerikansk tv-serie som sänds i länder främst med västerländsk kultur att ha med en julklapp är som att tända på en krutdurk. Tror du att någon i mellanöstern blir upprörd? Du måste verkligen se ner på dem om du tror att något sådant trivialt skulle få några som helst konsekvenser i den verkliga världen. Om en sådan världssyn fick råda kommer nog inte världen att utvecklas mycket i framtiden.

Så snälla berätta för mig, VEM skulle explodera i vrede över ett julavsnitt? För nu börjar du skriva så mycket dumheter att uttrycket "måla in sig i ett hörn" inte räcker till på långa vägar.

Att författarna velat visa att människan kommit förbi religionens tunga ok är en sak, åtminstone så har många länder blivit alltmer sekulariserade (även om jag är rädd för att vi aldrig kommer komma över religionens inverkan ett globalt hänseende de närmaste 1000 åren eller så), men antagandet att våra kulturella seder och bruk skulle försvinna är felakigt och en ren tabbe från deras sida. Det är detta tråden handlar om.

Ska jag fortsätta att använda dina liknelser får jag väl i all välmening påpeka att jag iaf spelar fotboll medan du verkar ha missupfattat vilken sport det är. Förstår du? Om inte hänvisar jag till hur jag inledde mitt förra inlägg som riktades till dig:

Det handlar inte om vad jag tycker.

Fråga den amerikanska publikens moralivrare om jag överskattar eller överdriver något. Fråga olika etniska grupper! Det är skitkänsligt med sådant här 'over there'. Vi snackar om TV-landet som fortfarande, till viss del, nyttjar pip för att dölja att personer säger olämpliga ord. Vet du ingenting om jänkarnas olika dubbelmoraler? Eller deras moral över huvud taget.

Jag ser det absolut inte som något konstigt om känsligheten kring religioner och trosfrågor har påverkat utformandet av sådana i Star Trek. Jag säger inte att det är så, men det är inte alls omöjligt. Det är snarare okunnighet om vår värld idag att hävda 'inte en chans'!

Jag vet inte om våra seder kommer att försvinna, men de kommer säkert kunna se annorlunda ut. Det har försvunnit så mycket redan, så varför inte lite till?

Så, kan vi hålla nästa replikskifte en bit ifrån det personliga planet så slipper någon av oss känna att det närmar sig personangrepp? Fint! :D

Haha. Det verkar som ni tag teamar mot Tom Hell :D

Bring'em on! :w00t:

Slutsats 1: Det firas visst jul i Star Trek-världen. I alla fall i Frankrike.

Det där är ju helt skapat ur Picards huvud. Den enda slutsats man kan dra är att Picard firade jul någon gång (i barndomen?) och att det blev ett så fint minne att det var där han hamnade när han skulle tillbringa resten av sitt liv i paradiset i Nexus. En sak som talar för att Picard firade jul någon gång i barndomen är att när Nexus plockar ut den perfekta omgivningen för Picard att tillbringa med sin (nästan) son så väljer Nexus ut julen. Det skulle kunna vara för att Picard tyckte att den var bra som barn.

Slutsats 2: De har sannolikt inte undvikit jul för att någon skulle bli ledsen eller upprörd. I så fall borde de väl aldrig ha tagit med det i Generations

Jag ser en stor skillnad på amerikansk TV och film så den slutsatsen kan jag verkligen inte dra.

Men som jag nämnt tidigare så säger jag inte att det skulle vara den enda/stora orsaken till att högtider inte förekommer. Om det ens är en orsak. Däremot blir jag uppriktigt förvånad över att så många inte ens har det i åtanke. :blink:

Ja, jag gjorde ett litet framfusigt antagande men som du säkert noterade så skrev jag "nästan". Sedan fortsatte jag med en skämtsam men belysande kommentar baserat på den hypotesen. Text är sällan otvetydigt, inte ens din. Mer än så var det inte.

Hur som helst så ser inte jag att vi kommit så långt som du verkar anse. Vi är långt ifrån att som folk (människor) ha kastat av oss allt skrock och vidskepelser. De har i många fall tagit annan form och på väldigt många ställen lever de kvar.

Så vi må ha tagit några stapplande steg åt det hållet, det kan jag tillstå, men vi är långt ifrån där än. Jag hoppas att de positiva saker du skriver om julfirande överlever, men jag är långt ifrån lika säker på att det kommer att se ut så om 100 år.

Ja det är kul att debattera ämnen som dessa :). I vissa avseenden är jag böjd att hålla med dig - vi i västvärlden och speciellt i sverige (som dock är världes mest sekulariserade land) har vi lämnat mycket gammal folktro och skrock bakom oss - vi ser världen med öppna ögon. Givetvis varierar detta från individ till individ med tanke på faktorer som ursprung, religion (eller avsaknad av denna), kultur, och uppfostran, men i allmänhet är vi så pass avancerade att jag skulle vilja påstå att vi lämnat "skrocket" bakom oss. Det är helt klart att det inte kan vara likdant över hela vår grönblå planet men i de länder där vi firar just julen (i vår mening) är vi upplysta nog att falla under den kategorin och därav har vi valt ut vad julen är för oss och de traditionerna tror jag kommer att leva kvar, just av de anledningarna jag skrivit om tidigare.

Tom Hell -

Så du menar att det är amerikanerna (kristendomens just nu kanske starkaste anhängare) som ska ta illa upp julavsnitten? Vad har det med beepade svordomar och dubbelmoral att göra (som jag för övrigt smickrar mig med att veta en hel del om, förmodligen en god bit mer än dig)

Jag frågar återigen: Star Trek visas i länder med främst västerländsk kultur. Vem ska ta illa upp?

Star Trek är en fiktiv TV-serie, inte ett gulf-krig. Ingen krig/terrordåd/våldsbrott eller vad du vill har eller kommer att ske p g a Star Trek, med eller utan julstrumpor vid spisen.

Så du menar att det är amerikanerna (kristendomens just nu kanske starkaste anhängare) som ska ta illa upp julavsnitten?

De stora grupper som inte är kristna. Utöver det kan man räkna med viss påtryckning från grupper utanför landet, Star Trek är stort. Större än bara den amerikanska marknaden.

Vad har det med beepade svordomar och dubbelmoral att göra (som jag för övrigt smickrar mig med att veta en hel del om, förmodligen en god bit mer än dig

Intressant, och det visar på din trovärdighet i frågan att du ens kan anse något sådant. men låt oss inte göra om den här tråden till någon slags tävling om det, det är ju inte det vi är här för.

Jag frågar återigen: Star Trek visas i länder med främst västerländsk kultur. Vem ska ta illa upp?

Jag har nog inget mer att säga i frågan. Är du inte med på vad jag menar kommer vi inte att komma så mycket närmare.

Star Trek är en fiktiv TV-serie, inte ett gulf-krig. Ingen krig/terrordåd/våldsbrott eller vad du vill har eller kommer att ske p g a Star Trek, med eller utan julstrumpor vid spisen.

Det tror jag inte heller, och det har jag heller inte påstått. Jag har enbart uttalat mig om vad jag tror att ansvariga bakom Star Trek kan ha tagit i beaktande när de uteslutit att visa firandet av högtider. Har jag inte gjort det har det varit fel av mig.

Protester, folkstorm m m är långt ifrån krig och terrordåd, men likväl är det vad man som TV-makare vill undvika. Det *kan* ha varit en bidragande orsak.

Nu håller jag mest på att upprepa mig så om inte detta går framåt så har jag skrivit klart i den häör tråden för tillfället.

Edited by Tom_Hell

Tom Hell -

Två stycken klargöranden:

För det första: Vi kommer uppenbarligen inte att komma överrens om huruvida star trek skulle kunna skapa oroligheter i samhället om de hade med s k icke politiskt korrekt material. Du har din fulla demokratiska rätt att tycka som du gör och jag har min rätt att tycka att det är helt uppåt väggarna. Schyman och Bildt lär komma överrens innan oss.

För det andra: Om man skriver "Vet du ingenting om jänkarnas olika dubbelmoraler? Eller deras moral över huvud taget" , så får man nog räkna med ett drygt svar tillbaka. Inte minst då jag vet en hel del om sådant, t ex att det skulle bli 100 ggr större liv om nån visade brösten i star trek eller sa the f-word än vad något julavsnitt i världen skulle kunna skapa. Fakta.

Guest danova

Men first contact day har jag för mig att man firar vid något tillfälle och det får ju anses vara en federationshögtid. J.

Det skulle kanske bli ett lite tråkigt avsintt om inte borgerna hoppade in i tomteluva och hade ett stort rosettband på borg kuben :w00t: :tomte: :borg1:

Ett sånt avsnitt hade jag gärna sett :o :P

Det är små skoj att skämta om sådant, men vill ni verkligen se det i Star Trek, jag hoppas inte det. Det motsäger allt vad ST handlar om. Tomteluvor på Borg..... :knäpp:

Det är små skoj att skämta om sådant, men vill ni verkligen se det i Star Trek, jag hoppas inte det. Det motsäger allt vad ST handlar om. Tomteluvor på Borg..... :knäpp:

klart man skulle vilja se nåt sånt i Star Trek...

nee skoja bara :P men visst skulle det vara kul med någon 10 min special på youtube :D