Nyhet Posted April 5, 2009 Report Share Posted April 5, 2009 (edited) Det prestige- och ärofyllda priset Suecica Astrum Erratus Praemium går i år till Henrik Bennetter, en profil inom TV, för hans färgrika och spännande sätt att förgylla programpresenterandet på Sveriges Television och att framhäva science fiction generellt och Star Trek i synnerhet. De övriga nominerade var Sissela Uisk och Emma Roos för deras gemensamma arbete med att starta och senare driva den svenska trekkerslistan, samt Science fiction-bokhandeln i Stockholm, Göteborg och Malmö. [Anm. Priset och pristagaren har lagts in bland Ordförklaringar] Källa [ Till originalnyheten ] Edited January 7, 2010 by Nyhet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted April 5, 2009 Report Share Posted April 5, 2009 Kul. När han introducerade Voyager i uniform är en klassiker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn98009_91 Posted April 5, 2009 Report Share Posted April 5, 2009 Tror att jag har kvar en inspelning när han introducerade Voyager som hologram. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 5, 2009 Report Share Posted April 5, 2009 Det skulle vara kul att se igen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted April 5, 2009 Report Share Posted April 5, 2009 Det vore kul om man kunde få tag i de avsnitten när han har uniform på sig och lägga upp de här! J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted April 5, 2009 Report Share Posted April 5, 2009 Lägg upp inspelningen här, vettja! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn98009_91 Posted April 5, 2009 Report Share Posted April 5, 2009 Ska först försöka hitta videobandet först, och sen ska det konverteras så att jag kan få in det i datorn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 6, 2009 Report Share Posted April 6, 2009 Jag skall också fråga Henrik igen, om det har hänt något med konverteringen som SVTs arkiv skulle göra. Björn: Lägg upp videon på Youtube eller något och lämna länken här. Eventuellt kan vi dessutom spara den här på servern, men det blir en senare fråga. Jag skall dessutom hälsa från Henrik Bennetter: Tack! Jag är förstummad och hedrad! Förstår faktiskt inte alls hur jag kunde klå de andra nominerade som uppenbarligen gör betydligt mer för Star Trek varje dag. Icke desto mindre ska jag bära denna kungliga krona med vördnad! Ja, som sagt - jag är MYCKET hedrad! Hoppas jag kan förvalta detta bara! Tack igen! Ni kan också läsa hans blogginlägg om priset här. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted April 6, 2009 Report Share Posted April 6, 2009 Ett bra val tycke jag. Det är bara att gratulera. Link to comment Share on other sites More sharing options...
the2mas Posted April 7, 2009 Report Share Posted April 7, 2009 (edited) Ett jättebra val! Och speciellt kul att ni tittade lite tillbaks i tid och inte fall för att välja några av alla dagens eldsjälar. Vi får inte glömma de som gör vårt miljö möjligt för oss. Hoppas de som var nominerad och INTE vann i år vet att vi sätter STOR pris på dessa med. Annars får jag säga som jag sa på Facebook att loggan tyvärr har varit ute för ett olycka tycks det som. Nån har råkat sudda ut halva loggan när de har färgsatt den (och det är lätt gjort). Så säg bara till om jag ska lägga till en färg utan att den går sönder! Så här ser originalerna ut: http://www.facebook.com/photo.php?pid=2130...mp;id=558121422 http://www.facebook.com/photo.php?pid=2130...mp;id=558121422 Thomas Edited April 7, 2009 by the2mas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 7, 2009 Report Share Posted April 7, 2009 Och som vi redan bestämt, Thomas, skall du hjälpa till med att ordna en version som du är nöjd med. Ditt arbete är viktigt och jag respekterar dina åsikter, särskilt då du är designern bakom loggan och därmed har en del rättigheter som inte går att komma undan. Jag ser fram emot de nya förslagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
the2mas Posted April 7, 2009 Report Share Posted April 7, 2009 Och som vi redan bestämt, Thomas, skall du hjälpa till med att ordna en version som du är nöjd med. Ditt arbete är viktigt och jag respekterar dina åsikter, särskilt då du är designern bakom loggan och därmed har en del rättigheter som inte går att komma undan. Jag ser fram emot de nya förslagen. Det är en helt vanlig olycka som är enkel att göra! Jag gör en ny - men ger dig också loggan i två layers (i ett eget dokumnet) så du enkelt kan lägga på de färger du vill utan att grafik försvinner! Samma metod man använder för att färglägga seriefigurer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted April 8, 2009 Report Share Posted April 8, 2009 En värdig vinnare av detta prestigefyllda pris. Link to comment Share on other sites More sharing options...
the2mas Posted April 10, 2009 Report Share Posted April 10, 2009 PS! Glöm inte att byta ut loggan! ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 10, 2009 Report Share Posted April 10, 2009 Sorry, det är på gång! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted April 11, 2009 Report Share Posted April 11, 2009 Riktigt snyggt med med det tonade emblemet! Ger en känsla av djup i bilden. Frågan är om vi ska ändra färgen på loggan vid varje nytt år med ny pristagare? (Ge gärna inputs) Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted April 11, 2009 Report Share Posted April 11, 2009 (edited) Snyggt Thomas! ;) Edited April 11, 2009 by Kathryn Archer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 11, 2009 Report Share Posted April 11, 2009 Riktigt snyggt med med det tonade emblemet! Ger en känsla av djup i bilden. Frågan är om vi ska ändra färgen på loggan vid varje nytt år med ny pristagare? (Ge gärna inputs) Kanske det, en idé jag fick som bara kanske är bra vore att loggan ändrade färg efter uniformssystemet i ENT beroende på vilken typ av person det var: Blå(Hoshi, sjukpersonal blandandra)=Årets vinnare Henrik Benneter kanske är lite av en kommunikationsofficer som Hoshi Röd(Trip, operationsofficer blandandra)=De som jobbar hårt men kanske inte krediteras och uppmärksammas så ofta Gul(Archer, "commanding officer")=De som har högre positioner inom Sci-Fi Sverige Bara ett förslag som kanske behöver tänkas igenom lite mer, men det är ju ST inspirerat vilket jag tycker passar till priset. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted April 12, 2009 Report Share Posted April 12, 2009 Tycker ditt förslag är riktigt vettigt! Ska färgerna baseras på någonting så är det ju uniformsfärgerna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted April 12, 2009 Report Share Posted April 12, 2009 En annan idé är att göra som nobelkomiten: varje år gör man en tavla i bakgrunden som representerar vad vinnaren har gjort i star treks och för star trek? Bara en kul idé. Annars tycker jag det kan vara lite svårt att dra gränser för en del tänkbara vinnare om man väljer färgalternativet. Hur skulle du tex kategorisera årets vinnare eller sci fi bokhandeln? J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 13, 2009 Report Share Posted April 13, 2009 Årets vinnare Henrik Benneter skulle jag kategorisera som kommunikationsofficer(blå färg vilket det faktiskt blev i år), SF-bokhandeln skulle vara lite svårare men man kommer nog på någon bra koppling. Kanske kunde man ha en kombination mellan mitt och Supeme Commander JAF:s förslag för att göra det tydligare. Något bra kommer vi nog på iallafall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts