t80u Posted May 14, 2009 Report Posted May 14, 2009 Jag hittade följande länk på en storleksjämförelse på det nya jättestora enterprise: http://cache.gawker.com/assets/images/gizm...ise-vs-bsg2.jpg 725,35meter långt ska det uppenbarligen vara (dvs grymt jättestort). I bilden jämförs det med battlestar galactica, gamla NCC 1701A, en corellian corvette (från Star Wars) samt ISS. Undrar varför man gjort detta så oerhört stort? Quote
Bebbe Posted May 14, 2009 Report Posted May 14, 2009 Jesus, längre än Galactica. Undrar hur stor besättningen är då. Då undrar man ju hur stort det romulanska skeppet var. Quote
Mr Trek Posted May 14, 2009 Report Posted May 14, 2009 (edited) Besättningen på Kelvin var ca 800, och det nya Enterprise var ju större så det måste vara riktigt många på skeppet. EDIT: Borde inte den här tråden ligga i Teknologi och Filosofi>Skepp och Stationer? Edited May 14, 2009 by Mr Trek Quote
Bebbe Posted May 14, 2009 Report Posted May 14, 2009 Om Kelvin hade 800, nästan som en Galaxy klass från förr...hur många skulle då en ny Galaxy ha då? Quote
Mr Trek Posted May 14, 2009 Report Posted May 14, 2009 Om det ens blir Galaxys i nya tidslinjen menar du? Väldigt många iallafall. Quote
Supreme Commander JAF Posted May 14, 2009 Report Posted May 14, 2009 Hm är du säker på att det verkligen var nästan 800meter? Jag fick intrycket av att det var ungefär lika stort som föregående men det kanske är att jag är så fixerad vid att det är samma skeppsklass? Sedan finns det ingen automatisk koppling mellan längd och antalet personer ombord. Det är fullt möjligt att man har samma antal eller tom mindre på enterprise. Jag tycker inte tråden ligger fel här eftersom den helt klart handlar om nya filmen MEN eftersom den tveklöst handlar om rymdskepp och stationer så blir det ändå en flytt till nämnda tråd. J. Quote
commander ricochet Posted May 14, 2009 Report Posted May 14, 2009 Hmm dom jobbar inte hårt på canon ibland då! Det känns som att ju mer icke canon det är dessto mer frjärmar man sej från "gamla" star trek. Man får verkligen se detta som "annan" star trek. Quote
Bebbe Posted May 14, 2009 Report Posted May 14, 2009 Hmm dom jobbar inte hårt på canon ibland då! Det känns som att ju mer icke canon det är dessto mer frjärmar man sej från "gamla" star trek. Man får verkligen se detta som "annan" star trek. Verkligen. Precis som gamla och nya Battlestar Galactica. Men de följer iallafall samma tidslinje. Quote
Unkas Posted May 14, 2009 Report Posted May 14, 2009 (edited) Det fin en del likheter mellan nya och gammal (äkta) Enterprise, men det nya går tydligen på steorider och är mer strömlinjeformat. På minner till viss del om linjerna i Picards sista Enterprise (nummer någon?). Edited May 14, 2009 by Unkas Quote
Mr Trek Posted May 14, 2009 Report Posted May 14, 2009 teoprider Menar du turbiner eller menar du något annat? Quote
Supreme Commander JAF Posted May 14, 2009 Report Posted May 14, 2009 Det fin en del likheter mellan nya och gammal (äkta) Enterprise, men det nya går tydligen på teoprider och är med strömlinjeformat. På minner till viss del om linjerna i Picards sista Enterprise (nummer någon?). Picards sista (eller i varje fall senaste) enterprise heter NCC 1701 - E. J. Quote
Expendable Ensign Posted May 18, 2009 Report Posted May 18, 2009 Jag fick aldrig uppfattningen att skeppet var så stort utan trodde att det var ungefär som original-Enterprise. Quote
Aike Posted May 18, 2009 Report Posted May 18, 2009 Inte jag heller. Är detta verkligen officiellt? Man nämner ju inget i filmen. Quote
Mr Trek Posted May 28, 2009 Report Posted May 28, 2009 Det är faktiskt officielt. Skeppet har en egen sida där man kan ta en kul tour(när man har laddat ner ett program). Kolla in den här sidan: http://www.experience-the-enterprise.com/ww/ Quote
gronkal Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 aaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhh!!!! varför ändrar dom på så mycket det blir ju helt skumma siffror nu. Quote
Unkas Posted July 21, 2009 Report Posted July 21, 2009 aaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhh!!!! varför ändrar dom på så mycket det blir ju helt skumma siffror nu. De älskar att ändra på saker. Se på Georges Lucas, han ändrade inte bara på saker och gjorde nya filmer, han ändrade de gammla filmerna. Med nya Star Trek och dess allternativa tidslinje så är det nog bara att vänja sig för nu kan de ändra på precis vad de vill utan att behöva komma med förklaring. Quote
gronkal Posted July 22, 2009 Report Posted July 22, 2009 jag har lite svårt att förstå varför, dom ska ändra på saker efter alla mina timmar titandes på ritningar av olika skepp ur federation och klingon empire, men en sak är ju tur enligt paramount så räknas fortfarande alla filmer och serier som canon vilket jag är glad över. Quote
thamupp Posted November 21, 2009 Report Posted November 21, 2009 800 meter shit va stort, galaxy class är väll "bara" 640 meter och det är 100 år i framtiden fast i en annan tidslinje :o Quote
pela Posted December 1, 2009 Report Posted December 1, 2009 I TOS hade man väl mest bråkat med hyfsat jämnstora skepp? Kapprustningen hade sin gilla gång och skeppen växte sakta under århundradena. Jag tycker att det känns som en rätt logisk konsekvens att om ett tokstort monsterskepp dyker upp från ingenstans och attackerat federationen så tar utvecklingen en lite annan vändning. Personligen gillar jag den lite större känslan i den nya filmen. I tidigare Star Trek har maskinrum och annat haft en småskaligare känsla. Lite korridorer, något tvåvånings lagerutrymme någonstans och en förvuxen lavalampa som genererade energi nog att vränga rymden. Det kändes lite smått. I den nya filmen fick skeppen lite rejälare proportioner. Quote
pela Posted December 1, 2009 Report Posted December 1, 2009 Det finns en rätt intressant sida om storlekar på rymdskepp och annat. Ta en titt på Starship Dimensions, http://www.merzo.net/ Där finns en del Star Trek, främst under 1X och -2X zoom. Det är ett tag sedan sidan är uppdaterad, så de nya skeppen är inte med. Plötsligt känns inte nya Enterprise så stor, exempelvis en Star Destroyer från Star Wars är över det dubbla (1,6 km). Quote
Aike Posted December 1, 2009 Report Posted December 1, 2009 Kul sida. Jag visste inte att en Romulan warbird var så mycket större än Enterprise-D. Det är ju knappast tusentals ombord på dem. Quote
Mr Trek Posted December 2, 2009 Report Posted December 2, 2009 Det visste jag innan :P ^ Jag vet dock inte hur de har fått ihop materialet till att ha så många sådana skepp som de verkar ha i TNG... Quote
benjamin sisko Posted July 25, 2010 Report Posted July 25, 2010 då kan man ju bara tänka sig hur mycket resurser man behöver för att bygga dödsstjärnan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.