Gå till innehåll
t80u

"Nya" 1701 Enterprise

Rekommenderade inlägg

Jag hittade följande länk på en storleksjämförelse på det nya jättestora enterprise:

enterprise-vs-bsg2.jpg

http://cache.gawker.com/assets/images/gizm...ise-vs-bsg2.jpg

725,35meter långt ska det uppenbarligen vara (dvs grymt jättestort). I bilden jämförs det med battlestar galactica, gamla NCC 1701A, en corellian corvette (från Star Wars) samt ISS.

Undrar varför man gjort detta så oerhört stort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besättningen på Kelvin var ca 800, och det nya Enterprise var ju större så det måste vara riktigt många på skeppet.

EDIT: Borde inte den här tråden ligga i Teknologi och Filosofi>Skepp och Stationer?

Redigerad av Mr Trek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm är du säker på att det verkligen var nästan 800meter? Jag fick intrycket av att det var ungefär lika stort som föregående men det kanske är att jag är så fixerad vid att det är samma skeppsklass?

Sedan finns det ingen automatisk koppling mellan längd och antalet personer ombord. Det är fullt möjligt att man har samma antal eller tom mindre på enterprise.

Jag tycker inte tråden ligger fel här eftersom den helt klart handlar om nya filmen MEN eftersom den tveklöst handlar om rymdskepp och stationer så blir det ändå en flytt till nämnda tråd. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hmm dom jobbar inte hårt på canon ibland då! Det känns som att ju mer icke canon det är dessto mer frjärmar man sej från "gamla" star trek. Man får verkligen se detta som "annan" star trek.

Verkligen. Precis som gamla och nya Battlestar Galactica. Men de följer iallafall samma tidslinje.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fin en del likheter mellan nya och gammal (äkta) Enterprise, men det nya går tydligen på steorider och är mer strömlinjeformat. På minner till viss del om linjerna i Picards sista Enterprise (nummer någon?).

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det fin en del likheter mellan nya och gammal (äkta) Enterprise, men det nya går tydligen på teoprider och är med strömlinjeformat. På minner till viss del om linjerna i Picards sista Enterprise (nummer någon?).

Picards sista (eller i varje fall senaste) enterprise heter NCC 1701 - E.

J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhh!!!! varför ändrar dom på så mycket det blir ju helt skumma siffror nu.

De älskar att ändra på saker. Se på Georges Lucas, han ändrade inte bara på saker och gjorde nya filmer, han ändrade de gammla filmerna. Med nya Star Trek och dess allternativa tidslinje så är det nog bara att vänja sig för nu kan de ändra på precis vad de vill utan att behöva komma med förklaring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har lite svårt att förstå varför, dom ska ändra på saker efter alla mina timmar titandes på ritningar av olika skepp ur federation och klingon empire, men en sak är ju tur enligt paramount så räknas fortfarande alla filmer och serier som canon vilket jag är glad över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I TOS hade man väl mest bråkat med hyfsat jämnstora skepp? Kapprustningen hade sin gilla gång och skeppen växte sakta under århundradena. Jag tycker att det känns som en rätt logisk konsekvens att om ett tokstort monsterskepp dyker upp från ingenstans och attackerat federationen så tar utvecklingen en lite annan vändning.

Personligen gillar jag den lite större känslan i den nya filmen. I tidigare Star Trek har maskinrum och annat haft en småskaligare känsla. Lite korridorer, något tvåvånings lagerutrymme någonstans och en förvuxen lavalampa som genererade energi nog att vränga rymden. Det kändes lite smått. I den nya filmen fick skeppen lite rejälare proportioner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en rätt intressant sida om storlekar på rymdskepp och annat. Ta en titt på Starship Dimensions, http://www.merzo.net/ Där finns en del Star Trek, främst under 1X och -2X zoom. Det är ett tag sedan sidan är uppdaterad, så de nya skeppen är inte med. Plötsligt känns inte nya Enterprise så stor, exempelvis en Star Destroyer från Star Wars är över det dubbla (1,6 km).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu