Gå till innehåll

36 medlemmar har röstat

1. 1.

• Ja, jag tror att det skulle fungera, utan en massa onödiga inlägg
      23
    • Ja, jag vill ha det, men tror inte att det skulle fungera utan onödiga inlägg
      6
    • Nej, jag vill inte ha det för jag tror att det skulle spåra ur
      4
    • Nej, jag vill inte ha det, men jag tror att det skulle fungera
      0

Rekommenderade inlägg

Postad
Jag vill inte vara elak eller tjatig, men har inte en viss forumledare själv en del sådana inlägg på sitt samvete. Hm......

Det är bra att du uttrycker dina åsikter, det är det forat är till för.

Om jag nu måste börja försvara mina inlägg här på forat så är jag helt säker på en sak: jag har helt rent samvete, för mitt första mål här är att föra diskussionerna framåt och att de ska vara intressanta för alla. Visst, nån gång har det blivit lite på kanten till OT. Men om du är intresserad av min taktik om hur man leder diskussioner är du välkommen att maila mig el. dyl, så kan jag förklara närmare vad mina ledarutbildningar gått ut på.

Postad
Det är bra att du uttrycker dina åsikter, det är det forat är till för.

Om jag nu måste börja försvara mina inlägg här på forat så är jag helt säker på en sak: jag har helt rent samvete, för mitt första mål här är att föra diskussionerna framåt och att de ska vara intressanta för alla. Visst, nån gång har det blivit lite på kanten till OT. Men om du är intresserad av min taktik om hur man leder diskussioner är du välkommen att maila mig el. dyl, så kan jag förklara närmare vad mina ledarutbildningar gått ut på.

Ok, nu nämde jag faktiskt inga namn, men du kände dig ändå träffad, hm.

Tänkte bara påvisa ett litet OT-exempel:

(varför berättar jag såna saker??)

För att vi tycker att det är jätteroligt att läsa om dem. :D

Keep up that good work, Ella!

:whithstupid: *fniss*

Hur detta har någonting med ämnet "Musik" att göra/ har ngt med Star Trek att göra/ för diskussionen framåt förstår inte jag. Det kan gärna förkklaras.

Nu är det väl egentligen inte så att jag tycker att forumledarna gör ett dåligt jobb, tvärtom. Jag tänker med fasa på hur det skulle se ut utan dem. Jag tycker bara att det är lite väl överdrivet att säga att alla inlägg som saknar ST-anknytning skall raderas. Sedan är det ju klart att sådana inlägg som t ex "håller med", "instämmer" o dyl skall bort. Men en viss OT-diskussion tycker jag ändå skulle vara acceptabel (som t ex citatet ovan). Det är ju det som forumledarna skall bedöma. Och det tycker jag att de lyckas mkt bra med. :):D:)

Postad

Nu känner jag mig lite inblandad, så jag vill också säga nåt.

Det första inlägget du citerade har faktiskt med Star Trek att göra; jag berättade att jag sjöng karaoke till Ent-låten men frågade mig själv "varför berättar jag såna saker??" för er på forat.

Att någon (Quiet i det här fallet) då svarar en gång brukar faktiskt tillåtas, det är ju först när det blir massor av OT-svar som inlägg börjar raderas...

Men annars har du helt rätt, Quiets svar och mitt svar på hennes svar hade inget direkt att göra med Star Trek, men sen stannade ju också konversationen efter två inlägg.

Det finns ju betydligt värre exempel på OT, om man säger så...

Postad
Det första inlägget du citerade har faktiskt med Star Trek att göra; jag berättade att jag sjöng karaoke till Ent-låten men frågade mig själv "varför berättar jag såna saker??" för er på forat.

Att någon (Quiet i det här fallet) då svarar en gång brukar faktiskt tillåtas, det är ju först när det blir massor av OT-svar som inlägg börjar raderas...

Jo, men det är ju precis det jag menar; att en viss, liten mängd av OT ändå måste vara tillåten. Jag klagade inte på Quiets sätt att sköta saker och ting, bara på hennes tidigare uttalande. (Och att ditt inlägg var OT har jag heller aldrig påstått)

• 3 veckor senare...
Postad
Vad jag förstår så  är v 1.1 snart här. Har de allsmäktiga (forumledarna) bestämt sig hur det blir med graderna?

Nej, det har vi inte, ni får helt enkelt vänta till v1.1 och se hur det blir då.

Postad

Kan inte alla ta sig en funderar på vad graderna egentligen tillför forat, I min mening tillför de inte ett skvatt. Håll dem borta, vi kommer alla ihåg hur mycket onödiga inlägg vi hade sist. Vem bryr sig om vilken grad de har iaf?

Postad
Kan inte alla ta sig en funderar på vad graderna egentligen tillför forat, I min mening tillför de inte ett skvatt. Håll dem borta, vi kommer alla ihåg hur mycket onödiga inlägg vi hade sist. Vem bryr sig om vilken grad de har iaf?

Man känner ju sig mer trekkig med en grad. För mig spelar det ingen större roll om jag är Fleet admiral, eller ensign. Det är just den där känslan av att vara med i Star fleet, att kunna presentera sig som t ex ensign Essray, istället för bara Essray. :)

Postad

Man känner ju sig mer trekkig med en grad. För mig spelar det ingen större roll om jag är Fleet admiral, eller ensign. Det är just den där känslan av att vara med i Star fleet, att kunna presentera sig som t ex ensign Essray, istället för bara Essray. :)

Måste nog hålla med Essray. Även om idén i sig inte har något syfte, så är det ju ändå en kul grej. Jag tycker att det vore görsköj att få kalla sig ensign eller commander.

Det där med att folk skulle skriva spam för att bli "befodrade" tror jag inte är så farligt. Alla sådana inlägg raderas ju av forumledarna, så de tas väl ändå inte med i beräkningarna. :D

Postad
/Måste nog hålla med Essray. Även om idén i sig inte

har något syfte, så är det ju ändå en kul grej. Jag tycker att det vore görsköj att få kalla sig ensign eller commander.

Det där med att folk skulle skriva spam för att bli "befodrade" tror jag inte är så farligt. Alla sådana inlägg raderas ju av forumledarna, så de tas väl ändå inte med i beräkningarna. :D

Jo, men det blir ju synd om forumledarna som får en massa extra arbete. Fast de skulle ju kunna utse en "grad-ansvarig", som hade enda som uppgift att hålla ordning på graderna. *Anmäller mig frivilligt*

Postad

Att "dela ut" grader borde väl inte vara så svårt, till det har man ju bara gjort en skala som man följer. T ex 100 för ensign, 550 för lieutenant o s v . Spam rensas ju bort i vilket fall som helst.

Postad

Kan man stänga av en enskild person från rankningsystemet?

Om man märker att tex. Quiet spammar för att få högre grad, kan man då ta bort funktionen helt från just henne, eller är det 'alla eller ingen', så att säga?

Postad

Det var en bra idé. Den skall vi ta till oss.

Jag har också sett att man på andra fora runtom i världen använder sig av temporär eller "evig" avstängning som medlem. Olika varianter på avstängningar skulle nog vara bra, beroende på om det är en allvarlig förseelse man gjort. Man kan inte dra alla över en kam.

Postad

Om man märker att tex. Quiet spammar för att få högre grad, kan man då ta bort funktionen helt från just henne, eller är det 'alla eller ingen', så att säga?

Nej, vad jag vet så går inte det att göra och ja det är i stort sett alla eller inga, man kan utesluta vissa grupper från systemet och även ge vissa medlemmar en annan titel, men själva grafiken blir då kvar. Jag har inte hel koll på v1.1 ännu, så det kanske går att göra i den versionen.

Men som Peter skriver så har vi möjlighet att stänga av vissa medlemmar om dom har gjort en allvarlig förseelse. Jag har funderingar på att införa några olika varningsnivåer som innebär att man blir avstängd under viss period om man missköter sig för mycket.

Postad

Men asså, är inte det precis samma sak som att dra ner personens inläggsantal helt istället?

Postad

Men asså, är inte det precis samma sak som att dra ner personens inläggsantal helt istället?

Nja, det beror ju på hur man ser det...

Jag tänkte mera att man tar bort själva rangnamnet och 'pipsen', och att det ser ut som nu, alltså bara inläggsantal - inte att man ska sänka antalet inlägg.

• 4 veckor senare...
Postad

Hmm, jag vet inte om ni känner varandra i verkligheten men jag tycker lite synd om Quiet för nu har typ två stycken här sagt att hon har många inlägg som är OT...kolla bara i "borttagna medelanden" där ser man vilka som har lagt in mest OT grejjer... :borg1:

• 2 veckor senare...
Postad

Tack för att du förde upp diskussionen igen.

Svar: Vi pratar just nu om det bland forumledarna. Om det blir beslut före jul tvivlar jag på att det införs snabbt. Efter nyår som tidigast (om det nu blir ett för rankinganhängarna positivt beslut).

• 2 veckor senare...
Postad

Vad jag förstår så finns det ett annat utnämningsystem än bara många inlägg. De som blivit forumledare har väl inte bara blivit det p.g.a. många inlägg?

Mitt förslag:

Låt de tre första graderna vara som tidigare d.v.s. en matematisk formel som enbart tar hänsyn till antalet inlägg.

För att avancera ytterligare krävs en nominering från en forumledare eller administratör. Dessa ser många inlägg som en merit, men tittar också på kvaliteten innan de nominerar någon till en högra grad.

Med kvalitet menar jag att föra diskussionen framåt och lyfta fram intressanta aspekter på Star Trek.

Då en signaturs hela "forumkarriär" kan komma att granskas vid utnämning till högre grader kommer inte många onödiga inlägg att vara en väg för den som vill nå högt.

Självklart skall formledarna, precis som i Starfleet försöka göra objektiva bedömningar när det gäller vem som skall nomineras. Ingen, som gör det sakligt, skall misskrediteras av att hamna i dispyt med en forumledare.

Postad

Borg1:s förslag var mycket konstruktivt och idérikt. Jag kan rent spontant tänka mig denna lösning som en "mellanväg". Vad tycker ni andra, forumledare som medlemmar?

Postad
Borg1:s förslag var mycket konstruktivt och idérikt. Jag kan rent spontant tänka mig denna lösning som en "mellanväg". Vad tycker ni andra, forumledare som medlemmar?

Det låter som en bra idé, men det kräver ju lite jobb från er forumledare. Risken finns att det inte blir några befordringar alls. Det kan ju bli lite jobbigt att hålla reda på vad varje enskild medlem gör och inte gör, särskilt när det gäller dem som inte postar så ofta.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
  • Skapa nytt...