Jump to content
Sign in to follow this  
RoLaren

Vilket var det senaste avsnittet av Star Trek du såg?

Recommended Posts

Såg voyager scorpion del 1 på tv4 sci fi igår, har sett allt förut men jag kolar på serierna där ändå, det känns ändå bättre än allt annat skräp som visas på tv.

Star Trek är ändå alltid Star Trek...

Såg voyager scorpion del 1 på tv4 sci fi igår, har sett allt förut men jag kolar på serierna där ändå, det känns ändå bättre än allt annat skräp som visas på tv.

Star Trek är ändå alltid Star Trek...

Ja jag hinner inte kolla på avsnitten under veckan men jag brukar försöka se till att köra ett hårdträningspass på fredagar och då är det skönt att slappa framför tv:n på lördagarna.

Jag såg TNG säsong 3 avsnitt 7 The Enemy idag. Avsnittet var bra, men väl mycket lera, blixtar och dimma för min smak. Lite långsamt avsnitt. Intressant etiskt dilemma om sorg, hämndlystnad och förlåtelse. Worf, vars föräldrar dödats av romulaner vill inte hjälpa en romulan annat än om han blir beordrad. Han gör det inte frivilligt. Olikt många Star Trek-avsnitt ändrar han sig inte utan romulanen dör.

Intressant fel i tagningarna när Wesley helt plöstligt sitter vid rodret fast han nyss gått från bryggan för att fixa en neutronfontän (vet inte hur neutron beacon ska översättas, har säsong 3 med engelsk text). I en senare scen kommer han tillbaka till bryggan och rapporterar att neutronfontänen är färdig.

Symbiosis - TNG 1.22

Ett avsnitt som fortfarande känns aktellt. Bra gästskådisar från WoK (Kirks son och Yoachim är med) Här tycker jag att man fått pli på prime directive.

Jag såg på följande DS9 avsnitt häromkvällen: Looking for par'Mach in All the Wrong Places, The Assignment, Let He Who Is Without Sin... och Things Past. Samtliga var bra, men bäst var nog Looking for par'Mach in All the Wrong Places. Mycket humor och ett viktigt avsnitt i serien, speciellt för dom som gillar Worf och Dax.

Jag såg på följande DS9 avsnitt häromkvällen: Looking for par'Mach in All the Wrong Places, The Assignment, Let He Who Is Without Sin... och Things Past. Samtliga var bra, men bäst var nog Looking for par'Mach in All the Wrong Places. Mycket humor och ett viktigt avsnitt i serien, speciellt för dom som gillar Worf och Dax.

DS9 är fantastisk bra. Humorn i serien kan jämföras med TOS. Avsnittet "par'Mach" har även annat än Worf och Dax som bl a en hel del Quark och även Kira och O'Brien. Där kan man verkligen snacka om att leta efter par'mach på fel ställe.

Jag blir allt lite avundsjuk på er som har fantastiska avsnitt framför er! :)

Har inte du kvar något osett avsnitt av star trek? Tyvärr har jag sett allt och är mycket avundsjuk på nyblivna trekkies. Får börja kolla på fan productions :knäpp:

Jag blir allt lite avundsjuk på er som har fantastiska avsnitt framför er! :)

Har inte du kvar något osett avsnitt av star trek? Tyvärr har jag sett allt och är mycket avundsjuk på nyblivna trekkies. Får börja kolla på fan productions :knäpp:

Jo, men inte av DS9 som slår den VOY jag ser nu med hästlängder. DS9 är det bästa jag har sett på TV någonsin.

"The Forge", "Awakening" och "Kir'Shara" (ENT) har jag nyligen sett i helgen. Det berodde på att jag precis har läst en kort(!) kapitel i en facklitteratur. Detta kapitel fokuserade på vulcaner (folk) och deras (livs-)filosofi. Det öppnade mina ögon på nytt och jag lär mig lite mer om vulcaner den här gången. Jag tyckte att dessa avsnitt är väldig intresstant och "fängslad".

Jag ska titta på "Fusion", "Stigma" (ENT) och "Gambit, Part 1 & 2"(TNG) nästa gång.

Har det senaste tittat på säsong 4 av ENT och har då även nyligen sett samma avsnitt som Nettan :) Synd att ENT lades ner, säsong 4 var riktigt lovande...

Tyckte ENT var rätt pinsam och krystad. Kommer aldrig glömma andorian med discokula på huvudet. Och folk klagar på rekvisitan i TOS...

Har precis sett TNG 3.8 - The Price. Avsnittet handlar om förhandlingar om ett stabilt maskhål som leder till Gammakvadranten. Avsnittet är bra. Karaktärerna känns flerdimensionella och storyn känns fräsch trots att avsnittet har drygt 20 år på nacken. Dock innehåller avsnittet en av de mest osmakliga scenerna i hela Star Trek. Scenen där Troi och Beverly står och stretchar iklädda gympingkäder från 80-talet. Skrattretande. Tyvärr han man tagit tillbaka den billiga pling-plong musiken från säs 1 istället för att hålla sig till den symfoniska vackra musiken man hade i säs 2. Nåja den försvinner till senare säsonger. En rolig kontinuitet är att detta maskhål kommer på tal i VOYavsnittet False Profits där några av karaktärerna från The Price medverkar.

Gymnastics.jpg

:sjuk: nästan lika osmakligt som geleinpackningsscenerna i ENT. Nu tror säkert alla att jag är pryd och emot erotiska scener men så är inte fallet. Bara när man använder billiga och fåniga scener som egentligen inte tillför avsnittet annat än hud och att man eventuellt kanske ökar tittarsiffrorna något pga av detta. Dessa scener är för påtagliga helt enkelt och passar inte in i sammanhanget.

Kirk råkade diskret ha sönder sin tunika men det behövdes ingen extra scen för detta. Spock piskades utan tröja... Man klädde TOSkvinnorna i mycket korta och avslöjande utstyrslar men det var ändå diskret. Man gjorde ingen stor affär av det och gav dem extra scener för att poängtera att här är det något som ska föreställa erotiskt. Ska tillägga att jag varken tycker Bev Crusher eller Troi är speciellt mycket att titta på i sina vanliga uniformer heller.

The Drumhead, ett av de bästa TNG-avsnitten, regisserat av ingen mindre än Jonathan Frakes (Riker). Det här avsnittet är fortfarande mycket aktuellt med tanke på hur man letar terrorister osv. Vid tillfällen har det hänt att människor med arabiskt ursprung har fått kliva av flygplan och nekats inträde till div instanser p g a etnisk tillhörighet.

Det senaste avsnittet jag såg var Star Trek Voyager då en grupp av Hirogen jägare tog över Voyager och använde hela skeppet som ett holodeck. Gillade det avsnittet mycket främst för att jag är förtjust i holodeck teknologi samt avsnitt som handlar om att fiender tar över skeppen och besättningen måste ta tillbaka det.

Turnabout intruder

Hade några trekkerkompisar här idag och det fanns önskemål om detta avsnitt konstigt nog. Det är verkligen inte det bästa avsnittet men man ville se hur den såg ut på BD. Oavsett så är Shatner rätt söt när han sitter och filar naglarna. :lol: