Jump to content
Sign in to follow this  
RoLaren

Vilket var det senaste avsnittet av Star Trek du såg?

Recommended Posts

Senaste var TNG The Dauphin på bluray. Man har gjort lite förbättringar när damerna förvandlas till håriga Banshes (eller Sasquatch eller bruna Mugatos eller vad de nu ska föreställa) genom att morpha bilderna. Inte det bästa avsnittet men jag tycker dialogen i 10 forward mellan Riker och Guinan är så himla bra.

Tittade på Shades of Gray från TNG igår.

Titeln får mig bara att tänka på boken 50 Shades of Grey, och helst då George Takeis helt underbara läsning av denna... =)

Edited by Kellin

Såg nyss The Savage Curtain från TOS. Ett tänkvärt avsnitt ur seriens kritiserade tredje säsong. Jag gillade det! Mycket beroende på att vi får se Lincoln, Kahless, Surak och överste Green. Sedan är det spännande på grund av tidsbristen och det lilla området striden mellan hjältarna och skurkarna utspelar sig på.

TOS är också verkligen snyggt filmad och musiken stämningsfull. Något man lyckades sämre med i senare serier.

Devil's Due TNG säs 4. Trevlig och mysig underhållning om skådespeleri och avsnittet kopplar bra ihop inledningen med klimax där a christmas carols diskussion kring sinnen används som "tråd"

Elegant och sådant som jag uppskattar

The Quickening, sluttampen på Deep Space Nines 4:e säsong. Ganska tänkvärt, bara för att våra vänner har överlägsen teknologi är det inte säkert att det räcker hela vägen i alla fall.

Under kvällen såg jag det första avsnittet av Enterprise. Jag har aldrig gillat det speciellt mycket. Jag kanske uppskattade det lite mer den här gången jämfört med senast. Bästa starten av serierna tycker jag att Deep Space Nine har. Och även det till The Next Generation är vasst.

Tittade på lite DS9 och TNG häromkvällen. Såg DS9 avsnittet Chrysalis och det var så hemskt, så uselt att vi bytte serie och kollade på några TNG avsnitt istället. Det blev Remember Me, Legacy och Reunion från säsong 4.

Jag såg VOY 4x14, Message in bottle i helgen.

Avslutningen, när doktorn vidarebefordrar meddelande "You're no longer alone". Ah, brought a tear to me eye.

Gillar verkligen det avsnittet. Andy Dick är mycket bra som EMH2. För övrigt är han störtskön i The Roast of William Shatner.

Tycker han var klart sämst där, faktiskt. Springer fram och slickar på folk liksom, verkade inte uppskattas av alla. Hans karaktär Kock var kanske lite smålustig.

Gillar verkligen det avsnittet. Andy Dick är mycket bra som EMH2. För övrigt är han störtskön i The Roast of William Shatner.

Personligen har jag lite svårt för Andy Dick. Men EMH2 fungerar han som ("I'm a doctor, not a commando" levererar han ju med bravur ;) ). Jag tycker dock att det här avsnittets stjärna, utan tvivel, är Robert Picardo, som gör sin bästa prestation i VOY med det här avsnittet (kan möjligtvis ligga på en delad förstaplats med 6x04, Tinker, tenor, doctor, spy)

Senast jag såg var igår och det var Unifaction del 1 & 2 ( Star Trek : TNG ) En av dem bästa dubbelavsnitten i serien enligt mig. Där Picard och Data möter ambassadören Spock. Här får man också se hur Picard bygger upp sin relation med Spock vilket är väldigt intressant.

Personligen har jag lite svårt för Andy Dick. Men EMH2 fungerar han som ("I'm a doctor, not a commando" levererar han ju med bravur ;) ). Jag tycker dock att det här avsnittets stjärna, utan tvivel, är Robert Picardo, som gör sin bästa prestation i VOY med det här avsnittet (kan möjligtvis ligga på en delad förstaplats med 6x04, Tinker, tenor, doctor, spy)

Inte heller något Andy Dick fan men gillade hans roasting. Gillade inte att han sprang omkring och slickade på alla. Eeeeww. Robert Picardo har alltid varit bra i allt jag sett honom i. Tycker att han var VOYs stjärna.

Såg First Contact (filmen) igår. Alfre Woodard och Sir Patrick funkar så otroligt bra tillsammans. James Cromwell är riktigt bra också.

Hade 2 trekkiekompisar här igår och vi satt och såg på TNG säs 3 på bluray. Vi såg:

-Who watches the watcher

-Booby Trap

-Yesterday's Enterprise

-The Offspring

-Menage a Troi

-Gag reel

Jag kommer ihåg hur alla avskydde Lwaxana Troi när det begav sig på 90-talet i internets vagga. Hon är en riktigt rolig karaktär, tycker jag. Man vet att när hon är med så händer tokiga saker.

Det jag sett hittills av säs 3 på bluray är fantastiskt. Klart den bästa säsongen hittills när det gäller bildkvaliteten.

Jag kom hem från jobbet med inställningen att jag skulle rätta nationella prov. Det blev istället lite Voyager (och lär bli mer av det och ännu mindre rättat).

Jag såg på Drive (3 avsnittet på 7 säsongen) och Repression (4 avsnittet på 7 säsongen)

Båda avsnitten börjar med något pariscentrerat, typ någon populärkulturel vinkling som med biografen i Repression eller någon koppling till matcho-bil-racing-grejen i Drive.

Drive var helt okej, men Repression fick mig mest att tänka på hur mycket bättre de skulle ha kunnat få till Maquis/Starfleet-schismen i de tidigare säsongerna.

Jag såg sista avsnitten på Voyager igår vilket innebär att jag nu är klar med TNG, DS9, VOY, ENT och skall gå över till TOS. Jag tycker att avslutet var helt okej, men de skulle ha kunnat kommit hem några avsnitt innan. Det hade varit kul att följa några episoder på hemmaplan så att säga.

Men eller hur? Hade varit intressant att se alla återförenas och se hur de acklimatiserade sig eller om de gjorde det.

Transfigurations - TNG säs 3

Gillar detta avsnitt trots att det är ett Beverlyavsnitt. Grundidén är intressant. Skulle vi göra likadant om vi evolverade?