Jump to content
Sign in to follow this  
Herman

Tankar om Borg

Recommended Posts

Canon är när det är giltiga fakta. Men det verkar som om alla, både fans och manusförfattare har olika uppfattningar om *vad* som ska räknas som canon... *suck* krångel, krångel...

Tack Ella. Den här gången ska jag verkligen komma ihåg det. Canon=giltig.  :)  super.

Personligen tycker väl jag att allts som sagt på TV är Canon ( :D ) Böcker, serier tidningar, datspel och sånt...tom med TAS tycker inte jag räknas iaf.

Jag undrar hur borgerna assimiliera varelser.Har dom nåt rum ditt dom tar varelser och sätter på delarna eller kan dom göra det direkt.

De injecerar 'nano-probes' (= ung. jättejättesmå sonder) som gör jobbet åt dem, de är nämnligen programmerade att utveckla biotekniska implantat och annat mysigt direkt in i kroppen på offret.

Tack så mycket för svaret.

Inter, du behöver inte skriva och tacka varje gång du fått svar på en fråga, även om det är väldigt artigt. Det bli så fasligt många inlägg då.

Dom där gripklorna som borgerna har, är dom vassa eller slö? (på visa bilder ser dom slöa ut och på andra vassa) Kan dom till och med ha två gripklor?

Borgerna har inte alltid gripklor. Tex. i filmen ST First Contact var en borg utrustad med motorsåg.

Motorsåg, jag har aldrig sätt en borg med motorsåg, var kommer det ifrån (dom har ett läkemedels redskap som liknar en motorsåg)  :borg1: :???  :cry:

I filmen ST: First Contact var det en borg som försökte såga upp en lucka som Picard flydde i. Om du inte har sett filmen rekommenderar jag att du gör det för den är jättebra.

:borg1:

I filmen ST: First Contact var det en borg som försökte såga upp en lucka som Picard flydde i. Om du inte har sett filmen rekommenderar jag att du gör det för den är jättebra.

Ska bli intressant att se!

det finns väl olika typer av drönare som är utrustade med olika utrustning (tactical drones, work, medical, engineering drones osv)

Jag vet åtminstonde att det finns något som heter tactical drone (Voyager Unimatrix Zero)

Jag undrar hur borgerna assimiliera varelser.Har dom nåt rum ditt dom tar varelser och sätter på delarna eller kan dom göra det direkt.

De injecerar 'nano-probes' (= ung. jättejättesmå sonder) som gör jobbet åt dem, de är nämnligen programmerade att utveckla biotekniska implantat och annat mysigt direkt in i kroppen på offret.

Naniterna gör grundjobbet, men om de ska få dit lite häftigare grejer (motorsågsarmar, laserpekar-ögon och liknande) så har de särskilda rum dit de tar nyblivna drönare för att utrustas, s.k. "assimilation chambers".

vist låter det töntigt när de översätter dessa borg-termet till svenska. Jag menar, drönare?? det låter ju ganska töntigt när man säger det på svenska??

Star trek är helt enkelt inte skapat för svenska språket *skratt* :borg1:

Star trek är helt enkelt inte skapat för svenska språket *skratt* :borg1:

Tror det gäller för ganska mycket tyvärr... översättningarna tappar ofta någon nyans och låter bara dumt. :)

Jag hade en tanke på om varför Borg aldrig åkt framåt i tiden. Alltså, borg är som ni säger rädda för att inte kunna "adapt" som de säger i filmerna. Det betyder att om framtiden är mera tekniskt, så skulle borg kunna gå under. Eftersom de helt enkelt måste assimilera information i rätt ordning. Undrar om någon fattar mitt inlägg. Inte den bästa kanske, svårt att uttrycka vad jag menar? Alltså ungefär samma skulle hända om Vår svenske kung som vi hade på Medeltiden skulle lyckas resa i tiden till vår nutid och skapa krig, så skulle våra vapen slå ut hans ganska effektivt. Detta vill inte borg råka ut för. Ibland gör de dock misstag som species 8427. (Var det så, glömmer alltid beteckningen)

Men sedan så tänkte jag, är det inte så att borg på något vis alltid velat assimilera människan, trots att hon inte är perfekt, som de hela tiden säger. Hur kan det komma sig, människan är (vad jag kan se i serien) nära på OMEGA för borg också. Funderat mycket på det.

I ett avsnitt av Voyagers 4 eller 5 season håller Kim och några till med frågesport och ingen kan svaret på frågan , då kommer Seven in och säjer att svaret var phoenix (cochranes skepp)

Kim undrar hur hon vet det, då säjer hon att borgerna hade lite med saken att göra (En liten hint till First contact filmen) Hur kan dom (borg) veta något om det? Dom fick aldrig iväg något medelande till borgerna i First contact eran, eftersom Picard och company sprängde bort dom från skeppet. Och i Enterprise avsnittet fick dom bara iväg en karta på vart jorden ligger.

Nån som vet något mer om detta?.

Conny

En möjlighet kan ju vara att borgdrottningen och de andra drönarna på något sätt är kopplade till deras modernod i den tid de kommer ifrån. De kan ju resa i tiden så varför inte kommunicera dit också? En annan möjlighet är att borgernas loggentrys eller motsvarande automatiskt lagras av närmaste borgnod, oavsett vilken tid borgdrönarna kommer i från ursprungligen. En tredje möjlighet är att seven of nine k??nnde till planen som sådan, dvs resan tillbaka i tiden utan att för den skull ha info om vad som hände i dåtiden. En sista möjlighet är att hon läst (Om detta utspelade sig efter filmen) läst stjärnflottans loggentrys och kombinerat denna info med info om planen så som den utformats av borgkollektivet. J.

Jag undrar hur det skulle vara att vara en BORG! :borg1: :borg2: :borgdrottning:

Ganska trist antagligen. Du är helt enkelt icke existerande så länge du är ihopkopplad med kollektivet. I all praktisk mening är det samma sak som att vara död, bortsett från att kollektivet kan utnyttja dina kunskaper dina färdigheter och din kropp godtyckligt. J.

I ett avsnitt av Voyagers 4 eller 5 season håller Kim och några till med frågesport och ingen kan svaret på frågan , då kommer Seven in och säjer att svaret var phoenix (cochranes skepp)

Kim undrar hur hon vet det, då säjer hon att borgerna hade lite med saken att göra (En liten hint till First contact filmen) Hur kan dom (borg) veta något om det? Dom fick aldrig iväg något medelande till borgerna i First contact eran, eftersom Picard och company sprängde bort dom från skeppet. Och i Enterprise avsnittet fick dom bara iväg en karta på vart jorden ligger.

Nån som vet något mer om detta?.

Conny

i ent får du svaret på detta 2.23 - Regeneration har svaret :D:D:D

Den är faktiskt jätte bra .. En sak ska du veta när jag hyr startrek filmer .. Då ska det handla om BORG.