Jump to content
Sign in to follow this  
Herman

Tankar om Borg

Recommended Posts

Kanske Borgkollektivets "start" påminner lite om avsnittet Evolution, TNG.

Föreställer mig en humanoid pre-Borg "Wesley Crusher" <_< som experimenterar med naniter som uppnår ett kollektivt medvetande och assimilerar honom istället för några datorer på ett stjärnskepp. De fattar det kollektiva beslutet att kontrollera honom och genom honom omgivningen.

The rest is history :P

Jag tror tror inte borgerna har ett skit med kommunism att göra. Kommunism handlar ju om klasskamp , Jämställdhet och att göra revolution. Hos Borgerna styr en drottning ju.

Jag är också tveksam till om det verkligen är kommunismen man har i åtanke även om det inte är otroligt. Det du beskriver att kommunismen "handlar" om är mer baserat på aktioner av människor som kallat sig kommunister.

Inom kommunismen styr pappa staten och ser till att folket har det jämlikt och rättvist. Alltså ungefär samma funktion som drottningen...

Jag tror att inte att borgerna kommer att besegra federationen. Vill ni veta varför? För att Q aldrig skulle tilåta det. Jag menar Q skulle aldrig låta en så rolig ras att irritera som människan att försvinna. En sak jag skulle vilja se i en framtida Star Trek serie är följande:

Borg skepp är överalt runt jorden, en skepps kyrkogård av federations skepp runt jorden, helt plöstligt sprängs några borg kuber, andra sl??ngs in i varandra som inoljade bollar på is. Nere på jorden på och stjärnflottans högkvarter står en förvånad amiral Picard och ser på medan borg skeppen förstörs. Då dyker Q upp och säger till Picard: "Hoppas du är tacksam för det här Picard, jag kanske inte kommer att hjälpa till igen." Q försvinner och Picard ser förvånad ut.

Vad tycker ni?

Varför försöker borgerna förgöra federationen fastän federationen inte är ett hot?

Och varför inrikta sig på federationen, är Klingonerna och Romulanerna för svaga enligt borgerna?

Varför försöker borgerna förgöra federationen fastän federationen inte är ett hot?

Och varför inrikta sig på federationen, är Klingonerna och Romulanerna för svaga enligt borgerna?

Att säga att de försöker "förgöra" Federationen är något av en överdrift, de har bara skickat ett fåtal skepp dit...

Men Federationen representerar antagligen det mest frestande målet i Alpha-kvadraten eftersom den innehåller flest kulturer och mest teknologi.

Nu har jag ingen koll på geografin i Star Trek, men kan det inte vara så att Romulus och Qhronos ligger, så att säga, på "andra sidan" av Federationen, från Borgernas perspektiv sett.

Borgerna ser möjligen även federationen som ett stort hot i framtiden. Men det är ju ingen tvekan om att borgerna skulle kunna utplåna, förlåt, assimilera federationen och även de andra i alfa-kvadranten om de satte in nog med resurser.

Jag skulle tro att Borgerna testar federationen genom att skicka enstaka kuber. Kanske vill de samla in information om dess teknologiska utveckling, försvarskapacitet och dylikt. Ville Borgerna assimilera hela federationen borde de kunna skicka en armada av kuber.

Något helt annat jag funderat på. Refererar man till Borger som en eller flera? Det ska ju inte finnas några individer.

Jag skulle tro att Borgerna testar federationen genom att skicka enstaka kuber. Kanske vill de samla in information om dess teknologiska utveckling, försvarskapacitet och dylikt. Ville Borgerna assimilera hela federationen borde de kunna skicka en armada av kuber.

Något helt annat jag funderat på. Refererar man till Borger som en eller flera? Det ska ju inte finnas några individer.

Det blir..... öhh...... eehhh..... Jag vet inte. Men varje individ kallar sig själv "vi".

Edited by Pkea

Borgerna själva refererar ju till sig som ""WE ARE Borg" och det är ju plural(we=vi är). Men meningen "We are Borg" antyder ju på en. "Vi är borgen" Alltså en enhet. Man kan också tänka att Borg menas som en ras och "we are borg" är desamma som att Picard sa: Vi är människor. Korekt översatt borde det bli: Vi är människa. Det fins en Dubbelhet i uttryckett "We are Borg". Änn mer komplicerat blir det när man betänker att ibland sägs "We are THE Borg". Om det är en bugg eller har med engelska grammatik att göra vet jag inte.

Jag tror att borgerna refererar till sig själva som en stor enhet med olika delar som fungerar i sammarbete. Men eftersom delarna inte har någon "egenhet", inget jag, så är hela enheten ett. Inga individuella objekt fins ju.

Edited by Unkas

"I am Borg, I am the many, that are one." Inte ett exakt citat, men Drottningen säger nåt åt det hållet i First Contact. Borgerna är samtidigt många, och en.

Individerna finns där inne, Borgerna hör ju varandras röster i huvudet, och om de frånkopplas återgår de långsamt till att bli individer, men deras individualitet är undertryckt av Borgs kollektiva medvetande.

"I am Borg, I am the many, that are one." Inte ett exakt citat, men Drottningen säger nåt åt det hållet i First Contact. Borgerna är samtidigt många, och en.

Individerna finns där inne, Borgerna hör ju varandras röster i huvudet, och om de frånkopplas återgår de långsamt till att bli individer, men deras individualitet är undertryckt av Borgs kollektiva medvetande.

Jag älskar den repliken! Vad hon säger exatkt är: I am the one ho are many. I am order in cahos. Gud vad jag älskar den repliken, kan inte få nog av den.

Undra om det fans någon ide hoss författarna om en Borg-drottning från första början när Borg dyker upp i TNG?

Edited by Unkas

Hur är det som The Borg hälsar på..Vad säger dom iställer för We are the Borg. Your existance as you know it is over. we will add your biological and tecnological..... to our own. Resistance is Futile!??

Hur är det som The Borg hälsar på..Vad säger dom iställer för We are the Borg. Your existance as you know it is over. we will add your biological and tecnological..... to our own. Resistance is Futile!??

"We are the Borg. Lower your shields and prephere to be assimilated. Resistance is futile. We will add your cultural and biological distinctives to our own. Your existence, as you know it, is over!"

Nåt ditåt i alla fall. är inte helt hundra på ordningen. J.

"We are the Borg. Lower your shields and prephere to be assimilated. Resistance is futile. We will add your cultural and biological distinctives to our own. Your existence, as you know it, is over!"

Nåt ditåt i alla fall. är inte helt hundra på ordningen. J.

Det finns ett antal varaianter. Det där är nog den äldsta från TNG. I VOY så nöjde de sig i allmänhet med "We are the Borg. Prepare to be assimilated. Resistance is futile."

Undra om det fans någon ide hoss författarna om en Borg-drottning från första början när Borg dyker upp i TNG?

Jag tvivlar starkt på det. Annars skulle man ha nämnt något om det tidigare.

Det jag inte fattar är att borgdrottningen dör på två ställen, ena i sista avsnitet av Voyager och andra i filmen First Contact.

Så hur ligger det till? Har hon en tvilling eller?

Edited by UFP

De kanske har klonat henne och så ligger det ett antal kopior och väntar i en mognadskammare någon stans.

Jag har funderat lite över att drottningen verkar vara så ung. Jag hade en föreställning om att om man har en drottning så ska hon ha varit med vid grundandet av kollektivet. Vid ett tillfälle pratar hon med Seven om att återgå till kollektivets ordning och reda och därmed komma undan den kaotiska tillvaron som alla utanför kollektivet lever i. Då låter det som att hon själv (drottningen) också blivit assimilerad. Men det är klart att hon har ju alla minnen från sina drönare (används det svenska uttrycket??) så hon vet väl hur det känns före och efter man blir assimilerad.

De kanske har klonat henne och så ligger det ett antal kopior och väntar i en mognadskammare någon stans.

Jag har funderat lite över att drottningen verkar vara så ung. Jag hade en föreställning om att om man har en drottning så ska hon ha varit med vid grundandet av kollektivet. Vid ett tillfälle pratar hon med Seven om att återgå till kollektivets ordning och reda och därmed komma undan den kaotiska tillvaron som alla utanför kollektivet lever i. Då låter det som att hon själv (drottningen) också blivit assimilerad. Men det är klart att hon har ju alla minnen från sina drönare (används det svenska uttrycket??) så hon vet väl hur det känns före och efter man blir assimilerad.

Fast har borg klonat förut? Finns det med i någon film eller avsnitt att dom har gjort det?