Jump to content

Terra Nova *Spoilervarning*

Mr_Data

Recommended Posts

Den är en blandning av TOSavsnittet All our yesteryears blandat med jurassic park och lost in space-serien (fastän utan Smith). Har sett lite av den och jag är inte så jätteimponerad av serien men kommer ge den en chans. Brannon Braga har skrivit och produerat ett par avsnitt.

Jag har med sett några avsnitt nu, och serien är sevärd. (Ok vissa saker retar mig, men det får man ta)

Det väcker ju lite funderingar om vad som skulle hända. Om vi nu kunde åka 85 miljoner år tillbaka i tiden, och påverka det förflutna. Borde inte nutiden se annorlunda ut? Borde de som lever 2149 inte veta av det förhistoriska?

Jag ser bara 2 lösningar på det.

1. De misslyckades, eftersom det ser ut som det gör 2149. Spår efter 85 miljoner år är nog borta dessvärre...

2. Alternativt universum som ej påverkar historien..... Borde vara få som velat åka då.... (Hur vet man att de lyckas??)

Ska ju inte avslöja något om serien, utan bara ta upp lite intressanta frågor.

-Vore det inte enklare att försöka lösa miljöproblemet i nutid (2149)?

-De har citykupoler där rika bor. Gör fler.....

-Första målet borde vara att se till att de i 2149 vet att resan gick bra. Hur gör man det om det är enkel resa? Pjaa mitt förslag är att skicka upp en satellit i omloppsbana eller landa på månen.

-Gör upp ELD!! Alla djur är rädda för eld. Funkar även 85 miljoner år tidigare.... :w00t:

Kolla serien när ni får tillfälle för den är rätt välgjord. Har tyvärr inte hittat någon info om när, eller vilken kanal som kommer sända den.

Det konstateras i första avsnittet att det var fråga om en alternativ tidslinje, då den sond som skickades tillbaka inte gick att spåra i vår nutid.

Det är vad om sägs i avsnittet iaf, om det stämmer får vi väl se sen. Annars är det ju upplagt för en ordentlig 'twist' i säsong 5 ungefär :P

Jag har också sett början på serien nu och allt jag kan säga än är att jag inte riktigt tycker någonting om den än.

Den har väl inte varit dålig egentligen och det är ganska snyggt, fast inte heller har den gjort något speciellt. Den har helt enkelt varit medelmåttig/ok, enligt mig.

Sen tycker jag väl också att första avsnittet (dubbelavsnitt) var bättre än de nästkommande två. Det var fortfarande nytt och så vidare, efteråt tycker jag att för mycket (nästan all) energi lagts på relationerna mellan människorna och själva huvud-story:na i avsnitten har varit ganska svaga. Inte direkt en serie som, så här långt iaf och med ett litet undantag för första avsnittet, fått en att tänka. Det tycker jag är synd. Men vi får väl se vad om händer i nästkommande avsnitt...

Kanske bäst att infoga *Spoilervarning* på denna tråd, då det tas upp saker som somliga kan reagera på..... B)

Lord Di Lego: Ja jag kan bara instämma. Mycket familjegull, men det är väl för att karaktärerna ska få växa in sig i serien... Och varför har man inte effektivare vapen för? Ett gäng eldkastare från andra världskriget hade varit mer effektiva..Men vi får väl se vad som händer i kommande avsnitt...

Pjotr'k: Pjaaae vad tror du chansen är att något för 85 miljoner år sedan klarar sig fram till nutid? Spanjorerna kanske hittade sonden på 1400-talet, och sen sjönk skeppet de fraktade den med.... Området där Terra Nova ligger kanske numera är på 3000 meters djup... En viss dinosariedödare kanske slog ned precis där sonden var.... :lol:

• 4 weeks later...

Jag har sett ett par avsnitt av serien och kan inte säga att jag är så imponerad. En mix mellan jurassic park, lost in space och seventh heaven. Men min "svägerska" älskar serien och blev hemskt upprörd när jag jämförde vissa delar av serien med seventh heaven...

Har inte sett seventh heaven. Är den bra? Kollade rollistan och hittade både Catherine Hicks och Steven Collins! Serien har fått dålig kritik på imdb men har ändå gått i 11 säsonger så det måste ju finnas en stor skara tittare.

Felet med Terra Nova är att man försöker tillfredsställa alla för att få en bred publik. Jag tror inte att det är ett vinnande koncept då serien är för sockersöt för äldre tilttare och kanske för läskig för yngre. Vidare är serien en följetong och det betyder att man måste dra in tittare från start och få dem att fortsätta följa serien i stället för att ha avslutande avsnitt men ändå en röd tråd. Om inte en stor och mäktig producent (läs Spielberg) är villig att stötta serien ser jag ingen framtid för den.

Jag är rädd för att den invecklas och sticker iväg såsom Lost gjorde. Jag tröttnade på Lost eftersom att det bara blev mer och mer "knövlerier" och att det sällan kom fram till avslut/insikt om saker(det kanske man gjorde i slutet av serien men då hade jag slutat titta) När man bara bygger på med nya förvecklingar hela tiden i en enorm mängd som blir det bara tröttsamt och oöverskådligt. En liten röd tråd i en serie är sällan fel men när det ska sitta ihop allting i avsnitt efter avsnitt så tröttnar jag.

RoLaren, det är verkligen inte en serie i min smak. Den handlar om den konservativa protestantiska familjen, Camden, som leds av fadern som även är pastor i den lokala församlingen. Mycket familjegulligull och moralkakor i varje avsnitt. Det var väl framförallt det sockersöta och familjegulligullet i terra nova jag tyckte påminde om seventh heaven.

Jag måste tyvärr instämma i er kritik, och erkänna att denna serie INTE levde upp till förväntningarna. Sockersött sliskepott möter Lost & Jurassic Park..... :gråter:

Jaja... Jag ska väl fortsätt kolla den iallafall, men jag snabbspolar vissa partier.... (Det säger väl allt om hur bra den är)

Jag är inte förvånad att många ogillar serien med tanke på att det är Braga som ligger bakom den. Även om han gjorde mycket bra för Star Trek och har en livlig fantasi, så var han helt fel man att leda franschisen, vilket både Voyager och Enterprise bristande popularitet visade. Han var bra som vanlig manusförfattare, men han förstod aldrig varför Star Trek var populärt (etiken, att människan kan bli bättre, spirtuella värderingar, utforskning), utan han hade dålig respekt för TOS och extremt dålig kunskap om serien. Så han förstod aldrig grunden. Han har inte heller någon större livserfarenhet, utan har bara skrivit tv-serier, eftersom han kom till TNG som ung direkt från college. Sedan är han den som har skrivit flest avsnitt med dålig vetenskap och hans grundsyn var alltför mörk, destruktiv och negativ. Faktum är att enda gången en Star Trek-kapten helt tappat fattningen och handlat oetiskt är i Equinox i Voyager där Janeway torterar en Stjärnflottemedlem. Och vem skrev det avsnittet? Jo, Braga.

Så tyvärr Braga tror jag aldrig kommer att skapa en sf-serie som kommer bli riktigt stor och han lever mycket på sitt namn som Trekförfattare. Tyvärr inser han inte det själv, utan förnekar att han själv bar något ansvar att Star Trek minskade i popularitet. Han är inte heller egentligen någon sf-författare, eftersom hans idéer är allt för jordbundna.

Edited by Aike

Soval: ojdå, då är Seventh heaven inget för mig. Sockersött familjegull känns bara jobbigt pinsamt. Det är det jag stör mig mest på i Terra Nova. Vidare är det irriterande att man har i princip alla bekvämligheter. Det skulle vara intressant om serien var mer som Robinson Crusoe.

Jag har tittat vidare och hoppats att det var som Mr_Data hade sagt, att det bara var nu i början för att man skulle bli bekant med huvudfigurerna. Tyvärr så verkar inte det vara fallet... Jag har nu sett alla avsnitt som sänts (7-8 st) och med tanke på att säsong 1 är lite kortare än vanligt så borde de ha påbörjat serien ordentligt nu. Jag har fått samma intryck som RoLaren, de försöker locka en aldelles för bred publik, vilket de kommer att förlora på i det långa loppet...

Sen tycker jag att besvikelsen till viss del ligger på det PR-mässiga jobbet inför serien. Serien som marknadsfördes är inte samma serie som vi fått se hitills, annars hade jag inte ens börjat titta.

Men men... jag brukar inte ge upp serier mitt i (speciellt inte mitt i säsonger), så jag tittar väl vidare. Men som det ser ut så kan jag inte tänka mig att de får en säsong 2 och definitivt inte en säsong 3. Den har faktiskt lika mycket/lite tittare som ST: ENT hade vid avsnitt 7-8, även om de inte tappat riktigt lika mycket från avsnitt 1... :lugn:

Faktum är att enda gången en Star Trek-kapten helt tappat fattningen och handlat oetiskt är i Equinox i Voyager där Janeway torterar en Stjärnflottemedlem. Och vem skrev det avsnittet? Jo, Braga.

Mja, etiska värderingar är något som kan variera mellan person och person även om vi brukar ha samma grund, så det är svårt att konstatera det som fakta. Sen att jag håller med dig om att Janeways beteende, och även Ransom's beteende (som ledde till att de blev jagade av de andra varelserna) var oetiska i grunden oavsett vad gör ursäkter eller rättfärdingande de må ha haft, är en helt annan sak :P

Sen finns det andra man borde lägga till i den listan enligt mig;

Sisko i 'For the Uniform' - Kom igen nu, han förgiftar (en förgiftning som varar i 50 år!) en hel planet i DMZ med biologiska vapen(?). Dessutom en bebodd planet, så folk (Maquis) där får fly för sina liv. Han hotar också att göra det samma på varje planet i DMZ som det finns Maquiser på. Allt för en personlig vendetta han hade mot Eddington...

Archer i 'Damage' - Archer och Enterprise stjäl en 'warp coil' från ett fredligt skepp, vilket lämnar skeppet strandsatt mitt i 'Delphic Expanse' med bara impulse drive och decennier hemifrån. Knappast någon etiskt handling heller, oavsett Archers rättfärdingande. (Vem vet, de kanske hittade en Borg transwarp hub och lyckades ta sig hem snabbare :borg1: )

Det finns säkert mer, så Janeways agerande var nog knappast det enda.

Annars håller jag med om allt annat, Braga gjorde ett par bra avsnitt men också många dåliga. Av de otaliga intervjuer jag sett med honom så kan jag bara hålla med om att han hade väldigt dålig kunskap om Star Trek universumet, reglerna som ska gälla där och generellt verkade visa prov på bristande respekt mot det. Jag är t.ex. övertygad om att han har en stor del i att det blev mer och mer 'techno babble', då han var mer intresserad av att använda teknik som en genväg för att få storyn dit han ville än att se till att det fanns kontinuitet och var vettigt.

A tricorder is a medic..eh...is eh...a device...that...you know...eh..to be honest with you, I'm not exactly sure of what it does. It takes readings..and allows us to progress the plot.

Edited by Lord Di Lego

Ja, det är lite väl mycket "gulligull" i serien som ni skriver, men jag tycker ändå serien har viss potential. Är lite svårt att dömma en serie med bara en säsong. Traditionellt sett så brukar man se hur bra en serie är först i slutet på säsong 2 och under säsong 3, men tyvärr så är det inte många av dagens serier som når dit... :(

• 2 months later...

Jag kan inte hålla med i kritiken, kanske beroende på att jag inte såg några trailers som fick mig att tro något annat, men jag hade förväntat mig i stort sett vad som levererades, och jag tycker dem levererade det på ett bra sätt. För mycket "Robinson" hade känts fel, då de ändå får leveranser från framtiden, men hade det varit för lite så hade det ju inte blivit mycket till spänning. Jag tycker de fann en god balans.

• 4 months later...

TV11 börjar att sända serien nu på fredag 29 juni klockan 20:00-21:00 samt med reprisering senare samma dag, klockan 23:10-00:05.

Jag ska väl ge den en chans tror jag.

Amerikansk äventyrsserie från 2011. Familjen Shannon ansluter sig till Terra Nova. Den första kolonin som bildades i det märkliga men vackra förhistoriska landskapet. Elizabeth som är kirurg får en plats i Terra Novas medicinska grupp. Den 17-årige Josh dras direkt till den vackra men olydiga flickan Skye. Maddy hoppas att Terra Nova ska ge henne chansen att återuppfinna sig själv. Familjen Shannon träffar Terra Novas grundare som varnar dem. Allt är inte så idylliskt som det ser ut.

Medverkande: Jason O'Mara (Jim Shannon), Shelley Conn (Elisabeth Shannon), Landon Liboiron (Josh Shannon), Naomi Scott (Maddy Shannon), Alana Mansour (Zoe Shannon), Stephen Lang (Nathaniel Taylor), Allison Miller (Skye), Christine Adams (Mira)

Säsong: 1 Avsnitt: 1 / 13 Produktionsår: 2011

Jag tyckte första avsnittet var rätt bra i början och slutet (med den "lilla cliffhangern"; de geometriska figurerna, var kommer de ifrån?). Men däremellan var det för pratigt.

Annars är det väl så att naturen borde se till att det bildas en ny tidslinje (dvs. alternativ tidslinje) när man gör ingrepp på den vid tidigare tidpunkter. Det är ju enda naturliga möjligheten att undvika framtida paradoxer.

Edited by Fleetadmiral