Gå till innehåll

Styrkeförhållanden i Alfakvadranten


Borg1

Rekommenderade inlägg

Vilken ras/koalition som är millitärt starkast finns det inget facit för och olika styrkeförhållanden förändras med tiden. I den här frågan tänker jag mig tiden för TNG och DS9.

Mitt intryck av styrkeförhållandena är att följande rangordning gäller:

1. Federation (många planeter, hög teknologisk nivå, photon torpedos)

2. Romulans (också ett stort imperium, Cloaked ships)

3. Cardassians (ett millitaristiskt imperium)

4. Klingons (ett krigarimperium, Cloaked ships, dock inte lika smarta som Romulans och Cardassians).

5. Ferengi (köpmän och lurendrejare som dock kommit över en hel del teknik).

Jag utger mig dock inte för att vara expert så rätta mig gärna med bättre argument än mina och ta gärna med fler mäktiga raser och imperier. Jag har utelämnat Borgerna då jag har intrycket att de inte har sin kärna i alfakvadranten, men det kan också diskuteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under kriget mellan Cardassia och Klingonera (DS9 s4-5½) så verkade det som om det gick ganska så dåligt för Cardassia. Därför har jag fått intrycket att Klingons är den starkaste rasen av de två. Jag skulle placera Klingons över Cardassians i din lista. :)

Mer orkar jag inte skriva om saken ikväll. ;)

Redigerad av Sotunk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bortsett från ovanstående invändning, så håller jag med Borg1:s lista. Istället för att ifrågasätta, så gör jag ett tillägg:

Även underrättelsetjänst borde väl räknas in under begreppet militär styrka. Jag skulle rangordna nämnda rasers underrättelsetjänster så här:

1. Obsidian Order

2. Tal Shiar

3. Starfleet Intelligence

4. Klingonska underrättelsetjänstan, aldrig nämnd i något avsnitt.

5. Ferenginars underättelsetjänst, aldrig nämnd i något avsnitt den heller.

Jag vet dock inte om the Obsidian Order och Tal Shiar bara sysslar med inhemsk säkerhet, eller om de även opererar utanför respektive imperiums gränser. Någon som vet?

Federationen har ju, förutom Starfleet Intelligence, dessutom även (inofficiellt) Sektion 31. Hur effektiva 31:an är i förhållande till t.ex. Tal Shiar har jag dock svårt att uppskatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ni kan plasera Klingons så långt ner på listan fattar jag inte. För är det någon ras som är militärt stark så är det ju definitift Klingons. Klingons är Krigare, varje Klingon, Man som kvinna kämpar för att bli en ärofull krigare. I kriget mellan Cardesians och Klingons så var det ju ingen fråga om vilka som var starkast. även fast Cardesian´s hadde blivit informerade av DS9, att Klingon emperiet skulle invadera, så hadde de inte mycket att sätta emot. Ni underskattar Klingona.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ni kan plasera Klingons så långt ner på listan fattar jag inte.  För är det någon ras som är militärt stark så är det ju definitift Klingons.  Klingons är Krigare, varje Klingon, Man som kvinna kämpar för att bli en ärofull krigare.  I kriget mellan Cardesians och Klingons så var det ju ingen fråga om vilka som var starkast.  även fast Cardesian´s hadde blivit informerade av DS9, att Klingon emperiet skulle invadera, så hadde de inte mycket att sätta emot.  Ni underskattar Klingona.

Ja, när det gäller ren och skär råstyrka, så är klingonerna starkast. Men framgång i krig, dvs militär styrka, handlar inte bara om råstyrka, det handlar också om strategi, resurser, spioneri, diplomatiska förhandlingar osv. När det gäller dessa egenskaper så tvivlar jag på att klingonerna är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ni kan plasera Klingons så långt ner på listan fattar jag inte.  För är det någon ras som är militärt stark så är det ju definitift Klingons.  Klingons är Krigare, varje Klingon, Man som kvinna kämpar för att bli en ärofull krigare.  I kriget mellan Cardesians och Klingons så var det ju ingen fråga om vilka som var starkast.  även fast Cardesian´s hadde blivit informerade av DS9, att Klingon emperiet skulle invadera, så hadde de inte mycket att sätta emot.  Ni underskattar Klingona.

Ja, när det gäller ren och skär råstyrka, så är klingonerna starkast. Men framgång i krig, dvs militär styrka, handlar inte bara om råstyrka, det handlar också om strategi, resurser, spioneri, diplomatiska förhandlingar osv. När det gäller dessa egenskaper så tvivlar jag på att klingonerna är bäst.

Ja, då skulle jag nog satsa på romulanerna eller federationen. Skulle inte vara sen att satsa på cardassierna heller, bara det att de har ju nästan inga resurser övere huvud taget... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cardassian union hade ju en bra militär och underättelsetjänst. Obsidian order var ju överlägsna.

Tyvärr slogs ju allt i spillror.

Obsidian order förstördes i och med Tains attack mot the Founders. Det var ju inte mycket kvar av dem och de som överlevde vart nog eliminerade under Dominon styret.

Militären blev ju krossad under kriget mot Federationen och dess alierade. Tvivlar på att många skepp fanns kvar. Och i vilket fall som helst så fanns det ju ingen ekonomi för att satsa på militären eftersom hela planeten var i ruiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cardassian union hade ju en bra militär och underättelsetjänst. Obsidian order var ju överlägsna.

Tyvärr slogs ju allt i spillror.

Obsidian order förstördes i och med Tains attack mot the Founders. Det var ju inte mycket kvar av dem och de som överlevde vart nog eliminerade under Dominon styret.

Militären blev ju krossad under kriget mot Federationen och dess alierade. Tvivlar på att många skepp fanns kvar. Och i vilket fall som helst så fanns det ju ingen ekonomi för att satsa på militären eftersom hela planeten var i ruiner.

Japp, allt det där stämmer. Men det här ämnet handlar om tiden TNG s5-7, DS9 s1-2. Åtminstone så är det så jag tolkar Borg1:s inlägg.

Vi kan inte analysera styrkeförhållandena för hela DS9 samtidigt, eftersom dessa förhållanden förändras flera gånger under seriens gång. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

Så här tror jag att det var.

1. Romulans. De har ett stort imperium och cloakade skepp.

2. Federationen. Storlek är makt och de är stora med många skepp.

3. Klingons.

4. Cardassians. De åkte på stryk av klingons vilket betyder att klingons är bättre än de.

Redigerad av Gul Tahel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här tycker jag: OBS! Jag har inte tagit med resurserna nu, utan bara räknat med kunskap och spioneri och sådant.

Romulaner: Cool ras med mycket bra underrättelsetjänst. Och skeppen är inte precis dåliga heller.

Cardassier: Cool ras det med, shyssta pannor. Ganska klena skepp, men ju fler vi är tillsammans.... :rolleyes: Och en cool underrättelsetjänst också för den delen.

Terrans: Också en ganska cool ras, inga öron och rött blod. Coola och ganska kraftfulla skepp med en bra underrättelsetjänst, även om Sektion 31 verkar vara ganska galna...

Klingoner: Våldsam ras, med gamla skepp. Underrättelsetjänsten verkar inte finnas. Pirogpannor kan man kalla dom nu för tiden... Verkar lukta en hel del också.

Ferengis: Denna ras verkar helt utdöda i krig. De skulle nog sälja sig själva till slavlägren och bygga upp en miljardindustri där. Underrättelsetjänsten har aldrig nämts. Nån har väl köpt upp den...

Redigerad av Warbird
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det här ämnet handlar om tiden TNG s5-7, DS9 s1-2. Åtminstone så är det så jag tolkar Borg1:s inlägg.

Bekräftar tolkningen.

Jag har nyligen sett klart alla TNG-avsnitt och snart är jag inne på säsong 3 på DS9.

I den perioden verkar Cardassians vara starka. På TOS-tiden var Klingons det stora

hotet. Men de inlägg som säger att jag underskattar Klingons har förmodligen rätt

och jag förstår det kommer det att visa sig längre fram.

I TNG tyckte jag att Klingons var väldigt splittrade och dessutom hade Romulans stort

inflytande på många Klingons. I relationen Romulans och Klingons var det Romulans som

höll i trådarna och Romulans hade bättre teknologi än Klingons. Klingons är beredda

att "die with honor" men jag tycker fortfarande att både Romulans och Cardassians verkar

smartare.

Någon som vet något om relationerna mellan Romulans och Cardassians? Har de varit i krig

någon gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I TNG tyckte jag att Klingons var väldigt splittrade och dessutom hade Romulans stort

inflytande på många Klingons. I relationen Romulans och Klingons var det Romulans som

höll i trådarna och Romulans hade bättre teknologi än Klingons. Klingons är beredda

att "die with honor" men jag tycker fortfarande att både Romulans och Cardassians verkar

smartare.

Någon som vet något om relationerna mellan Romulans och Cardassians? Har de varit i krig

någon gång?

OBS! SPOILAR LITE OM VAD SOM HÄNDER I DS9 SENARE SÄSONGEN NU.

Nja, på sätt och vis så har Romulans och Cardassia varit i krig med varandra. Men de har aldrig stått ensamma mot varandra en mot en. Däremot så har alliansen Federationen-Klingons-Romulans stått mot alliansen Dominion-Cardassia

Jag håller med om att klingonernas oförmåga till att upprätthålla en stark centralmakt kan påverka deras ställning i krig negativt. Faktum är att detta höll på att hända i ett avsnitt i slutet av DS9:s sjunde säsong (var det i "Dogs of War"?) då Gowron tog kontrollen över de klingonska styrkorna (från den högst framgångsrika General Martok) endast i syfte att stärka sin egen ställning politiskt. Hade Worf inte ingripit, så hade det förmodligen slutat illa för klingonerna.

Romulans och Cardassians däremot är nog ganska så enade. Det verkar som om oliktänkande (gentemot staten) inte accepteras på dessa två planeter (särskilt inte på Romulus). Fiender till staten arresteras och avrättas av Tal Shiar/The Obsidian Order.

Ännu en anledning till varför Klingons borde vara under Cardassia och Romulus på listan.

Warbird: Kul analys! :)

Redigerad av Sotunk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast nu verkar det som om den cardassiska militärmakten gör comeback, ialla fall om man spelar Bridge Commander. <_<

Fast det är ju inte cannon.

Warbird: Menar du alltså att en ras möjlighet att försvara sig själv påverkas av hur dess individers pannor är formade? :huh: <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS! SPOILAR LITE OM VAD SOM HÄNDER I DS9 SENARE SÄSONGEN NU.

Nja, på sätt och vis så har Romulans och Cardassia varit i krig med varandra. Men de har aldrig stått ensamma mot varandra en mot en. Däremot så har alliansen Federationen-Klingons-Romulans stått mot alliansen Dominion-Cardassia

Lite Spoiler gör i alla fall inte mig någonting. Ju mer jag vet om raserna mm. desto mer utbyte har jag av de avsnitt jag ser.

Jag har ännu inte sett något avsnitt med Dominion. Jag har för mig att jag läst någonstans att de kommer från gammakvadranten?

Intressant att Romulans (Feds fiende i TNG) och Klingons (Feds fiende i TOS) blir Feds allierade i DS9. Det måste betyda att Dominion är ett stort hot för alfakvadranten.

Hur hade ni rangordnat Dominions styrka jämfört med raserna i alfakvadrantten?

Vad fick Cardassians att gå i union med ett imperium från gammakvadranten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ännu inte sett något avsnitt med Dominion. Jag har för mig att jag läst någonstans att de kommer från gammakvadranten?

Intressant att Romulans (Feds fiende i TNG) och Klingons (Feds fiende i TOS) blir Feds allierade i DS9. Det måste betyda att Dominion är ett stort hot för alfakvadranten.

Hur hade ni rangordnat Dominions styrka jämfört med raserna i alfakvadrantten?

Vad fick Cardassians att gå i union med ett imperium från gammakvadranten?

Eftersom så stora fiender som Federationen och Romulans / Klingons och Romulans allierade sig mot Dominion, så visar detta ju att Dominion är klart överlägsna dessa tre (om de hade stått ensamma). Även när dessa tre samarbetade så hade de stora problem i kriget mot Dominion.

Dominion hamnar alltså på en klar förstaplats på din lista.

Och ja, Dominion kommer från gammakvadranten. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömmer att Dominion är en koalision av olika raser precis som Federation är i koalition med Klingon och Romulan.

Jag är osäker på vad du vill ha sagt med detta?

Jag har aldrig påstått att Dominion är en ras. Ämnet handlar om olika raser eller koalitioner av raser och deras styrkeförhållanden.

Redigerad av Sotunk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömmer att Dominion är en koalision av olika raser precis som Federation är i koalition med Klingon och Romulan.

Federationen är en koalition av olika raser även när de inte samarbetar med Klingons och Romulans.

En fungerande koalition, som Federationen, bör ses som en helhet då man kartlägger styrkeförhållanden.

Vad jag förstår så är Dominion liksom Fed en koalition, varför jag inte riktigt förstår Expendible Ensigns invändning mot Sotunks inlägg.

Styrkeförhållanden i kvadranterna avgörs inte bara av de enskilda rasernas styrka utan också av hur de allierar sig med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilläggas kan väl också att Romulanska Imperiet och likaså det Klingonska imperiet består även de av andra raser, även om alla inte är med frivilligt (är det inte i Dominion heller)

ber om ursäkt för missen...hoppas det går läsa nu

Redigerad av nx01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... så visar detta ju att Dominion är klart överlägsna dessa tre (om de hade stått ensamma).

Vad jag tänkte var att en anledning till att Dominion är starkare än t.ex Klingons eller Romulans är att Dominon är en koaliton av flera raser medans t.ex Klingonen är en enskild ras. Jag menade inte att säga emot Sotunk. Fyllde bara på med lite information. ;)

Tilläggas kan väl också att Romulanska Imperiet och likaså det Klingonska imperiet består även om alla inte är med frivilligt (är det inte i Dominion heller)

Va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilläggas kan väl också att Romulanska Imperiet och likaså det Klingonska imperiet består även om alla inte är med frivilligt (är det inte i Dominion heller)

Va?

förmodligen så menade Nx01 att om man föds siom klingon så är man med i Klingonska Imperiet, end of story...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...