Jump to content

Bästa Säkerhetschef!

Borg1

93 members have voted

1. 1.

• Natasha Yar (TNG säsong 1)
      4
    • Odo (DS9)
      37
    • Tuvok (VOY)
      28
    • Worf (TNG)
      23

Recommended Posts

Visst skall vi ha en omröstning om Chief of Security också! ;)

Själv skall jag rösta på Odo som är t.o.m. mer nitisk än Worf och Tuvok.

Tyvärr hittade jag ingen i TOS och ENT. Jag funderade ett tag på Malcolm Reed men jag kom fram till att hans position inte motsvarar Chief of Security.

Edited by Borg1

Odo fick min röst.

Jag måste dock påpeka att Odos uppgifter som säkerhetschef skiljer sig en hel del från dem Worf, Tasha och Tuvok har, så egentligen så går det inte att jämföra. Malcolm hade faktiskt passat bättre i röstningen än Odo. Även om Malcoms tjänstgör under titeln "armory officer" och inte "chief of security", så är hans arbetsuppgifter ju precis samma som dem Worf och de andra har.

Anledningar till varför Odo fick min röst:

Som en av the Founders, så är hans hela väsen uppfyllt av ett starkt behov av ordning och reda, vilket gör honom mer ihärdig än någon annan säkerhetschef som jobbar för Starfleet. Dessutom så har han ju en enorm fördel framför de andra med sin förmåga att kunna ändra form. Infiltration och spioneri är busenkla sysslor för honom. :)

Edited by Sotunk

Odo fick min röst. Mycket av samma anledningar som Sotunk redan skrivt.

Han är inte ansvarig över säkerhet på ett skepp med federationens officerare och deras familjer utan över en hel rymdstation med allt möjligt löst folk. Och han klarar jobbet galant.

Edited by Gul Tahel

Lieutenet Lind Skickad den 24 Jan 2003, 21:45

--------------------------------------------------------------------------------

Vem är Chekov??  

Det är en ryss som skröt jämt i TOS-avsnitter och de första sex filmer.

I början av TOS-avsnitt var Checkov inte en sorts säkerhetsofficer men han var det i slutet av de senaste filmer (tror jag). Men jag vet inte vem som har "säkerhetsofficer"-roll i TOS-avsnitt.

Varför är inte Chekov eller Reed med?? De är ju de som är de bästa. :(

När det gäller Reed tvekade jag om han skulle vara med. Jag kom dock fram till att "Armory Officer" inte motsvarade "Chief of Securiti". Jag har dock inget emot att ha fel på den punkten. Omröstningen blir roligare om det finns minst en från varje serie.

Vad gäller TOS, så är det den serie jag ännu inte har sett. När jag skulle starta omröstning gick jag in på några TOS-sidor, men kunde inte hitta någon motsvarighet till Chief of Security.

Men som sagt jag skulle gärna ha med både Chekov och Reed om de någorlunda motsvarar de funktioner de andra säkerhetscheferna har. Vad säger ni andra?

Kanske någon forumledare/adminstratör kan lägga till de föreslagna namnen?

Min röst föll på Tuvok... Eftersom Voyager nästan är det enda jag sett var det

självklart...

Yack - varför är Tasha Yar med? Skönt att hon slutade...

Jag röstar på Zak Kebron ;) - han är med i Star Trek: New Frontier-böckerna och honom skulle ni inte vilja stå ivägen för.

Worf är nog den bäste om man räknar "canon ST"

dax_m

p.s. det var lite sött att nån inte visste vem Chekov var... :wub:

"where are the nuclear wessels" :rodna:

Yack - varför är Tasha Yar med? Skönt att hon slutade...

Worf är nog den bäste om man räknar "canon ST"

Nejnej, Tasha är ju jättebra! Hon är nog anledningen till att jag ville ha första säsongen på dvd överhuvudtaget. En korthårig tjej som verkligen kan slåss, jättecoolt juh. :) Worf är så bullrig, även om han är lite rolig när han vill lösa precis alla konflikter på Enterprise med våld. *fniss*

Angående Chekov, var han verkligen bara tactics-officer, gjorde inte han en massa annat på bryggan? Tycker att han hade repliker oftare än när det bara var nån väpnad konflikt på gång.

Angående Chekov, var han verkligen bara tactics-officer, gjorde inte han en massa annat på bryggan? Tycker att han hade repliker oftare än när det bara var nån väpnad konflikt på gång.

Chekov var väl navigationsofficer?

Ibland så tog han över science-konsolen efter Spock också, men av vad jag har sett så var han aldrig säkerhetschef. Phasers och torpeder sköttes från helm-konsolen, och då oftast av Sulu.

Eller har jag fel?

Edited by Sotunk

Chekov var väl navigationsofficer?

Ibland så tog han över science-konsolen efter Spock också, men av vad jag har sett så var han aldrig säkerhetschef. Phasers och torpeder sköttes från helm-konsolen, och då oftast av Sulu.

Eller har jag fel?

I TOS sköts ju både helm och tactical vid en konsol som både Sulu och Chekov sitter vid. Det brukar väl växla var nånstans man kan skjuta ifrån, men i "The Corbomite Manuever" ser man Lt Bailey avfyra phasers från den plats som Chekov senare satt vid.

I TOS sköts ju både helm och tactical vid en konsol som både Sulu och Chekov sitter vid. Det brukar väl växla var nånstans man kan skjuta ifrån, men i "The Corbomite Manuever" ser man Lt Bailey avfyra phasers från den plats som Chekov senare satt vid.

Ja, men då så kan man ju lika väl kalla Sulu säkerhetschef (el. tactical officer) också. Han är lika mycket säkerhetschef som Chekov i alla fall.

Har Chekov någon form av tactical-tjänst i filmerna? Det måste finnas någon anledning till att så många vill kalla honom för säkerhetschef. Jag vet att jag själv brukade tro att han var det innan jag sett TOS.

Det enda jag kan minnas från filmerna just nu som kan få en att tro att han hade säkerhetschef-befattning, är att han sköt torpeder osv i TMP.

• 1 month later...
Men jag hade ändå gärna sett att Chekov varit med.

Efter VOY, TNG och DS9 har jag börjat titta på TOS. Lite halvsegt men ibland kan även TOS vara kul.

Jag har just lärt mig vem Chekov är. I "The immunity syndrom" framstår han som en nervös kille med Beatles-frissa och roligt uttal. Han fick visserligen trycka på knappen när något vapen skulle avfyras. Jag är dock lite skeptisk till om han kan betraktas som säkerhetschef, men han kanske växer till sig i senare avsnitt?

Kul att någon ville rösta på honom. De sanna Trekkarna kanske sätter TOS främst? Själv började jag i fel ända för att frälst i TOS.

Borg1 Skickad den 12 Mar 2003, 23:07

--------------------------------------------------------------------------------

QUOTE (Excelsior @ 21 Jan 2003, 14:03)

Men jag hade ändå gärna sett att Chekov varit med.

Efter VOY, TNG och DS9 har jag börjat titta på TOS. Lite halvsegt men ibland kan även TOS vara kul.

Jag har just lärt mig vem Chekov är. I "The immunity syndrom" framstår han som en nervös kille med Beatles-frissa och roligt uttal. Han fick visserligen trycka på knappen när något vapen skulle avfyras. Jag är dock lite skeptisk till om han kan betraktas som säkerhetschef, men han kanske växer till sig i senare avsnitt?

Nej, du har kanske missförstått attt Checkov var säkerhetschef i orignalserie. Det är inte att han är chef. Där var Checkov en enkel fänrik och är "assistant" till Spock ( tror jag eftersom jag ofta har sett honom i några avsnitt). Det var först att Checkov "arbetar" som säkerhetschef i långfilm Star Trek The Motion Picture

Nej, du har kanske missförstått attt Checkov var säkerhetschef i orignalserie. Det är inte att han är chef. Där var Checkov en enkel fänrik och  är  "assistant" till Spock ( tror jag eftersom jag ofta har sett honom i några avsnitt). Det var först att Checkov  "arbetar" som säkerhetschef i långfilm Star Trek The Motion Picture

Tack för svaret Nettan!

Är det den enkla fänriken i säsong ett som kommer att bli säkerhetschef i The Motion Picture, eller är det en annan Chekov som är säkerhetschef där?

Om Chekov verkligen varit säkerhetschef verkar inte alla vara helt övertygande om.