Gå till innehåll

ENT: Avsnitt #218-226, [SPOILERVARNING på #226]


Sotunk

Rekommenderade inlägg

Håller i prinsip med Sotunk angående First Flight, 2 bra avsnitt på raken vad har hänt, en stor arg pöbel utanför manus författarnas hur eller vad?

Angående valet av kapten för warp 2 flygningarna, de kanske inte ville ha maskinen (tråkmånsen) Artcher utan en mer dynamisk person de kunde utnytja i PR syfte efteråt.

Valet av kapten till Enterprise, håller med dig där med, inte att Artcher är inkompetent, utan att de saknar en riktigt ambasadör/diplomat ombord som ska föra alla förhandlingar, tex handelsavtal, med nyuptäckta raser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Nu har man sätt Bounty och det fruktade Pon farr avsnittet och star trek har fått yterligare en sex-symbol som ska/är oskuld.

Helt fantastiskt 3 avsnitten på raken som är bra, håller på att omvärdera serien även om jag tordde att Pon farr skulle dra ner det till botten nivå.

Tycket prisjägaren var mycket häftig och hoppas vi får se mer av honom, ganska smart sätt att ta artcher på, de räknade man inte med.

Gemfört med Sotunk tyckte jag att T'Pol spelade rollen som kåt vulkan utmärkt, särskilt hur hon åt middagen, de enda som saknade vore att hon inte rev klädena av sig. (förstår att de måste hålla det på barnvänlig nivå) de kunde löst det genom rygg tagningar och filma inte lägre en hakan.

Omdöme

+ återkoppling till ett gamalt avsnitt

+ Nu har de kört Pon farr så nu slipper vi det i 7 år så manusförfattarna kan göra lite bättre manus....

+(-) de nya klingon skeppet, tyckte mer det liknade ett romulian skepp, klingon skepp ska vara mer kantiga.

- tyckte det var konstigt att Phlox var så "blyg" med draperi och allt, undrar hur han klarar av att behandla kvinliga pasienter. T'Pol är vulkan så hon borde inte ta illa upp.

- förväntsde mig att de åtminstånde skulle ha en ilusion av att T'Pol var naken även om de inte skulle filma något..... har bara lite problem att man tvättar/smörjer in sig i underkläder....

Redigerad av rehnvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+ Nu har de kört Pon farr så nu slipper vi det i 7 år så manusförfattarna kan göra lite bättre manus....

ähhh... den var ju bara falsk.... Den kan dyka upp närsomhelst :D

Illa då måste vi genomlida det en gång till.....

Föresten hur många tror att T'Pol kommer att bli ihop med någon ur besättningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+ Nu har de kört Pon farr så nu slipper vi det i 7 år så manusförfattarna kan göra lite bättre manus....

ähhh... den var ju bara falsk.... Den kan dyka upp närsomhelst :D

Illa då måste vi genomlida det en gång till.....

Föresten hur många tror att T'Pol kommer att bli ihop med någon ur besättningen?

Med stor sannolikhet ja!

Finns det någon amerikansk serie där en man och en kvinna ur "det inre persongalleriet" som inte blir lite småheta på varandra dom senaste 15 åren???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kort inlägg:

First Flight - 10/10 - den första 10:an jag ger, men Ent blir bara bättre och bättre.

Som jag brukar säga: "njut och låt dig svepas iväg"

Bounty- 7/10 - för Phlox & T´Pols lätt humoristiska "möte" . Archer kidnappad - suck , å hur spännande är det för ; vilken gång i ordningen vet jag inte <_<

Sotunk, välkommen till T`pols beundrarskara - det är svårt att mostå hennes snustorra humor, mod och skarpa hjärna, eller hur ? ;)

Redigerad av poth_99
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

First flight: Bra lite annorlunda avsnitt.

+ Tillbakablick man fick veta hur Archer mötte Trip för första gången.

+ Ruby (som nämns i shuttlepod one) var med. Trips intresse för henne.

+ Archer tar skeppet

+ Archer blir utskälld av amiralen och Soval.

Ett bra avsnitt. Kanske inte ett av de allra bästa men jag ger ändå 8.

Bonty

Archer blir tillfångatagen. Visst det är inte första gången men han gör det bra! Han som tillfågatar Archer är bra. T'Pol och Pon farr är lite småroligt. Anledningen till att Phlox inte ger efter är nog att han som doktor inte kan utnyttja sin patient. T'Pol tänker ju inte riktigt klart.

+ Klingons som uppträder som riktiga klingons.

+ Archers övertalningsförmåga

+spänning och action

Detta avsnittet får också en 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

"Straight and steady Mr. Mayweather. Let's see what's in there." -- Captain Archer.

Jag ställer mig kluven inför 2x26 The Expanse. Avsnittet kändes frukstansvärt stressat. Storyn hade förmodligen mått bättre av att få sträckta ut sig över två avsnitt istället för ett. Det blir dock ändå full pott i betyg den här veckan, detta för att avsnittet byggde upp en stark känsla av nyfikenhet hos mig. Det var länge sedan sist en säsongsfinal (av Star Trek) gjorde mig nyfiken på den kommande säsongen. Inte sedan DS9:s dagar har TPTB lyckats åstadkomma något sådant. Jag har med detta avsnitt fått hopp om att Enterprise kanske kan undvika att hamna i samma gamla tråkmönster som jag på allvar tröttnade på i och med Voyager.

Vad jag inte är riktigt säker på, är vad jag tycker om den uppenbara World Trade Center-parallellen. Detta beror helt på hur nästa säsong går. Jag är lite orolig att Enterprise kommer att ge upp all eftertanke och stoicism och bara bomba allt de ser, särskilt med tanke på Archers och Trips snack om att det kanske var lika bra att T'Pol inte kommer med på resan:

Trip: "And tell me we won't be tiptoeing around. None of that non-interference crap that T'Pol is always shoving down our throats."

Archer: "We'll do what we have to."

Förhoppningsvis beror detta bara på att det svåra läget gjorde dem extra emotionella.

Andra saker som jag känner mig tvungen att rynka på näsan åt är:

1. Det var alldeles för lätt för Archer att bevisa att sonden kom från framtiden (quantum date analysis visar på minus 420 ... ehh <_<).

2. Allt tjafs med klingonerna kändes totalt poänglöst, medstoppat bara för att lite eldstrider skulle finnas med och för att demonstrera de nya "fotoniska torpederna" (vilka jag förövrigt hade föredragit att de inte hade tagit med i serien på ett så här tidigt stadium). Var allt detta verkligen nödvändigt att ha med i ett avsnitt så stressat som detta? Samtidigt så gillar jag dock att Jordens och Klingonernas förhållande knakar i fogarna, och att vi fick se ännu en uppföljning till Judgement. Jag önskar bara att de hade sparat detta till ett annat tillfälle. Det förtjänar att få avsnitt för sig själv.

Om man bortser från ovanstående petitesser, har jag dock inte mycket att klaga på. Långt ifrån faktiskt. Jag känner mig så positiv att jag inte ens tänker säga ett ord om kontinuietsmissar den här veckan. Det ni! ;)

Mycket trevligt var:

+ Effekterna.

+ Sondens attack.

+ Miljöerna på Jorden.

+ Trips sorg.

+ Filmsekvensen från Vulcanskeppet.

+ Archers och T'Pols pratstund om huruvida T'Pol borde stanna på Enterprise.

+ Att ett NX-02 håller på att byggas.

Redigerad av Sotunk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bortser från ovanstående petitesser, har jag dock inte mycket att klaga på. Långt ifrån faktiskt. Jag känner mig så positiv att jag inte ens tänker säga ett ord om kontinuietsmissar den här veckan. Det ni! ;)

Mycket trevligt var:

+ Effekterna.

+ Sondens attack.

+ Miljöerna på Jorden.

+ Trips sorg.

+ Filmsekvensen från Vulcanskeppet.

+ Archers och T'Pols pratstund om huruvida T'Pol borde stanna på Enterprise.

+ Att ett NX-02 håller på att byggas.

The Expanse får 10/10

Vilket höjdaravsnitt, kan bara hålla med Sotunk ;)

Det kommer att bli en lååång väntan till nästa säsong

Många plus:

+ effekterna

+ känslorna hos staben när de fått veta att Jorden attackerats

+ Phloxs vredesutbrott

+ Archers och Trips beslutsamhet

+ Känslan över en kommande höjdarsäsong med en "attacking-mission".

Det bådar gott :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suveränt äventyr. Lite väl mycket som händer under 45 minuter, men det får man väl tåla... 7 miljoner döda känns rätt mycket, döma av skadorna vi såg. Stort plus till Photon Torpedoes, coolt säger jag bara och Mayweather fick göra en loop, gulligt... ;) 10 av 10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Expanse är ett jätte bra avsnitt. Det är en klar 10-poängare. :P Jag längtar redan till nästa säsong. Avsnittet har en massa plus.

+ Star Trek känslan.

+ Kamratskapen mellan besättningen i en svår stund. Särskilt Trip och Archer, Trip Malcolm.

+ Malcolms försök att trösta Trip och Trips reaktion.

+ Psykiatrikern som försöker fråga ut Archer.

+ Archers och Trips samtal över en flaska wiskey.

+ Klingonskeppets inblandning. Kul att se vad som händer när de följer efter Enterprise in i "The Expanse"

+ Förväntningar inför uppföljaren.

Fast avsnittet var en klar 10-poängare ställer jag mig lite frågande till sulibanernas inblandning. Varför vill de hjälpa Enterprise nu och har de några dolda avsikter? Vi får väl se om man får bra svar på dessa frågor i nästa avsnitt.

Det blir en lååång sommar utan nya Enterprise varje vecka :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Expanse är ett jätte bra avsnitt. Det är en klar 10-poängare.  :P  Jag längtar redan till nästa säsong. Avsnittet har en massa plus. 

+ Star Trek känslan.

+ Kamratskapen mellan besättningen i en svår stund. Särskilt Trip och Archer, Trip Malcolm.

+ Malcolms försök att trösta Trip och Trips reaktion.

+  Psykiatrikern som försöker fråga ut Archer.

+ Archers och Trips samtal över en flaska wiskey.

+ Klingonskeppets inblandning. Kul att se vad som händer när de följer efter Enterprise in i "The Expanse"

+ Förväntningar inför uppföljaren.

Fast avsnittet var en klar 10-poängare ställer jag mig lite frågande till sulibanernas inblandning. Varför vill de hjälpa Enterprise nu och har de några dolda avsikter? Vi får väl se om man får bra svar på dessa frågor i nästa avsnitt.

Det blir en lååång sommar utan nya Enterprise varje vecka :(

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. I början tyckte jag inte om T'pol så mycket men nu har hon liksom blivit mer en i gänget, och han har visat sig vara lojal mot Archer och resten av besättningen. Vet nån om man kan läsa om kommande enterprise avsnitt någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mycket bra avsnitt och bra sesångs avslutning.

Det verkar som Ent börjar hitta den riktiga star trek känslan nu.

Kan bara konstatera att det tog ENT ca 1,5 sesånger att bli dräglig och det är mycket bra gemfört med DS9 även om DS9 hadde några bra avsnitt i de första sesångerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mycket bra avsnitt och bra sesångs avslutning.

Det verkar som Ent börjar hitta den riktiga star trek känslan nu.

Kan bara konstatera att det tog ENT ca 1,5 sesånger att bli dräglig och det är mycket bra gemfört med DS9 även om DS9 hadde några bra avsnitt i de första sesångerna.

Men det brukar väll vara så med de flesta serierna, att innan de sätter igång det roliga måste tittarna lära känna de olika karaktärerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...
  • 7 månader senare...

Diskutera här avsnitt nr 18-25 på ENT:s andra säsong!

Mer info om avsnitten: (OBS! SPOILERVARNING!)

The Crossing (sänds 26 juli)

Judgement (27 juli)

Horizon (2 augusti)

The Breach (3 augusti)

Cogenitor (9 augusti)

Regeneration (10 augusti)

First Flight (30 augusti)

Bounty (31 augusti)

The Expanse (Visas inte på SVT i denna omgång)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stjärnflottans regler kanske inte var så stränga i början på den årstiden

och blev mer utvecklad och vassare senare i framtiden.

Vad gav dom rätt att skjuta sönder rymdskeppet? Ett dåligt försök anser jag

att försöka komma överens om något med dessa kroppslösa varelser.

När dom sen visste vad varelserna var ute efter, varför erbjöd de inte att försöka

reparera rymdskeppet så mycket de kan och kanske hänvisa till en planet

som kan reparera rymdskeppet?

Redigerad av Supertreck
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo The Crossing var spännande. Ett ganska vanligt koncept att ett stort alienskepp sväljer mindre i star trek. Men det känns ändå som man gjorde något lite orginellt med detta avsnitt ändå.

Hur många gånger har man inte hört kommentaren: We were just like you ones (utomjordingen i Tripps kropp säger till Archer)

Betyg: VG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Judgement: Ganska okej avsnitt, fast egentligen kan jag inte yttra mig så specifikt om det eftersom jag spelade in det och det blev något fel på inspelningen (jag såg hela avsnittet på 20 minuter  ;)  ) Fast det var kul med klingorner med smurf-röster  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Låter som om du spelat in med longplay fast spelat upp i vanlig hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Horizon

Avsnittet var faktiskt inte helt dåligt. Kul att man får se Horizon och Travis släkt som har hört så mycket om. Pluspoäng att det utspelar sig utanför Enterprise. Jag ger avsnittet VG i betyg.

Äntligen får vi se lite mer av de karaktärer som normalt inte finns med än i två eller tre scener per avsnitt. -> Har ni andra ochså lagt märke till att Archer, Trip och T'pol oftast får huvudrollerna i avsnitten. Jag tycker att det är tråkigt att det är så... Jag skulle gärna se mer av Hosti, Malcom och Travis....

Redigerad av Kathryn Archer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...