Captain Proton Posted July 1, 2003 Report Share Posted July 1, 2003 Sleeping Dogs Det är alltid härligt att se klingons och det var bra att man fick se lite i skeppet, särskilt Targen. Den blev lite tråkig ibland men var i fenomsnitt bra. Tycker dom kan använda transportören (beem me up scotty) lite mer. På så sätt skulle de ju komma ur knipan mycket enklare. Det är viktigt att förstå den klingonska hedern, nåt som T'Pol gör men nåt som Archer verkar ha svårt med. Tänk om tYP en klingon i en situation skulle säga "vi kan rädda det där skeppet med människor och de vill bli räddade men eftersom VÅR heder säger att det är dåligt att bli räddad i en farlig situation låter vi dom dö. (om ni förstår) Vår betyg VG. Shadows of P'jem Det är verkligen roligt att se hur besättningen i Enterprise hela tiden verkar bli halvnakna eller hamnar i konstiga sexorienterade ställningar. :rodna: I Sleeping Dogs fanns de ju i de-contamination går omkring i pyjamas. Om jag minns rätt så vi fick inte se besättningen i Voyager halvnakna (seven?). Och i detta avsnitt menar jag den konstiga position Archer och T'Pol hamnar med knutarna. Det var bra att detta avsnitt delvis var en "fortsättning", delvis på The Andorian Incident. Det avsnittet var ju mycket bra och detta var ju inte heller dåligt. Alltid härligt med mer info om :vulcan: vulcans, min favorit utomjording. :lol: Får betyg VG+ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trekkie89 Posted July 2, 2003 Report Share Posted July 2, 2003 Sleeping Dogs Det är alltid härligt att se klingons och det var bra att man fick se lite i skeppet, särskilt Targen. Den blev lite tråkig ibland men var i fenomsnitt bra. Tycker dom kan använda transportören (beem me up scotty) lite mer. På så sätt skulle de ju komma ur knipan mycket enklare. Det är viktigt att förstå den klingonska hedern, nåt som T'Pol gör men nåt som Archer verkar ha svårt med. Tänk om tYP en klingon i en situation skulle säga "vi kan rädda det där skeppet med människor och de vill bli räddade men eftersom VÅR heder säger att det är dåligt att bli räddad i en farlig situation låter vi dom dö. (om ni förstår) Vår betyg VG. Shadows of P'jem Det är verkligen roligt att se hur besättningen i Enterprise hela tiden verkar bli halvnakna eller hamnar i konstiga sexorienterade ställningar. :rodna: I Sleeping Dogs fanns de ju i de-contamination går omkring i pyjamas. Om jag minns rätt så vi fick inte se besättningen i Voyager halvnakna (seven?). Och i detta avsnitt menar jag den konstiga position Archer och T'Pol hamnar med knutarna. Det var bra att detta avsnitt delvis var en "fortsättning", delvis på The Andorian Incident. Det avsnittet var ju mycket bra och detta var ju inte heller dåligt. Alltid härligt med mer info om :vulcan: vulcans, min favorit utomjording. :lol: Får betyg VG+ Gillade verkligen Shadows of P'jem. Håller med att det var roligt att se dem krälla runt där. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StoVoKor Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 .. håller med Shdows of P'jem var bra väldigt bra kanske det bästa avsnittet hitintills. Punk Boy II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted July 5, 2003 Report Share Posted July 5, 2003 Fusion Jag gillade avsnittet mest för att det handlade om vulcans och att man fick se känslosamma vulcans. Har vi inte alla önskat se Tuvok, Spock eller en annan vulcan visa känslor. Det konstiga är att Tolaris "säger" att Surak levde för 5000 år sen. Han säger till T'Pol att det är "5000 år gammal propaganda" när T'Pol säger att vulcans inte kan styra sina känslor och vara logiska samtidigt. Sanningen är ju att Surak levde för ca 2000 år sedan, så man kan ju undra vad Tolaris menade med 5000 år gammal propaganda?! Den andra konstiga saken är att T'Pol inte vet vad Mind Meld är. Vi vet ju att längre fram i tiden så kan ju alla vulcaner det. Det är skönt att se Archer få mer respekt för vulcans och att han blir mer förstående. Man förstår nu verkligen varför Vulcaner har valt den väg de har gjort. Deras känslor leder till väldigt destruktiva handlingar. Får betyg: VG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted July 5, 2003 Report Share Posted July 5, 2003 Har vi inte alla önskat se Tuvok, Spock eller en annan vulcan visa känslor. Om jag inte minns fel så har både Spock och Tuvok visat känslor i TOS och VOY... Spock hadde ju känslor, men undertryckte dom (han avr ju bara halv Vulcan och Tuvok... hmm det var något som doltorn stängde av.. ähhh i något avsnitt ijallefall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wrogie Posted July 10, 2003 Report Share Posted July 10, 2003 Fyller år idag... men missade enterprise Wrogie slår sig själv och skriker till honom att det får inte hända igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted July 10, 2003 Report Share Posted July 10, 2003 Rogue Planet Ett kul avsnitt, med lite TOS-känsla över det hela tycker jag (med en förförisk dam som har telepatiska förmågor och egentligen är allt annat än humanoid). Jag vet inte hur sannolikt det är med en kringvandrande planet, men det känns inte så värst underbyggt. Phlox säger att han aldrig har sett en så komplex DNA-struktur, men ändå hittar han en hjälp till dem inom loppet av några timmar vilket också känns som en svagt underbyggd historia. Eskanerna verkar, förutom när det gäller jakten, vara humoristiska. Jag gillar deras skratt, som var mycket "grabbiga" - mullrande. Jag hade dock svårt att få grepp om vålnaderna / wraith - hur funkar det egentligen med formskiftare? Jag får nog ta en funderare över detta. Hur kan de forma sig till något och sedan vara en exakt kopia, inte ens skanning kan avslöja dem? Betyget blir 3/10. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted July 11, 2003 Report Share Posted July 11, 2003 Sleeping Dogs Ja var intressant att se mer av Klingoner och deras som vanligt att alla är ute efter dom.. Men tyckte det var väldigt intressant att se Archer villig att nästan förstöra Enterprise för att hämta Hoshi, Malcolm och T'Pol. Villig att at risker för sin besättning. Men annars var det roligt att se att det gick ovanligt bra för Hoshi när man vet att hon är lite nervös när det gäller att lämna skeppet. Och att T'Pol hjälpte henne när hon just var sådär nervös. Visar att dom borde gärna vill hjälpa till... Ger det: 7.5/10 Shadows of P'jem Först i början trode man ju inte T'Pol verkade bry sig så mycket om att vara tvungen att lämna skeppet. Men senare så fick man ju se att hon faktid nog börjara bli förtjust i besättningen när hon ville stanna. Att se hur Trip och Malcolm inte direkt tänkte sitta och titta på när det fans en chans att Archer och T'Pol skulle bli dödade för dom där vapnernas skull. Ja vad kan man säga om Vulcanernas sätt att befria dom... :lol: Var intressant att se hur T'Pol var villig att ofra sitt liv för den andra vulcanern. Ger det: 7.5/10 Shuttlepod One Ja avsnitt med Trip och Malcolm är alltid intressanta att se. Malcolm vills ränga upp allt direkt medans Trip är emot det.. :lol: Ja Trip hade intressant lagnings taktiker när det är håll i skeppet. Men ändå roligt att se att Malcolm var villig att leva någar timmar mindre än att Trip skulle offra sig. Att se deras vännskap växa även om det innebar att dom nästan dog. Och ja dom hade intressant prat om T'Pol.. Ger det: 8/10 Fusion Ja inte vill man träfaf på Vulcaner som visar känslor. Att se T'Pol strunta i något som att meditera för att få startkare drömmar typ.. Väldigt svårt att hon skulle bryta mot deras regler när hon var på jorden. Archer blev ju lite avendsjuk när T'Pol umgicks så mycket med dom där andra Vulcanerna. Ger det: 7.5/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trekkie89 Posted July 11, 2003 Report Share Posted July 11, 2003 Rogue Planet Ett av de sämre anvsniten. Men tycker att det så fräckt ut med deras mörker-kickare i mörkret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*voyboy* Posted July 11, 2003 Report Share Posted July 11, 2003 (edited) Aqusition! Dagens avsnitt var faktiskt bra, kul att se lite ferengi. Varför tog de inte hela skeppet istället för att bara läns det. Skeppet hade de fått mycket latinum för. Tyckte lit synd om Krem. Va inte Ethan Phillips med kände igen rösten?? Han har ju varit Ferengi förrut. Edited July 11, 2003 by *voyboy* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bruse Posted July 11, 2003 Report Share Posted July 11, 2003 (edited) Va inte Ethan Phillips med kände igen rösten?? Jag tyckte nog det jag med! Å enligt denna lista http://www.startrekdb.se/avsnitt/avsnitt.p...avsnitt_id=1.19 så stämmer det! Snacka om recyckling! Edited July 11, 2003 by bruse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted July 12, 2003 Report Share Posted July 12, 2003 Rogue Planet Ja det här avsnittet var väll bra.. Intressant att Archer får en sån där bild av en kvinna från en dikt. Tyckte då inte dett det var riktigt rätt av Eskaner att jaga Välnaderna men men var ju inte dirket rätt av vålnadern att döda flera Eskaner. *hehe rätt coola mörker-kickare.. :lol: Ger det: 7/10 Aqusition Roligt att se Ferengi.. :ferengi: Ska så klart plundra på.. Förstår ej varför tömma skeppet dom kan ju ta ta det istället.. Men men och så klart ska vi ha Trip kutande runt halvnaken i skeppet ett bra tg... :lol: Jag bara skrattade under scenen när Trip låsades att Hoshi var hans fru och så försökte Archer betala han för att låta dom at henne.. *haha :lol: Ger det: 8/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
James Godthardt Posted July 12, 2003 Report Share Posted July 12, 2003 Aqusition! Dagens avsnitt var faktiskt bra, kul att se lite ferengi. Varför tog de inte hela skeppet istället för att bara läns det. Skeppet hade de fått mycket latinum för. Kanske för att de skulle få mer betalt f??r skeppet uppdelat i mindre delar istället för att sälja det i ett enda stycke. Ofta så brukar det ju vara så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trekkie89 Posted July 13, 2003 Report Share Posted July 13, 2003 Aqusition Ett bra avsnitt, men jag tycker lite synd om dem. Varför kunde det i ha fått ta med lite saker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StoVoKor Posted July 16, 2003 Report Share Posted July 16, 2003 hej,, angående. rouge planet.. och lite andra avsnitt så har jag funderat på en sak.. när enterprisebesättningen. landade på planeten kunde dom inte scanna några humanoider. men ändå hade dom den tun att precis där dom landade, höll dom enda humanoiderna till.. och så är det ofta i scifi sammahag att dom alltid har samma "tur" att landa där högre primater håller till...... jaja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trekkie89 Posted July 18, 2003 Report Share Posted July 18, 2003 Oasis Ett någolunda bra avsnitt. Kul scen när T'pol och Trip diskuterar Trips "relationsproblem". Men jag kan inte förstå vad fadern och dottern tjänade på att ljuga för Enterprise. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted July 18, 2003 Report Share Posted July 18, 2003 Oasis Hyfsad avsnitt. Men det jag inta fattar hur det kommer sig att pappan inta åkte iväg långt tidigare, de hade ju en nästan fungerande skepp. Intressant att se att T'Pol irriterade (kan man säga irriterad om en vulcan ) sig för Trips beteende mot tjejer. Verkade som om hon var lite svartsjuk. Får mig att undra om T*Pol och Trip kommer att bli par i framtiden. Trip har visat sig vara en riktigt tjejtjusare :P ....Enterprise svar på Kirk :lol: ..... hahaha ..... Betyg: VG+ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted July 18, 2003 Report Share Posted July 18, 2003 Aqusition Ett av de sämsta och mest långtråkiga avsnitten som gjorts inte bara i Enterprise utan i hela star trekhistorien. Det verkar som att manusförfattaren endast kastat in några ferengi och hoppats att det ska göra avsnittet bra. I dont think so. Regisören verkar inte heller ha lagt ner mycket arbete att göra avsnittet bra. Tycker det inte hände mycket och det mesta av de 40 minuterna gick åt att se ferengi rensa skeppet, very roande. Att man kastat in lite ferengispråk i början gjorde inte heller nån förbättring utan det blev bara sämre. Och var det inte så att ferengi upptäcktes först av Picard eller nåt under TNG? har hört det någonstans i alla fall. Det sas ju inte något mellan Archer och ferengisarna om och de var ferengi. Tycker det är konstigt att Archer inte undrar vad det är för art de möter och änn konstigare är att T'Pol inte vet vilken art hon möter, vulcan har haft warp länge, 3000 år, som man kan ju undra varför hon inte visste vem de mötte. Får betyg: IG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted July 18, 2003 Report Share Posted July 18, 2003 Oasis Ja vad kan man säga. Intressant att se att dom använde holograms.. Och ja förvånar det nån att Trip absolut skulle vara hans tjejtjusare.. Och håller med Captain Mariah att ja var som att T'Pol blev lite avis kanske blir nåt mellan hon och Trip men ja man akn personligt ej se det nu.. ;) Ger det: 7.5/10 Detained Ännu ett avsnitt med sulibaner. Många avsnitt med dom.. <_< Man börjar undra hur många avsnitt kommer det vara med sulibans? Men det här avsnittet var i allmänt helt okej. Roligt att se T'Pol försöka bara prata på emdans dom skulle transport Malcolm ner. *hehe han såg väldigt rolig ut som suliban. :lol: Ger det: 7.5/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trekkie89 Posted July 19, 2003 Report Share Posted July 19, 2003 (edited) Detained Kul med mer sulibans. Håller med om att Redd såg fräck ut som suliban. Sulibanerna kanske blir så rörda av fritagandet att de slutar vara taskiga mot stackars Enterprise. Edit: Stavfel Edited July 19, 2003 by trekkie89 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted July 22, 2003 Report Share Posted July 22, 2003 Nu när Enterprise säsong 1 snart är slut, så undrar jag om någon vet när de ska sända säsong 2? Får vi vänta ett år eller? Kommer de visa repris? Eller kommer de att sända repris på Voyager? Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aliline Posted July 23, 2003 Report Share Posted July 23, 2003 (edited) Nu när Enterprise säsong 1 snart är slut, så undrar jag om någon vet när de ska sända säsong 2? Får vi vänta ett år eller? Kommer de visa repris? Eller kommer de att sända repris på Voyager? Någon som vet? Jag skickade ett mejl till svt och fick detta svar; Vi har i första omgången köpt in 26 avsnitt av Star Trek Enterprise som vi visar under sommaren 2003. Planerna är att vi även kommer att köpa in fortsättningen. Vi får alltså vänta några månader innan vi får se fortsättningen. Edited July 23, 2003 by CaJo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trekkie89 Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 Vad jag har hört har inte SVT köpt reprisrättigheterna för Voyager. Jättekul att vänta "några månader". :arg: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aliline Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 Va inte Ethan Phillips med kände igen rösten?? Jag tyckte nog det jag med! Å enligt denna lista http://www.startrekdb.se/avsnitt/avsnitt.p...avsnitt_id=1.19 så stämmer det! Snacka om recyckling! Han har ju varit Ferengi :ferengi: i TNG också(menage a troi). Jag tycker faktiskt att han passar som Ferengi, med sin längd och röst. Plus att han var det i voyager avsnittet False Profit som ??grand nagus?? Veckans enterprise avsnitt var inte roliga, det var ju inget innehåll. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trekkie89 Posted August 2, 2003 Report Share Posted August 2, 2003 Vox Sola Coolt med lite nya lifeforms som inte är huminoida. Jag tycker att scenerna med Hoshi och T'pol är oftast dåliga. Betyg: VG- Fallen Hero Ännu ett avsnitt där T'pol får briljera. Relationen mellan männsikor och vulacans verkar bli bättre och bättre. Betyg: MVG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts