Gå till innehåll

ENT: Avsnitt 1.1-1.26


Morn

Rekommenderade inlägg

Inlägg redigerat av forumledare: Jag slår nu, efter det att säsong 1 också har visats på SVT, ihop ämnena 1.1-1.26 / 1.1-1.19 / 1.20-1.26.

****************************************

Hej<p>Var på stockholm trekkers videodag igår och där visade dom Enterprise piloten +det avsnittet som visadet i USA i onsdags<p>Tänkte bara säga att piloten var den bästa piloten av dom alla 6 stycken. Serien har (enligt mig) stor potencial att bli lika bra som DS9 bättre än VOY tycker jag (efter bara två avsnitt) att den redan är.

Redigerad av Pjotr'k
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 291
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Jag håller inte riktigt med.

Enterprise är ... tja... svårt att säga. Den höll en rätt så god kvalitet, men jag tyckte att den var på gränsen till rörig, lite för många att hålla reda på. Det är ju inget ovanligt, och med tiden lär man ju vänja sig.

Jag såg den på Treff igår natt, så det var sent. Jag såg att flera hade svårt att hålla sig vakna, och några somnade faktiskt.

Den var fartig och underhållande, men som ni säkert har märkt så tycker jag att fokuseringen på Vulkan-tjejen var lite för stor, eller ja, fokusen på hennes kropp var lite i överdrift. Vill de skildra att mänskligheten var mer ”vild” då än i TOS och efterföljande?

Bättre än de andra piloterna tycker jag inte att den var, men kanske ungefär jämlik.

Ska se den en gång till, sedan kommer jag med "the final verdict" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Har just sett Broken Bow en andra gång. Och även just insett att jag måste varit väldigt trött på treffen :). Jag tyckte faktiskt att den va ganska bra. Tror att det kan bli en skojjig serie. Skulle tro att det är mer pengar inpumpade i den här serien än i någon annan Star Trek-serie. Visserligen har tekniken gått framåt, men det kostar fortfarande pengar. Tillomed lite bullet-time! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför, varför är det inte med fler tjejer på Enterprise?

Serien har ju beskrivits som något som ska vara före TOS, men ändå inte ha deras ideal.

Samtidigt så har ju tidens anda alltid speglats i den tidens Star Trek-serie. Borde det inte vara så även nu?

Ok, rymdfarar-yrkena domineras fortfarande av män, men en viss kvotering finns, det är t. ex. bevisat att kvinnor är bättre på att jobba under speciella omständigheter, under vatten eller som nu, i rymden.

Så, varför jobbar inte fler tjejer på Enterprise?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat: från Quiet den 10:21 pm den okt. 15, 2001

Varför, varför är det inte med fler tjejer på Enterprise?

Serien har ju beskrivits som något som ska vara före TOS, men ändå inte ha deras ideal.

Samtidigt så har ju tidens anda alltid speglats i den tidens Star Trek-serie. Borde det inte vara så även nu?

Ok, rymdfarar-yrkena domineras fortfarande av män, men en viss kvotering finns, det är t. ex. bevisat att kvinnor är bättre på att jobba under speciella omständigheter, under vatten eller som nu, i rymden.

Så, varför jobbar inte fler tjejer på Enterprise?

Kan hålla med att det ska vara mera tjejer i rymden.. Men i voyager så är det facktist mycket tjejer som har viktiga poster... Gamla st avsnitt satt det oftast någon tjej vid radion..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett de avsnitten som gått i USA hittills, och jag tycker att det är klart över förväntningarna. Det enda som är lite jobbigt är allas skepsis mot T'Pol. Fast det är ju visserligen en del av handlingen, så det får man väl ta...

Mikael: Va? Jag har verkligen ingen aning om va du pratar om... :)

(Ändrad av mumle kl. 8:16 pm den okt. 17, 2001)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att få de 5 första avsnitten i dagarna på post (om inte mjältbrandlarmen stoppar utbärningen i Kalmar) om några dagar, och jag ser så fram emot avsnitten. Tack till min välgörare som skapar möjligheterna för mig att se avsnitten! (inga namn här, men du vet ju vem du är)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av de två bästa serierna. Delad första plats med Voyager. The Next Generation kommer inte långt därefter dock, samma sak gäller Deep Space Nine som ligger sneppet efter TNG.

Kan dessvärre inte säga så mycket angående The Original Series då jag inte sett allt ännu... Shame on me, I know! ;) Men det kommer, sanna mina ord!

Redigerad av Cloud
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sett de första fyra avsnitten. De var ju underbart bra. De har verkligen gjort serien bra, trots bristen av all teknik som de med tiden kommer att få. Jag gillat T'Pol skarpt och även hon med örat (vad hon nu hette).

Går nu igenom avsnitten en ytterligare gång och kommer ev med en betygsgenomgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Broken Bow

Rent spontant kan man väl tycka att serien är mer "vulgär" (i dess mer positiva betydelse) än  exempelvis DS9, TNG och VOY. De beter sig lite mer spontant än i de övriga serierna (märk väl att jag här inte går in på TOS - den är alldeles för vidsläppt i bland). Det är en större kamratanda och inte så mycket betoning på strikthet och ordergivning. Detta kan ju självklart bero på att de ännu inte har "Prime Directive" eller åratal av erfarenhet med interstellära kontakter.<p>T'Pol har ju en stark del i att de inte går helt överstyr. Det finns nog en anledning till att alla kaptener (förutom Picard av någon anledning) verkar vilja ha en Vulcan bredvid sig. Logiskt tänkande är uppfräschande i bland. Det verkar hjälpa till att, som T'Pol säger, se saken utifrån och agera förnuftigt. <p>Hoshi är väldigt rädd av sig, men det blir nog bättre med tiden.  ser det i de närmaste avsnitten att hon utvecklas mer och mer. Jag gillar det här att hon så snabbt lär sig ett språk. Tänk om man själv kunde ha så lätt för språk. Jag trodde först att hon var icke-människa, men det stämde inte. <p>I slutet av avsnittet säger Archer: "We can't be afraid of the wind" (hänsyftandes bakåt på "Learn to trust the wind") - även om detta var syftat på just Ion-stormen, så förstår jag en djupare mening med resonemanget: Lär dig att lita på vinden (vinden = T'Pol = Vulcan = Andra utomjordingar). Stämmer detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...