nx01 Posted January 21, 2002 Report Share Posted January 21, 2002 Följer mumles exempel med lite spilers space här * * * * * Det ryktas att i nästa avsnitt, Dear Doctor, kommer det att vara med en Feregi spelad av ingen mindre än Ethan Phillips (Neelix). Låter som ett mycket roligt och bra avsnitt! Trodde han skulle dyka upp först i ett senare avsnitt. Kan ha fått allt om bakfoten men som jag fattade det skulle the Ferengi bara nämnas i "dear Doctor" för att sedan om möjligt dyka upp vid ett annat tillfälle. Ethans Philips nämns iaf inte i den officiella cast-realesen för avsnittet. Förresten är inte Ferengis redan nu bruten kontinuitet. En oofficiell källa ger mig år 2364 som året för First Contact mellan dem och Federationen. Har nån samma årtal? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted January 21, 2002 Report Share Posted January 21, 2002 Trodde han skulle dyka upp först i ett senare avsnitt. Kan ha fått allt om bakfoten men som jag fattade det skulle the Ferengi bara nämnas i "dear Doctor" för att sedan om möjligt dyka upp vid ett annat tillfälle. Ethans Philips nämns iaf inte i den officiella cast-realesen för avsnittet. Det kan va så att det va jag som fattade fel också. ;) Förresten är inte Ferengis redan nu bruten kontinuitet. En oofficiell källa ger mig år 2364 som året för First Contact mellan dem och Federationen. Har nån samma årtal? Detta kan jag med (iaf ganska hög) säkerhet säga är falskt. I TNG träffar Picard en feregi som är ganska förbannad på honom och anklagar honom för att dödat hans son under tiden som Picard va kapten för Stargazer. Eftersom Picard började sitt jobb på Enterprise 2363 så tycker man ju faktiskt att detta möte mellan dessa två män borde varit innan 2364, eller? På startrek.com står det vidare att Ferengi va kända för Vulcan redan under Enterprise-tiden, det borde inte ta 200 år att möta dom då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nx01 Posted January 22, 2002 Report Share Posted January 22, 2002 Källan. skulle bara vissa den. Hursomhelst ska fc mellan Ferengi och Federatione ta rum 2364. Jag slog upp det lite här och var och kom fram till följande. USS Stargazer attackeras av en okänd ras som tar skeppet, eller nåt likande. Rasen identifieras senare som Ferengi. Vid planeten Delphi Ardu 2364 möts Federationen coh the Ferengi för första gången ansikte mot ansikte. Sonen som Picard dödade var antagligen ombord på det skepp som attackerade the Stargazer. Källor: FC vid Delphi Ardu USS Stargazer Se även startrek.com libary för summaryn av avsnitten The Last Outpost och The Battle På startrek.com står det vidare att Ferengi va kända för Vulcan redan under Enterprise-tiden, det borde inte ta 200 år att möta dom då. Det var faktiskt precis det det gjorde. The Vulcan hade bara hört talas om the Ferengi efter som att the Ferengi bara dök upp lite här och var, för att sedan dra vidare. Så om nu the Ferengi dyker upp i Enterprise är det inte ett kontinutets brott då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted February 3, 2002 Report Share Posted February 3, 2002 Jag vet inte mycket om Enterprise..... Bara att det är en rymmdserie... ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted February 3, 2002 Report Share Posted February 3, 2002 Jag vet inte mycket om Enterprise..... Bara att det är en rymmdserie... ??? Eftersom det är en Star Trek-serie så borde det ju vara en rymdserie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted February 3, 2002 Report Share Posted February 3, 2002 Jag vet inte mycket om Enterprise..... Kolla in http://www.startrek.com/launch/default.asp : där finns ALLT du behöver veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jello Posted February 19, 2002 Report Share Posted February 19, 2002 Blev rädd när jag såg piloten, den var förutsägbar och tråkig. Men de andra avsnitten jag sett är jättebra, man blir dock lite irriterad på Archer som hela tiden är så naiv och dum. Janeway var en mycket bättre kapten. Och är inte Trip kusligt lik Brad pitt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted February 19, 2002 Report Share Posted February 19, 2002 Det kommer jag inte ihåg. Det tror jag inte. Borde ha dreglat lite då. Det gjorde jag inte. Tror jag. Fast det vore ju skoj om han var det :)Då blir det ju lite fler sexiga män i serien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted February 19, 2002 Report Share Posted February 19, 2002 Ferengi-diskussionen: sa inte Valakianerna att de hade träffat två warp-kapabla arter innan människorna, Ferengi och en till art? Jello: piloten var jättebra, tycker jag. En bra inledning på en serie som kommer att visas i sju år. Då får det ju liksom inte hända för mycket. Ella: är det inte nog med killar i serierna? Iofs, ingen nackdel med mycket män, men lite mer jämställt kunde det vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jello Posted February 20, 2002 Report Share Posted February 20, 2002 Det fina med Star Trek för mig är alla moraliska dilemman, piloten saknade det, kändes mer som en vanlig amerikansk action-film (kanske lite överdrivet). Och jag tycker också könsuppdelningen är lite trist, på voyager fanns det flera starka kvinnor men enterprise går tillbaka till de gamla könsrollerna (med T´Pak som undantag), Anson är rädd och töntig och Archer och Trip är astuffa och vågar allt. Blä. Även om den utspelar sig tidigare än voyager så kan man tycka att världen borde vara jämställd vid den tidpunkten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nx01 Posted February 22, 2002 Report Share Posted February 22, 2002 Det fina med Star Trek för mig är alla moraliska dilemman, piloten saknade det, kändes mer som en vanlig amerikansk action-film (kanske lite överdrivet). Och jag tycker också könsuppdelningen är lite trist, på voyager fanns det flera starka kvinnor men enterprise går tillbaka till de gamla könsrollerna (med T´Pak som undantag), Anson är rädd och töntig och Archer och Trip är astuffa och vågar allt. Blä. Även om den utspelar sig tidigare än voyager så kan man tycka att världen borde vara jämställd vid den tidpunkten. Moraliska dilemman har ju verkligen inte dykt upp under seriens gång. Ärligt talat så handlar en pilot bara om en sak...skaffa tittare. hur gör du det lättast, jo sex, kvinnor och action. (jo det är faktiskt sant) Därför känns det som om piloten inte riktigt speglar "the true essence of the show", alltså karaktärerna tar en form i piloten för att sen riktigt snabbt ändras till nåt helt annat(oftast bättre, ex. Hoshi slutar vara rädd och dylikt). Om du gillar moraliska dilemman kan jag lova att det dyker upp en hel del av dom senare i serien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jello Posted February 22, 2002 Report Share Posted February 22, 2002 Jo jag är medveten om det. har sett de 10 första episoderna nu... börjar VERKLIGEN gilla serien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jello Posted February 22, 2002 Report Share Posted February 22, 2002 Hur kan ni ha sett sånt som varken sänds på tv eller finns på video? Eller gör det de? Om man har en dator och bredband eller en kompis med dator och bredband samt brännare så är det inte vidare svårt att få tag på. Fast jag skulle självklart aldrig göra något dylikt. :-@ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lis@ Posted February 22, 2002 Report Share Posted February 22, 2002 Hur kan ni ha sett sånt som varken sänds på tv eller finns på video? Eller gör det de? Om man har en dator och bredband eller en kompis med dator och bredband samt brännare så är det inte vidare svårt att få tag på. Fast jag skulle självklart aldrig göra något dylikt. :-@ Jag vet det nu. Längesen jag skrev det...men tack ändå! Har nu sett några avsnitt, men tyvärr inte piloten... Kul serie, mer humor än dom andra, men jag föredrar Voy och tng...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jello Posted February 22, 2002 Report Share Posted February 22, 2002 Jag gillar också voyager bättre än så länge men det blir nog bättre när man ser mer... förresten. är jag den enda här som kräks varje gång jag hör signaturmelodin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nx01 Posted February 22, 2002 Report Share Posted February 22, 2002 förresten. är jag den enda här som kräks varje gång jag hör signaturmelodin? Antagligen inte den enda eftersom att jag hört att många tycker sammma (understatement). Själv håller jag dock inte med. Tycker för det första att den är vacker och tillsammans med bilderna skapar den en slags "upptäckar känsla". Sen för det andra tycker jag att det var riktigt skoj med nånting nytt. Jag började personligen tröttna på symfoni musik samtidigt som man ser skepp åka omkring i vackra miljöer. Sometimes change is good. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted February 22, 2002 Report Share Posted February 22, 2002 är jag den enda här som kräks varje gång jag hör signaturmelodin? Antagligen inte. Själv hade jag problem med den i början, men när man väl har vant sig så är det ju inte så illa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jello Posted February 22, 2002 Report Share Posted February 22, 2002 Sen för det andra tycker jag att det var riktigt skoj med nånting nytt. Jag började personligen tröttna på symfoni musik samtidigt som man ser skepp åka omkring i vackra miljöer. Sometimes change is good. Nänä, symfonimusiken är ju kännetecknande för star trek, det är därför signaturmelodin är fel. Värsta smöret. Men jag håller med om att bilderna funkar mycket bra med låten. en annan sak, hur ofta visas serien utomlands? (ggr/vecka) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted February 22, 2002 Report Share Posted February 22, 2002 Den visas i gång i veckan i USA, men nu har det kommit en massa saker emellan, typ jullov och grejjer. Just nu kör de repriser i Staterna. Vad angår signaturmelodin så gissade jag på innan att de skulle skippa symfonimusiken i den här serien, om så bara för en termin. Först fick jag stora skälvan inför den där Diane Warren-låten, men nu är det riktigt rörande. Det är en frisk och naturlig utvecklning för att hålla Star trek i tiden. St:Voyager fastnade lite i sent 1990-tal. Så nu vill de nog inte göra om samma misstag med Enterprise. En serie som ska gå i sju år, mer än ett halv decennium är inte lätt att hålla aktuellt. Om ni vill diskutera ledmotivet till serien Enterprise ytterligare så rekommenderar jag att ni gör det i <Musiken> eller <Sången>... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jello Posted March 6, 2002 Report Share Posted March 6, 2002 Hmm.. "Fusion"... vulcans med känslor.. antingen så är det en inkörsport till vidare T'Pol-utveckling eller så är det ett försvar för att inte utveckla henne. Ett utmärkt avsnitt iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nx01 Posted March 6, 2002 Report Share Posted March 6, 2002 Hmm.. "Fusion"... vulcans med känslor.. antingen så är det en inkörsport till vidare T'Pol-utveckling eller så är det ett försvar för att inte utveckla henne. Ett utmärkt avsnitt iallafall. Spoiler varning. Enterprise avsnitt 17 - Fusion * * * * var väl ett ok avsnitt, men jag tyckte det gick segt. i princip inget hände...har lite problem med dom "relaxade"-avsnitten. Har hört att ganska många störde sig på Mind meld grejen. Alltså att killen med humöret sa att det inte används på jättelänge. Tyckte själv inte det var så störande, men det är ju alltid skoj att höra vad folk tycker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted March 6, 2002 Report Share Posted March 6, 2002 Alltså att killen med humöret sa att det inte används på jättelänge. Tyckte själv inte det var så störande, men det är ju alltid skoj att höra vad folk tycker. Uhm...det har väl inte används i Enterprise innan? Spock höll ju trots allt på med det där 100 år efter Enterprise... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phlox Posted March 7, 2002 Report Share Posted March 7, 2002 Hyfsat bra avsnitt. Kul när Archer blev kastad över rummet av Tolaris. Sybok från TFF hade väl några liknande idéer som vulcans som inte ville undertrycka sina känslor i det avsnittet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted March 28, 2002 Report Share Posted March 28, 2002 Avsnittet "Acquisition" (#019) Det blir nästan lite utav känslan över "The Naked Time" (TNG) ibland, men skådisarna för verkligen visa vad de kan. Ett helt avsnitt nästan helt utan Malcolm som jag tyckte var jättebra, det säger verkligen något om kvalitén. ;) Nä, men Blalock, Bakula och Trinneer va verkligen jättebra. Ethan Phillips fick spela nåt annat än talaxian för en gångs skull, och jihuu.. han va bra han med! Men jag tänker fortfarande automatiskt på Neelix snälla uppseende när jag hör hans gladlynta röst. Sist får jag väl avsluta med att jag kanske får äta upp min tes om Blalock som enbart blåst utvikningsbrud, hon blir bara bättre och bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted March 30, 2002 Report Share Posted March 30, 2002 Jahapp så har man sett Acquisition (lite sent, men endå). Det var definitivt en av de bättre avsnittena hitills. Det var kul att se Ethan Phillips som Ferengi och Jeffrey Combs är ju alltid bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts