Jump to content

ENT: Avsnitt 1.1-1.26

Morn

Recommended Posts

Följer mumles exempel med lite spilers space här

*

*

*

*

*

Det ryktas att i nästa avsnitt, Dear Doctor, kommer det att vara med en Feregi spelad av ingen mindre än Ethan Phillips (Neelix). Låter som ett mycket roligt och bra avsnitt!

Trodde han skulle dyka upp först i ett senare avsnitt. Kan ha fått allt om bakfoten men som jag fattade det skulle the Ferengi bara nämnas i "dear Doctor" för att sedan om möjligt dyka upp vid ett annat tillfälle. Ethans Philips nämns iaf inte i den officiella cast-realesen för avsnittet.

Förresten är inte Ferengis redan nu bruten kontinuitet. En oofficiell källa ger mig år 2364 som året för First Contact mellan dem och Federationen. Har nån samma årtal?

• Replies 291
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Trodde han skulle dyka upp först i ett senare avsnitt. Kan ha fått allt om bakfoten men som jag fattade det skulle the Ferengi bara nämnas i "dear Doctor" för att sedan om möjligt dyka upp vid ett annat tillfälle. Ethans Philips nämns iaf inte i den officiella cast-realesen för avsnittet.

Det kan va så att det va jag som fattade fel också. ;)

Förresten är inte Ferengis redan nu bruten kontinuitet. En oofficiell källa ger mig år 2364 som året för First Contact mellan dem och Federationen. Har nån samma årtal?

Detta kan jag med (iaf ganska hög) säkerhet säga är falskt. I TNG träffar Picard en feregi som är ganska förbannad på honom och anklagar honom för att dödat hans son under tiden som Picard va kapten för Stargazer. Eftersom Picard började sitt jobb på Enterprise 2363 så tycker man ju faktiskt att detta möte mellan dessa två män borde varit innan 2364, eller? På startrek.com står det vidare att Ferengi va kända för Vulcan redan under Enterprise-tiden, det borde inte ta 200 år att möta dom då.

Källan. skulle bara vissa den.

Hursomhelst ska fc mellan Ferengi och Federatione ta rum 2364. Jag slog upp det lite här och var och kom fram till följande.

USS Stargazer attackeras av en okänd ras som tar skeppet, eller nåt likande. Rasen identifieras senare som Ferengi.

Vid planeten Delphi Ardu 2364 möts Federationen coh the Ferengi för första gången ansikte mot ansikte.

Sonen som Picard dödade var antagligen ombord på det skepp som attackerade the Stargazer.

Källor:

FC vid Delphi Ardu

USS Stargazer

Se även startrek.com libary för summaryn av avsnitten The Last Outpost och The Battle

På startrek.com står det vidare att Ferengi va kända för Vulcan redan under Enterprise-tiden, det borde inte ta 200 år att möta dom då.

Det var faktiskt precis det det gjorde. The Vulcan hade bara hört talas om the Ferengi efter som att the Ferengi bara dök upp lite här och var, för att sedan dra vidare.

Så om nu the Ferengi dyker upp i Enterprise är det inte ett kontinutets brott då?

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Blev rädd när jag såg piloten, den var förutsägbar och tråkig. Men de andra avsnitten jag sett är jättebra, man blir dock lite irriterad på Archer som hela tiden är så naiv och dum. Janeway var en mycket bättre kapten.

Och är inte Trip kusligt lik Brad pitt?

Ferengi-diskussionen: sa inte Valakianerna att de hade träffat två warp-kapabla arter innan människorna, Ferengi och en till art?

Jello: piloten var jättebra, tycker jag. En bra inledning på en serie som kommer att visas i sju år. Då får det ju liksom inte hända för mycket.

Ella: är det inte nog med killar i serierna? Iofs, ingen nackdel med mycket män, men lite mer jämställt kunde det vara.

Det fina med Star Trek för mig är alla moraliska dilemman, piloten saknade det, kändes mer som en vanlig amerikansk action-film (kanske lite överdrivet).

Och jag tycker också könsuppdelningen är lite trist, på voyager fanns det flera starka kvinnor men enterprise går tillbaka till de gamla könsrollerna (med T´Pak som undantag), Anson är rädd och töntig och Archer och Trip är astuffa och vågar allt. Blä. Även om den utspelar sig tidigare än voyager så kan man tycka att världen borde vara jämställd vid den tidpunkten.

Det fina med Star Trek för mig är alla moraliska dilemman, piloten saknade det, kändes mer som en vanlig amerikansk action-film (kanske lite överdrivet).

Och jag tycker också könsuppdelningen är lite trist, på voyager fanns det flera starka kvinnor men enterprise går tillbaka till de gamla könsrollerna (med T´Pak som undantag), Anson är rädd och töntig och Archer och Trip är astuffa och vågar allt. Blä. Även om den utspelar sig tidigare än voyager så kan man tycka att världen borde vara jämställd vid den tidpunkten.

Moraliska dilemman har ju verkligen inte dykt upp under seriens gång. Ärligt talat så handlar en pilot bara om en sak...skaffa tittare. hur gör du det lättast, jo sex, kvinnor och action. (jo det är faktiskt sant) Därför känns det som om piloten inte riktigt speglar "the true essence of the show", alltså karaktärerna tar en form i piloten för att sen riktigt snabbt ändras till nåt helt annat(oftast bättre, ex. Hoshi slutar vara rädd och dylikt).

Om du gillar moraliska dilemman kan jag lova att det dyker upp en hel del av dom senare i serien

Hur kan ni ha sett sånt som varken sänds på tv eller finns på video? Eller gör det de?

Om man har en dator och bredband eller en kompis med dator och bredband samt brännare så är det inte vidare svårt att få tag på. Fast jag skulle självklart aldrig göra något dylikt. :-@

Hur kan ni ha sett sånt som varken sänds på tv eller finns på video? Eller gör det de?

Om man har en dator och bredband eller en kompis med dator och bredband samt brännare så är det inte vidare svårt att få tag på. Fast jag skulle självklart aldrig göra något dylikt. :-@

Jag vet det nu. Längesen jag skrev det...men tack ändå!  :)

Har nu sett några avsnitt, men tyvärr inte piloten...

Kul serie, mer humor än dom andra, men jag föredrar Voy och tng...... :)

förresten. är jag den enda här som kräks varje gång jag hör signaturmelodin?

Antagligen inte den enda eftersom att jag hört att många tycker sammma (understatement). Själv håller jag dock inte med. Tycker för det första att den är vacker och tillsammans med bilderna skapar den en slags "upptäckar känsla".

Sen för det andra tycker jag att det var riktigt skoj med nånting nytt. Jag började personligen tröttna på symfoni musik samtidigt som man ser skepp åka omkring i vackra miljöer. Sometimes change is good.

Sen för det andra tycker jag att det var riktigt skoj med nånting nytt. Jag började personligen tröttna på symfoni musik samtidigt som man ser skepp åka omkring i vackra miljöer. Sometimes change is good.

Nänä, symfonimusiken är ju kännetecknande för star trek, det är därför signaturmelodin är fel. Värsta smöret. Men jag håller med om att bilderna funkar mycket bra med låten.

en annan sak, hur ofta visas serien utomlands? (ggr/vecka)

Den visas i gång i veckan i USA, men nu har det kommit en massa saker emellan, typ jullov och grejjer. Just nu kör de repriser i Staterna.

Vad angår signaturmelodin så gissade jag på innan att de skulle skippa symfonimusiken i den här serien, om så bara för en termin. Först fick jag stora skälvan inför den där Diane Warren-låten, men nu är det riktigt rörande. Det är en frisk och naturlig utvecklning för att hålla Star trek i tiden. St:Voyager fastnade lite i sent 1990-tal. Så nu vill de nog inte göra om samma misstag med Enterprise. En serie som ska gå i sju år, mer än ett halv decennium är inte lätt att hålla aktuellt.

Om ni vill diskutera ledmotivet till serien Enterprise ytterligare så rekommenderar jag att ni gör det i <Musiken> eller <Sången>...

• 2 weeks later...
Hmm.. "Fusion"... vulcans med känslor.. antingen så är det en inkörsport till vidare T'Pol-utveckling eller så är det ett försvar för att inte utveckla henne. Ett utmärkt avsnitt iallafall.

Spoiler varning. Enterprise avsnitt 17 - Fusion

*

*

*

*

var väl ett ok avsnitt, men jag tyckte det gick segt. i princip inget hände...har lite problem med dom "relaxade"-avsnitten.

Har hört att ganska många störde sig på Mind meld grejen. Alltså att killen med humöret sa att det inte används på jättelänge. Tyckte själv inte det var så störande, men det är ju alltid skoj att höra vad folk tycker.

Alltså att killen med humöret sa att det inte används på jättelänge. Tyckte själv inte det var så störande, men det är ju alltid skoj att höra vad folk tycker.

Uhm...det har väl inte används i Enterprise innan? Spock höll ju trots allt på med det där 100 år efter Enterprise...

• 3 weeks later...

Avsnittet "Acquisition" (#019)

Det blir nästan lite utav känslan över "The Naked Time" (TNG) ibland, men skådisarna för verkligen visa vad de kan. Ett helt avsnitt nästan helt utan Malcolm som jag tyckte var jättebra, det säger verkligen något om kvalitén. ;)

Nä, men Blalock, Bakula och Trinneer va verkligen jättebra. Ethan Phillips fick spela nåt annat än talaxian för en gångs skull, och jihuu.. han va bra han med! Men jag tänker fortfarande automatiskt på Neelix snälla uppseende när jag hör hans gladlynta röst.

Sist får jag väl avsluta med att jag kanske får äta upp min tes om Blalock som enbart blåst utvikningsbrud, hon blir bara bättre och bättre.