Nettan Posted March 31, 2002 Report Share Posted March 31, 2002 Hmm, jag är lite tveksam på att införa mitt inlägg här. Jag vill bara berätta att jag fick se en traliers på Enterprisei går. Wow.. Jag fick bara se några scener på nya besättningen och skeppet, som gick upp i warp och "lämande färg i spåret". Snyggt grafik tycker jag. Jag ville se mer av enterprise men jag måste vänta nu tills Enterprise kommer ut på VHS. Jag gillar inte att vänta..... . Jag vill säga att ni ,som har sett Enterprise-serie, har tur!!! Det är alltid trevligt att ni möjligt kan diskutera vad ni tycker om avsnitt men inte jag ... för att jag inte har sett en enda avsnitt och jag anser att jag inte har rätt att säga något om Enterprise för tidigt. (Jag hoppas att jag kommer berätta för er vad jag tycker om Enterprise en vacker dag. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted April 4, 2002 Report Share Posted April 4, 2002 Där ser man, nu blir det allt kontinuitetsproblem här. Vi har ju diskuterat Ferengis här en gång innan, dom borde inte varit med i Enterprise. Detta känns som en ganska stor lucka när det gäller avsnittet Acquisition. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 8, 2002 Report Share Posted April 8, 2002 Avsnitt #020 (Oasis) - #026 diskuteras här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 8, 2002 Report Share Posted April 8, 2002 För att få bättre struktur på avsnittsdiskussionerna, samt då snart en mängd personer vill diskutera de första avsnitten utan att få för mycket Spoilers (Avsnitten på VHS snart...): För diskussioner om avsnitt #001 (Broken Bow) - #019 (Acquisition) diskuteras här. Avsnitt #020 (Oasis) - #026 diskuteras i en annan diskussion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted April 8, 2002 Report Share Posted April 8, 2002 Oasis Det var ett helt OK avsnitt fast det kändes lite som en "Rip off" från DS9-avsnittet Shadowplay. Men, men, det kan ju vara lite jobbigt att få nya idéer. Rene Auberjonois hade ju en roll och det var ju kul, men hur mycket kan skådespelarna återanvändas innan det blir irriterande. Betyg: 6/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jello Posted April 11, 2002 Report Share Posted April 11, 2002 Såg Rogue Planet nyligen och jag kan inte låta bli att dra paralleller till verkligheten, djurrätt och jaktsabotörer eftersom jag själv är djurrättsaktivist. Undrar om manusförfattarna menar något med avsnittet? Och det uppbringar många filosofiska frågor. Ska man låta bli att jaga något bara för att det säger ifrån? Djuren har sagt ifrån hur länge som helst, men inte på vårt språk. Vill inte göra denna topic en djurrättsdiskussion, bara berätta om detta intressanta iakttagande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted April 11, 2002 Report Share Posted April 11, 2002 Undrar om manusförfattarna menar något med avsnittet? Och det uppbringar många filosofiska frågor. Jag drog samma parallell, speciellt efter Malcolms kommentar "I promise not to shoot anything." Att det egentligen inte finns några relevanta argument för att människan ska äta kött, och speciellt inte om det finns replikatorer. Det verkar de ju i alla fall ha förstått, att i framtiden kommer alla att vara vegetarianer, det är det enda logiska. Samtidigt så tror jag inte att speciellt många sci-fi-människor är vegetarianer idag. Frågan är om vi ska starta en ny topic om matvanor i Star Trek. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jello Posted May 20, 2002 Report Share Posted May 20, 2002 Tar tillbaka min Enterprise-skepsis, jag tycker "Two Days And Two Nights" var ett lyft för serien och ser fram emot "Shockwave", säsongsfinalen. Mera Hoshi! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted May 23, 2002 Report Share Posted May 23, 2002 Jag såg just Shockwave. Jag är tagen. Jag gjorde samma misstag som jag alltid gör innan en säsongsfinal. Jag visste att avsnittet skulle va en riktig cliffhanger så varför inte vänta tills nästa säsong börjar? Frågan är om inte detta avsnittet slår alla cliffhangers jag varit med om. Visserligen är inte Best of both worlds Part I, säsongsavsnlutningen till TNG säsong 3, att leka med och Arkiv X har allt fixat fram några riktigt jobbiga månader av längtan men jag tror faktiskt att detta slår allt. Avsnittet är dock att rekomendera, det är kanonbra om man tycker om att vänta i 3 månader för att få fortsättningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted May 24, 2002 Report Share Posted May 24, 2002 Jahapp så har man sett Shockwave och jag säger bara en sak: Jag vill se forsättningen nu. Fattar inte hur jag ska kunna vänta på upplösningen på denna rysligt bra cliffhanger i flera månader. Så hela första säsongen av Enterprise har visats. Och det var den bästa första säsong jag sett. Om serien fortsätter i samma stil kommer de att slå de andra serierna med hästlängder. Visst har det funntis några sämmre avsnitt, men de flesta har varit bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jello Posted May 24, 2002 Report Share Posted May 24, 2002 Shockwave var ett mega-lyft för serien! Håller med er, kan inte vänta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted December 30, 2002 Report Share Posted December 30, 2002 (edited) Är det någon som har sett den nya serien Enterprise? Är den bra? Kommer den till Sverige och i så fall när? Edited December 30, 2002 by Mariah Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted December 30, 2002 Report Share Posted December 30, 2002 (edited) Är det någon som har sett den nya serien Enterprise? Är den bra? Kommer den till Sverige och i så fall när? Ett litet tips: Kolla, eller fråga i, det här ämnet: Enterprise på SVT. Edited December 30, 2002 by Sotunk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted January 3, 2003 Report Share Posted January 3, 2003 (edited) Jag för min del har bara sett en del avnsitt från dom första 18 avsnitten i den här diskutionen och jag för min del älskar serien. Jag trode aldrig att jag skulle gilla en serien som Voyager men jag gillar typ Enterprise lika mycket.. :lol: Edited January 3, 2003 by Lieutenet Lind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted January 11, 2003 Report Share Posted January 11, 2003 Efter att ha köpt och sett "Broken Bow", så tror jag att Enterprise kommer att gå om till och med TNG i min lista. Avsnittet var helt underbart, Archer är nog den grymmaste kaptenen, och Hoshi Sato var också mycket bra. Kul att den första utomjordiska rasen man såg var Klingons. Det enda negativa var väl när T'Pol och nån skulle smörja in sig med nån salva eller nåt, efter att ha varit på planeten. Det kunde dom klippa bort totalt!!! Sen är ju Phlox underbar också! (Ber om ursäkt fall jag har rört ihop vissa saker i texten innan, men som sagt var, var detta det första ENT avsnittet jag såg, så ni får förlåta mig) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted January 11, 2003 Report Share Posted January 11, 2003 (edited) Jag håller med om att "Broken Bow" är bra. Den får full pott av mig i betyg. Avsnitten etablerar karaktärerna bra, sätter igång Temporal Cold War-historien på ett smidigt sätt och är allmänt snyggt gjord. Som pilot är nog "Broken Bow" den bästa som gjorts för Star Trek, tätt följd av TOS originalpilot "The Cage". Det finns förstås småproblem, som t.ex. den idiotiska idén att Kronon kan nås från Jorden på fem dagars tid med Warp 4.5, och avsnittet bryter ju mot kontinuiteten på flertalet punkter. Men det får man ha överseende med, för annars så kan man lika väl sluta titta på hela serien på en gång. Archer den bästa kaptenen? :o Förhoppningsvis så kommer du att bli klokare när du sett lite fler avsnitt och inser att Archer är helt värdelös som kapten. Hur den mannen lyckades bli befodrad till Kapten är för mig en gåta. ;) För övrigt så håller jag med om decon-scenen. Men jag ska inte gnälla mer om den nu, för det har jag redan gjort så många g??nger förr i andra inlägg Edited January 11, 2003 by Sotunk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ickamicka Posted January 11, 2003 Report Share Posted January 11, 2003 (edited) Såg "Broken Bow" idag. den var riktigt bra, har iofs sett fyra avsnitt av ENT innan så jag vet att ENT är bra! Jag tycker att "hela" besättningen (de man ser mest då) är mkt bra gillar Trip, Reed, Archer och T'Pol mest tror jag... Edited January 11, 2003 by seven of nine Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 30, 2003 Report Share Posted April 30, 2003 (edited) Här är ni välkomna att, fr.o.m. torsdagen den 8 maj, diskutera de aktuella SVT-avsnitten av Enterprise. Kom i håg grundreglerna:Diskutera endast aktuella avsnitt, eller mindre tillbakablickar till tidigare avsnittInga spoilers om kommande avsnitt, vare sig små eller storaVar sakliga i er kritik (ingen flaming, alltså)Visa respekt för andras åsikterDiskutera alla viktiga delar av programmen!Så, då är vi redo att börja. Bara Broken Bow, del 1, har visats! 030508 kl 18.15: Broken Bow, del 1 030509 kl 18.15: Broken Bow, del 2 Edited May 1, 2003 by Pjotr'k Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Hej! >Och...? Jag har inte påstått det heller. Jo här: >Så, då är vi redo att börja. Bara Broken Bow, del 1, har visats! Har visats? (Bra början och terra Forumledaren, va?) /CC Inte för att det här har något med diskussionen att göra över huvud taget, men jag kan inte låta bli ... Du ska, självfallet, läsa "Bara Broken Bow, del 1, har visats" som "Så fort Broken Bow, del 1, har visats" , inte som "Än så länge har bara Broken Bow, del 1, visats". Sådär nu finns det väl inte inga tveksamheter kvar va? Läs mer noggrant nästa gång, innan du börjar terra forumledaren. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 (edited) Broken Bow del 1 Avsnittet var inte så dålig och hade ändå lite spänning och man fick veta lite om nya raser som suliban. Jag hade sett avsnittet förrut men det var inte så bra grafik på den eftersom jag laddade ner från kazaa så nu när man ser på TV är det ju lite bättre. Det man känner är att det inte finns nån riktig star trek känsla, kanske f??r att federationen inte har bildats än och det inte finns nåt starfleet. Så störs jag mig ganska mycket på kapten Archer som jag tycker skriker och tar ut all sin ilska på T'pol och vulcans. Bara för att hans pappa inte fick utveckla warpmotorerna p.g.a. att vulcanerna inte samarbetade så behöver han ju inte ta ut all sin ilska på T'pol, gå och prata med en psykolog istället. Hela avsnittet kändes lite torr och grå men jag kommer ändå ge Enterprise en chans, jag tror den ändå kommer ha sina goda stunder. Broken Bow får G+. Edited May 8, 2003 by Captain Proton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 (edited) Broken Bow del 1 Ååå jag för min del tycker Enterprise är underbart bra.. Har sett några avsnitt sen tidigare men nu blir dte att spela in varje torsdag och fredag. Men vad ska man säga om dte första avsnittet var väldigt bra man insåg direkt kommer bli mycket med Sulibans.. Hoshi verkar litte nervös när dte gäller warp coren och aliens... :lol: Men var imponerande hur snabbt hon lärde sig klingon... Kommer bli trevligt att se Enterprise i några år.. Ger det: 9 av 10 Edited May 8, 2003 by Lieutenet Lind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 (edited) Broken Bow del 1 Glömde av lite hur bra piloten var till Enterprise. Tyvärr håller inte hela första säsongen den stilen. Starfleet person: It's a klingot Vulcan: A klingon Edited May 8, 2003 by P'tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted May 9, 2003 Report Share Posted May 9, 2003 Broken Bow del 1 var mycket bra. Speciellt riktigt bra som pilotavsnitt. Man blir genast sugen på att se resten av serien. Visserligen var det lite för lite Reed i detta avsnittet, men T'Pol var faktiskt riktigt bra. Knappt att jag kommer ihåg avsnittet från när det visades på WCT:s treff "Captains Table", men det kan berott på att jag sov nästan hela tiden. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted May 9, 2003 Report Share Posted May 9, 2003 Broken Bow, del 1 Ett mycket bra avsnitt och bra början på den nya serien. Man är som fastnaglad och vi som har sett del 2 kan intyga: Man är än mer fastnaglad i del 2! Hoshis karaktär gillar jag och jag hoppas att få se allt mer av hennes karaktär utvecklas. Hennes "språköra" som Archer uttryckte det är ett mycket bra verktyg när man skall tala med andra arter. En rolig detalj: Karaktärerna kommendörkapten Williams (spelad av Jim Fitzpatrick), amiral Daniel Leonard (Jim Beaver) och amiral Maxwell Forrest (Vaughn Armstrong) fick "sina namn" efter de stora Star Trek TOS-stjärnorna William Shatner (kapten Kirk), Leonard Nimoy (Spock) och DeForest Kelley (Dr Leonard 'Bones' McCoy) ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M'Nor Posted May 9, 2003 Report Share Posted May 9, 2003 Broken Bow del 1 Tycker detta var en bra början på serien, tycker bara att Archer var lite väl elak mot T'Pol. Hoshi var ju helnipprig eftersom hon verkar vara jätterädd för rymden och för att Enterprise ska vara farlig. Väntar med spänning på del 2 ikväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts