Aliline Posted June 13, 2003 Report Share Posted June 13, 2003 COLD FRONT Jag gillade detta avsnitt, det är alltid roligt med tidsavsnitt. Det var rätt spännande. Att Robbie McNeill(paris) regisserade var ett plus. Bästa avsnittet hitills, enligt mig. Den får warp 9 av 10. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarTrekin Posted June 14, 2003 Report Share Posted June 14, 2003 (edited) Fortunate son Tråkigt avsnitt, till och med för att vara ENT. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men jag tycker det. Cold Front Riktigt bra avsnitt faktiskt. Jag är inte riktigt förtjust i ENT, men kommer det fler sådana här avsnitt så... tja, ni förstår vad jag menar. Det känns ganska trevligt att man inte riktigt visste vem som var skurken och att man inte fick reda på det heller, för en gångs skull. Men tidsresor gör ju det hela krongligare också. Skulle vilja ha ett sådant salt/pepparkar som Archer hade... Edited June 14, 2003 by StarTrekin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyntix Posted June 14, 2003 Report Share Posted June 14, 2003 Fortunate Son Mycket skrik för lite ull, inte för att de skrek så vidare högt heller. Trisst så man höll på att somna. Cold Front Tidsresor är alltid roligt, bara det inte går till överdrift. I ST:VOY om jag inte missminner mig så var det två eller tre avsnitt på rad som hade med tidsresor/tidsmekanik att göra, blev lite uttjatat. Roligt att återse Sulibanerna igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted June 15, 2003 Report Share Posted June 15, 2003 QUOTE ( Nettan @ 2 Jun 2003, 22:12) I avsnitt Breaking the Ice såg jag ett vulcansk skepp först gång och blev ordentligen överraskad över detta.. Det har aldrig visat ett vulcansk skepp förut i star trek tv-serie undantag filmen First concat ( felstavat) men jag vet inte mycket om DS9. Men jag tycker att skeppet har ovanlig form som jag inte har sett likanade i övriga sci-fi filmer. För att vara lite petig: hade inte Spock en Vulcan-skyttel i TMP? Ooops, hur kunde jag glömt bort det allra första vulcanska skeppet? :rodna: Tack ska du, Essray ha för att påminde mig om det! ;) Civilzation Det är en ganska intresstant avsnitt och jag fick veta några informationer om stjärnflottan och besättning. Jag blev lite förvånad över aatt de flesta besättning blev lite exalterad över ett minshara-planet trots att det finns viktigt forskning inom astromoni. Är det bara det största syftet att träffa livsformar? Jag visste redan att en regel i stjärnflottan är en av de äldsta regler men visste inte att den regeln kom ursprunligt från Vulcan. Jag antar att nyfiken är en viktigt egenskap hos människor och driver dem ut i rymden men frågan är om det är rätt att "man lägger sig i blöt näsan" och "hjälper med att tillrätta situation" t.ex att förhindra att samhällen blir utnyttjad utan deras vetenskap. Svaret är .. tja .. ja och nej. Jag gillar inte att Archer och co var tvungen att inblanda sig i denna situation torts att det är fel av "alien" som gjort fel men hur är det med människor, särskilt Kvinnan, som blir påverkad av Archer och co och "aliens närvaro på planeten. Kvinnan har säker tusen frågor , bland annat Archer´s känslor för henne. Betyg:2,5 Fortunate son Jag gillar inte den här avsnitt eftersom den innehåller våld, bitter och hämnd. Jag har tidigt sagt att jag inte tror på att våldet löser allt problem. Avsnitt handlar kanske också om okunskap hos båda besättning på fraktskeppet och bestättning på stjärnskeppet. Fraktbesättning kände kanske bara till Fruktan som är största hos människor och utomjordingar och tror att vapen löser problem medan besättning utom piloten har ingen aning om hur fraktbesättning lever ute i rymden, som har träffat kanske fler utomjordingar än någon stjärnflottister! VAAA?????? Såg jag rätt att Malcoree... (Äsch, jag beklagar för att jag inte kunde säkerhetschefs namn, hoppas att ni inte har något emot att jag kallas honom "Malle" för tillfället")... att "Malle" sköt mot fienden först? Borde säkerhetspersonal inte skjuta om fienden inte skjuter först? Det lät märkligt i mina öron/ögon eftersom jag tycker att "Malle" gjorde fel . Om "Malle inte har gjort det, då kan situationen bli annorlunda men jag vet inte rikigt. Betyg: 1 Cold Front Jag älskar tidsparadox-avsnitt men jag gillade inte denna avsnitten eftersom det dyker upp många frågetecken och ingen svar... jag har gjort hmmm.... ett översikt över Silik´s och Daniel´s påstende/kunskap om olyckan, tidskrig och motiv. jag har analyserat lite på deras påstånde och drar ett slutsats av mitt egen teori (som innehåller tusen fel gissningar) att Silik och Daniels sade en viss sanning och en viss lögner men jag vet inte vem ska jag tro på . Stackars Archer, eftersom han inte vet vem säger sann eller falskt. Det spelar lite kanske roll i utseende, misstänker jag, eftersom det finns motbjuande att förändra egna gener bättre i egna egoistiska syfte i den här fallet, sublian medan det är kanske lätt att tro på Daniel eftersom han ser ut som människan och det är lätt att idenitera sig med Daniel medan art sublian är kanske lätt att förändra sig för att använda syfte att göra sig osynligt/dölja under arbetet om han fick uppdrag av sin tidsresenär. Tja.. jag blir lite snurrig ev mina knäppiga frågor om avsnitten. Betyg : Hmmmm...... kanske 2-3 // Nettan, som ber ursäkt för eventuella dålig svenska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 Hej alla i forumet, nu är jag tillbaka efter en vecka i tyskland med skolan. Och bara Star trek med dubbad till tyska men det gick bra ändå. Fortunate Son Avsnittet var bara tråkigt. Man fick ingen känsla av att det var något speciellt, man ba var det inget mer? Tycker det är konstigt att Enterprise inte hade någon rätt att undersöka skeppet och att Ryan som attackerade Enterprise och försökte döda Archer och hans besättning slapp undan utan att bli satta i fängelse eller någon rättegång. Får betyg: G- Cold Front Som vanligt är avsnitt med tidsresor och sådant alltid genomslagskraftiga. Avsnittet kan inte mäta sig med Voyagers tidparadoxavsnitt men är bra för ett Enterprise. Avsnittet slutade lite konstigt och jag måste se om den men jag fattade inte vilken av de två var goda, var det Silik eller Daniels? Sen är ju alla avsnitt regisserade av den gamla Voyagerbesättningen bra. Go Roxanna och McNeill! Får betyg: VG+ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted June 19, 2003 Report Share Posted June 19, 2003 Silent Enemy Ja vad akn man säga om det här avsnittet då?? Förutom att Archer har gjort klart att han gör vad som ehlst för att skydda sitt skepp och besättning... Hehe var svårt för Hoshi att få fram Malcolms favorit maträtt... :lol: Ger det: 8/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyntix Posted June 20, 2003 Report Share Posted June 20, 2003 Silent Enemy Till sist verkar det som om Enterprise kommer att kunna försvara sig själv. Nog för att jag har lite svårt att förstå varför skepp titt som tätt försöker ramma varandra i ST, den borde endast göras som sista alternativ när ens eget skepp är så skadat att man inte har något annat val, men i ST verkar det vara common practice även för helt oskadade skepp. Hur som helst, kommer man få återse denna ras i något senare avsnitt? Rätt okej avsnitt in alles. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted June 20, 2003 Report Share Posted June 20, 2003 Silent Enemy Vet någon vad denna ras heter? Skicka då ett PM till mig, så att vi kan fylla på med den rasen på stenterprise.nu. Ett starkt avsnitt. Jag gillar Malcolm Reed och Hoshis/kaptenens svårigheter att finna information om honom. Avsnittet hölls som helhet en i total spänning, så jag måste ge den 8/10. Hoppas vi får se mer av denna art i senare avsnitt, så att det inte blir en massa lösa trådar i serien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted June 20, 2003 Report Share Posted June 20, 2003 Silent Enemy Det var spännande under hela tiden vilket bör berömmas i Enterprise eftersom avsnitten tenderar att bli tråkiga och händelselösa under vissa perioder av de 43 minuter. Och det var verkligen skönt att se att Enterprise kan skada ett annat skepp och försvara sig själv. Ibland känns det som om att den enda anledningen att Enterprise inte förstörs eller tas tillfånga är att andra raser inte bryr sig om dem eller att de har nån slags omtanke om dem. Dom där utomjordingarna hade lite likhet med art 8472 men det var kanske för att de oxå var datagjorda. Får betyg: VG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted June 20, 2003 Report Share Posted June 20, 2003 Dear Doctor Var ett bra avsnitt lite sorgligt då... Men men tycker Archer gjorde rätt han akn ju inte låsas vara gud... ger det: 7.5/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
James Godthardt Posted June 20, 2003 Report Share Posted June 20, 2003 (edited) Nu är det sommarlov så jag kommer inte att skriva rescensioner för varje avsnitt, jag kommer bara skriva på de avsnitt som är så där riktigt bra. Men här kommer i alla fall rescension på de två senaste avsnitten. Silent Enemy Ett bra och spännande avsnitt som var spännande under nästan alla av avsnittets 45 minuter. Lite småläskigt framträdande av de där rymdvarelserna, tex när de kontaktade skeppet och så såg man bara Archers ansikte som sa något liknande: Do not try to defend. You are defenseless. Detta avsnitt ger jag 8/10 Dear Doctor Åhh vilket fantaskiskt bra avsnitt! Både jag och pappa satt som klistrade framför teven hela tiden. Jag gillade upplägget, att man fick se två raser samspelta, ena var en utvecklad ras medans den andra bara hade kommit till 1300talet eller något. Scenen då de tittade på film fick mig att skratta rejält. "Jag fick nåt skräp i ögat" :lol: Klockrent! Betyg 9.5/10 Edited June 20, 2003 by James Godthardt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
James Godthardt Posted June 20, 2003 Report Share Posted June 20, 2003 (edited) Vet någon vad denna ras heter? Skicka då ett PM till mig, så att vi kan fylla på med den rasen på stenterprise.nu. Det undrade jag också. Undrar också om det är nån som vet ifall den rasen är med i något annat avsnitt. Edited June 20, 2003 by James Godthardt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bromma_Herman Posted June 21, 2003 Report Share Posted June 21, 2003 Silent Enemy Gissade först att fienden var tidiga romulans. Vapnen och skeppet stämde ganska bra på TNG romulaner. Var så säker så jag slog vad med min kompis om saken... Sen förlorade jag 20 spänn till honom när varelserna gick ombord på skeppet. Vet ej vad de heter Betyg: VG Dear Doctor Bra avsnitt... Ingen kommentar Betyg: G- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted June 22, 2003 Report Share Posted June 22, 2003 (edited) :blink: :blink: :blink: :blink: Silent Enemy Jag blev verkligen förvånad över att de flesta medlemmar tycker att det här avsnitt är verkligen bra men inte jag :o !. Avsnitt är verklig trist. Varför? Det är några anledningar till varför avsnitt är trist. Jag är övertaget ointresserad av hur vapen fungerar. Och det känns att det här avsnitt saknar något som utmärker star trek-serie, men jag vet inte rikigt. Och jag förstod inte rikigt varför Archer gav Hosti "en viktig uppdrag" om Malcolm Reed´s maträtt. Är det " lagom lätt" för en kvinna ombord på stjärnskeppet eller annan skäl som jag inte fattar? Dear Doctor En stark och bra avsnitt... Jag vill se mer flera typiska avsnitt i framtiden (hoppas jag!) Den är en otrolig bra resonemang om moral och etik inom medicinvetenskap, vetenskap och teknik. Det handlar om också om man har ansvar för vetenskap och teknik? Det dyker många bra frågor ; Är det viktigt att människor hoppas att vinna på ngt genom att utbyta kunskap med varandra ? Är det rätt att människors behov går först före annat? Vilka konsekvens har det om man ger kunskap till folk/art/utomjordingar som inte behärskar det? Är det rätt att rädda en högintelligens folk före en "låg"art? Är art/utomjordingar lika värda som människor? Vilka rättigheter har de båda arter om två olika humunioder samexisterar på en planet? Det krävs mycket att tänka sådana saker men jag gillar att reflektera över de svåra tankeställen då kom jag på att börja tänka på hur har vi det i världen i nutid och dåtiden bland annat grejor som vapen, medicin, utbildningar mellan de rika och de fattiga, mellan de vita och svarta och mellan de bästa (elit) och de svaga (handikapp) m.m. Jag tycker att Phlox har gjort rätt för att lät att naturen sköter det på egen hand. Jag gav avsnitt den högsta betygen! // Nettan, som ber ursäkt för eventuella dålig svenska! Edited June 22, 2003 by Nettan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
James Godthardt Posted June 22, 2003 Report Share Posted June 22, 2003 Och jag förstod inte rikigt varför Archer gav Hosti "en viktig uppdrag" om Malcolm Reed´s maträtt. Är det " lagom lätt" för en kvinna ombord på stjärnskeppet eller annan skäl som jag inte fattar? Nettan, Archer tyckte att Hoshi hade bra hand med att sköta såna saker, och eftersom Reed är en högt uppsatt besättningsman så ville han att Reed skulle få det bästa på sin födelsedag. Han kunde lika gärna ha frågat en man men eftersom det råkade vara så att Hoshi hade bra hand med sådana saker, ja då blev det bara så. Har det klarnat upp nu? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted June 22, 2003 Report Share Posted June 22, 2003 Senaste 10 inläggen [ I omvänd ordning ]James Godthardt Skickad den 22 Jun 2003, 16:55 -------------------------------------------------------------------------------- QUOTE (Nettan @ 22 Jun 2003, 15:15) Och jag förstod inte rikigt varför Archer gav Hosti "en viktig uppdrag" om Malcolm Reed´s maträtt. Är det " lagom lätt" för en kvinna ombord på stjärnskeppet eller annan skäl som jag inte fattar? Nettan, Archer tyckte att Hoshi hade bra hand med att sköta såna saker, och eftersom Reed är en högt uppsatt besättningsman så ville han att Reed skulle få det bästa på sin födelsedag. Han kunde lika gärna ha frågat en man men eftersom det råkade vara så att Hoshi hade bra hand med sådana saker, ja då blev det bara så. Har det klarnat upp nu? Jo, jag förstår vad du menar.. men jag är kanske dålig på att uttrycka.. Finns det vikigt uppgift till exempel att felsöka kommunikator eftersom Hoshi är expert på ? Jag blev lite förvånad att Archer bad henne att göra annan uppgift... Jag tycker detsamma som Hoshi ..Det bode vara Kocken´s område. Jag tycker att det lät att det är typiskt kvinnojobb... äsch, det är svårt att förklara varför jag tycker det sådant men tack i allfall, James Godthart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miss Chakotay Posted June 24, 2003 Report Share Posted June 24, 2003 Hejsan! Det var ett tag sedan jag var inne här. Jag skulle bara säga att Enterprise är ganska bra men Voyager var bättre. Fast Enterprise börjar arta sig. Jag skulle gärna vilja ha en förklaring i vilken tidsperiod enterprise förhåller sig gentemot Voyager. Jag är inte riktigt med. Men den här serie spelades in efter voyager väl? Tacksam för en förklaring. Kramar P.S Archer är snygg D.S :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted June 24, 2003 Report Share Posted June 24, 2003 Hejsan! Det var ett tag sedan jag var inne här. Jag skulle bara säga att Enterprise är ganska bra men Voyager var bättre. Fast Enterprise börjar arta sig. Jag skulle gärna vilja ha en förklaring i vilken tidsperiod enterprise förhåller sig gentemot Voyager. Jag är inte riktigt med. Men den här serie spelades in efter voyager väl? Tacksam för en förklaring. Kramar P.S Archer är snygg D.S :lol: Serien spelades (spelas) in efter Voyager, men utspelar sig innan TOS, vilket medför att den även utspelar sig före Voyager Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted June 24, 2003 Report Share Posted June 24, 2003 Jo, jag förstår vad du menar.. men jag är kanske dålig på att uttrycka.. Finns det vikigt uppgift till exempel att felsöka kommunikator eftersom Hoshi är expert på ? Jag blev lite förvånad att Archer bad henne att göra annan uppgift... Jag tycker detsamma som Hoshi ..Det bode vara Kocken´s område. Jag tycker att det lät att det är typiskt kvinnojobb... äsch, det är svårt att förklara varför jag tycker det sådant men tack i allfall, James Godthart Det här kan förstås vara en fråga om att Hoshi tilldelas ett uppdrag som enligt traditionellt synsätt har en kvinnlig stämpel över sig. Enterprise är trots allt, om man bortser från T'Pol, ganska värdelös på jämlikhet-mellan-könen-biten. Jag tror dock snarare att det i det här fallet handlar om rent ekonomiska skäl: Att Archer satte Hoshi på jobbet kan man ju starkt ifrågasätta, särskilt under det rådande hotet från en namnlös och till synes osårbar fiende, men för manusförfattarna är hon, enligt mig, det logiska valet. Uppdraget Hoshi får är inte i sig historiens fokus, utan tjänar bara som ursäkt för att vi ska kunna lära känna Malcolm bättre. I ett sådant fall vore det bara dumt att att introducera en helt ny karaktär, som t.ex. skeppskocken, när det finns en grupp av fast anställda skådespelare att välja från. Eftersom Trip är upptagen med att installera kanonerna, så han är automatiskt utesluten. T'Pol har för hög rang och Phlox likaså. Kvar finns alltså Hoshi och Travis. Av dessa två passar Hoshi bäst för uppdraget, eftersom hon är kommunikationsofficern, och uppdraget handlar just om kommunikation. För övrigt så ger jag avsnittet betyget 7/10. Storyn i sig är inte särskilt intressant. Jag tycker inte om fiender som man inte vet något om, och eftersom det inte är särskilt sannoliket att den här fienden kommer tillbaka i framtida avsnitt, så lär vi inte heller få veta något mer om dem. Detta sänker avsnittet, och det gör även det faktum att TPTB tar Enterprise ännu ett steg närmare de tidigare serierna genom att introducera phase cannons i serien. Återigen förvånas jag över logiken i att införa överanvända och uttjatade element i en serie som enligt dess skapare ska skilja sig från de tidigare fyra. Det må så vara att Enterprise behövde ett nytt vapen, men kunde de inte ha valt ett annat vapen än phasers? Det som höjer avsnittet något är förstås just det att vi får stifta en närmare bekantskap med Malcolm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miss Chakotay Posted July 1, 2003 Report Share Posted July 1, 2003 Hejsan! Det var ett tag sedan jag var inne här. Jag skulle bara säga att Enterprise är ganska bra men Voyager var bättre. Fast Enterprise börjar arta sig. Jag skulle gärna vilja ha en förklaring i vilken tidsperiod enterprise förhåller sig gentemot Voyager. Jag är inte riktigt med. Men den här serie spelades in efter voyager väl? Tacksam för en förklaring. Kramar P.S Archer är snygg D.S :lol: Serien spelades (spelas) in efter Voyager, men utspelar sig innan TOS, vilket medför att den även utspelar sig före Voyager Tack för ditt svar men eftersom jag inte är speciellt inne i Star trek så vet inte jag vad TOS står för? Vill du förklara även det? Kram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StoVoKor Posted July 1, 2003 Report Share Posted July 1, 2003 Hejsan! Det var ett tag sedan jag var inne här. Jag skulle bara säga att Enterprise är ganska bra men Voyager var bättre. Fast Enterprise börjar arta sig. Jag skulle gärna vilja ha en förklaring i vilken tidsperiod enterprise förhåller sig gentemot Voyager. Jag är inte riktigt med. Men den här serie spelades in efter voyager väl? Tacksam för en förklaring. Kramar P.S Archer är snygg D.S :lol: Serien spelades (spelas) in efter Voyager, men utspelar sig innan TOS, vilket medför att den även utspelar sig före Voyager Tack för ditt svar men eftersom jag inte är speciellt inne i Star trek så vet inte jag vad TOS står för? Vill du förklara även det? Kram TOS betyder The Original Series. det första som spelades in i slutet på 60 början på 70-talet.. Enterprise utspelar sig.. från 2151 medan de andra serierna (TOS, TNG, DS9, VOY) utspelar sig på 2300-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted July 1, 2003 Report Share Posted July 1, 2003 TOS spelas väll ut på 2200 talet??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted July 1, 2003 Author Report Share Posted July 1, 2003 TOS spelas väll ut på 2200 talet??? Helt Rätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StoVoKor Posted July 1, 2003 Report Share Posted July 1, 2003 förlåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted July 1, 2003 Report Share Posted July 1, 2003 OK - Tillbaka till diskussionerna om de aktuella avsnitten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts