Jump to content

ENT: Avsnitt 1.1-1.26

Morn

Recommended Posts

Broken Bow Part I

Klingot...Förlåt mig, Klingonen va helt cool. Japanskans överdrivna försiktighet också.....

Sen att ha hund på skeppet! CREDIT ÅT ARCHER!

Gullig liten Beagle han har....

Sedan att Klingons skulle vässa sina tänder? Och Warbirds? Menar de inte Bird of Prey...

Skulle nämna nåt mer men har glömt...

Edited by Bromma_Herman

• Replies 291
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Broken Bow del 1 :!!!: VARNING Kan innehålla spolier! :!!!:

Intressant introsång. Inte direkt en sång som är anknutet till Star Trek, men ganska okej ändå. Jag tror att jag överlever..... :P

Själva special-effekterna var häftiga. Synd bara att det "river" sig lite mellan serien Enterprise och TOS. Men vad skulle de göra, börja använda den gamla tekniken!! ;)

Vad jag speciellt tyckte var häftiga var scenen i början med den ena Sulibans. Sedan var min andra favorit då man visade skeppet.

Skådespelarna gjorde ett ganska bra jobb. Lite rostigt och stelt. Men jag antar att det försvinner när de blir mer involverade och mer hemma i sin roll. man brukar ju säga att man växer i sin roll. Gillade speciellt karaktärerna Kapten Archer, Malcolm Reed och Hoshi Sato.

Tyvärr så tyckte jag att de hade lite "torra" repliker, fast det kan man ha överseende med. Bland annat tyckte jag att Hoshi Sato var lite väl överkänslig.

Själva storyn då? Jo då, jag tycket det var jättebra . Abslout inget fel med handlingen. Det jag vill kommentera är att jag tycker det är lite kul att de inte förstod Klingon. De har ju inte någon översättar maskin som de har vid de övriga Star Trek filmerna. Det tyckte jag var roligt.

Jag ger avsnittet VG+!!!

Lite minus poöng at man inte får se hela avsnittet.

Plus poäng för att hunden är med! Jag tyckte hunden var jätte gullig. Vem tror ni kom på iden med att låta hunden vara med?

Edited by Captain Mariah

Broken Bow del 2

Lika bra som första.. Blev ett underbart dubbelavsnitt till den här underbara serien.. :) Kommer se fram emot massor med flera avsnitt..

Var mycket suliban vilken vissar ju att det kommer vara mycket av sulibans i Enterprise.. roligt att se litte nya aliens.. :D

Ger den ochså en: 9/10

Broken Bow del 2

en bra fortsättning på ett bra avsnitt.

verkligen bra recension!

Jag gillade faktist del 2 av Broken Bow. Nu såg man att t.ex. T'Pol har tagit Spocks plats och Hoshi har tagit Uhuras, det var faktist ganska bra sammankoppling.

Sen var det bra att man fick se vad Enterprise går för i strid, inte så bra, i alla fall inte mot suliban skeppen.

Själva intro låten är inte dålig men det behövs ett intro med mer kraft i så att man kommer i stämmning som Voyagers intro.

Avsnittet vår VG+.

Broken Bow del 2 :!!!: Spoilervarning :!!!:

En bra fortsättning. Håller med alla andra som har skrivit om detta före mig.

Fartfylld och spännande. Var lite orolig att skeppet inte skulle hålla. Det har ju inga sköldar.

Häftig frekvens med Archer inne i det ultra sakta rummet. Påminde lite om det avsnittet i säsong 1, med Data. Han var ju i liknade situation att det fanns "dubbla" av honom då han försökte stänga nåt svart hålet.

En annan scen som jag tyckte var helkul var Archers min då han stod på transportern och fick just veta att han transpoteras dit.

Den där Hoshi Sato verkar ha superhörsel. Imponerad!

Mitt betyg för avsnitten är MVG-

Broken Bow I &II: Den här gången somnade jag i alla fall inte på del två (har sett den sammanlagt tre gånger och somnat två) Jag tycker inte att Enterprise har någon star trek-känsla över sig. Och jag säger min eviga replik mot ENT: Kaptenen har keps!!! Men jag har i alla fall bestämt mig för vilka som är mina favorit karaktärer: Ensing Mayweather och i protest mot serien kaptenens hund. <_<

Avsnittet var inte så bra får högst G av mig.

Broken Bow del 1 och 2

Äntligen lite härlig trek att sitta klistrad vid igen!

Tycker att det känns som om Phlox kommer att bli Enterprise's Neelix.

Han har dock ett lite onaturligt leende...

Jag är verkligen imponerad av Hoshi Satos språköra. Att kunna lära sig ett ickejordiskt språk nästan flytande på bara några dagar... I'm impressed...

Introlåten tyckte jag faktiskt var ganska bra, särskilt bilderna på jordens "skeppsutveckling". Jag tyckte även om att de visade lite vardagsliv hos andra varelser också, jag tänker mest på den där pojken som satt med sin mamma och vande sig vid att andas syrebaserad luft osv. Jag tror att Enterprise kommer att bli en lovande serie och att jag har många timmar kvar att sitta klistrad vid... :rolleyes: Jag ger avsnittet 8 av 10.

Enterprise Broken Bow (del 1) hade 325 000 tittare på svt 2. Åldersgruppen som tittade mest var 40-59.

Något att peka ut är kanske att Voyagers först avsnitt Caretaker hade ca 725 000 tittare på svt. Men Voyagers "vanliga" tittarsiffror brukade pendla mellan 150000 - 350000.

En tittarsiffra på runt 300 000 är bra och jämförelsevis högt mot andra sci-fiction serier och vanliga serier på de andra konkrurrerande kanalerna.

Källa: MMS

Edited by Captain Proton

Då är det väl min tur också att ge den nya serien ett betyg.

Först och främst musiken:Passar inte in i Star Trek genren, för då

ska det vara storslagen musik som rör en,men låten var ändå bra,lite mer

poplåt än Star Trek låt,men den duger.Bra var också lite av Tellus utveckling som vi fick se i början.Uniformerna däremot gillar jag inte! :arg: Passar liksom inte in,men det här är ju i början av federationen,så...men lite tråkiga var de jämfört med de gamla filmerna med Kirk,Spock och Bones.Tycker ändå att storyn är otroligt bra,och det skulle ha kunnat bli en jätte bra serie,men jag tycker att det mest handlar om människornas "hat" mot vulcans.Sen ska ju Enterprise vara ett örlogsfartyg,men verkar inte ha mycket att sätta mot alla de arter som finns där ute!Nu till skådespelarna: Jag tycker det var lite för lite schvung i dem,men det kanske är för att man är så vana vid Kirk och Picards oförsiktighter och strävan efter att "Boldly go were no man ever gone before".Men för att vara en ny serie i Star Trek raden av serier,och i skuggan av Kirk,Bones,Spock,Picard,Janeway,data och Rikker för att bara nämna få, så tycker jag att de gör ett otroligt bra jobb.I början känns det lite som amerikanska flottan,inte som starfleet,men efter ett tag fastnar man i serien mer och mer, och även fast jag tror att alla kommer att minnas alla de karaktärer från föregående serier,så är den här sortens Star Trek här för att stanna,och jag kommer onekligen att sitta klistrad framför tv:en.Det här känns verkligen bra och äntligen ett star trek man kan se på med hela familjerna utan att bli allt för besviken!//

summa betyg: :w00t::w00t::w00t::w00t: / :w00t::w00t::w00t::w00t::w00t:

Tycker att det känns som om Phlox kommer att bli Enterprise's Neelix.

Han har dock ett lite onaturligt leende...

De har ungefär samma propotioner på kroppen och likadan kläder.

När Archer hämtade Hoshi i brasilien och de gick en liten bit och pratade med varandra, det påminde om voyagers pilot avsnitt. När Janeway åkte till Nya Zeeland för att prata med Tom Paris. Det var inte ett så väldigt spännande avsnitt, kanske beror det på att jag sett avsnittet förut. Hon var verkligen nersvös för allting, Hoshi.

Jag ser fram emot spännande möten med nya aliens.

"Vulcans dont touch food with their hands" - T'Pol

Skeppet alldeles innan man får se NX-01 i introt, det är 'Phoenix'.

På tal om theme-låten så vill jag bara påpeka för er som inte visste att det är en cover av Rod Stewarts "Faith of the heart"!

Efter att ha sett nästan 2 säsonger av E-prise, så är den låten numera Enterprise..

Varning. det är ett lång lång inlägg. Ni får gärna hoppa över mitt inlägg Varning.

Broken Bow Part 1 och part 2

Jag måste erkänna först att jag blev lite förvirrad och lite besviken över den första avsnitten. Jag antar att jag har haft för höga förväntning på den första avsnitten men det stämmer inte och det skapar många frågtecken kring denna avsnitten t.ex storyn, miljön, samhällen (och besättningen) på grund av mitt perspektiv från star trek´s historien

Storyn är ganska okej men lite rörigt tycker jag men det introducerar nya ansikte/besättning, miljö och skepp och övriga på ett bra sätt men sublianer är verkligt nytt. Det är ett avancerad ras som jag aldrig har sett tidigt i övirga star trek-serie. Tidkriget är verkligt ett överraskning och jag blev lite förvirrad över detta. Jag önskar lite att det skulle kunna ge några svar kring detta. Det är absurd och abrupt på något sätt, men jag kan inte förklara varför.

Jag tycker att det är lite konstiga med Archers dröm. Jag undrar om Archer tidigt har träffat /sett T´Pol i sitt förfluten. Betyder det T´Pol någon form av symbil för Archer i denna drömmen?... Men jag fattade ingenting....

Miljön; Jag måste erkänna att jag tycker att skeppet är fulaste jag har sett i mitt liv. Det påminnar lite om ett djur, närmast bestäm flundra/rödspätt. Men jag accepterar skeppets utseende för att tanken på att ENT-tden är FÖRE tngs tiden, då skall det vara lite primitiv på någon sätt. Miljön i skeppet är rätt okej men jag tycker att sjukhyttan ser lite avancerad om jag jämför denna med Dr McCoys sjukhyttan under femåriga uppdragen. Det är verkligt rejäl skillnader men jag vet inte rikigt ännu för att jag inte vill påstå för tidigt...

Samhällen; Tja.. jag vet inte mycket om samhällen i ENT-tiden för att jag bara har sett den första avsnitten men jag vet att det är konstiga med tre saker.... 1) Vulcaner; Jag trodde att männsikor respekterar för vulcaner och var "kall trevliga" eftersom vulcaner är logisk och kall men jag reagerar ( kanske överdriven) på att hur männsikor behandlar mot vulcan pga männsikor tycker att de är nedlåtande, arrogans och förtryckte på någon sätt. Jag trodde att vulcaner skulle hjälpte och uppmuntrade människor med att utveckla samhäll/upptäckning i universium. hmmm Det känns att avsnitt saknas star trek-känsla på något sätt.

2) Klingoner; jag har förväntning om hur klingon uppför sig på detta sätt föruom klingons panna. Det kommet kanske ge svar på fråga i framtiden hoppas jag. Jag blev snurrig över klingonsk blod. Ska det borde vara purpur/rosalilla färg enligt star trek VI och inte röd enligt ENT-avsnitt?

3) J??mlikheten; Jag är hemsk ledsen för att jag har sönderanalyserat avsnitten. jag har sett män nästa överallt. I sjukhuset (på jorden) finns det en kvinna undanskymman medan det finns tre-fyra manliga vårdare ( jag nogräknade inte ) På ingivningen av rymskeppet finns det några kvinnor men det är fortfarande män.. Inga kvinnliga amiraler(/ höga utposter). Det kan vara flickvänner/anhörig/ journalister men vem vet. Ombord på skeppet såg jag att män strövade överallt i korridor/maskinrum men det dyker upp enstaka kvinnor någonstans. Det överraskade mig att det finns mer kvinnor på Hosis "utbildningen" och en utomjordisk planet men jag undrar varför... Tyvärr, jag är hemsk ledsen för att jag har dragit ett (tråkigt) slutsats att det är fortfarande mandominerad samhällen/ stjärnflottan men TOS är lite något bättre än ENT. Jag gillar inte detta.

Besättning Det är fortfarande för många män ombord på skeppet, i synnerligen på bryggan men det är lite för kvinnor. Det fokusarer lite för mycket på män och deras betende undantag T´Pol. det är lite synd för att Hoshi och doktorn inte fick samma chans att utveckla sig som övriga männen. Jag ogillar att hur besättningsmän (män)s behandlar mot T´Pol. Det kan vara pga fördom mot vulcaner (eller kvinnor, vilket är mycket osannlikheten) Jag är lite förrvirrad över två killar eftersom de liknar varandra eftersom jag trodde först att det var en samma man men jag upptäckte i slutet att det var två olika killar. Jag har sagt mycket negativ om ENT men det finns något bra med ENT-serie i all fall. Det är hund Porthos så jag tänkte direkt på Lajka

Pjotr´k postad:9 may 2003,12:49

----------------------------------------------------------------------

En rolig detalj!:

Karaktärerna Kommendörkapten Williams (spelad av Jim Fitzpatrick), amiral Daniel Leonard (Jim Beaver) och amiral Maxwell Forrest (Vaughn Armstrong) fick "sina namn" efter de stora Star Trek TOS-stjärnorna  William Shatner (Kapten Kirk), Leonard Nimoy (Spock) och DeForest (Dr Leonard 'Bones' McCoy) !

Jag gillar detta och tycker att det var kul.

(Jag avstår att ge betyg till Broken Bow.)

Jag kommer att se de kommande ENT-avnitt för två saker ; Att se hur avsnitt utveckla sig ( till bättre) och för Breezy´s skull!

// En Breezy-fan som orkar inte kolla om grammatik är korrekt i svenska för att hon har hållit på att skriva ett hemsk lång inlägg i en timme.

Edited by Nettan

*dammar av mitt oerhört oanvända konto och återgår till verkligheten*

Enterprise på SVT. Änligen. Jag är ju en av de människor som anser att även om Ent inte är en riktigt lika bra uppfinning som självbredbart smör, så är det många gånger bättre än Voyager säsong 5-7...

Tog det som en uppgift att faktiskt vara hemma och se om 'Broken Bow' i ren support. Trots att SVT borde kört piloten som ett avsnitt istället för att fuskdela dem...

Gav avsnittet 9 av 10 i recensionen på min site en gång i tiden, och jag får väl hålla fast vid det även om jag nu lutar mer åt en 8:a... ;)

Nä, nu skall jag höja en bägare Bloodwine för att hedra SVT för att de fortsätter kulturberika Sverige... :)

*19 inlägg på drygt två år, måste vara nåt slags rekord*

Edited by Peak

Appropå introlåten, den kan tyckas ovan och ikketrekig och visst är den väldigt anorlunda gentemot de tidare introlåtarna. Men ger man sig tid att verkligen lyssna på själva texten och inte bara melodin så stämmer texter överens väldigt bra med serien. Den handlar ju om att förverkliga drömmar och göra nya äventyrliga saker. Så har i alla fall jag tolkat introlåten. Glömde ju tillägga en sak i inlägget när jag först skrev det. Jag gillar låten om det inte framgick. När jag först hörde den så tänkte jag lite vad är nu det här, men den växer allt eftersom.

Edited by Thalaxian

Jag är en av dem som totalälskade titellåten redan från början...

Gick rysningar längs ryggraden första gången man hörde den. Texten är ju klockren trots att den ursprungligen inte hade någonting med Star Trek att göra.

Broken Bow del 1 & 2

Avsnitten var lite sega med sina tillbaka-blickar och det kändes inte riktigt Star Trek över dem, men då jag sett hela säsong ett vet jag att de senare avsnitten blir bättre.

Bråken mellan människorna och Vulcans gör att man bortser från segheten då de kan vara riktigt roliga ibland.

Angående Archers dröm så antar jag att vi får reda på det.

Stackars T´Pol när Porthos vill hälsa som alla hundar gör. Men Vulcans tycker väl hundar är jämställda med människor, "Outvecklade Köttätare" vill jag minnas att hon kallade Archer. Antar att det gäller Porthos också.

Hoppas hon ändrar åsikt.