Jump to content

ENT: Avsnitt 1.1-1.26

Morn

Recommended Posts

Men de flesta "förhållanden" brukar ju bildas i mittensäsongerna, så vi får vänta lite längre
sant, vi kanske är lite tidigt ute.'

om det inte vore för att T'pol va Vulcan så skulle jag tro att det va nåt på G mellan henne och Tucker

Känns ju onekligen så. Frågan är om inte T'Pol är alldelles för "Vulcan" för att ha ihop det med en människa. Nja kanske är det nån slags unik vänskap som är på gång?

• 2 weeks later...
  • Replies 291
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sen när började man fira jul i slutet av november? ;) Det är förmodligen som du säger, men Cold Front visades 28/11, sedan dess har dom bara visat repriser och Silent Enemy kommer att först den 16/1. Snacka om Julledigt! Jaja, man får väl försöka hålla ut... :sigh:

Egentligen handlar det ju inte alls om "jullov". Utan det är så att en "amerikans" tv-säsong består av lite drygt 36 veckor. (Från oktober till maj eller nåt sånt). Oftast producerar man bara ett tjugotal avsnitt av varje serie/ säsong. I Enterprise fall 26 avsnitt.

För tv-bolagen är det viktgt att visa sina nya avsnitt under November, Februari och Maj eftersom att tittarsiffrorna då utvärderas och detta är av stor betydelse för framtida reklam pengar. Därför lägger man repriserna vanligast i December, January och Mars eftersom de då inte görs någon utvärdering och man då kan fylla ut säsongen med repriser(som inte dra lika mycket folk)

Så egentligen handlar det inte alls om dålig planering, utan snarare tvärtom.

• 3 weeks later...

Kollade precis på en slaga allmän trailer för de fem kommande Enterprise avsnitten. Där fanns en farkost, grön, som var såg riktigt romulansk ut. Jag har iofs inte hört nåt om det här innan men är det nån som gjort det. Vore skoj om dom kunde dyka upp på Enterprise redan denna säsongen.

Så vad säger ni ser farkosten romulansk ut, och kan det rent utav vara romulaner eller är det bara jag som hoppas för mycket?

Så vad säger ni ser farkosten romulansk ut, och kan det rent utav vara romulaner eller är det bara jag som hoppas för mycket?

Hmm, grön är den ju i alla fall. :) Men jag vet inte om jag tyckte att den såg speciellt romulansk ut, möjligen en föref??reföregångare till Bird-Of-Prey.

Visserligen skulle det inte va så konstigt om det vara romulans. 2161 (enligt www.startrek.com) utkämpades ett krig mellan romulans och Star Fleet (låter konstigt, borde va fler än bara Star Fleet), det va strax efter det kriget som Federationen bildades. Det är ju inte så lång fram i tiden. Stämmer detta lär vi nog få se en och annan romulan i framtiden! :)

Dock verkar www.startrek.com lite osäkra på sin sak, för om man senare läser om Romulous står det:

"Until stardate 1709.2 when the U.S.S. Enterprise NCC-1701 under the command of Captain James T. Kirk had an unfriendly run-in with a Romulan ship.  Very little was known about the species in general, although theories did exist."

Om man legat i krig med dom borde man väl ha ganska bra koll eller?

Nä jag tyckte det var nån korsning mellan TOS-skeppen och Warbirdsen. Och som du säger dom börj ju dyka upp snart. Känns dock som om det inte är dom men man kan ju alltid hoppas.

2161 säger du...hhmmm vad ligger vi på för år i Enterprise?

Om man legat i krig med dom borde man väl ha ganska bra koll eller?

Romulanernas dra-sig-hem-och-inte-prata-med-nån-taktiskt?

Du vet vad dom säger "If knowledge is Power, then to be unknown is to be unconquerable"

2161 säger du...hhmmm vad ligger vi på för år i Enterprise?
Jag är osäker på exact år, men har för mig att dom säger det i Broken Bow, eller? Dom säger iaf typ "efter nästan ett helt sekel får vi äntligen stå på egna ben" men hänvisning till 5 april 2063 (First Contact). Det vill säga, att dom borde va nånstans 2150-60.

Nä jag tyckte det var nån korsning mellan TOS-skeppen och Warbirdsen. Och som du säger dom börj ju dyka upp snart. Känns dock som om det inte är dom men man kan ju alltid hoppas.

TOS-skeppen? Isåfall undrar jag om vi har sett samma klipp, jag såg nämligen inte en enda liknelse med TOS.

TOS-skeppen? Isåfall undrar jag om vi har sett samma klipp, jag såg nämligen inte en enda liknelse med TOS.

De är frågan de. Tyckte de var nånslags blandning mellan Romulan Bird-of-Prey och Warbirden. Alltså själva grunddesignen likanr den Romulan Bird-of-Prey som ses i TOS med färgerna som ligger närmre Warbird.

Jag såg nyligen de två första Enterprise avsnitten, Broken Bow och Fight or Flight, och jag tyckte att dom var rikgtigt bra :) Karaktärer verkar vara bra och jag tycker att Scott Bakula passar bra som Archer. Hoppas att dom börjar sända på svensk television snart ...

Jepp precis som Peter sa, inte förräns under TNG-tiden.

Dock möjligt att dom gör nått tidresa avsnitt, men jag betvivlar det, tror man kommer undvika tidresor så mycket som möjligt i Ent för att inte blanda ihop serierna(tänker då naturligtvis på tidsresor "mellan" serierna och inte på "the temporal cold war". Tror dessvärre inte att vi kommer få se några mer Borger i Trek överhuvudtag. Men det är bara vad jag tror.

Är det någon som vet om borgerna m.m. kommer att vara med i enterprise eller om dom har gjort ett nytt konsept..

Eftersom det är konstaterat i TNG att dom där först får kontakt med borgerna, så är det omöjligt att dom är med i Enterprise. Det skulle förstöra kontinuiteten totalt så det hoppas jag verkligen att dom inte gör. Om det är något som ST fans ogillar så är det när kontinuiteten inte stämmer.

Lite nya uppgifter.

Brannon Barga säger i en intervjuv till Star Trek Monthly:

"We really want to do Romulans, but the problem with Romulans is that in the original series it's established that no humans or even Vulcans had seen them. So for Archer to see Romulans would be a breech in the coninuity, so were gonna have to figure that one out."

Och vad vi Star Trek-människor tycker om brutin kontinuitet har ju redan tagits upp här.

Lite nya uppgifter.

Brannon Barga säger i en intervjuv till Star Trek Monthly:

"We really want to do Romulans, but the problem with Romulans is that in the original series it's established that no humans or even Vulcans had seen them. So for Archer to see Romulans would be a breech in the coninuity, so were gonna have to figure that one out."

Och vad vi Star Trek-människor tycker om brutin kontinuitet har ju redan tagits upp här.

Jag vet inte om det är nödvändigt att ha med borger och romulans i Enterprise, det finns ju så många andra raser från TOS som är intressanta och de hittar säkert på några nya som vi inte har sett innan ...

Jag vet inte om det är nödvändigt att ha med borger och romulans i Enterprise

Nej till borg, men gärna en och annan Romulan. Känns som om det var alldelles för länge sen Roimulanerna var med och det skulle onekligen vara skoj att se dem igen. Tror att dom kommer smygas in så småningom dock, men antagligen inte denna säsong. (det skeppet är antagligen inte Romulan... även fast jag tyckte det var ganska likt).

Det går ju förresten lite snack om att Temporal Cold War-snubben är antingen Romulan eller Vulcan.

Höll på att glömma. Lisa det handlar om den nya serien Enterprise.

Jag vet inte om det är nödvändigt att ha med borger och romulans i Enterprise, det finns ju så många andra raser från TOS som är intressanta och de hittar säkert på några nya som vi inte har sett innan ...

Jag håller med, det har redan kommit upp en hel del intressanta arter som jag gärna skulle vilja se mer av. Dock är jag lite nyfiken på Romulans. Dom verkar vara väldigt lika människor, bara sedda ur en motsatt synvinkel. Tur att Nemesis kommer "snart"! :)