Gå till innehåll
crazy_voyager

Ålder och barn i trek

Rekommenderade inlägg

Något som jag har börjat tänka på i trek det är hur karaktärerna förändras. Speciellt barnen. Om man tittar på naiomi så börjar hon ju som spädbarn och slutar som en tio-trettonåring typ som sitter och skriver uppsatser på en dator. Någon mer än jag som märker detta med åldrande och förändringar mycket i trek?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har hört när det gäller Naomi är att för att få henne att växa upp lite fortare i serien så skyllde programmakarna på att hon är hälften K´tarian (med reservation för felstavning) opch K´tarians växer snabbare. Hur de däremot löser problemet med dens nabbväxande Molly i DS9 förstår jag inte riktigt eftersom det är ungefär samma situation där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På tal om barn och familjer i Star Trek. När blev det tillåtet att ha sin familj, dvs barn, med på rymdskeppen?

För att ta ett ex. Captain Picard säger ( i början av TNG) att han tycker att det inte var en så bra ide att ta med barn på rymdskeppen. Dessutom hör man ibland ord som skola nämnas. I Enterprise har de väl inga familjer med? Inte heller i TOS, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att skeppen fungerar som transportskepp i fred och säkert klimat. I TOS är det väldigt osäkert och samma i Enterprise. Plus att vid enterprise fanns det ju nästan inga kolonier att skicka barnen/familjerna till ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Är inte 100%-ig på när Molly föddes, men jag tycker inte att hennes åldrande i DS9 verkar så speciellt onormalt.

Molly födde 2368 vilket skulle betyder att hon skulle vara 1 år när Miles började jobba på DS9. För att vara 1 var Molly väldigt stor. Så fullt normalt var det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uj, det här påminner mig om pro-geria. *ryser*

Jag håller med crazy_voyager om att Naomi's åldrande gick lite väl snabbt. Men de hittar ju alltid på en lösning för att det inte ska låta helknasigt. Kanske ett av de kära gamla kontinuitetsproblemen? :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pro-geria??? :blink:

En sjukdom som gör att man åldras mycket snabbt. Oftast dör man "av hög ålder" innan man hunnit fylla 20.

Redigerad av Suskiv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kanske det. Relationer mellan officerare är väl tillåtet så länge som inte kaptenen har ett förhållande med en underordnande.

Förhållande mellan officerare är tillåtet, men ganska otaktiskt, och nog inte att rekomendera. Men som sagt, det finns inget i Star Fleet som säger att det inte får ske, dock så får dom inte favoritisera nån, men förhållanden får dom ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
En sjukdom som gör att man åldras mycket snabbt. Oftast dör man "av hög ålder" innan man hunnit fylla 20.

Japp, och holodoktorn nämner sjukdomen som hastigast i avsnittet Scientific Method som bakgrundsfakta till varför Chakotay åldras så snabbt. Detta kanske är lite utanför ämnet men jag har alltid varit rädd för denna sjukdom. Barnen som lider av den ser så hemska ut, det är det mest skrämmande jag har varit med om i hela mitt liv. Får mig att darra så hemskt, det är värre än den värsta skräckfilm! :osäker: Därför är jag alltid på min vakt om det kommer antydningar till pro-geria i TV-serier. Jag avslöjade just en av mina innersta hemligheter... :blink:

Redigerad av Nina Janeway

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Detta kanske är lite utanför ämnet men jag har alltid varit rädd för denna sjukdom. Barnen som lider av den ser så hemska ut, det är det mest skrämmande jag har varit med om i hela mitt liv. Får mig att darra så hemskt, det är värre än den värsta skräckfilm! :osäker: Därför är jag alltid på min vakt om det kommer antydningar till pro-geria i TV-serier. Jag avslöjade just en av mina innersta hemligheter... :blink:

Och jag som tycker att de ser så söta ut... Kanske jag är ensam om. Men jag fattar ju att de har svårt och så ändå. Om de är nåt program på tv med personer med pro-geria i f??rsöker jag alltid titta på det. Är intressant tycker jag.

Ok, nu återgår vi till ämnet. Jag vet att detta var OT.

Redigerad av seven of nine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Söta? Näää. *ryser igen*

Jag tycker inte alls att detta är OT. Ålder och barn = pro-geria :P Fast jag vet vad crazy_voyager menar. Vet inte om det finns så mycket mer att säga i ämnet... hmm... TV-serier har ju sina fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att Icheb träffade sina föräldrar i Childs Play men stannade på Voyager på grund av att inte vilja vara ett genetiskt vapen.

När blev Voyager av med dom andra Borg-Barnen?

Redigerad av Bromma_Herman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag vet att Icheb träffade sina föräldrar i Childs Play men stannade på Voyager på grund av att inte vilja vara ett genetiskt vapen.

När blev Voyager av med dom andra Borg-Barnen?

Dom lämnade voyager i avsnittet Imperfection. Strax före sevens hjärnnod gick

sönder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det inte någon gång i slutet av säsong 5 de kom ombord? Imperfection var ju två säsonger senare, så då skulle det betyda att de var ombord i 1-1½ år någonting. Har ni andra mer exakta avsnitt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror de kom ombord i "Collective" . Det var i mitten av säsong 6. Sen när de lämnade VOY i "Imperfection" hade de varit ombord i ungefär en halv säsong eller 13 avsnitt.

Det blir väll lite mindre än ett halvår?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK - du har självklart rätt. Det kändes som att de var med längre, dock.

Så om de var med i ett halvår utvecklades de rätt så snabbt under den tiden, för att socialt kunna passa in i den familj de senare blev en del av. Förvånansvärt kort tid, kan man tycka - även för ett borg-barn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Över huvud taget så är det kort tid, titta på sevens utveckling. Om man tar ett citat från Janeway så säger hon ju: "It tok(stavning??) three years to make sevan an individual".

Då borde det ju tatt ett tag även för dom andra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Took" - inte "Tok". :)

Skillnaden är väl att Seven blev assimilerad redan vid 6 års ålder och därför levt större delen av sitt liv i Borgkollektivet. De barn som kom ombord Voyager hade ju inte varit där så länge, särskilt då inte Icheb som ju också var "skuld" till att Borgskeppet slutade fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste ju också ge lite erkännande till Seven. Hennes förståelse och hjälp måste ha spelat stor roll. Voyager behövde inte börja om från början med Borgbarnen utan hade erfarenhet. Lägg till att barn är lättare att påverkan än vuxna.

Till crazy_voyager: You fool of a Tok ;) :D :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På tal om barn och familjer i Star Trek. När blev det tillåtet att ha sin familj, dvs barn, med på rymdskeppen?

För att ta ett ex. Captain Picard säger ( i början av TNG) att han tycker att det inte var en så bra ide att ta med barn på rymdskeppen. Dessutom hör man ibland ord som skola nämnas. I Enterprise har de väl inga familjer med? Inte heller i TOS, eller?

Jag har läst om de olika skeppen och det stod att Galaxy-class (Enterprise-D) var den första klassen som var byggd för att kunna ha famljer ombord.

Equipped with the first expanded quarters intended specifically to support civilians, the Galaxy-class personnel complement included families and children.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu