Homer Postad 24 Maj, 2005 Rapport Postad 24 Maj, 2005 Såg den i lördags, var schysst med den lite mera klassiska design, gillar den framför det runda. Annars var det inte mycket att hurra för. Hur kunde nåt så bra bli så dåligt.. <_< SW och ST har båda sina sidor, men får nog säga att jag är mer SW-fan än ST. Citera
One Postad 26 Maj, 2005 Rapport Postad 26 Maj, 2005 Dessutom är det bra skådespeleri i Star Trek i den första serien. Du menar inte allvar va? :lol: Citera
EoNeel Postad 26 Maj, 2005 Rapport Postad 26 Maj, 2005 Såg den i lördags, var schysst med den lite mera klassiska design, gillar den framför det runda. Annars var det inte mycket att hurra för. Hur kunde nåt så bra bli så dåligt.. <_< SW och ST har båda sina sidor, men får nog säga att jag ??r mer SW-fan än ST. <{POST_SNAPBACK}> När det kommer till design i SW eller ST, så kan jag hålla med om att SW har otroligt snygga skepp mm. När det kommer till vapen och uniformer i de senaste SW-filmerna så har de blivit lite tråkigare. Nu har inte jag sett III:an än så kanske får äta upp detta. På detta om frågan med att vara ett ST-fan eller ett SW-fan är för mig annars en gåta. Jag kan lätt tycka om SW och ST utan några som helst problem. Men varför ST står mig så nära beror på att det var en av de första sci-fi serier jag följde, och det var långt innan SW fanns. Citera
orville Postad 29 Maj, 2005 Rapport Postad 29 Maj, 2005 http://www.atomfilms.com/af/content/gangsta_rap_se kul grej... star wars parodi Citera
Bromma_Herman Postad 30 Maj, 2005 Rapport Postad 30 Maj, 2005 http://www.atomfilms.com/af/content/gangsta_rap_se kul grej... star wars parodi <{POST_SNAPBACK}> Då kan man hellre kolla Star Wars Fan Film Awards på samma sida. Den där e gammal. Citera
Supreme Commander JAF Postad 3 Augusti, 2005 Rapport Postad 3 Augusti, 2005 Såg den i lördags, var schysst med den lite mera klassiska design, gillar den framför det runda. Annars var det inte mycket att hurra för. Hur kunde nåt så bra bli så dåligt.. <_< SW och ST har båda sina sidor, men får nog säga att jag är mer SW-fan än ST. <{POST_SNAPBACK}> När det kommer till design i SW eller ST, så kan jag hålla med om att SW har otroligt snygga skepp mm. När det kommer till vapen och uniformer i de senaste SW-filmerna så har de blivit lite tråkigare. Nu har inte jag sett III:an än så kanske får äta upp detta. På detta om frågan med att vara ett ST-fan eller ett SW-fan är för mig annars en gåta. Jag kan lätt tycka om SW och ST utan några som helst problem. Men varför ST står mig så nära beror på att det var en av de första sci-fi serier jag följde, och det var långt innan SW fanns. <{POST_SNAPBACK}> Varför måste det hela tiden framstå som ett motsatsförhållande mellan sw och st??? Ok att det finns nördar som bara gillar det ena och hatar det ena men de borde väl ändå vara en minoritet??? J. Citera
Mikael Postad 8 Augusti, 2005 Rapport Postad 8 Augusti, 2005 För er alla som kommer ihåg Troops så har det gänget gjort en ny och härlig film impstherelentless.com där det första kapitlet nyligen har släppts. det tar upp 200 härliga MB så det är inget för alla 56k riddare. Citera
dragontrumpetare Postad 29 Mars, 2006 Rapport Postad 29 Mars, 2006 Jag ser mera att Star Wars har sina ben i 3 genre. Har ni inte tänkt på likeheten med Wagners Nibelungens Ring och just Sagan om Ringen. Tror det är därför folk gillar SW mer än ST. Star Wars på minner just om Sagan om ringen. T ex.... Jedi Riddare är alltså Goda Trollkarlar, typ gandalf. Sitherna är den onda varianten. Hobittarna är Antingen Ewokerna. Människor är människor. o s v. ALltså man märker att Star Wars hade lika gärna kunnat vara en Fantasy och inte Sci-Fi. Fler människor kan gilla Sci.fi just p g a att de känner igen naturen som t ex hästar. Men det är som sagt skillnad på dessa, eftersom de i princip tillhör olika genre. Citera
Centerwall Postad 29 Mars, 2006 Rapport Postad 29 Mars, 2006 (redigerade) Jag ser mera att Star Wars har sina ben i 3 genre. Har ni inte tänkt på likeheten med Wagners Nibelungens Ring och just Sagan om Ringen. Tror det är därför folk gillar SW mer än ST. Star Wars på minner just om Sagan om ringen. T ex.... Jedi Riddare är alltså Goda Trollkarlar, typ gandalf. Sitherna är den onda varianten. Hobittarna är Antingen Ewokerna. Människor är människor. o s v. ALltså man märker att Star Wars hade lika gärna kunnat vara en Fantasy och inte Sci-Fi. Fler människor kan gilla Sci.fi just p g a att de känner igen naturen som t ex hästar. Men det är som sagt skillnad på dessa, eftersom de i princip tillhör olika genre. Star Wars är ju faktiskt fantasy till att börja med, så du är inte helt ute och cyklar. Sedan haltar jämförelserna med Ringarnas Herre en hel del (hobbitar som ewoker, nja...) men det finns likheter i sättet historierna berättas och i vissa typer av karaktärer. Redigerad 29 Mars, 2006 av Centerwall Citera
dragontrumpetare Postad 29 Mars, 2006 Rapport Postad 29 Mars, 2006 Jag ser mera att Star Wars har sina ben i 3 genre. Har ni inte tänkt på likeheten med Wagners Nibelungens Ring och just Sagan om Ringen. Tror det är därför folk gillar SW mer än ST. Star Wars på minner just om Sagan om ringen. T ex.... Jedi Riddare är alltså Goda Trollkarlar, typ gandalf. Sitherna är den onda varianten. Hobittarna är Antingen Ewokerna. Människor är människor. o s v. ALltså man märker att Star Wars hade lika gärna kunnat vara en Fantasy och inte Sci-Fi. Fler människor kan gilla Sci.fi just p g a att de känner igen naturen som t ex hästar. Men det är som sagt skillnad på dessa, eftersom de i princip tillhör olika genre. Star Wars är ju faktiskt fantasy till att börja med, så du är inte helt ute och cyklar. Sedan haltar jämförelserna med Ringarnas Herre en hel del (hobbitar som ewoker, nja...) men det finns likheter i sättet historierna berättas och i vissa typer av karaktärer. He he... kunde inte låta bli att skoja lite om det. Ewoker är ju kortväxta varelser lika så hobbitar.... Självklart så haltar liknelsen en aning.... Citera
OnO Postad 30 Mars, 2006 Rapport Postad 30 Mars, 2006 Jag ser mera att Star Wars har sina ben i 3 genre. Har ni inte tänkt på likeheten med Wagners Nibelungens Ring och just Sagan om Ringen. Tror det är därför folk gillar SW mer än ST. Star Wars på minner just om Sagan om ringen. T ex.... Jedi Riddare är alltså Goda Trollkarlar, typ gandalf. Sitherna är den onda varianten. Hobittarna är Antingen Ewokerna. Människor är människor. o s v. ALltså man märker att Star Wars hade lika gärna kunnat vara en Fantasy och inte Sci-Fi. Fler människor kan gilla Sci.fi just p g a att de känner igen naturen som t ex hästar. Men det är som sagt skillnad på dessa, eftersom de i princip tillhör olika genre. Star Wars är ju faktiskt fantasy till att börja med, så du är inte helt ute och cyklar. Sedan haltar jämförelserna med Ringarnas Herre en hel del (hobbitar som ewoker, nja...) men det finns likheter i sättet historierna berättas och i vissa typer av karaktärer. He he... kunde inte låta bli att skoja lite om det. Ewoker är ju kortväxta varelser lika så hobbitar.... Självklart så haltar liknelsen en aning.... Jo men en viss poäng i det är det. Ewokerna i likhet med Hobitarna är små varelser ingen människa i början tar riktigt på alvar. Men när det väl gäller så visar det ju sig att de förvisso är små, men ändå naggnde goda. Citera
dragontrumpetare Postad 30 Mars, 2006 Rapport Postad 30 Mars, 2006 Jag ser mera att Star Wars har sina ben i 3 genre. Har ni inte tänkt på likeheten med Wagners Nibelungens Ring och just Sagan om Ringen. Tror det är därför folk gillar SW mer än ST. Star Wars på minner just om Sagan om ringen. T ex.... Jedi Riddare är alltså Goda Trollkarlar, typ gandalf. Sitherna är den onda varianten. Hobittarna är Antingen Ewokerna. Människor är människor. o s v. ALltså man märker att Star Wars hade lika gärna kunnat vara en Fantasy och inte Sci-Fi. Fler människor kan gilla Sci.fi just p g a att de känner igen naturen som t ex hästar. Men det är som sagt skillnad på dessa, eftersom de i princip tillhör olika genre. Star Wars är ju faktiskt fantasy till att börja med, så du är inte helt ute och cyklar. Sedan haltar jämförelserna med Ringarnas Herre en hel del (hobbitar som ewoker, nja...) men det finns likheter i sättet historierna berättas och i vissa typer av karaktärer. He he... kunde inte låta bli att skoja lite om det. Ewoker är ju kortväxta varelser lika så hobbitar.... Självklart så haltar liknelsen en aning.... Jo men en viss poäng i det är det. Ewokerna i likhet med Hobitarna är små varelser ingen människa i början tar riktigt på alvar. Men när det väl gäller så visar det ju sig att de förvisso är små, men ändå naggnde goda. Hmm... helt klart bland de få kannibaliska släkten som man skulle vilja ha som husdjur Men så kan man ju också se det.... Citera
Centerwall Postad 31 Mars, 2006 Rapport Postad 31 Mars, 2006 (redigerade) Jo men en viss poäng i det är det. Ewokerna i likhet med Hobitarna är små varelser ingen människa i början tar riktigt på alvar. Men när det väl gäller så visar det ju sig att de förvisso är små, men ändå naggnde goda. För att parafrasera mästaren själv: båda är små, och där slutar likheterna.* Hobbitarna tas visst på allvar av människor (och andra lånväxta som alver). Det är några få undantag som inte gör det - t ex Boromir vid Elronds rådslag. Listan med skillnader mellan ewoker och hobbitar kan göras hur lång som helst - men det viktigaste är att Tolkiens hobbitar är de som bär fram historien vilket ju inte ewokerna gör. * Tolkiens kommentar på likheter mellan Lord of the rings och Nibelungen ringen var: "Both rings were round and there the resemblance ceases." Redigerad 31 Mars, 2006 av Centerwall Citera
OnO Postad 16 April, 2006 Rapport Postad 16 April, 2006 Har de i de nyutgivna versionerna av de gamla filmerna (t.ex. part IV - Nytt hopp, som den numera heter) ändrat på dialogen så att den ska stämma överens med de nya filmerna (I, II och III)? Citera
Lars Muul Postad 16 April, 2006 Rapport Postad 16 April, 2006 Nja, inte pga kontinuitetsproblem, men man kan väl säga att dialogen mellan Vader och Kejsaren i EpV har aktualiserats och nu faktiskt knyter an till EpIV, vilket den inte gjorde förut. Istället för "Luke Skywalker" pratar Kejsaren om "the young rebel who destroyed the Death Star". Sen har namnet "Anakin Skywalker" klämts in ocksa. Jag kan tänka mig att detta är ändringar som Lucas har velat göra ända sen han gav Anakin sitt namn i EpVI, för att liksom binda ihop scenerna om honom lite mer. En intressant effekt som den nya dialogen dock har är att den hintar om att Vader försöker ga bakom ryggen pa Kejsaren. När Kejsaren säger "I have no doubt this boy is the offspring of Anakin Skywalker", säger Vader "How is that possible?", trots att han tidigare i filmen har gjort klart att han vet mycket väl vem han jagar. Folk har tidigare trott att Vader försöker lura Luke när han säger att han vill störta Kejsaren, men den här dialogen, där han mer eller mindre ljuger för sin Mästare, visar att han är fullkomligt ärlig i slutet av filmen. Citera
dragontrumpetare Postad 17 April, 2006 Rapport Postad 17 April, 2006 Nja, inte pga kontinuitetsproblem, men man kan väl säga att dialogen mellan Vader och Kejsaren i EpV har aktualiserats och nu faktiskt knyter an till EpIV, vilket den inte gjorde förut. Istället för "Luke Skywalker" pratar Kejsaren om "the young rebel who destroyed the Death Star". Sen har namnet "Anakin Skywalker" klämts in ocksa. Jag kan tänka mig att detta är ändringar som Lucas har velat göra ända sen han gav Anakin sitt namn i EpVI, för att liksom binda ihop scenerna om honom lite mer. En intressant effekt som den nya dialogen dock har är att den hintar om att Vader försöker ga bakom ryggen pa Kejsaren. När Kejsaren säger "I have no doubt this boy is the offspring of Anakin Skywalker", säger Vader "How is that possible?", trots att han tidigare i filmen har gjort klart att han vet mycket väl vem han jagar. Folk har tidigare trott att Vader försöker lura Luke när han säger att han vill störta Kejsaren, men den här dialogen, där han mer eller mindre ljuger för sin Mästare, visar att han är fullkomligt ärlig i slutet av filmen. Det är ju faktiskt så att Darth/Anakin aldrig egentlign är ond. Utan det är han rädsla för att inte ha kontroll som gör att han får till den onda sidan. Så det du säger är ju rätt. Vader/Anakin ville verkligen att Far och Son skulle ta över, störta kejsaren och helt enkelt släppa ta över. Men han ville inte riktigt ha skräck väldet längre. Men eftersom han låg i skuld till Palpatine, så kunde han inte trotsa honom, för han var lojal. Men Luke kan och kunde... Han såg en utväg via sin son Luke. Djupt..... värre Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.