Jump to content

Indelning av forat

Recommended Posts

Med anledning av flertalet förslag från er forummedlemmar, om att ändra indelning av forat, har vi forumledare diskuterat fram ett förslag som vi skulle vilja dryfta med er alla. Den stora nyheten är att vi accepterar ett ämne där vi kan diskutera annat än Star Trek, alltså ett OT-forum! Flera av er har väntat länge på detta, och nu har äntligen vi sett ljuset! :) Enligt Essrays förslag så får denna forumdel namnet Ten Forward, se nedan.

Nu är det som så att vi vill ha kommentarer, positiva som negativa, förslag på annan indelning, etc. Är det något som saknas eller framför allt är oklart?

Texten inom klamrar nedan är en eller ett par förklarande rader som kanske kommer att stå under forumrubriken. Även detta vill vi ha kommentarer på. Räcker det som förklaring eller vill ni ha något mer? Tips på vad vi skall skriva under de olika serierna önskas - gärna något kort citat från serien.

I Quarks holodäck ingår även annat man kan köpa eller skaffa inom Star Trek-genren, inte enbart de saker som står uppradade.

I Teknologi och filosofi ingår alla slags filosofiska som tekniska frågor inom Star Trek, allt från religion till stjärndatum.

Webbplatser och tidningar finns vissa tveksamheter om. Kanske får den tillhöra Allmänt om Star Trek - vad tycker ni?

Observera att reglerna kommer att vara lite tänjbara i forumdelen Ten Forward vad gäller onödiga inlägg eller dubbeldiskussioner, men övriga regler gäller definitivt. Det är bara i Ten Forward som vi får ha OT-diskussioner, i övriga forumdelar är det som vanligt bara Star Trek. I Ten Forward bör man också begränsa Star Trek-pratet. Vill ni diskutera Star Trek finns det många forumdelar att göra det på.

Här kommer då förslaget:

Kommunikationscentrat

-- Meddelanden [Nyheter och information om forumet.]

-- Frågor, kommentarer och förslag [Alla frågor rörande startrekdb.se & forumet.]

-- Presentera dig själv [Det anses artigt att hälsa...]

-- Aktiviteter [Vad händer bland Star Trek-fans, i Sverige och utomlands?]

Star Trek - Generellt

-- Allmänt om Star Trek [Vem är bäst, Janeway eller Sisko? / Trek-skämt / Vad tycker ni om Neelix mat? - Diskutera här generellt om Star Trek-genren!]

-- Quarks holodäck [litteratur, musik, dvd, spel & hobby samt marknadshandel]

-- Raser och grupperingar [borger, ferenger, maquis och federationen]

-- Teknologi och filosofi ["A poop question, Captain?" (Trip i ENT)]

-- Webbplatser och tidningar [Att djärvt fara... dit Star Trek har synts i tidningar och på Internet]

Star Trek - Serier och filmer [Filmer, serier, avsnitt och personer]

-- Originalserien (TOS & TAS

-- The Next Generation (TNG)

-- Deep Space Nine (DS9)

-- Voyager (VOY)

-- Enterprise (ENT)

-- Filmer [även dokumentärer och parodier]

Övrigt

-- Science fiction och fantasy

-- Ten Forward [Friare diskussioner om allt. Star Trek-diskussioner i sin helhet tas i första hand i de övriga forumdelarna.]

Låter ganska bra. Men det är en liten sak som jag vill fråga om. Om jag har fattat det rätt, skall man disskutera övrig Sci-Fi och andra serier i samma "del" av forumet? Är det inte bättre om man tar och gör en ny sektion som heter Ten Forward? Eller det är kanske så ni tänkt och jag bara inte fattar det :rodna:

Låter ganska bra. Men det är en liten sak som jag vill fråga om. Om jag har fattat det rätt, skall man disskutera övrig Sci-Fi och andra serier i samma "del" av forumet? Är det inte bättre om man tar och gör en ny sektion som heter Ten Forward? Eller det är kanske så ni tänkt och jag bara inte fattar det  :rodna:

Vår tanke med det är att vårt forum www.startrekdb.se/forum har Star Trek som sin huvudsak. Allt annat (Sci-Fi, Fantasy & OT) ligger utanför detta. Därför hamnar dessa som egentligen är utanför Star Trek i en egen forumdel, även om jag kan förstå din tanke.

Perfekt...När kommer det igång?

Snart, vi vill bara ventilera det här först.

Konstigt att det inte varit så mycket diskussion än - Vad tycker ni allihop? Jag har sett att flera av er varit inne i forat utan att ge respons - skall man tolka er tystnad som godkännande? I så fall är det ju roligt!

Det låter bra, men ska övrig sf och fantasy ligga på samma underrubrik? Jag tycker att om fantasy ska finnas på forumet (jag är för att det ska finnas) ska det inte blandas ihop med sf-delen.

OK - god åsikt. Tanken vi hade med den biten var att gränsen i bland är svår att dra mellan SF och Fantasy. Vad är Star Wars? Fantasy eller SF? Alla har olika åsikter, därav blir det svårt att skilja dem åt. Visst kan vi med tiden (om det blir många diskussioner i denna del) dela upp det i två olika delforum, men än är jag inte övertygad. Finns det fler argument för att dela upp det?

Jag gillar starkt det nya förslaget, och tror att det skulle innebära en positiv utveckling för forumet om det blev så här. Jag håller med om att det borde finnas utrymme för ämnen om fantasy, t ex LOTR, HP, Buffy, Xena mm. De flesta av oss som är intresserade av sci-fi har ju också intresse för fantasy.

Det låter bra, men ska övrig sf och fantasy ligga på samma underrubrik? Jag tycker att om fantasy ska finnas på forumet (jag är för att det ska finnas) ska det inte blandas ihop med sf-delen.

OK - god åsikt. Tanken vi hade med den biten var att gränsen i bland är svår att dra mellan SF och Fantasy. Vad är Star Wars? Fantasy eller SF? Alla har olika åsikter, därav blir det svårt att skilja dem åt. Visst kan vi med tiden (om det blir många diskussioner i denna del) dela upp det i två olika delforum, men än är jag inte övertygad. Finns det fler argument för att dela upp det?

Det där med sci-fi och fantasy är som du säger svårt att avgränsa.

Skulle kanske vara bra att dela upp dom...

Något riktigt bra argument har jag inte förutom min personliga åsikt när det gäller fantasy och sci-fi: Fantasy är mer drakar och demoner/troll/häxor mm och Sci-fi är rymdbetonat, framtid med high tech etc.

Du förstår nog hur jag menar...

Edited by Taken

Ohh, det var oväntat att ni till slut skulle ge med er angående en allmän forumdel där man bara kan lära känna forummedlemmarna. ;) Jag minns att jag var/är en av förespråkarna för detta, så jag är väl ganska glad för det :P Kanske skulle man kunna få tipsa om andra communities den här gången, communities med webbchattar för Star Trek/Star Wars/Stargate/Sagan om Ringen-fans? :)

Annars ser din indelning mycket bra ut, Pjot'rk. Make it so!

Edited by Nina Janeway

Kanske skulle man kunna få tipsa om andra communities den här gången, communities med webbchattar för Star Trek/Star Wars/Stargate/Sagan om Ringen-fans? :)

Detta skulle då kunna läggas in i forumdelen Webbplatser och tidningar under Star Trek-Generellt, om det handlar om Star Trek-webbplatser. Annars så går det att lägga ämnet under Sci-Fi/Fantasy om det handlar om annat än Star Trek.

Verkar i sin helhet bra.

Frågan är bara hur OT man får bli Ten Forward? Risken är ju att det kan bli väldigt många olika diskutioner om allt och lite till om det inte finns några regler.

Reglerna om exempelvis ordnat beteende och nedladdning av avsnitt gäller ju fortfarande. De enda reglerna som kan anses få ruckas på något så när är ju reglerna om dubbeldiskussioner och kortare inlägg.

Men jag vädjar till er alla att det inte spårar ur. Spårar det ur (vilket jag, faktiskt, inte tror) så stängs Ten Forward, och Guinan får söka sig jobb någon annanstans.

Fortsätt gärna att ge kommentarer. Är det inte några fler av våra 300 medlemmar som har kommentarer om detta. Det är faktiskt en väldigt stor förändring :huh:

Precis som Pjotr'k skriver så kommer inte OT-delen att släppas helt fri. Våra nuvarande forumregler kommer även att gälla där.

Vi ska fundera på om sci-fi och fantasy behöver delas eller om det åtminstone i början får vara i samma del.

Fortsätt gärna att ge kommentarer. Är det inte några fler av våra 300 medlemmar som har kommentarer om detta. Det är faktiskt en väldigt stor förändring :huh:

Precis som Pjotr'k skriver så kommer inte OT-delen att släppas helt fri. Våra nuvarande forumregler kommer även att gälla där.

Vi ska fundera på om sci-fi och fantasy behöver delas eller om det åtminstone i början får vara i samma del.

När tror ni att ändringen av forumet kommer att träda i kraft? :huh:

Det ska bli intressant att ha en "Ten Forward". Hoppas bara att det inte spårar ut. Jag tror nog att gamla medlemmar av forumet som är medveten om reglerna. Men däremot tror jag att det kan bli problem med nya medlemmar, som inte är medvetna om reglerna.

Det ska bli kul att se ändringen! :)

Edited by Kathryn Archer

Bra att det äntligen finns fler alternativ på forumet. Gillar att man nu har möjlighet att diskutera fler saker än bara Star Trek. Tror man har lättare att lära känna varandra med på det sättet. Bra initiativ!!

Många forum blev det... man känner sig nästan lite vilsen här inne numera,

Är det för mycket uppdelat, tycker du? Tidigare har du ju skrivit "Verkar bra" om den planerade forumindelningen, synd att du då inte berättade mer om ev reservationer...

Sedan har vi faktiskt färre forumdelar än vad exempelvis jämnstora Star Trek Norge har i sitt forum.

• Create New...