Jump to content

Fanfiction

Recommended Posts

Bromma_Herman föreslog via PM till mig i augusti att det skulle finnas möjlighet att ha en avdelning under Litteratur på startrekdb.se där Fanfiction kunde skickas in. Vi diskuterade detta då med redaktionen, men sedan rann det ut i sanden.

Den verkliga frågan för oss är: Finns det intresse från er som skriver Fanfiction eller från er som läser detsamma, att ha en sådan avdelning för bra svensk fanfiction? Om det skulle finnas kanske vi skulle kunna öppna en sådan, fast det ligger en bit fram i så fall.

När ni svarar här - säg också om ni själv håller på med det, eller om ni håller er till att läsa enbart.

Mig kvittar det. Jag skulle dock vara intresserad över att läsa engelska sf-böcker (Som star trek och star wars böcker. ..) för att sedan disskutera om böckerna på forumet.

Jag har ochså ett förslag över att ha en avdelning inom astronomi och astrofysik. Med tanke på att Star Trek och även andra sf har mycket med astronomi och fysik att göra tycker jag att det vore intressant att ha en avdelning inom ämnet.

Vad tycker ni andra om det?

Utländska, ja. Men inte på svenska och varför anser du att det är trams?

Hmm jag tror jag sett svenska varianter också, men orkar inte leta upp något sådant exempel nu. Jag tycker bara att mycket fan fiction är väldigt patetisk, främst då alla krystade kärlekshistorier mellan karaktärer som "aldrig fick till det" i förlagan. Men om nu någon finner något nöje i att läsa/skriva sånt så ska jag väl inte hindra det, tror bara att det kanske kommer att leda bort från forumets ursprungliga syfte. Kanske vore det istället idé att ha denna fan fiction utanför forumet i en egen avdelning på sidan?

Hmm jag tror jag sett svenska varianter också, men orkar inte leta upp något sådant exempel nu. Jag tycker bara att mycket fan fiction är väldigt patetisk, främst då alla krystade kärlekshistorier mellan karaktärer som "aldrig fick till det" i förlagan.

Det kanske finns andra svenska sidfor med Star Trek Fanfiction, jag har bara inte sett något. Sedan så tor jag att det finns en hel del som inte handlar om kärlek, även om det kanske är en stor bit.

Jag läser mest fanfiction, skriver litegrann fast det är dock på engelska bara... mig kvittar det om det det blir en ff-hörna, men kanske blir inspirerad över att läsa svenska någon gång ;)

Däremot tänkte jag om man kunde ge tips på en bra [svensk] fanfiction om man snubblar på en därute?

Tycker det vore bra med en Fan-Fiction sektion, jag skriver och läser en del mycket sånt. Tycker det är rätt intressant att läsa om andra personers tankar och ideer om Star Trek. Jag har läst VVS8 (Voyager Virtual Season 8) den var rätt intressant faktiskt och det är något att rekommendera (Voyager Virtual Season 8 kan du läsa om här). Kärlekshistorier mellan karaktärerna gillar jag däremot inte att läsa om så mycket, det kan bli lite väl "fiction" när man läser sånt tycker jag...

• 4 weeks later...

Absolutely! Go ahead, jag vill gärna läsa en fortsättning på Sotunk's gamla goa historia Kapten Pirksowayer! :lol: Sen har jag för mej att Expendable Ensign har talang för att skriva fanfiction. Dessutom kom jag själv på en lite hastig crossover mellan Star Trek och Stargate SG1.... :D Så visst, införskaffa en Fan fiction-sektion bara.

• 5 months later...

Jättebra idé. Min syster Tonica och jag har visserligen en egen site med fanfiction och även fanart, så vi har inte så stort behov av att lägga ut själva. Något kommer vi nog att kunna bidra med ändå. Det skulle vara kul att läsa något som ni andra ha skrivit. Eller sånt ni har hittat ute på nätet som ni kan tipsa om.

Beträffande kärlek som huvudtema i fanfiction eller för den skull andra teman tror jag inte a†t det har så stor betydelse. Den stora skillnaden mellan de olika berättelser man kan hitta på nätet är kvaliteten. Det finns bra fanfiction och desto mer dålig - av alla sorter. Men det som är bra är ofta väldigt bra. Det finns många mycket skickliga fanfictionförfattare där ute. Det gäller bara att hitta dem.

Deanna

Hmmm...har aldrig ens läst någon fanfiction och kan därför inte säga så mycket om det...men varför inte!? Låter spännade att se vad forummedlemmar kan åstadkomma! Frågan är bara hur många som kan bidra? Att skriva är kul, men....hur svårt måste det inte vara att få ihop vettiga saker...? Mitt kulturbidrag är (hittills) ett par extrema lågbudgetamatörfilmer, ca 10 min långa....visst är de fantastiska OnO....mja, visst ja...alla gillar dem utom du... <_< :D

Hmmm...har aldrig ens läst någon fanfiction och kan därför inte säga så mycket om det...men varför inte!? Låter spännade att se vad forummedlemmar kan åstadkomma! Frågan är bara hur många som kan bidra? Att skriva är kul, men....hur svårt måste det inte vara att få ihop vettiga saker...? Mitt kulturbidrag är (hittills) ett par extrema lågbudgetamatörfilmer, ca 10 min långa....visst är de fantastiska OnO....mja, visst ja...alla gillar dem utom du...  <_<    :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med om att skriva är kul. Fast det där att det måste vara "vettig" fanfiction kanske inte är så nödvändigt. Underhållande räcker gott. Fast det kanske var det du menade. Du nämnde att du skriver. Vad skriver du? Är bara lite nyfiken.

Förresten mitt stora filmepos blev inte längre än 3 minuter;). 10 minuter är ju länge...

Deanna

Jag håller med om att skriva är kul. Fast det där att det måste vara "vettig" fanfiction kanske inte är så nödvändigt. Underhållande räcker gott. Fast det kanske var det du menade. Du nämnde att du skriver. Vad skriver du? Är bara lite nyfiken.

Förresten mitt stora filmepos blev inte längre än 3 minuter;). 10 minuter är ju länge...

Deanna

He...har förstått att du gillar att skriva....du och syster Tonica tycks vara riktiga kulturfenomen.... :D

Och att vara nyfiken är väl underbart. Jag själv är så vetgirig och nyfiken att jag antar att omgivningen ofta blir trött på mig... :rolleyes:

Men, men...den som inte är nyfiken stagnerar väl och lär sig ingenting...om någonting....

Själv menar jag inte att jag skriver något specifikt. Jag tycker bara att det är kul att uttrycka mig i skrift (när jag inte har möjlighet att babbla, som är en annan av mina svagheter...). Jag gick nyligen, mest på skoj, på Komvux för att bättra ett irriterande gammalt svenskabetyg och läste Svenska B (litteraturhistoria och uppsats) och det gick lysande. I betyget har jag ett bevis på att jag kan uttrycka mig, men de uppsatserna handlade knappast om scifi... :rolleyes::D

Jasså...ett tre minuters filmepos? När visas den? :D

Våra filmer är bara komedi, men många har skrattat gott åt våra amatörmässiga filmningar och klipp...två kameror och tre eller fyra skådespelare...

Visst är det vansinnigt kul att göra film.!?

Oj, detta börjar kanske bli väl personligt för massan...och så har jag väl glidit ifrån tråden....?

Sorry

Jag tycker att detta med en egen hörna för fan-fiction, vilket måste betyda supporter-påhitt, är en mycket god idé. Alla kanske inte är några fullblods författare, men jag tror att alla kan tycka det är både roligt och lärorikt att försöka. Jag tror inte, till skillnad från Deanna, att det kan existera dålig fan-fiction. Detta av den anledningen att allt som kommer ur hjärtat utan tanke på egen vinning är gott!

Jag skulle rekomendera en titt i Stephen King's bok "Att skriva". Som handlar om just att skriva. Han skriver att alla kan minst lika bra som han, bara man släpper loss, både fantasin och pennan. En riktig självförtroendehöjare.

Jag tror att min första historia ska börja så här: Magnus hade alltid drömt om att bli författare, men nu hade han mördat en ung kvinna. Han kunde ha svurit på att hon hade försökt mörda honom med de där stilettliknande sakerna som skjutit fram, rakt genom den då gröna huden, ut ur hennes handleder... :blink:

• 2 weeks later...

Vi kan väl börja med att öppna upp för att folk får skriva seriös fan fiction under Quarks - det är ju ändå rimligen rätt plats för sådant! Så välkommen dit. Icke seriös Fanfiction rensas bor, men om jag skall tolka inläggen ovan så finns det väl inte det som möjlighet att Fanfiction skulle bli fel... :D

• 4 months later...

Det är ju ritktigt trevligt med FanFiction, bara man kan skriva om vad som helst :) själv skriver jag ofta på andra sajter, det blir många berättelser om allt möjligt, vissa sådana som man får fint beröm för och andra tokiga blandningar som man får mycket skratt utav. Både Star Trek och SoR m.m.

Jag visste inte att man kunde skriva här, om det går nu. :)

• 1 month later...