Jump to content

Harry Potter

Excelsior

Recommended Posts

Har ni redan läst bok 6? Redan? Jag försökte att låna den på biblioteket, men boken har skyhöga köer. I Lund är kön nummret redan uppe i 30. Synd att det ska ta en sån tid innan den svenska versionen kommer ut.

Usch och fy för svenska översättningar. På snudd att de borde förbjudas..

Att försöka låna en relativt nyutkommen HP-bok på ett bibliotek känns något dödfött, bättre att lägga ca 200:- på att köpa boken istället.

Beträffande boken så måste jag säga att jag tycker att den var bra, blev väldigt nedslagen av Dumbledores död men jag vet att riktiga hjältar aldrig dör, de kommer alltid tillbaka på något sätt. Kraftigt besviken på att Harry valde att göra slut med Ginny, men jag tror att vi kan förvänta oss ett lyckligt slut trots allt.

Sen angående HP-böckernas status som "barnböcker", från 4:e boken så blir det bara mörkare och mörkare. Hade jag haft egna barn så skulle jag vara starkt tveksam till att låta dem läsa dessa böcker (beroende på ålder såklart)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med boken var bra. Jag blev också väldigt nedslagen av Dumbledores död. Får hoppas att han är med i handlingen igen på något sätt. Jag blev också besviken är Harry gjorde slut med Ginny. Jag tror att han kan ha gjort det för att var chockad och ledsen. Han vill ju inte att hon ska råka illa ut. Dock finns det ju utrymme för att de finer varandra på nytt i nästa bok. :wub:

• Replies 165
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Själv hade jag tyckt det var intressant att se Dumbledore komma tillbaka som spöke. Då hade man kanske fått lära sig varför vissa blir spöken när de dör och andra inte.  <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med! Det skulle vara mycket intressant och på så sätt skulle Dumbledore ändå kunna delta i kampen mot Ni-vet-vem och eventuellt även kunna berätta huruvida Snape agerade enligt hans order eller inte. Jag hoppas att det kommer någon sådan twist i bok 7, men misstänker att Rowling tänkt ut något jättebra men som vi inte kan se än.... vi får bara hålla tummarna och hoppas.... :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har alltid tyckt att spökena är ett intressant och roligt inslag i HP böckerna. Spökena är roliga samtidigt som de har en djupare innbörd i handlingen. Spökena är ju döda. En sak som jag inte riktigt har förstått är varför vissa som dör blir spöken och andra inte. Jag vet inte riktigt om det har framkommit eller om man får vänta tills sista boken. Jag håller andan! :o

Jag tenderar att ibland läsa lite väl snabbt eftersom det är så himla spännade. Böckerna är väldigt detaljrika och ibland kan jag komma på att jag har missat någon liten detalj. Man borde nog läsa om alla böcker från början för att snappa upp alla detaljer igen vet dock inte om jag hinner. Jag kanske läser om bok sex och sju. Jag tycker att bok sex var lite svår att hänga med i då jag läste den på engelska och detta var första boken som jag läste på engelska i HP serien. Bok sju var dock mycket lättare att hänga med i.

Jag tenderar att ibland läsa lite väl snabbt eftersom det är så himla spännade. Böckerna är väldigt detaljrika och ibland kan jag komma på att jag har missat någon liten detalj. Man borde nog läsa om alla böcker från början för att snappa upp alla detaljer igen vet dock inte om jag hinner.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har samma "problem" med att jag läser för fort. Det ska bli mitt lilla höst projekt att läsa om böckerna... i alla fall de fyra sista. Va kul det ska bli! :lol:

Jag tenderar att ibland läsa lite väl snabbt eftersom det är så himla spännade. Böckerna är väldigt detaljrika och ibland kan jag komma på att jag har missat någon liten detalj. Man borde nog läsa om alla böcker från början för att snappa upp alla detaljer igen vet dock inte om jag hinner.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har samma "problem" med att jag läser för fort. Det ska bli mitt lilla höst projekt att läsa om böckerna... i alla fall de fyra sista. Va kul det ska bli! :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har legat förkyld och då hade jag inte så mycket annat för mig så jag läste om "Den flammade bägaren". Jätte kul att läsa boken om igen. Det kan jag rekomendera. Vad som slog mig var att stämningen känns så trevlig och hemtam. Det är trevlig mår bra läsning. Jag gillar särkilt familjen Weasly och kråkboet. Så himla mysiga! ;)

Nu börjar förkylningen bli bättre! :rolleyes:

Bara personer som är rädda för döden (inte rädda för att dö, utan rädda för vad som händer efter döden) blir spöken. Det sägs klart och tydligt i slutet av bok nr 5 så risken är rätt liten att se Dumbledore som spöke.

B'Elanna:

Du menar väl bok 5 och 6? Sjuan har inte kommit ut än.

Ja det stämmer jag menade bok fem och sex. :rodna: Det där med spöken hade jag missat. se om jag snappar upp det när jag läser om boken. B)

• 1 month later...
Var förresten och såg senaste filmen på smygpremiären. Den var riktigt bra faktiskt. :)

Har också sätt den senaste filmen, och jag var imponerad, dock så var jag väldigt förvånad hur en viss person såg ut under slutstriden. +att jag trode att slutstriden skulle bli mycket blodigare, med tanke på hur den beskrivs i boken.

Var förresten och såg senaste filmen på smygpremiären. Den var riktigt bra faktiskt. :)

Har också sätt den senaste filmen, och jag var imponerad, dock så var jag väldigt förvånad hur en viss person såg ut under slutstriden. +att jag trode att slutstriden skulle bli mycket blodigare, med tanke på hur den beskrivs i boken.

Håller med er båda. Tyckte filmen var vackert gjord. Var spännande och rolig. Ralph Fiennes var bra som Ni-Vet-Vem... även om han fortfarande såg lite för bra ut... tänker mig alltid Ni-Vet-Vem som mer skrämmande och ful.

Håller med er båda. Tyckte filmen var vackert gjord. Var spännande och rolig. Ralph Fiennes var bra som Ni-Vet-Vem... även om han fortfarande såg lite för bra ut... tänker mig alltid Ni-Vet-Vem som mer skrämmande och ful.

Jag tycker faktiskt att filmen inte var bra, de har tagit bort allt väsentligt, de har kvar det med mest action. Alltså delarna som inte är bra, de är det berättande delarna som berättar om karaktärerna som är bra. Kan även tillägga att Rons frisyr är fulländad, ser exakt ut som min egen!

Jag tycker faktiskt att filmen inte var bra, de har tagit bort allt väsentligt, de har kvar det med mest action. Alltså delarna som inte är bra, de är det berättande delarna som berättar om karaktärerna som är bra.

Det är väl alltid det som är problemet med filmatiseringar av (bra) böcker, det kommer alltid vara saker som man önskr de skulle haft med. Men böckerna innehåller ju så mycket och blir bara längre och längre... då måste man ta bort en del :(

Jag tycker faktiskt att filmen inte var bra, de har tagit bort allt väsentligt, de har kvar det med mest action. Alltså delarna som inte är bra, de är det berättande delarna som berättar om karaktärerna som är bra. Kan även tillägga att Rons frisyr är fulländad, ser exakt ut som min egen!

Så där låter det ju jämt, men jag har aldrig förstått vad det väsentliga egentligen är. Mina tankar om det så kallade väsentliga har jag redan skrivit om i denna tråd så jag ska inte upprepa mig. Filmen är en lysande film :D av en medioker bok. Regissören har faktiskt lyckas med att få med det väsentliga och struntat i det där sömpilriga som nu är så väsentligt. :P

Jag tycker att filmen var riktigt bra! Den baserar sig på en jätte bra bok! :)

När man gör film av en bok kan man ju inte få med allt. Jag tycker att de fick med det viktigaste. De fick med känslan. Känslan av kampen mot det onda. Tävlingskänslan och att uppgifterna var verkligt svåra och farliga.

Slutscenen var bra fast jag hade önskat att "You know who" hade varit än mer skrämmande. :huh:

B)-->
CITAT(B @ 25 Nov 2005, 12:06) <{POST_SNAPBACK}>

Slutscenen var bra fast jag hade önskat att "You know who" hade varit än mer skrämmande. :huh:

Håller med! Trots allt smink såg lilla Fiennes inte så läskig ut

:rolleyes:

Fiennes är inte läskig och kan inte se läskig ut. Tyvärr verkar det inte som de tillsätter amerikanska skådisar i H Potterfilmerna. Jag skulle velat se Stephen McHattie som Voldemort och i framtiden vill jag se Louise Fletcher som Umbridge. Både dessa skådespelare har naturligtvis anknytning till Star Trek.

Usel film baserad på mycket bra bok. Synd att man inte gjorde en TV-serie på böckerna istället.

Och BH vad är det som gör den till en dålig FILM - dvs du får inte dra paralleller till bken utan jag vill veta vad som är filmiskt dåligt, är det dramaturgin, är det scenografin, är det intrig missar, är det dåliga skådisar, eller dåliga effekter dvs vad är det för fel på själva filmen dvs inte i själva överförandet av bok till manus. Du skriver om film så du borde vara med på vad jag är ute efter :)

De problem jag hade med denna senaste film är i jämförelse med de tidigare små. Eller så har jag sänkt mina krav... Tempot känns inte så stressat, det verkar som om de klippt rejält och detta fungerar oftast, dock inte i vissa scener som blev mysko, t.ex. slutet av balscenen - alldeles omotiverade känsloutbrott. Sedan fick karaktärerna mer djup, mest markant i Rons fall som till skillnad från tidigare slapp gå omkring med antingen ett dumflin eller bara förvånat utseende. Däremot har jag stora problem med Hermione som bara spelar hinder och det är svårt att tro på, jag tror dock att det är en regimiss.

ÄLSKADE scenen när Harry kommer tillbaka med Cedrics döda kropp och alla applåderar och tjoar - underbart grym ironi som bara förstärker det hemska. En godbit som inte kom fram i boken!

Tyckte Fiennes skötte sig bra, det var skönt att Voldemort var en "vanlig" människa med riktig röst och utspel, det hade så lätt kunnat bli en övermäsklig onding med megabasröst, och det är otäckare med mänsklig ondska då den faktiskt existerar.

Usel film baserad på mycket bra bok. Synd att man inte gjorde en TV-serie på böckerna istället.

Och BH vad är det som gör den till en dålig FILM - dvs du får inte dra paralleller till bken utan jag vill veta vad som är filmiskt dåligt, är det dramaturgin, är det scenografin, är det intrig missar, är det dåliga skådisar, eller dåliga effekter dvs vad är det för fel på själva filmen dvs inte i själva överförandet av bok till manus. Du skriver om film så du borde vara med på vad jag är ute efter :)

Jag vill bara säga att min motivering finner ni under ämnet patafysik som jag har laggt under SF delen :) Där driver jag tesen att läsa HP är som att äta blodpudding och glass

Edited by Kai Dukat