Jump to content

Harry Potter

Excelsior

Recommended Posts

Jag älskar Harry Potter! det var de böckerna som fick mig att fastna för att läsa en massa och bli författare.

Mina självklara favoriter är Sirius och Lupin :) sedan fåt Hermione knappa in på en andra/tredje plats för Padfoot och Moony är något för sig.

Jag ska nog inte säga något här... för då blir det nog ett flera sidor långt inlägg, vilket blir jobbigt att läsa <_< nåja, en sak! OotP (Order of the Phoenix) är den bästa av dem alla 8enligt mig) och då ska man läsa den på engelska, orginalspråk är alltid bäst.

Fast GoF (Goblet of Fire eller Den flammande bägaren) har jag läst 12 gånger på svenska.. otroligt så hittar jag fortfarande massor av nya sätt att läsa den på.

Om man ska kommentera filmerna kort så tycker jag att Alfonso Cuáron inte gjorde PoA (Prisoner of Azkaban) särskilt bra. Däremot hade Chris Columbus en skön stämning i den andra filmen.

Nu får vi bara se hur den fjärde blir!

Edited by Vildrosen

• Replies 165
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om man ska kommentera filmerna kort så tycker jag att Alfonso Cuáron inte gjorde PoA (Prisoner of Azkaban) särskilt bra. Däremot hade Chris Columbus en skön stämning i den andra filmen.

Nu får vi bara se hur den fjärde blir!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har faktiskt inte läst böckerna utan bara sett de två första filmerna. 1:an fann inte jag speciellt välregisserad. Det kändes som en massa scener staplade på varandra för att bygga upp karaktärerna, ett fenomen som kanske inte är konstigt för en första del i en serie. 2:an däremot var bättre flyt i och kändes mer homogen. En klart bättre film, därför har jag ganska höga förväntningar på den tredje filmen...

Jag har faktiskt inte läst böckerna utan bara sett de två första filmerna. 1:an fann inte jag speciellt välregisserad. Det kändes som en massa scener staplade på varandra för att bygga upp karaktärerna, ett fenomen som kanske inte är konstigt för en första del i en serie. 2:an däremot var bättre flyt i och kändes mer homogen. En klart bättre film, därför har jag ganska höga förväntningar på den tredje filmen...

<{POST_SNAPBACK}>

:) alla tycker olika, och håller med om den första, men för de som läst böckerna och vet alla dessa detaljer tycker nog att den tredje går lite för fort fram.

• 2 weeks later...

Jag tycker egentligen inte att Harry Potter böckerna är typiska barnböcker, vissa saker tror jag går förbi yngre när de läser det och man måste ha ett visst mer abstrakt tänkande för att hänga med. De är rätt råa och mörka ibland också. Om man läser böckerna på orginalspråket, dvs engelska, upptäcker man också att det är ett ganska så avancerat språk i dem, inte alls ett tillättatlagt barnspråk.

Filmerna är mer "barn"-inriktade tycker jag nog. Böckerna är naturligtvis bättre som brukligt är, men filmerna är ändå rätt lyckade filmatiseringar.

Jag tycker nog att de först böckerna är bäst. Den sista boken tyckte jag var ett riktigt bottennapp. Författarinnan bara bygger upp och bygger upp storyn men det man väntar på kommer liksom aldrig och det blir det aldrig nåt vettigt klimax i boken, utan mer ett platt fall. En besvikelse tycker jag. Vad tycker ni andra?

Jag gillar Harry Potter överlag väldigt mycket och om ni inte har läst och sett filmerna så gör det absolut! Om ni kan så läs dem på orginalspråket, betydligt bättre och mer "vuxet" också :)

• 2 weeks later...
  • 3 months later...

När man filmar en bok så är det ungefär så att man på en normal film kan få med ca 50-70 sidor ifrån boken. Detta betyder att man måste som regissör hitta den exakta intrignerven för att det ska fungera för publiken. Detta tycker nog jag att man lyckas ganska bra med i HP, så även i tredje filmen.

Problemet med HP är faktiskt böckerna, elakt kan man säga att anledningen till att böckerna blir tjockare och tjockare beror inte på att vår författarina har mer att säga. Nej det är istället ett väldigt upprepande och tjat rent ut sagt. Men detta är inte bara negativt, läsarkonsumenter som "fastnar" i en värld älskar detaljer och att känna igen sig. Detta betyder att den inbitne konsumenten ser en utveckling, medan vi utomstående bara ser ett upprepande tjat.

Detta blir också mycket synligare när man visualiserar just detta. I tredje filmen så syns detta extra mycket. I stället för att acceptera att boken är lika tjatig - för ett accepterande av detta skulle innebära alltför stora förluster i sin egna personlighet, man vill helt enkelt inte se sig som lurad - så gnäller man på filmen. Detta är ett mycket accepterat förhållningssätt gällande film och bok och därför "kommer" man undan. Det jag vill säga är att man blir snabbare less på bilden, än på det skrivna ordet.

Tyvärr kommer detta att stärkas ytterliggare i film fyra. Den enda räddningen är ironiskt nog att försöka ändra stämningen. Detta skulle lyfta fram bokens intrig en heldel. Men gissa om fansen skulle bli hysteriska då. Nej, var jag regissör skulle jag aldrig tacka ja till detta film uppdrag för det är dött redan före kameran börjat rulla.

Men som trevlig underhållning är HP jätte bra. Ungefär som hissmusik faktiskt.

Problemet med HP är faktiskt böckerna, elakt kan man säga att anledningen till att böckerna blir tjockare och tjockare beror inte på att vår författarina har mer att säga. Nej det är istället ett väldigt upprepande och tjat rent ut sagt. Men detta är inte bara negativt, läsarkonsumenter som "fastnar" i en värld älskar detaljer och att känna igen sig. Detta betyder att den inbitne konsumenten ser en utveckling, medan vi utomstående bara ser ett upprepande tjat.

Jag håller inte med om att böckerna handlar om upprepat tjat. Jag tycker att det är en spännade historia som blir allt med spännade ju längre historian går. Harry Potter handlar om många varma personsklildringar och mycket om vänskap. Sedan är det magi och fart och fläkt. :P Kan hålla med om att "The oder of the Phoenix var något lång men, den flammande bägaren var alldeles lagom lång och mycket spännade.

Detta blir också mycket synligare när man visualiserar just detta. I tredje filmen så syns detta extra mycket. I stället för att acceptera att boken är lika tjatig - för ett accepterande av detta skulle innebära alltför stora förluster i sin egna personlighet, man vill helt enkelt inte se sig som lurad - så gnäller man på filmen. Detta är ett mycket accepterat förhållningssätt gällande film och bok och därför "kommer" man undan. Det jag vill säga är att man blir snabbare less på bilden, än på det skrivna ordet.

Jag håller inte med om att tredje filmen är tjatig. Tycker att det är en bra film. Dock har man inte fått med tidsresan lika bra på slutet som i boken.

Tyvärr kommer detta att stärkas ytterliggare i film fyra. Den enda räddningen är ironiskt nog att försöka ändra stämningen. Detta skulle lyfta fram bokens intrig en heldel. Men gissa om fansen skulle bli hysteriska då. Nej, var jag regissör skulle jag aldrig tacka ja till detta film uppdrag för det är dött redan före kameran börjat rulla.

Film fyra ha ju inte kommit ännu och det finns väl inget som säger att den inte kommer att bli bra. Tvärtom eftersom tiidgare filmer har varit bra blir säkert nästa bra! ;)

Men som trevlig underhållning är HP jätte bra. Ungefär som hissmusik faktiskt

Nej HP är ej som hissmusik. Bra mycket roligare än så!!! :(

Jag håller inte med om att böckerna handlar om upprepat tjat. Jag tycker att det är en spännade historia som blir allt med spännade ju längre historian går. Harry Potter handlar om många varma personsklildringar och mycket om vänskap.

Ja det var ju precis som jag sa, det är ett väldigt upprepande och tjat rent ut sagt. Men detta är inte bara negativt, läsarkonsumenter som "fastnar" i en värld älskar detaljer och att känna igen sig. Detta betyder att den inbitne konsumenten ser en utveckling, medan vi utomstående bara ser ett upprepande tjat. :D

Edited by Kai Dukat

Jag är recensent för en filmsajt och säger ofta att Harry Potter filmerna är skit, vilket dom är. Det hela fungerar helt enkelt inte.

Ang Order of the Phoenix tycker jag att den är riktigt bra. Karaktärerna känns lite mer vuxna (vilket inte är konstigt) och jag tycker rätt bra om den boken.

Allting upprepar sig själv förr eller senare och JK Rowling kommer antagligen inte skriva mer efter Harry Potter. Det är sju serier och hon är nog en tillräckligt bra författare för att hitta på nya saker och få oss att läsa de gamla böckerna för att sedan se saker på ett helt nytt sätt.

Ser fram emot den nya boken som antagligen kommer vara lika tjock som "Flammande bägaren".

Okej, jag vet inte riktigt om ditt svar var ett bättre argument än Jean L.s När det gäller hur filmen är gjord så måste man väll ändå säga att de är mycket vällgjorda.

För det första: Den dramaturgiska uppbyggnaden är mer eller mindre skapad efter boken och den vårdar intriglinjen alldeles utmärkt. Den är klassisk och trogen böckerna, den skapar balans till handlingen och vi åskådare blir aldrig förvirrade. Dessutom så upplösningsplanterar man också snyggt, allt som är av vikt finns med vilket skapar en sammanhållande logik i intrigen.

För det andra: Scenografin är faktiskt magiskt vacker och man har mycket stilfullt lyft fram samma tradition som böckerna bygger på; nämligen internat skola i engelsk miljö. Färgsättningen är också den mycket stil full och man sveps liksom med i oavsett vilken stilistisk smak man egentligen har. Fotot av allt detta är också klander fritt och tillsammans med klippningen förstärks filmens känsla.

För det tredje så har vi det här med karaktärerna. HP filmerna erbjuder på grädden av skådespelare, jag menar herregud det är ju en våt dröm att få se Gary Oldman agera mot Alan Rickman. Alla vuxna skådespelare är helt enkelt mästerliga och presterar dessutom bra. Detta ger faktiskt ordentligt liv till de så kallade färgstarka karaktärerna i böckerna. Frågan är om de faktiskt inte är bättre i filmen.

Så om man ska se till hur filmerna är gjorda så råder det faktiskt ingen tvekan om att detta är bra gjorda filmer och bör automatiskt få ett bra grund betyg. Trean har dock alltför tydliga upplösningsplanteringar vilket skapar en obalans i själva dramaturgin vilket gör att grund betyget dras ner en bit.

Detta betyder dock inte att jag tycker att de är bra, det jag tycker saknas är helt enkelt en berättelse, dvs något att bita i, något att fundera på, något som sprider lite ljus på mig själv och min så kallade omgivning. Detta finns inte i HP filmerna, inte heller i böckerna. Detta är i första hand barnböcker, okej kanske ungdomsböcker. Men faktum är att HP har mindre att komma med en hela Astrid Lindgrens sagovärld – och henne har jag många kritiska åsikter om, men det är en annan fråga.

Problemet med HP filmerna är inte att de inte ”fungerar” eller är dåligt gjorda, det är snarare tvärtom. Problemet är att filmerna inte har ett väl fungerande grundmanus som kan ge mening åt bilden. Detta betyder dock inte att jag förkastar HP så som Hr. Bloom, utan jag tycker att dessa böcker – och filmer – fyller en bra funktion för sin tänkta publik; nämligen barn och ungdomar. Vi som har passerat detta är sekundära och vi får en stunds underhållning som vi inte mår dåligt av, men som sagt det ger oss inte heller något mer för vi har ett större perspektiv av världen än de yngre. OCH detta är INTE att se ner på barn och ungdomar utan bara ett konstaterande vad som faktiskt skiljer oss åt.

Det jag upplever som grundproblemet i filmerna är just tempot, hur de försöker få med så mycket som möjligt av boken och därmed tappar all möjlighet till fördjupning och problematik som Kai Dukat efterlyste. Nu blir det mest stressigt och man missar det som jag upplever som intressantast i böckerna - skolvardagen.

Jag förstår att man vill få med alla roliga karaktärer till alla barns förtjusning, men det blir så skissartat. Jag blir mest frustrerad när jag ser vilka möjligheter de har och slarvar bort dem. Ta till exempel detta med skådespelarna! Här har vi eliten inom skådespeleri (Oldman m.fl.) men de får inte utrymme att göra något med sina roller. Eller som hon som spelade spåkvinnan (har glömt bort hennes namn) som är fantastiskt rolig, i böckerna fyller denna karaktär flera syften och djupnar till en ganska tragisk karaktär, men i filmen blir hon enbart en komisk krydda i några få bildrutor. Det finns många fler exempel.

Jag ser med fasa fram mot de följande filmerna som bygger på ännu mer omfångsrika böcker...

• 2 weeks later...

filmerna måste bli längre, helt klart, annars kommer storyn försvinan, samtidigt tycker jag att 3:an var ett väldigt uppsving jämfört med dom första, det kan ju ha något att öra med att dom bytte regisör också men jag tycker egentligen att dom första tre böckerna är lika bra, men filmerna 1 och 2 funkade inte, dom känndes inte "magiska". T.ex. Patronusscenen i 3:an är underbart gjord, snygga effekter och hela köret, men det är lite lustigt att alla (utom Hermionie) ska se förvänade ut så fort dom lyckas trolla, men det är en smådetalj. Jag ser fram emot fyran, men jag håller med Odo, dom kan lätt tappa det bra dom gjorde i 3:ans film i fyrans om dom gör det för omständigt

Jag är galen efter båda Rowlings och Potter. Så du är inte ensam killen. En fantastisk författare, och en mycket detaljerad och spännande fantasi att dagdrömma om. ;) Kategorien är modern fantasy, annars blir man skjuten av fanatsyentusiaster. ;)

• 2 weeks later...

Håller på att läsa de sista sidorna i Harry potter and the half blood prince. Kan avslöja att boken är mycket "vuxen" och väldigt mörk på slutet. Två saker var mycket oväntade. Mycket välskriven och värd att läsa.

Om ni tyckte om den förra boken, läs denna.

Om ni inte vill läsa kan jag skicka en resume via PM.

Synd at båda Ron, Hemonie och Harry dör på slutet! :( (just kiddin) Där blev ni allt svättiga! ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen går på något sådant. I sådana fall skulle man nog krävt en kommentar av JK Rowling för det hela. Tycker grejen med Snape o Dumbledore var mycket välgjord. Det ena väntade jag mig, men inte det andra.

Men jag tycker Harry inte borde (markera: Spoiler) gjort slut med Ginny

Instämmer med dig Bromma_Herman vad är det för argument Harry använde står inte Ron, Hemonie honom också nära.

Vissa religösa orginisationer kommre att gå i taket när de läser denna bok, uppmuntrar tonåringar att hångla, fy vad hemskt :D (och om man läser mellan raderna kanske andra saker också)

STOR SPOILER

RIKTIGT STOR SPOILER

SPOILER, ni vill inte läsa detta om ni inte läst boken.

Säg inte att jag inte varnat er.

Tror att (hoppas) Snape o Dumbledore insidentern var uppgjord, att Dumbledore viste att han var gammal/döende så varför inte utnytja det till det maximala för att övertyga Voldermot om Snapes lojalitet, alternativt det var Obi-wan vs Dart Vader symdromet, Obi-wan/Dumbledore kunde försvarat sig men gjorde det inte för att deras pupil Luke/Harry skulle bli "kraftfullare" eller att Snape gör en Dart vader vs Kejsaren i sista sekunden och hjälper Harry mot Voldermort.

Slut spoiler.

Jag hoppas också på något sådant! Rowling har verkligen lyckats skapa en stor mystik kring Snape och var hans lojalitet egentligen ligger. Scenen då han pratar med Narcissa och Bellatrix är medvetet otydlig... han förklarar hur han agerar som dubbel agent utskickad av Dumbledore för att infiltrera den onda sidan och att han av den anledningen kan vara till nytta för Voldemort. Vilken sida är det han kommer att förräda i slutändan?

I de andra böckerna har Harry alltid misstänkt Snape som boven i dramat, men haft fel. Var syftet med det att läsaren skulle misstro Harry nu denna gång också och sedan bli förvånad när Snape förråder Dumbledore? Eller har Snape inte alls gått över till Voldemorts sida fast alla tror det (och kanske är menade att tro det)?

Ska bli väldigt spännande att får se vad som kommer att hända i sista boken. Känns tråkigt bara att behöva vänta i två år! Vill läsa den nu och få reda på vad som ska ske! Positivt är i alla fall att man har något att se fram emot ;)

SPOILER

Spoiler

Spekulation (nu spekulerar jag vilt) Tänk om Draco är Snape hemliga son, skulle inte vara helt otroligt och förklara Snapes instälning till Draco. Eftersom Snape tog de "obrytbara" löftet för att skydda Draco till varje pris, det tvinga honom att döda Dumbledore trots att han är lojal, om han inte skulle gjort det skulle Draco troligtvis blivit dödad...

Eller så gör Dumbledore en gandalf....kan Voldemort komma tillbaka femtielva gånger så kan den mäktigaste trollkaren göra det en gång.

Slut spoiler

Edited by rehnvall

Om Dumbledore hade dött för att övertyga voldemort hade nog resten av ordens medlemmar vetat om det, och om Dumbledore gör en Gandalf kommer jag bli riktigt sur.

Nej, Angst och hämndbegär i helig vrede (typ...) ska styra Harry när han ska döda voldemort, malfoy och snape. Bok 7 kommer bli väldigt bra.