Chik Posted January 26, 2009 Report Share Posted January 26, 2009 Jag tycker absolut inte att HP böckerna och filmerna bara är för barn, visserligen är jag ett barn själv, men min mamma har också läst dem och tycker de är jätte bra. Och jag tycker att J.K. Rowiling skriver så fängslande av vad jag har läst i de engelska böckerna. Men de som översätter böckerna gör också ett otroligt jobb. Får med varenda liten detalj, och ja. Böckerna är abra så himla älskvärda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 28, 2009 Report Share Posted January 28, 2009 Jag har inte läst böckerna och bara sett ett par av filmerna. Men helt klart så lyckas J.K. Rowiling att fånga pojkar och flickor i alla åldrar. Det är en fängslande värld, mycket välskriven och detaljerad, och som byggs ut i varje bok. Sedan fins det en hjälte som går att identifiera sig med. Han är ingen övermänsklig stålman, utan bara en pojke med sinna vänner som tillsammans försöker klara av olika prövningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monsta Posted March 23, 2010 Report Share Posted March 23, 2010 Jag ÄLSKAR Harry Potter, både filmerna och böckerna. Kan inte få nog av dem, har läst sjunde boken typ åtta gånger Längtar tills den sjunde filmen kommer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted March 24, 2010 Report Share Posted March 24, 2010 Jag har aldrig förstått mej på Harry Potter. Har inte läst någon bok men en kompis har "dragit" mej till biogrfen varje gång det kommit ut en ny film... Jag fattar inte vad folk ser i att dom swishar lite med sina spön och sim-sala-bim så är någon en groda... Fast jag kan ju inte fatta hur folk inta kan gilla Star Trek och det är ju typ samma sak.. Fast omvänt och det är jag som gillar det... Ojoj, det blev krångligt.. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emil9898 Posted March 24, 2010 Report Share Posted March 24, 2010 (edited) Jag gillar Harry Potter men jag har inte läst en bok,och jag kommer nog inte att göra det eller ,men filmerna är bra Edited March 24, 2010 by emil9898 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted March 24, 2010 Report Share Posted March 24, 2010 Jag har aldrig förstått mej på Harry Potter. Har inte läst någon bok men en kompis har "dragit" mej till biogrfen varje gång det kommit ut en ny film... Jag fattar inte vad folk ser i att dom swishar lite med sina spön och sim-sala-bim så är någon en groda... Fast jag kan ju inte fatta hur folk inta kan gilla Star Trek och det är ju typ samma sak.. Fast omvänt och det är jag som gillar det... Ojoj, det blev krångligt.. :P Jag kan säga att jag kände precis likadant som du, jag tyckte de första filmerna (som jag tvingades se) var skräp rent utsagt, och jag svor på att aldrig se dem igen. Men så hände det sig så att någon köpte en av böckerna till mig och jag fastnade efter sissådär 20 sidor och kunde inte lägga ifrån mig boken förrän den var utläst ;). Böckerna är myyyycket bättre än filmerna , och filmerna blir mycket bättre när man läst böckerna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted March 24, 2010 Report Share Posted March 24, 2010 Det behövs väl inget trolleristavs svingande för att förvandla någon till groda, eller i varje fall katt. Apropå katter så skulle jag gärna ha haft fler sådana i potters värld. Men man kan väl inte få allt, antar jag. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted March 25, 2010 Report Share Posted March 25, 2010 Har varken läst någon av böckerna eller sett någon av filmerna. Jag har väl lite fördommar om att det skulle vara endast för barn, även om jag vet att så inte är fallet. Nåja, om man hittar någon av böckerna på billig pocket någon gång när man handlar så kanske man får passa på att prova. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted March 26, 2010 Report Share Posted March 26, 2010 Jag började läsa böckerna pga av att min son fick första boken i födelsedagspresent och han var lite slö när det gäller läsning (inte sen dock) så mitt knep var att läsa första och ibland även andra kapitlet högt för honom och efter det kom han in i boken och läste själv. HP var en av de få böckerna jag faktiskt fastnade för av alla barnböcker. Och den är riktigt välskriven. Rowlings har fångat många av de känslor man hade i den åldern. Hela familjen tycker om HP och givetvis går vi och ser filmerna på bio samt har dem på dvd. Jag måste nog tillägga att de senaste böckerna blev sämre och sämre. Sista orkade jag knappt läsa ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kapten Grievous Posted May 6, 2010 Report Share Posted May 6, 2010 Såg den första filmen för kanske 3 år sedan eller något. Minns inte så mycket av handlingen, men kommer ihåg att jag tyckte att filmen var bra. Funderar på att se alla andra Harry Potter filmer. Men böckerna orkar jag inte läsa, har ju redan fullt upp med att läsa saker i skolan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted May 7, 2010 Report Share Posted May 7, 2010 Grevious, läs dem på sommarlovet. Böckerna är klart bättre än filmerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 7, 2010 Report Share Posted May 7, 2010 Det får man hoppas. Jag tycker filmerna har blivit tråkigare och tråkigare. De två första var bra, även om de var ganska lika varandra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kapten Grievous Posted May 13, 2010 Report Share Posted May 13, 2010 Grevious, läs dem på sommarlovet. Böckerna är klart bättre än filmerna. Om jag hittar den första Harry Potter boken för ett bra pris (typ 80-160 kr) i sommar kan det bli ett köp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noelwatson Posted March 30, 2013 Report Share Posted March 30, 2013 jag har läst alla Harry Potter böcker men är det nån som vet när fången från askaban kommer ut på bio den har väll gått på bio eller? Jag tror det iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 30, 2013 Report Share Posted March 30, 2013 NoelWatson: Du kopierade ett inlägg från 2004, då var ännu inte filmen utkommen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noelwatson Posted March 31, 2013 Report Share Posted March 31, 2013 NoelWatson: Du kopierade ett inlägg från 2004, då var ännu inte filmen utkommen... Det förklarar saken. Jag måste vara mer noggrann med sånt nästa gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts