Jump to content

Harry Potter

Excelsior

Recommended Posts

Jag tycker absolut inte att HP böckerna och filmerna bara är för barn, visserligen är jag ett barn själv, men min mamma har också läst dem och tycker de är jätte bra. Och jag tycker att J.K. Rowiling skriver så fängslande av vad jag har läst i de engelska böckerna. Men de som översätter böckerna gör också ett otroligt jobb. Får med varenda liten detalj, och ja. Böckerna är abra så himla älskvärda.

• Replies 165
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har inte läst böckerna och bara sett ett par av filmerna. Men helt klart så lyckas J.K. Rowiling att fånga pojkar och flickor i alla åldrar. Det är en fängslande värld, mycket välskriven och detaljerad, och som byggs ut i varje bok. Sedan fins det en hjälte som går att identifiera sig med. Han är ingen övermänsklig stålman, utan bara en pojke med sinna vänner som tillsammans försöker klara av olika prövningar.

• 1 year later...

Jag har aldrig förstått mej på Harry Potter. Har inte läst någon bok men en kompis har "dragit" mej till biogrfen varje gång det kommit ut en ny film... Jag fattar inte vad folk ser i att dom swishar lite med sina spön och sim-sala-bim så är någon en groda... Fast jag kan ju inte fatta hur folk inta kan gilla Star Trek och det är ju typ samma sak.. Fast omvänt och det är jag som gillar det... Ojoj, det blev krångligt.. :P

Jag har aldrig förstått mej på Harry Potter. Har inte läst någon bok men en kompis har "dragit" mej till biogrfen varje gång det kommit ut en ny film... Jag fattar inte vad folk ser i att dom swishar lite med sina spön och sim-sala-bim så är någon en groda... Fast jag kan ju inte fatta hur folk inta kan gilla Star Trek och det är ju typ samma sak.. Fast omvänt och det är jag som gillar det... Ojoj, det blev krångligt.. :P

Jag kan säga att jag kände precis likadant som du, jag tyckte de första filmerna (som jag tvingades se) var skräp rent utsagt, och jag svor på att aldrig se dem igen. Men så hände det sig så att någon köpte en av böckerna till mig och jag fastnade efter sissådär 20 sidor och kunde inte lägga ifrån mig boken förrän den var utläst ;). Böckerna är myyyycket bättre än filmerna :wub: , och filmerna blir mycket bättre när man läst böckerna :)

Har varken läst någon av böckerna eller sett någon av filmerna.

Jag har väl lite fördommar om att det skulle vara endast för barn, även om jag vet att så inte är fallet. Nåja, om man hittar någon av böckerna på billig pocket någon gång när man handlar så kanske man får passa på att prova.

Jag började läsa böckerna pga av att min son fick första boken i födelsedagspresent och han var lite slö när det gäller läsning (inte sen dock) så mitt knep var att läsa första och ibland även andra kapitlet högt för honom och efter det kom han in i boken och läste själv. HP var en av de få böckerna jag faktiskt fastnade för av alla barnböcker. Och den är riktigt välskriven. Rowlings har fångat många av de känslor man hade i den åldern. Hela familjen tycker om HP och givetvis går vi och ser filmerna på bio samt har dem på dvd. Jag måste nog tillägga att de senaste böckerna blev sämre och sämre. Sista orkade jag knappt läsa ut.

• 1 month later...

Såg den första filmen för kanske 3 år sedan eller något. Minns inte så mycket av handlingen, men kommer ihåg att jag tyckte att filmen var bra. Funderar på att se alla andra Harry Potter filmer. Men böckerna orkar jag inte läsa, har ju redan fullt upp med att läsa saker i skolan.

• 2 years later...