Me Posted July 23, 2005 Report Share Posted July 23, 2005 SPOILER! Oj, teorierna kommer att bli oändliga ... jag har lite problem med att föra in Snape inom en kategori ... Har svårt att tro att han har övergått till den andra sidan, då jag mer "vill" än tror att det var en del av en stor plan som Dumbledore och Snape utarbetat. Draco var ju lite hesistent av att döda Dumbledore... kan det betyda att han funderar på att sluta gå i pappans fortspår? ;) Han är ju mer eller mindre tvingad till att följa order. [Önske]teori: Det blir Harry, Snape och Draco (och övriga) mot Voldemort och hans anhängare. Nej, Angst och hämndbegär i helig vrede (typ...) ska styra Harry när han ska döda voldemort, malfoy och snape. Kan inte hjälpa tänka att det finns en punkt där med... 2 år tills sista boken Och ja.. Dumbledore ska förbli död (även om man vill att han ska tillbaka) Måste nog läsa om boken igen ... /SPOILER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted July 30, 2005 Author Report Share Posted July 30, 2005 Efter att ha läst den sjätte boken så anser jag att problemet från den femte, och möjligtvis också den fjärde kvarstår. Återigen har magin fått stå tillbaka för intriger, konspirationer och konflikter. HP är inte längre ett bra bokval för den fantasyhungrande verklighetsflyktingen som inte bryr sig om vilken ålderskategori boken vänder sig till, utan är nu istället något som passar medelålderskvinnan som vill lägga upp sina fötter prydda med rosa flufftofflor på en fotpall med en ask choklad bredvid sig och som vill läsa om svartsjuka, intriger och konspirationer. Eftersom just de pocketböckerna är slut nere på snabbköpet tar hon barnens senaste HP-bok, vilket hon finner är ett utmärkt substitut. Jag måste faktiskt delvis hålla med kritiken att HP böckerna inte längre har något att komma med. De går bara på rutin, och att böckerna numera är längre gör dem bara segare, inte mera spännande. Förut var böckernas upplösning alltid höjdpunkten, vilket gjorde det svårt att lägga ifrån sig boken. Numera verkar inte JK Rowling komma på något mer spännande, utan hon tar numera död på någon av huvudkaraktärerna för att försöka göra slutet någorlunda läsvärt, vilket kanske visar att hon inte tar tillräcklig tid på sig när hon skriver. Kanske så räcker det inte med att vara en av de rikaste författarna i världen, utan pengarna måste strömma in regelbundet. Men jag kan faktiskt tänka mig att vänta i några år på den sista boken. Just eftersom det är den sista boken så ser jag gärna att den håller samma kvalité som de första tre böckerna, som jag faktiskt tycker var riktigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lajf-o Posted July 31, 2005 Report Share Posted July 31, 2005 Jag tycker att HP bok 6 inte alls höll någon hög klass... blev besviken. Det var alldeles för mycket kärlekshistorier hit och dit för min smak, och författarinnan lyckades inte med att bygga upp någon spänning, inte ens på slutet. Och just slutet kändes inte som ett slut utan mer som en reklampaus, om ni förstår vad jag menar. Det som ska bli intressant att se i bok 7 är vilken sida Snape står på, och bakgrunden till detta... Intressanta teorier ni har tagit upp. Jag tycker det finns argument som talar både för den onda och den goda sidan. Men liksom Excelsior väntar även jag gärna ett tag på bok 7, om det är det som krävs för att få en bra avslutning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted August 1, 2005 Report Share Posted August 1, 2005 Börjar inte HP böckerna bli lite som de nya star wars filmerna, denna filmen/bok var inte riktigt lika bara som de första, vi hoppas och köper nästa film/bok för vi tror den ska vara bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Hunter Posted August 2, 2005 Report Share Posted August 2, 2005 Är jag den enda som inte kan se Harry Potters storhet som film/bok? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted August 3, 2005 Report Share Posted August 3, 2005 Är jag den enda som inte kan se Harry Potters storhet som film/bok? Storhet är ett individuellt begrepp och alla har sina egna definitioner. Det enda universala sättet att mäta storhet är att se hur många som anser en bok eller film vara stor, vilket i det här fallet är mycket enkelt. Oavsett personliga åsikter tycker jag att en sådan älskad bok som Harry Potter bara kan räknas som stor. Själv gillar jag böckerna, mer för Rowlings fulländade skrivkonst och sinne för kontinutet än för fantasyaspekten. Angående The Half-Bood Prince kanske jag ger den ett orättvist bemötande då jag läste den under en lång flygning över atlanten, men jag tycker inte riktigt att den håller samma klass som de första. Fast gränsen går inte mellan bok 5 och 6 utan först efter de två första kapitlen som var utmärkta. Det är efter det som det börjar gå utför. Bl.a så verkar Harry Potters värld bli så stor att Rowling inte kan ge rum åt alla saker och halvt olösta trådar, rum har funnits i de tidigare böckerna men nu tog det vist slut. Alla kärlekshistorier var bra i början men blev sedan till ett dominerande sidospår som borde ha kopplats mer till storyn. Dessutom levde inte boken upp till det återkommande löftet "nu är det krig". Visst det kom påminelser då och då men ska det behövas? Något som också kan uppfattas som ett minus är att så gott som inga nya platser introduceras (i kontrast till bok 5) och därför åker karaktärerna runt i samma spår hela tiden. Men man måste tänka på att bok 6 bygger upp mycket för bok 7 och kanske bara kan bedömas rättvist om man ser dem som en, vi får se om två år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Borg Posted August 5, 2005 Report Share Posted August 5, 2005 Vet inte om jag kan varken hålla med om att det är barn- eller vuxenböcker. HP känns mer som ungdomsböcker i mitt tycke, de flesta jag pratat med är i ungdomsåldern som läser dom. En del författare/manusskribenter har en tendens att bli sämre enligt vissa eller förändra sitt skrivsätt. Allt är ju en smaksak, jag gillar det tidigare bäst, men man vet ju aldrig vad som kan hända. Stephen King har ju skrivit en hel del bra och en hel del mindre bra i mitt tycke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted August 7, 2005 Report Share Posted August 7, 2005 Jag gillar Harry Potter and the half blood prince. Boken är mycket spännade hela tiden. Man har en känsla av att Voldemorts dödsätare samlas och att det stora kriget är på gång. Känslan är mörk utan att kriget för den skulle bryter ut i någon större skala. Snape är som vanligt brilijant ondskefull. Kul att vi äntligen har fått veta snapes sanna identitet. Sorgligt med Dumbeldores död. Gud vad jag blev arg på Snape. Om jag hade haft en trollstav så!! :arg: :arg: :arg: Det är i grunden en tragisk historia att Harry har förlorat sina föräldrar, sin gudfar och också Dumbeldore som är lite av en far för honom. Det är trist om Harry skippar sitt sista år på Hogwarts. En rolig sak skulle vara om Dumbeldore hade kommit tillbaka som spöke för att tala Harry till rätta. Hade varit kul att få förklaring av hur vissa som dör blir spöken. Jag tycker nästan lite synd om Draco Malfoy som är tvingad att fösöka döda Dumbeldore. Voldemort är inte nådig mot sina anhängare. Jag gillar professor Lupin. Ser gärna att han får lite mer utrymme. Han är den bästa "Defence against the dark arts" lärare som de haft. Scenen när de bekämpar en bogart i "The prisoner from Azkaban" är obetalbart rolig! Jag diggar Snape i damkläder! :lol: :lol: :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Borg Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Det du nämner om tragisk historia gällande föräldrarna. Det känns som det är ett ganska vanligt tema på något sätt i Barnboksmiljö eller fantasy. Bruce Wayne, Lemony Snickets, och Pippi långstrump är ju liknande fall. Var bara tvungen att flika in det, kanske kan bli en ny diskusion. Barn som förlorat sina föräldrar och hur det kan påverka situationen! Jag ser fram emot nya Potter filmen som snart kommer på bio, vet att många bokmalar inte gillar det, men jag har alltid tyckt om film, även som görs på böcker med undantagsfall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bromma_Herman Posted August 10, 2005 Report Share Posted August 10, 2005 (edited) Dog han verkligen??? WTF!? Edited August 10, 2005 by Bromma_Herman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted August 10, 2005 Report Share Posted August 10, 2005 Intressant sida. Ja, dog han verkligen. Nu är man inte lika säker. Intressant när saker kanske inte är vad de verkar vara. Jag hade lite svårt för att Snape skulle vara helt igenom ond. Han har haft många chanser att döda Dumbledore tidigare! Ser fram emot den sista boken fast det lär nog dröja. Jag tycker inte heller att harry skulle gjort slut med Ginny. Jag gillar inte heller riktigt att han ska försöka döda Voldemort ensam eller endast med hjälp av sina närmaste vänner för det tror jag inte att han kommer att klara. Han behöver någon vuxen som stöd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted August 12, 2005 Report Share Posted August 12, 2005 Ja, mycket intressant, men ja, man vet aldrig. Det är ju faktiskt möjligt att J.K bara håller flera möjligheter öppna, hon kanske inte har bestämt sig ännu... En sak jag tycker är synd, det är att Harry aldrig utvecklar kärleksrelationerna, först Cho, sedan Ginny, det hade vart intressant att se vart det kunde leda, dessutom håller jag med om att han behöver hjälp om han ska lyckas. Och en stor näve tur, fast det är klart, tur i spel=otur i kärlek, spelet mot voldemort?:P nej kanske inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted August 12, 2005 Report Share Posted August 12, 2005 Harry Potters intriger eller brist på intriger har blivt som den senaste star wars filmerna, fansen har stora förväntningar, vad de får är en ganska banal historia, och blir besvikna. Naturligtvis har de femtielva ider hur historien skulle kunna varit bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted August 13, 2005 Report Share Posted August 13, 2005 En Spoilervarning vore kanske på sin plats i den här tråden nu när vi berör bok 6 som säkerligen inte alla läst? SPOILER!!! SPOILER!!! Jag tror inte att Dumbledore lever. Det finns för mycket som talar emot. Däremot tror jag inte att han kommer fortsätta vara en faktor i bok sju, något måste ju finnas kvar. Jag tror att Snape är god, www.dumbledoreisnotdead.com hjälpte till att övertyga mig, men det finns två saker som talar emot: 1, Om han dödade Dumbledore för att fortsätta vara kvar som spion för Fenixorden verkar det opraktiskt att ingen i orden känner till det. Eftersom han inte kan göra avrapporteringar utan att bli dödad, vad är hans uppgift? 2, I kapitel två påstår han att det var han som var ansvarig för mordet på Emmily Vance. Är orden eller Dumbledore verkligen offra så mycket för att skydda hans cover? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted August 13, 2005 Report Share Posted August 13, 2005 SPOILER SPOILER Bok 6. Naturligtvis vill jag att Snape ska vara "god" (alltså inte genomond) gråa karaktärer är mer intresantare än genom goda, Vad skulle Babylon 5 varit utan Bester och DS9 Garek (stavning) 1. om allt är en superhemlig plan av Dumbledore, varför skulle ordern berätta det för Harry, mycket bättre om Harry på ett "naturligt" sätt skriker ut hur ond Snape är. Vad Snape uppdrag är vet man inte, kanske är han bara en djup mulvad som ska hugga Voldemort i ryggen under sista akten. Eller finns det någon profesia som bara Dumbledor och Snape som vet om som säger att Voldemort kommer att förlora om han har Snape vid sin sida. 2. Om man utgår från att Snape är god, varför kan han inte blåljuga? Kanske någon annan mördade henne och dog/försvan i prossesen och Snape tar kredit för det. Nu har man så mycket hopp hur man vill att det ska vara troligtvis får vi en vit vs svart historia. SPOILER SPOILER Bok 6. Naturligtvis vill jag att Snape ska vara "god" (alltså inte genomond) gråa karaktärer är mer intresantare än genom goda, Vad skulle Babylon 5 varit utan Bester och DS9 Garek (stavning) 1. om allt är en superhemlig plan av Dumbledore, varför skulle ordern berätta det för Harry, mycket bättre om Harry på ett "naturligt" sätt skriker ut hur ond Snape är. Vad Snape uppdrag är vet man inte, kanske är han bara en djup mulvad som ska hugga Voldemort i ryggen under sista akten. Eller finns det någon profesia som bara Dumbledor och Snape som vet om som säger att Voldemort kommer att förlora om han har Snape vid sin sida. 2. Om man utgår från att Snape är god, varför kan han inte blåljuga? Kanske någon annan mördade henne och dog/försvan i prossesen och Snape tar kredit f??r det. Nu har man så mycket hopp hur man vill att det ska vara troligtvis får vi en vit vs svart historia. Tänk bara hur Pottes forsterfamilj beskrivs/utmålas, ja de är svin, men har någon magisk person behandlat dem "normalt" nej varje gång blir de kränkta och förnedrade och ingen tycker det är något konstigt med det, prata om svart och vit värd. Hur skulle du reagera om någon sparkade in din dörr och slog dig ner i ditt vardagsrum....hållande en pistol, personen i fråga kan tänka sig skjuta lite i taket när han/hon inte tycker att du behandlar denna med tillräklig respekt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted August 13, 2005 Report Share Posted August 13, 2005 Jo nog är det intressant med "gråa" personer. Jag tycker själv att Snapes agerande var lite skumt. Snape har ju faktiskt räddat livet på Harry första året när Quirrel hade förhäxat hans kvast. Det är det man tror att Snape kommer med motformler. Det är helt klart att m,an väntar med spänning på den sista boken. Det kändes hemskt när Dumbledore dog för jag saknar honom verkligen. Han är en så bra fadersfigur för Harry. Harry behöver Dumbledores stöd. Vad gäller The Durslys har de haft chansen att behandla Harry på ett bra sätt med de har behandlat honom mycket illa. När dörren slogs in i första boken var det ju bara för att de hade förstört Harrys post. Det var ju de som började så att säga. Själv hade jag tyckt det var intressant att se Dumbledore komma tillbaka som spöke. Då hade man kanske fått lära sig varför vissa blir spöken när de dör och andra inte. <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted August 13, 2005 Report Share Posted August 13, 2005 SPOILER Tror inte att Dumbledore kommer tillbaka som spöke, samma anledning som Black. Däremot kan han lämnat instruktioner/medelande/magiska saker till olika personer. Som vi tidigare sakt, bok 7 kommer att bli intresant, vi får se hur de knyter ihop alla trådar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted August 14, 2005 Report Share Posted August 14, 2005 (edited) Själv hade jag tyckt det var intressant att se Dumbledore komma tillbaka som spöke. Då hade man kanske fått lära sig varför vissa blir spöken när de dör och andra inte. <_< <{POST_SNAPBACK}> Jag håller med! Det skulle vara mycket intressant och på så sätt skulle Dumbledore ändå kunna delta i kampen mot Ni-vet-vem och eventuellt även kunna berätta huruvida Snape agerade enligt hans order eller inte. Jag hoppas att det kommer någon sådan twist i bok 7, men misstänker att Rowling tänkt ut något jättebra men som vi inte kan se än.... vi får bara hålla tummarna och hoppas.... :blink: Edited August 14, 2005 by Trolsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted August 15, 2005 Report Share Posted August 15, 2005 (edited) Hjälp var är vi på väg, HARRY POTTER AND THE HALF-BLOOD PRINCE; ADULT EDITION, inebär detta att det finns en större mängd censurerade varianter av Halvblods prinsen? Alltså "barn" varianten. Eftersom man måste påpeka att det är den vuxna varianten. Antar att allt tal om hångel blev för mycket för vissa skenheliga förläggare... Länk Edited August 15, 2005 by rehnvall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted August 15, 2005 Report Share Posted August 15, 2005 Det är bara omslagen som skiljer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted August 15, 2005 Report Share Posted August 15, 2005 Det är bara omslagen som skiljer. Precis. Den är till för de vuxna som inte vill ertappas med att läsa barnböcker med färgglada illustrationer, tsk tsk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted September 1, 2005 Report Share Posted September 1, 2005 Det är bara omslagen som skiljer. Precis. Den är till för de vuxna som inte vill ertappas med att läsa barnböcker med färgglada illustrationer, tsk tsk. <{POST_SNAPBACK}> Ha, ha... :lol: Det gör väl inget. Jag läser "ungdom" versionen och är stolt över det! Har ni redan läst bok 6? Redan? Jag försökte att låna den på biblioteket, men boken har skyhöga köer. I Lund är kön nummret redan uppe i 30. Synd att det ska ta en sån tid innan den svenska versionen kommer ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted September 21, 2005 Report Share Posted September 21, 2005 Vilka böcker har ni läst hitintills? Tycker ni att filmerna är lika bra som böckerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted September 21, 2005 Report Share Posted September 21, 2005 Tycker ni att filmerna är lika bra som böckerna? <{POST_SNAPBACK}> De går inte att trycka in alla detaljerna från boken i en normal lång film. Därmed förlorar man detaljer och sidohistorier. Sedan verkar filmakarna tro att en hjälte måste ha en klantig medhjälpare och gör Ron klantigar än vad han är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Damien Stone Posted September 28, 2005 Report Share Posted September 28, 2005 Har ni redan läst bok 6? Redan? Jag försökte att låna den på biblioteket, men boken har skyhöga köer. I Lund är kön nummret redan uppe i 30. Synd att det ska ta en sån tid innan den svenska versionen kommer ut. Usch och fy för svenska översättningar. På snudd att de borde förbjudas.. Att försöka låna en relativt nyutkommen HP-bok på ett bibliotek känns något dödf??tt, bättre att lägga ca 200:- på att köpa boken istället. Beträffande boken så måste jag säga att jag tycker att den var bra, blev väldigt nedslagen av Dumbledores död men jag vet att riktiga hjältar aldrig dör, de kommer alltid tillbaka på något sätt. Kraftigt besviken på att Harry valde att göra slut med Ginny, men jag tror att vi kan förvänta oss ett lyckligt slut trots allt. Sen angående HP-böckernas status som "barnböcker", från 4:e boken så blir det bara mörkare och mörkare. Hade jag haft egna barn så skulle jag vara starkt tveksam till att låta dem läsa dessa böcker (beroende på ålder såklart) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts