Gå till innehåll
Excelsior

Harry Potter

Rekommenderade inlägg

Är det bara jag här som är HP-fan? Kanske låter lite barnsligt, men jag gillar faktiskt böckerna starkt, och tycker det är kul att det fortfarande skrivs nya typer av fantasy. Min favorit bland böckerna är nog den andra boken, och när det gäller filmerna så är nog också den andra favoriten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Harry Potter är bra böcker, men det finns böcker i samma stil som är lika bra eller ännu bättre (tex Den mörka materian av Phillip Pullman och Amuleten från Sanmarkand av Jonathan Stroud)

Helt ny typ av fantasy är det dock inte riktigt, jag tycker i alla fall att Narnia-böckerna är ganska lika Harry Potter till upplägget (Barn kommer till en främmande värld). Jag tror faktiskt inte att Rowling kommit på så mycket själv, utan hon har tagit från mytologin och folksagor, men det hon gjort är att ha sammanställt allt väldigt bra.

Visst är den bra och hyfsat orginell, men det bästa med den är nog att den leder in unga läsare in i fantasy-genren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom två första böckerna är barnböcker, no big deal för dom är bra ändå.

Trean är min absoluta favorit.

Minns hur överaskad jag var när det va Quirrel och inte Snape nere i hålan i första boken :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att den sista HP är dålig, bara för att den är nästan exakt samma som tidigare böcker.... hur ska vi stå ut i 4? böcker till... vi vet att HP har ett ******* i den riktiga värden, vi vet att hans vänner inte har glömt honom under sommaren, vi vet att han inte kommer att bli reglerad, så varför bränna ett par hundra sidor på det...HP behöver något nytt att oroa sig för....skulle vara kul med något komplot som Mordred inte ligger bakom...de måste finnas andra onda varelser med andra motiv.

EDIT: Moderator, jag försår att ni vill ha ett forum utan svordomar, men detta är löjligt atomatisk censur, försökte skriva vi vet att HP har ett h-e-l-v-e-t-e i den riktiga värden. Jag syftar på platsen inte något svordom.

Redigerad av rehnvall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att den senaste boken är dålig måste jag hålla med om. Det känns som om det är något som Rowling skrev ihop under stor tidspress bara för att tjäna pengar. Boken har ingen riktigt handling, utan består nästan bara av en lång dialog som känns kopierad från de tidigare böckerna. Rowling har inget nytt alls att tillföra bokserien, och att döda en av huvudpersonerna i slutet känns som om ett desperat försök att göra boken mindre tråkig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att Harry Potter är riktigt bra, filmerna är också helt okej. Ser faktiskt fram emot den som kommer nu i sommar.

Jag håller inte riktigt med om att Rowling skrev den senaste boken för att hon hade tidspress på sig och för att hon va tvungen att tjäna pengar, den boken var så pass mörk så ja tror hon hade lite svårt att skriva den. Med tanke på att Harry blir så ledsen och så vidare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det känns som om det är något som Rowling skrev ihop under stor tidspress bara för att tjäna pengar.

Eh? Tror knappast en av Storbrittaniens rikaste personer behöver hafsa ihop en bok bara för att tjäna pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det känns som om det är något som Rowling skrev ihop under stor tidspress bara för att tjäna pengar.

Eh? Tror knappast en av Storbrittaniens rikaste personer behöver hafsa ihop en bok bara för att tjäna pengar.

Håller med fullständigt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste börja med att säga: Jag avgudar Harry Potter nästan lika mycket som Sagan om Ringen, så förstå att det gör ont att skriva detta. =/

Jag har läst Harry Potter-böckerna flera gånger om, och jag måste säga, att jag börjar bli less på dem. Inte så less att jag slutar längta efter mer, men bara så less att jag väljer andra böcker framför HP. *flin*

Som någon nämnde här i ett ovanstående inlägg, så känns det faktiskt som om varje ny bok är baserad på samma saker. Harrys usla sommarlov, saknade av kompisarna, färden till hogwarts, bli pressenterad för ett nytt hot, se spänning stig genom att tre alldeles för oerfarna barn/ungdommar löser problem och knipor som igentligen ska vara försvårt för utbildade trollkarlar/häxor. sedan dramat i slutet med han-som-inte-får-nämnas-vid-namn eller annan mördare, harry får berömmet av hela trollkarlsvärlden (inte fyran) och tvingas sedan tillbaka till the dursleys och pesten där. det är lite väl förutsägbart... =/

men, jag ser att Rowling ialla fall försöker göra det mindre förutsägbart genom att lägga till nya, spännande, magiska saker eller platser, lägga lite små hot i själva handligen eller som parallelhandlingar, presentera nya prersoner (förutom nya datda, t.ex. sirius i trean, krum i fyran) osv. jag ser att hon försöker, men tyvärr kommer hon nog förlora sina äldre läsare om hon inte gör en total omstrukturering. =/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker verkligen om Harry Potter böckerna. Jag tycker det är lite trist att indela böcker i barnböcker/inte barnböcker. Riktigt bra böcker passar både för barn och vuxna.

Jag gillar känslan av mystik och magi. Jag gillar att Harry och hans vänner är tämligen vanliga ungdomar fast med lite ovanliga förmågor. De känns mänskliga och äkta.

Jag gillar att böckerna tar oväntade vändningar. Allt är inte vad det verkar vara. Jag visste inte att Sirius var god förrän jag läst det. Jag trodde han var mördaren i "Fången från Azbakan".

Jag läste HP böckerna tämligen snabbt. Anledningen till att jag började var för att jag skulle ha något att läsa på tåget. När jag nu har läst ut alla böcker saknar jag dem och väntar med spänning på en ny :w00t:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte är du den ända som gillar Harry Potter. :)

Jag gilalr att läsa böckerna för dom har en viss magi i som får en att känna som om det skulle vara ett verkligt ställe en verklig värld.

Gillar även filmerna trevligt se om den bilden man har fått av Hogwarts och karaktärerna stämmer överens med vad JK Rowling hade för bild. :)

Har inte hunnit läsa 5:an ännu men det ska bli något som jag får ta tag i att göra nu framöver :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det nästan en veckan sedan som den tredje Harry Potter filmen hade premiär. Jag var där på premiärvisningen och såg den. Någon mer som har sett den, vad tyckte ni? Själv tyckte jag den var rätt så bra, dock så skiljer den sig en hel del från de tidigare två som var mer lika. Den är lite mörkare än de tidigare men den innehåller även en del humor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den tredje filmen var rätt så bra. Såg den faktiskt på premiären. :rolleyes:

Fast jag kunde inte låta bli att hänga upp mig på detaljer. Som att dementorerna flög, att skolområdet såg annorlunda ut mot de tidigare filmerna, att Neville och Goyle hade tappat vikt och att skoluniformerna knappt fanns med i hälften av filmen. Plus däremot för humorn och de fina skådespelarprestationerna, med undantag för Gary Oldman, som jag hade förväntat mig mer av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såja nu har man sätt filmen, för de första varför hadde man ändrat totalt på yttermiljön, undra hur många som insåg att de var samma träd som Harry krockat en flygande bil mot i föregånde film.

Tror att personer som inte läst boken blir nog mycket förvirad. Sedan fanns det massor av små detaljer som man tyckte de kunde ha med, Harmanis (stavning) trötthet och förvring vilken tid det var och att Harry skulle få sin nya kvast tidigare men inte få använda den för att den kunde vara förbanad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett filmen ett par gånger nu, tyckte att den var ganska bra. Men ända sen jag såg första hp-filmen har jag bara sett filmerna för skojs skull, inte för att jag väntade mig att de skulle vara som i böckerna, för det är dom inte.. Böckerna däremot är väldigt bra.

För dom som vill veta titeln på den nya Harry Potter-boken, kolla in länken nedan!

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0...,498805,00.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara jag eller tycker jag potter böckerna verkar extremt lika Mio min Mio. Nu inte exakt men samma upplägg, ensam pojke som inte passar in i den riktiga värden, kommer till en magisk värd där han får en familj, båda har osynlighets mantlar, bägge ska förstöra/stoppa onskan som hotar den magiska värden. Bägge böckerna är faktiskt ganska råa på sina ställen.

Föresten vad hette skurken i Mio min Mio tesla? (eller det var draken)

Redigerad av rehnvall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja påstå att Harry Potter böckerna inte bara är för barn. Jag tror nog att alla som gillar fantasy kan uppskatta Potter böckerna. Det gör jag i alla fall.. :P

Jag har aldrig sett filmerna, men jag har läst böckerna. Är filmerna lika bra som böckerna??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag skulle vilja påstå att Harry Potter böckerna inte bara är för barn. Jag tror nog att alla som gillar fantasy kan uppskatta Potter böckerna. Det gör jag i alla fall.. :P

Jag har aldrig sett filmerna, men jag har läst böckerna. Är filmerna lika bra som böckerna??

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det vill jag faktiskt säga att de är. Kollade på dotterns julklapp Harry Potter och fången från Azkaban igår och den var riktigt bra! Även de andra två filmerna har varit väldigt bra faktiskt, känslan från böckerna har bibehållits. Och alla små detaljer som finns har de också överfört till filmerna. Jag tycker absolut att du ska se dem om du gillar böckerna :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu