EoNeel Posted September 10, 2004 Report Share Posted September 10, 2004 Idag fick jag reda på att min klingonska kvinna, som jag har haft lyckan att få vara tillsammans med i sex år, skall ha barn. Vi har inga barn sen tidigare utan detta blir det första Eftersom jag är, om jag får säga det själv, fanatisk när det gäller ST och även annan sci-fi så är frågan: hur uppfostrar man ett barn till att bli ett gott ST-fan? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smirf Posted September 10, 2004 Report Share Posted September 10, 2004 (edited) Vad du än gör, så skicka inte ungen till skolan i ST uniform ;) Skämt åsido, låt ungen intressera sig för det han eller hon själv tycker är intressant, inte vad du tycker han/hon bör gilla ;) Det är väl ett riktmärke. Edited September 10, 2004 by Smirf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted September 10, 2004 Report Share Posted September 10, 2004 För många är det naturligt att dela intressen med sina föräldrar för andra är det tvärtom. Du får helt enkelt hoppas på det bästa Dessutom är det ju ett par år kvar innan det blir aktuellt och då har det säkert hunnit komma nån ny ST-serie för att fånga intresset hos nästa generation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 10, 2004 Author Report Share Posted September 10, 2004 Vad du än gör, så skicka inte ungen till skolan i ST uniform ;) Skämt åsido, låt ungen intressera sig för det han eller hon själv tycker är intressant, inte vad du tycker han/hon bör gilla ;) Det är väl ett riktmärke. <{POST_SNAPBACK}> Håller helt självklart med, men samtidigt hoppas man ju på det bästa...öh...att Spock får samma magiska impact som på en själv. Jag var inte gammal när mitt sci-fi intresse vakna. Min pappa, och även mamma gillade sci-fi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aliline Posted September 10, 2004 Report Share Posted September 10, 2004 Grattis till barnet, EoNeel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted September 10, 2004 Report Share Posted September 10, 2004 Grattis till tillökningen! En person du skulle kunna prata med är Kent Backman i DQT (Östersund) han har tre barn och i alla fall två av dem gillar Star Trek. Jag tror inte att Kent är med på detta forum men du kannåg honom via vår hemsida (DQT:s) på denna adress: http://www.geocities.com/kent1701se/dqt.htm han kan nog ge dig goda råd. :-) Nä skämt åsido, du kan ju alltid fråga hur han gjorde eller hur hgans barn började gilla Star Trek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted September 11, 2004 Report Share Posted September 11, 2004 Jag är rädd för att det kan bli svårt. Min nioåriga dotter tycker Star Trek är jättetrist .... Hon måste vara en bortbyting på BB *fniss* Om hon måste titta på nåt så blir det Voyager. Hon gillar konceptet med en kvinnlig kapten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 13, 2004 Author Report Share Posted September 13, 2004 (edited) Man är ju livrädd för att man skall "kväva" ungen med sina egna intressen. Jag vet hur det är. Min pappa var marinofficer och hans dröm var att få in mig i ubåtsvapnet, men icke. Det blev för mycket för mig.(jag ville bli präst...) Tack för alla tips och råd. Jag måste medge att jag är lite nervös inför detta att få barn. Vi har i alla fall ett projektnamn på det lilla livet. SYMBIOTEN Edited September 13, 2004 by EoNeel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 13, 2004 Author Report Share Posted September 13, 2004 Jag är rädd för att det kan bli svårt. Min nioåriga dotter tycker Star Trek är jättetrist .... Hon måste vara en bortbyting på BB *fniss* Om hon måste titta på nåt så blir det Voyager. Hon gillar konceptet med en kvinnlig kapten <{POST_SNAPBACK}> Jag kom att tänka på en vän som ville väcka ett sci-fi intresse hos sina barn och lät dem se LOST IN SPACE, som handlar om en familj som kör lite fel i rymden. Ungarna tyckte den var jättebra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted September 13, 2004 Report Share Posted September 13, 2004 Idag fick jag reda på att min klingonska kvinna, som jag har haft lyckan att få vara tillsammans med i sex år, skall ha barn. Vi har inga barn sen tidigare utan detta blir det första Eftersom jag är, om jag får säga det själv, fanatisk när det gäller ST och även annan sci-fi så är frågan: hur uppfostrar man ett barn till att bli ett gott ST-fan? :blink: <{POST_SNAPBACK}> Hej EoNeel, och grattis till symbioten! Jag blev själv pappa för första gången för snart ett år sedan. Jag tror att genom att låta barnet (barnen) vara med när man tittar (maler mina boxar i ett) så tror jag att de kan växa fram ett intresse. Detta genom det att de bekatntar sig med karaktärerna och känner igen dem. jag tror inte att man ska, eller ens att det går att tvinga dem (även om man kanske kan reglera det med veckopengen,,, ;) ) Men att uppfostra sina barn med god moral, medmänsklighet och fördomsfrihet så har man vunnit mycket. F??r det är ju just det star trek står för, en positiv framtid! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 14, 2004 Author Report Share Posted September 14, 2004 Idag fick jag reda på att min klingonska kvinna, som jag har haft lyckan att få vara tillsammans med i sex år, skall ha barn. Vi har inga barn sen tidigare utan detta blir det första Eftersom jag är, om jag får säga det själv, fanatisk när det gäller ST och även annan sci-fi så är frågan: hur uppfostrar man ett barn till att bli ett gott ST-fan? :blink: <{POST_SNAPBACK}> Hej EoNeel, och grattis till symbioten! Jag blev själv pappa för första gången för snart ett år sedan. Jag tror att genom att låta barnet (barnen) vara med när man tittar (maler mina boxar i ett) så tror jag att de kan växa fram ett intresse. Detta genom det att de bekatntar sig med karaktärerna och känner igen dem. jag tror inte att man ska, eller ens att det går att tvinga dem (även om man kanske kan reglera det med veckopengen,,, ;) ) Men att uppfostra sina barn med god moral, medmänsklighet och fördomsfrihet så har man vunnit mycket. För det är ju just det star trek står för, en positiv framtid! <{POST_SNAPBACK}> Det är sant att ST står för god moral och det känns vettigt som "barnprogram". Tänk om man i framtiden kunde ha ST-scouter eller ST-ungaörnar ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 14, 2004 Author Report Share Posted September 14, 2004 Jag har en kompis som är ett SW-fan, som har samlat på sig hur mkt SW-grejer som helst och hans filosofi är att inte låta sina ungar få komma i närheten av dessa saker. Det fungerar, för när jag sitter barnvakt där så tar vi ner lite SW-grejer från hyllan och tittar på dem och ungarna behandlar sakerna som om det var heliga religiösa reliker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted November 1, 2004 Author Report Share Posted November 1, 2004 Jag har hört att det finns Vulcan-nallar och Klingon-nallar. Är det någon som vet var man köper dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymdmonstret Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Jag har hört att det finns Vulcan-nallar och Klingon-nallar. Är det någon som vet var man köper dem? <{POST_SNAPBACK}> Jag har beställt från www.startrekexp.com de har nallar av olika slag, de har även sparkdräkter sydda i samma färger som TOS dräkterna för vuxna, men jag tycker ni kan ha det som projekt och sy och trixa själva! tänk vad kul ni kan ha om ni grejjar med sånt i flera månader! Det som är synd med att beställa så där är ju att frakten blir så dyr etc.. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted November 2, 2004 Author Report Share Posted November 2, 2004 Jag har hört att det finns Vulcan-nallar och Klingon-nallar. Är det någon som vet var man köper dem? <{POST_SNAPBACK}> Jag har beställt från www.startrekexp.com de har nallar av olika slag, de har även sparkdräkter sydda i samma färger som TOS dräkterna för vuxna, men jag tycker ni kan ha det som projekt och sy och trixa själva! tänk vad kul ni kan ha om ni grejjar med sånt i flera månader! Det som är synd med att beställa så där är ju att frakten blir så dyr etc.. ;) <{POST_SNAPBACK}> Tack! Du har helt rätt i att man kan göra mycket själv, men det finns en hake, jag är ju lite av en samlare också och då känns det lite häftigare med "äkta" nallar...även om det är till ett barn. Sen är det sant att detta med frakten är ett gissel, men den som vill vara fin får lida pin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymdmonstret Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 hm, GRATTIS iallafall, jag tror jag glömde skriva det här ovan! ...alltså äkta och äkta, samlarprylar kan ju kännas äkta, men jag vet inte om jag håller med att nallarna är så värst äkta? det är ju typ bara för att tjäna pengar på oss nördar som de säljs? Jag skulle ändå rekommendera egentillverkning, fast ni kan ju köpa några söta nallar att sy kläder till? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted November 2, 2004 Author Report Share Posted November 2, 2004 Så är det ju att vi "nördar" köper, men mycket kan man ju göra själv. Ta uniformer t.ex. Jag har en vän som hittar grejer på Myrorna och gör om det och det blir super snygga saker. Jag och en kompis har ju kommit på den något knäppa ideen att bygga en shuttlepod i narturlig storlek. En sån kan man ju inte köpa i vanliga fall, utan en sån får man bygga själv. Vem vet vi kanske startar en industri. Sen kan det väl inte vara så svårt att sy barnkläder själv? Tänk en liten söt ST-pyjamas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Så är det ju att vi "nördar" köper, men mycket kan man ju göra själv. Ta uniformer t.ex. Jag har en vän som hittar grejer på Myrorna och gör om det och det blir super snygga saker. Jag och en kompis har ju kommit på den något knäppa ideen att bygga en shuttlepod i narturlig storlek. En sån kan man ju inte köpa i vanliga fall, utan en sån får man bygga själv. Vem vet vi kanske startar en industri. Sen kan det väl inte vara så svårt att sy barnkläder själv? Tänk en liten söt ST-pyjamas! <{POST_SNAPBACK}> Fast marknaden för shuttlepods i naturlig storlek torde väl vara begränsad i Sverige :P Fast jag gillar ju idéen tillfullo. Go for it; Hur går projektet? Om jag fär rekomendera så gör man barngrejorna själv, om man kan och vill villsäga. Gör man dem själv så är de minst lika "äkta" som de på startrekexp:s sajt. Man kan ju få kanon idéer därifrån bland alla deras prylar. De är jättegulliga speciellt gillade jag den klingonska sparkdräkten Tror ni min nio-årige son skulle gilla den? :lol: Han börjar gilla ST så nån t-shirt ska man väl kunna fixa. Jag har tankar på att trycka texter själv och idéer hämtar jag från Think geek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted November 2, 2004 Author Report Share Posted November 2, 2004 hm, GRATTIS iallafall, jag tror jag glömde skriva det här ovan! ...alltså äkta och äkta, samlarprylar kan ju kännas äkta, men jag vet inte om jag håller med att nallarna är så värst äkta? det är ju typ bara för att tjäna pengar på oss nördar som de säljs? Jag skulle ändå rekommendera egentillverkning, fast ni kan ju köpa några söta nallar att sy kläder till? ;) <{POST_SNAPBACK}> Tack för ditt grattis! Jag måste säga att det är lite förvirrande detta att få barn, men samtidigt är det så spännande. Det som är så bra är att det finns så många som redan fått barn, som man kan fråga om råd, som på detta FORUM! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shinzon Posted November 7, 2004 Report Share Posted November 7, 2004 Jag är med i tss, min fru och jag försöker att lära vår doter att tycka om ST. Vår vice ordförande i tss har en dotter som är nästan lika gammal som vår dotter och hon är nästan en trekker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted November 8, 2004 Author Report Share Posted November 8, 2004 Jag är med i tss, min fru och jag försöker att lära vår doter att tycka om ST. Vår vice ordförande i tss har en dotter som är nästan lika gammal som vår dotter och hon är nästan en trekker... <{POST_SNAPBACK}> Hur gör ni då? Hur lär ni henne att tycka om ST? Vad jag förstår så måste man göra det så roligt och attraktivt som möjligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Jag är med i tss, min fru och jag försöker att lära vår doter att tycka om ST. Vår vice ordförande i tss har en dotter som är nästan lika gammal som vår dotter och hon är nästan en trekker... <{POST_SNAPBACK}> Hur gör ni då? Hur lär ni henne att tycka om ST? Vad jag förstår så måste man göra det så roligt och attraktivt som möjligt... <{POST_SNAPBACK}> Mja.. Vad jag har märkt (inte hos min egen dotter, hon är för liten ännu), är att barn och ungdomar alltid gillar det förbjudna. Det är det som är spännande. Det är det som får tonåringar att smygröka. Så jag har funderat på ett annorlunda grepp. När pappa (jag) ska titta på star trek, så är det bums i säng. Då blir garanterat star trek det mest spännande som finns. Sen kan man göra vissa eftergifter efterhand, tills man märker att de är "fast". Vad tror ni om denna "taktik"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shinzon Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Jag är med i tss, min fru och jag försöker att lära vår doter att tycka om ST. Vår vice ordförande i tss har en dotter som är nästan lika gammal som vår dotter och hon är nästan en trekker... <{POST_SNAPBACK}> Hur gör ni då? Hur lär ni henne att tycka om ST? Vad jag förstår så måste man göra det så roligt och attraktivt som möjligt... <{POST_SNAPBACK}> Vi tittar mycket på ST på tv och hon är med när vi tittar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 EoNeel, Worf_DFF och alla andra som har små barn. Jag undrar om inte denna boken är något för oss! http://www.tradera.com/auction/aid_6911696 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted November 10, 2004 Author Report Share Posted November 10, 2004 (edited) EoNeel, Worf_DFF och alla andra som har små barn. Jag undrar om inte denna boken är något för oss! http://www.tradera.com/auction/aid_6911696 <{POST_SNAPBACK}> Tänk om det hade varit "våran" Spock som skrivit den boken, då det hade blivit en "bibel". Edited November 10, 2004 by EoNeel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts