Jump to content

Talet 47

Ella

Recommended Posts

• Replies 240
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag är inte helt säker men jag har för mig att det var en manusförfattar till TOS som började skriva in massa 47or. Sen var det nån som tog upp tråden och så har det fortsatt på det sättet :)

Jag tycker det är jätteroligt, men jag har börjat tänka *för*mycket på det...

Jag valde mobilnummer efter att det var en 47a i slutet... *lever ett sorgligt och patetiskt liv...*

Citat från Ella, skickad Nov. 12 2001,19:12

Jag är inte helt säker men jag har för mig att det var en manusförfattar till TOS som började skriva in massa 47or. Sen var det nån som tog upp tråden och så har det fortsatt på det sättet :)

Jag tycker det är jätteroligt, men jag har börjat tänka *för*mycket på det...

Jag valde mobilnummer efter att det var en 47a i slutet... *lever ett sorgligt och patetiskt liv...*

*hihi* Jag tycker att det låter helfestligt! [ska också börja leta]

jag tycker att jag känner igen det där med författarna för TOS.. Ska nog göra lite research i ämnet. Finns inget mer irriterande än saker man inte förstår.

I avsnittet Concerning Flight:

Voyagers dator kan hantera 47 miljoner kanaler samtidigt.

I samma avsnitt upptäcker Kim att holoemittern finns 4,7 km utanför staden. (Säsong 4 - ni minns kanske Leonardo da Vinci?)

Ni har väl heller inte missat en av favoritraserna 8472?

Citat från Peter, skickad Nov. 13 2001,15:58

Vadå 42?

Sedan har jag ytterligare ett exempel:

U.S.S. Voyager NCC-74656 - 74 är en bakvänd 47:a.

42 = svaret på universums fråga, enligt en uträkning av en gigantisk dator i boken "Liftarens guide till galaxen", och jag tänkte oxå på det när jag läste om talet 47...

men det där med 74 i registreringsnumret låter lite långsökt...

Jag håller med om att 74 är lite långsökt.

Men nu har jag också börjat! Det blir som tvångstankar.. Hittils har jag hittat att det skiljer 46 (?) mellan mina koder till bankkortet, mina accesskoder till hemsidan och i mitt telefonnummer. Gah! och mitt personnummer innehåller en 48:a.. *fniss* jag lyckas visst aldrig.

Den där 42:an är också underlig. Måste nog läsa boken en gång till.

Citat från Quiet, skickad Nov. 13 2001,22:48

Jag håller med om att 74 är lite långsökt.

Inte enligt 47-sekterna inom Star Trek. De menar att detta är en del av konspirationen. Även sammanhang när man nämner 4 och 7 i samma mening anses suspekta.

Exempel: I DS9 Emissary blir Gul Jusal tillsagd att 4:De ordern skall ankomma inom ett par dagar såsom extra stöd till 7:De ordern.

Jag läste på nätet att det är Joe Menosky som började med 47 i TNG. Sedan har han bara fortsatt. Braga verkar ha gillat idén och lagt in talet i "sina" avsnitt. Fler har tagit vid, men det är Menosky och Braga som verkar ha varit flitigast.

I ENT, de första fem avsnitten, kunde jag inte hitta någon 47:a.

Ytterligare ett exempel:

I Future's End, art I, då Rain's dator kraschar, står följande på datorskärmen: "Fatal System Error: Error #0047"

Quote from Janson, posted on Nov. 18 2001,09:10

Quote from Mikael, posted on Nov. 17 2001,22:37
De far ialla fall inte the 47th i början (början av säsong 1) då det handlade om the 37:th men det är inte långt ifrån

Fattar inte ett dugg av vad du säger... :(

Mikael syftar på avsnittet The 37's som handlade om folk som hade kidnappats, bla Amelia Earhart, från 1900-talet av utomjordingar och förts till en främmande planet. Det var det första avsnittet i Säsong 2.