Jump to content

Jadzia och Ezri

Bromma_Herman

Recommended Posts

Trillerna (rasen som Jadzia och Ezri) tillhör är en förenad ras, dvs två varelser som lever i symbios med varandra. En humanoid varelse och en maskliknande varelse inuti humanoidkroppen. Humanoidkroppen kallas för värd (host) och masken för symbiont. Symbionten kan leva i flera hundra år, men eftersom humanoidkroppen har ett normalt livsspann så får symbionten byta värdkropp när den dör.

I det här fallet heter symbionten Dax. När DS9 tar sin början möter vi Jadzia Dax, före henne levde symbionten i Curzon Dax och när Jadzia dör så flyttas symbionten över till Ezri istället. Innan Ezri har det funnits åtta värdkroppar till Daxsymbionten och Ezri har alla deras minnen kvar. Men de är inte samma person, det är bara symbionten som är densamma.

Sisko var god vän med Curzon, det är därför han kallar Jadzia (och Ezri) för "old man"

Hoppas det hjälpte :D

• 2 months later...

Jag tänkte ta tillfället i akt och säga att jag inte riktigt förstår varför så många har något emot Ezri Dax. Jag kan förstå saknaden efter Jadzia, men det häftiga är ju att det är samma person med ett nytt yttre "skal" som tillför nya personlighetsdrag. Jag tyckte det var jätte intressant att se Ezris inre konflikter för att hitta sig själv i det kaos av röster som uppstod inom henne. Dessutom var det spännande att se hur relationen med Worf skulle te sig.

Om det är skådespelaren man har något emot så ställer jag mig helt oförstående till det. de Boer är en mycket kompetent skådespelerska som väl tog till vara på sin karaktär och fann den direkt, behövde inte en säsong för att mejsla ut en fungerande figur. Det fanns inte en gång då jag tvekade eller inte trodde på rollfiguren, och det är ett bra betyg inom Star Trek, där jag ofta ställer mig tvekande till skådespelarprestaioner. Till exempel Farrell (Jadzia) var mycket skakig i säsong ett och när hon väl hittat en karaktär så var det ofta det kände krystat.

Odo II: Jag håller med dig i det du säger. Jadzia kändes mer trygg i sin person vilket var självklart utifrån att hon gått genom alla utbildningar för att kunna sammanföras med Dax. Ezri var mer komplex och jag gillade det skarpt. Hon kämpade väl för att bli ett med sin nya roll som sammanförd, och gjorde det bra. Skådespelarprestationen var oerhört väl genomförd, tycker jag också, och i många scener hade hon till gränsen för en djupare personlighet än vad skådespelaren bakom Jadzia kunde genomföra. Nu hann vi ju inte se om det bara var ett lyckokast, eller om det var en roll som skulle utvecklas med tiden (det var ju bara en säsong). Vi kan därför inte se om rollen skulle utvecklas, precis som Jadzias gjorde (och det mycket väl).

Summa summarum: Ezri kändes för mig bättre framställd än Jadzia, men om detta skulle hålla i sig eller bara vara en kort grej, kan jag inte avgöra.

Odo II: Jag håller med dig i det du säger. Jadzia kändes mer trygg i sin person vilket var självklart utifrån att hon gått genom alla utbildningar för att kunna sammanföras med Dax. Ezri var mer komplex och jag gillade det skarpt. Hon kämpade väl för att bli ett med sin nya roll som sammanförd, och gjorde det bra. Skådespelarprestationen var oerhört väl genomförd, tycker jag också, och i många scener hade hon till gränsen för en djupare personlighet än vad skådespelaren bakom Jadzia kunde genomföra. Nu hann vi ju inte se om det bara var ett lyckokast, eller om det var en roll som skulle utvecklas med tiden (det var ju bara en säsong). Vi kan därför inte se om rollen skulle utvecklas, precis som Jadzias gjorde (och det mycket väl).

Summa summarum: Ezri kändes för mig bättre framställd än Jadzia, men om detta skulle hålla i sig eller bara vara en kort grej, kan jag inte avgöra.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan inget annat än att hålla med denna lysande analys. Jag gillade Ezri skarp och jag tyckte att hon gjorde mkt bra ifrån sig, ibland nästan bättre än Jadzia. Jag håller faktiskt med om att Ezri's karaktär upplevdes som djupare än Jadzia's karaktär. Sen personligen upplevde jag Ezri som mycket intressantare, som person än Jadzia.

För diskussionens skull måste jag då komma med ett inlägg. Jag gillar verkligen INTE Ezri. Jag kan hålla med i kritiken mot Terry Farrel och Jadzia första säsongen, hon var verkligen torr och tråkig, men å andra sidan så är ju det relativt vanligt första säsongen på en ny serie. Men från säsong 2 så blev Jadzia en helt underbar figur och jag tycker att Farrell gestaltar henne underbart - kombinationen mellan 300-års minnen och en kvinna i 30-årsåldern är suverän. Den kombinationen saknar jag helt hos Ezri. Jag tycker att hon bara är förvirrad, man ser oftast bara Ezri hos henne och de enda gångerna som de tidigare liven kommer fram så är det på ett negativt sätt. Jag tycker inte att hon drar nytta av de tidigare liven på samma sätt som Jadzia gör, utan hon gnäller bara.

Jag förstår tanken med att låta henne vara förvirrad eftersom hon inte har tillbringat hela livet med att förbereda sig på att bli förenad som Jadzia ju gjorde, men jag gillar det inte och jag tycker inte att deBoer gör det speciellt bra. Jag tycker hon är en rätt dålig skådespelerska och det bidrar till att jag inte gillar Ezri. Men rent generellt tycker jag att Ezri är en ovärdig arvtagare till Daxsymbionten :)

Just det du (Mrs Riker) tar upp är det som jag tycker är intressant. Om ersättaren för Jadzia hade varit fullt utbildad för att ta emot daxsymbionten så hade det varit en sorts upprepning, nu blir det ett helt nytt område för författarna att hämta ideer ifrån, detta att den nya värden blir påtvingad symbionten utan att ha kunnat förbereda sig. Att återigen göra en stark kvinna som värd hade nog blivit ännu värre, då jämförelsen skulle legat ännu närmare till hands. Dessutom tycker jag att rollfiguren passar in bra i persongalleriet då DS9 är fullt av mycket starka karaktärer med järnviljor. Ezri blir en motvikt till allt detta, samtidigt som hon utvecklas och vågar ta allt mer plats i sin roll som rådgivare.

Sedan undrar jag på vilka sätt du tycker att de Boer är en dålig skådespelare. Jag anser att hon gör det mycket bra, till och med när hon i parallelluniversumet blir raka motsatsen. Jag tror på hennes repliker, hennes kroppsspråk stämmer med karaktären och hennes aktioner.

Just det du (Mrs Riker) tar upp är det som jag tycker är intressant. Om ersättaren för Jadzia hade varit fullt utbildad för att ta emot daxsymbionten så hade det varit en sorts upprepning, nu blir det ett helt nytt område för författarna att hämta ideer ifrån, detta att den nya värden blir påtvingad symbionten utan att ha kunnat förbereda sig. Att återigen göra en stark kvinna som värd hade nog blivit ännu värre, då jämförelsen skulle legat ännu närmare till hands. Dessutom tycker jag att rollfiguren passar in bra i persongalleriet då DS9 är fullt av mycket starka karaktärer med järnviljor. Ezri blir en motvikt till allt detta, samtidigt som hon utvecklas och vågar ta allt mer plats i sin roll som rådgivare.

Sedan undrar jag på vilka sätt du tycker att de Boer är en dålig skådespelare. Jag anser att hon gör det mycket bra, till och med när hon i parallelluniversumet blir raka motsatsen. Jag tror på hennes repliker, hennes kroppsspråk stämmer med karaktären och hennes aktioner.

<{POST_SNAPBACK}>

Här är lite huvudet på spiken. Det är just därför man gillar Ezri, för att hon är så annorlunda jämfört med Jadzia. För mig känns Ezri mera spännande som person än Jadzia. Jag upplever också Ezri som mycket trovärdig.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker helt enkelt inte att hon är en kapabel skådespelerska, jag gillar ingenting hon har gjort och i Cube är hon rent ut sagt jättedålig (iofs är alla skådespelare det i den filmen...)

Hon är inte trovärdig som psykolog och hon spelar det förvirrade på ett dåligt sätt. Jag köper det helt enkelt inte. Idén är god och intressant och med en annan skådespelerska än de Boer hade det säkert funkat, men som det är nu så får hon mig att tycka illa om hela Ezrikaraktären. Att Jadzia sen var en av mina favoriter och jag inte förstår varför hon måste dö gör inte saken bättre.

Men min åsikt kanske hade varit annorlunda om jag hade fått se mer än en säsong med henne. Efter första säsongen var ju även Jadzia ganska intetsägande (till och med Picard var intetsägande efter första säsongen :D). Men som det är nu så gillar jag henne inte!

Och personligen tycker jag att Jadzia är snyggare, men vad vet jag, jag är ju inte kille?! :D

Edited by MrsRiker

Jag håller med (MrsRiker) i det att det var fullständigt sjukt jobbigt att Jadzia dog, det blev som ett stort hål i hela serien. Samtidigt tycker jag att det var vågat att låta en sån stor favorit dö. Även de största hjältar dör. Jag tyckte också mycket om Jadzia och jag fick en smärre shock när hon mördades av en de värsta karaktärerna i serien. Jag vet inte hur de hade tänkt när de skrev manuset, men gjort är gjort och att fylla tomrummet efter Jadzia kan inta ha varit lätt. Jag tycker ändå att Ezri-karaktären gör det på ett bra sätt, jag vet inte hur det skulle ha gjorts annars...

Jag är inte helt säker, men jag tror det var så att hon fick en filmroll och valde då att inte förnya kontraktet för säsong sju. Synd javisst, men personligen tycker jag att det blir mer spännande när man chockeras och inser att huvudkaraktärerna kan dö de också. Till DS9 gav det också en större tyngd och mognad när de fick brottas med detta ohyggliga, och göra det på ett mer värdigt sätt än femminutersfavälet av Natasha Yar i TNG.

Jag tycker helt enkelt inte att hon är en kapabel skådespelerska, jag gillar ingenting hon har gjort och i Cube är hon rent ut sagt jättedålig (iofs är alla skådespelare det i den filmen...)

<{POST_SNAPBACK}>

Har du sett henne i Dead Zone?

Tycker att hon gör sin roll helt underbart där... Nicole deBoer är inte den coola snyggingen.. hon är den känslosamma snyggingen ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Har du sett henne i Dead Zone?

Tycker att hon gör sin roll helt underbart där... Nicole deBoer är inte den coola snyggingen.. hon är den känslosamma snyggingen ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Nope, där har jag inte sett henne. Jag har nog bara sett henne i Cube och ST... :)

Jadzia var väl inte helt utbildad för att vara host. Om minnet lyder mig rätt så fick man i något avsnitt reda på att Jadzia blev underkänd av Curzon första gången på "utbildningen" för att bli host, men andra gången så var Curzon (den gamle gubben :visslar: ) så kär i Jadzia att hon blev godkänd, och att Dax hamnade senare i Jadzia.

Ezri var ju långt mycket mindre tränad för att vara host, det vet vi, men ville bara påpeka detta.

Edited by Aqualize

<{POST_SNAPBACK}>

Hon är inte trovärdig som psykolog och hon spelar det förvirrade på ett dåligt sätt. Jag köper det helt enkelt inte. Idén är god och intressant och med en annan skådespelerska än de Boer hade det säkert funkat, men som det är nu så får hon mig att tycka illa om hela Ezrikaraktären. Att Jadzia sen var en av mina favoriter och jag inte förstår varför hon måste dö gör inte saken bättre.

Men min åsikt kanske hade varit annorlunda om jag hade fått se mer än en säsong med henne. Efter första säsongen var ju även Jadzia ganska intetsägande (till och med Picard var intetsägande efter första säsongen :D). Men som det är nu så gillar jag henne inte!

Och personligen tycker jag att Jadzia är snyggare, men vad vet jag, jag är ju inte kille?! :D

<{POST_SNAPBACK}>

P.g.a detta samtal så satte jag mig och titta igenom dessa händelser igen. Jadzia's bortgång och hur Ezri kom med i serien. Samma känsla var där igen, sorgen över att Jadzia dog och att hon var borta för alltid. Men Ezri's tillträde i serien är nog det bästa de kunde ha gjort. SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ezri är ju en inte färdigutbildad psykolog, hon är ung, hon var mer eller mindre tvungen att ta emot Dax. Hon var mycket förvirrad över detta och var tvungen att uppsöka Sisko. Jag måste säga att hon gör detta på ett mycket trovärdigt sätt. Hon var nog det bästa valet för att bära Dax och vårda minnena och minnet efter Jadzia. Hon testas stenhårt av Sisko, Worf och Garak och hon löser det på ett syveränt sätt, då hon är så ödmjuk. Hon har inte bett om detta, men hon gör det bästa av situationen. Jag skulle vilja säga att hon utgör en spännande karaktär i DS9 och att hon gör det mycket bra.

Sen kanske Jadzia är vackrare än Ezri, men Ezri är nog iaf mera min typ. Men vad vet jag, jag är ju bara en man. ;)

• 1 month later...

Nu har jag sett det igen, det hemskaste avsnittet av dem alla, Tears of the Prophets, när Jadzia dör...Det är så sorgligt :gråter:. Men jag ÄLSKAR att Dukat böjer sig ned, smeker henne på kinden och säger att han inte menade att hon skulle skadas. Det är det jag menar med att cardassier är en komplex och intressant ras.

Men nu var det ju inte cardassians jag skulle skriva om. Jag tänkte bara försöka ge Ezri en ärlig chans nu när jag börjar kolla på säsong 7. Hon är inte Jadzia, men jag måste försöka se det som ni ser....Wish me luck! :)

Nu har jag sett det igen, det hemskaste avsnittet av dem alla, Tears of the Prophets, när Jadzia dör...Det är så sorgligt :gråter:. Men jag ÄLSKAR att Dukat böjer sig ned, smeker henne på kinden och säger att han inte menade att hon skulle skadas. Det är det jag menar med att cardassier är en komplex och intressant ras.

Men nu var det ju inte cardassians jag skulle skriva om. Jag tänkte bara försöka ge Ezri en ärlig chans nu när jag börjar kolla på säsong 7. Hon är inte Jadzia, men jag måste försöka se det som ni ser....Wish me luck! :)

<{POST_SNAPBACK}>

I wish u all the luck in the world :D

Jag tror att man inte skall jämföra Ezri med Jadzia. De är ju liksom två olika personer, bara att de är bärare an samma "mask". Jadzia var en durkdriven och stark kvinna som sökte äventyret. Ezri blir mer eller mindre inslängd i detta äventyr mot sin vilja. Ezri försöker ju inte axla Jadzias mantel och det skulle hon aldrig klarat av iaf. Jag ser Ezri som en helt ny medlem av DS9's besättning och jag tycker att hon passar in riktigt bra.

:gråter: När mamma och jag kollade på Star Trek igår så fick jag veta att Jadzia hade dött :gråter: Jag snyftade igenom hela programmet. Gud vad lessen jag blev. Jadzia är den bästa karaktären i Star Trek. ( iaf. i DS9) Jag blev iaf. lite gladare när Ezri kom. Fast jag tycker att de är lite väl hårda mot henne.

Sen tyckte jag också att Worf övrreagerade lite väl mycket när han fick veta att Julian gillade Jadzia.

Jadzia var väl inte helt utbildad för att vara host. Om minnet lyder mig rätt så fick man i något avsnitt reda på att Jadzia blev underkänd av Curzon första gången på "utbildningen" för att bli host, men andra gången så var Curzon (den gamle gubben :visslar: ) så kär i Jadzia att hon blev godkänd, och att Dax hamnade senare i Jadzia.

Ezri var ju långt mycket mindre tränad för att vara host, det vet vi, men ville bara påpeka detta.

<{POST_SNAPBACK}>

Curzon blir kär i Jadzia och därför så underkänner han henne. Men han stödjer att hon annsöker igen. Han ber om ursäkt för detta (att ha underkänt henne) i ett DS9 avsnitt (på sätt och vis). Jadzia är fult utblidad och har blivit värd på egna meriter., trots problemen med Curzon.

Älskar avsnittet (kan inte komma ihåg vilket) där Ezri beskriver hur olika sorters Gach (stavas hur??) samtidigt som hon avskyr det.

Jadzia är mycket vacker och atraktiv, precis som Ezri. De är båda lika snygga tycker jag.

Edited by Unkas

• 2 months later...
Här är lite huvudet på spiken. Det är just därför man gillar Ezri, för att hon är så annorlunda jämfört med Jadzia. För mig känns Ezri mera spännande som person än Jadzia. Jag upplever också Ezri som mycket trovärdig.

För att inte nämna MYCKET snyggare :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Njaaaa.... knappast... ;)

Jag skulle gärna vilja tillägga att för den som är intresserad av att läsa om Dax' tidigare värdar finns den excellenta boken "The Lives of Dax" som jag kan definitivt kan rekommendera. Boken är uppbyggd som så att man som läsare får ta del av vissa episoder i de tidigare värdarnas liv. Det är alltså ingen berättelse från början till slut om varje karaktär. Boken inkluderar även ett avsnitt om Joran Dax, vår musikaliskt begåvade men oerhört psykiskt instabile mördare.

Detta har jag missat. Okej smaken är olika men en del tycks sakna den helt. ;) Att bara komma på den märkliga idén att jämföra Jadzi och Ezri är lite förvirrande. Jadzia är som en 21-årig Springbank medan Ezri är som en Johnny Walker Red Label. Och tro mig har man aldrig samkat whisky så kanske man luras att tro att Johnny walker är god, men det är bara en illusion den är och förblir ointressant. En Springbank 21 är däremot alltid fulländad på allt och man hittar alltid nya smaker att suga på. Fråga bara Worf. :lol:

Detta har jag missat. Okej smaken är olika men en del tycks sakna den helt. ;) Att bara komma på den märkliga idén att jämföra Jadzi och Ezri är lite förvirrande. Jadzia är som en 21-årig Springbank medan Ezri är som en Johnny Walker Red Label. Och tro mig har man aldrig samkat whisky så kanske man luras att tro att Johnny walker är god, men det är bara en illusion den är och förblir ointressant. En Springbank 21 är däremot alltid fulländad på allt och man hittar alltid nya smaker att suga på. Fråga bara Worf. :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

:D:D:D:D:D Bra att du lade till förklaringen för oss som inte har en susning om The Fine Art of Whiskey...