Pjotr'k Posted December 30, 2004 Report Share Posted December 30, 2004 Saxat från huvudsidan: De drabbade av jordbävningen och flodvågen i Asien behöver din hjälp! Hjälp behövs i det akuta skedet men även för de närmaste (minst) 8-12 månaderna för uppbyggnad och läkarvård. Varje krona räknas och behövs. Har du inte möjlighet att betala via nätet på organisationernas hemsidor eller via postgiro, så kan du skicka betal-sms till Röda korset (se längst ner under Aftonbladet) eller betala utan postgiroavgift på Svensk Kassaservice. Märk talongerna med Asien. Röda korset pg 900800-4 givartelefon: 020-213 213 Rädda Barnen pg 902003-3 Radiohjälpen pg 901950-6 (märk inbetalningen Asien) Frälsningsarmén pg 900480-5 Läkare utan gränser pg 900603-2 Pingstmissionens biståndsarbete pg 900050-6 Diakonia pg 903304-4 Missionskyrkan pg 900824-4 Unicef pg 902001-7 Caritas Sverige pg 900490-4, märk talongen "Katastrofen i Sydasien". Lutherhjälpen pg 900256-9 Plan International - bl.a. Sri Lanka pg 90 07 31-1 SOS Barnbyar - Sri Lanka och Indien pg 90 02 29-6 IOGT-NTO - Sri Lanka pg 90 04 63-1, märk talongen "Katastrof: Sri Lanka" Hoppets Stjärna - Aceh, Indonesien pg 90 02 53-6 Svensk Kassaservice har beslutat att ta bort avgiften för de som går dit och sätter in pengar på ”90”-konton under en begränsad tid framöver. På flera av hjälporganisationernas hemsidor kan du lämna bidrag via nätbank och kredit- eller bankkort. Aftonbladet Om du skickar ett SMS till Aftonbladets insamling (SMS:a till nr 72105) skänker du 30 kronor till Röda korset / Röda halvmånen. I USA är trekkers/trekkies kända för att engagera sig för sina medmänniskor. Vi kan inte vara sämre. Har ni möjlighet att skänka pengar så gör det. Har ni inte möjlighet så gör då något för alla de som kommer hem. Om ni känner någon som överlevt - finns där och lyssna när de vill prata. Litet som stort - allt behövs! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted December 30, 2004 Report Share Posted December 30, 2004 Bra initiativ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smirf Posted December 30, 2004 Report Share Posted December 30, 2004 Jag bidrog nyss med 100 kronor till Läkare utan gränser. Det är inte mycket pengar, men om det kan ge någon drabbad mat för dagen så är det alltid någonting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted December 30, 2004 Report Share Posted December 30, 2004 Jag gav precis pengar till både Röda Korset och Rädda Barnen. Vad jag vet så har ingen jag känner drabbats av katastrofen i Sydasien, men att ge lite pengar till hjälporganisationerna är det minsta man kan göra, tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted December 30, 2004 Report Share Posted December 30, 2004 Gett bidrag till Rädda Barnen. Det är så lätt att ge ett bidrag. Har du inte gjort det så gör det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freelancer Posted December 30, 2004 Report Share Posted December 30, 2004 Har inga som helst pengar just nu, beställde nya datordelar i måndags. Får dock pengar vid månadsskiftet, ska skänka 100:- då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted December 31, 2004 Report Share Posted December 31, 2004 Röda korset fick en slant. Vi har inte drabbats så vitt vi vet, men så många människpr som bor i området behöver hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted December 31, 2004 Author Report Share Posted December 31, 2004 Själv gav jag och min fru pengar till Radiohjälpens insamling och i dag på Coop Forum till Röda korsets. Det känns som för lite, men vad kan man annars göra när man är så långt ifrån. Det är med glädje jag ser att så många privatpersoner, organisationer och företag har ställt upp på så många olika sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
holodoc Posted December 31, 2004 Report Share Posted December 31, 2004 Själv gav jag och min fru pengar till Radiohjälpens insamling och i dag på Coop Forum till Röda korsets. Det känns som för lite, men vad kan man annars göra när man är så långt ifrån. Det är med glädje jag ser att så många privatpersoner, organisationer och företag har ställt upp på så många olika sätt. <{POST_SNAPBACK}> Fantastiskat att se hur så många verkligen tycks vilja hjälpa till. Var igår på en träningsmatch i ishockey här i Karlskrona och de hade beslutat att skänka 20% av inträdet....blir inga stora pengar, men jag blev ändå rörd av tanken. Har tittat en hel del på CNN och det man sett från norra Sumatra är skrämmande...Thailand som det pratas mycket om här i Sverige är ju inte i närheten av den förödelsen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted December 31, 2004 Report Share Posted December 31, 2004 Även jag har tänkt att skänka pengar. Ska jag vara ärlig så skänker jag inte så ofta pengar till välgörenhet. Men den här gången är det ju en sådan jättekatastrof att man ju inte bara kan låta bli att göra något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted January 1, 2005 Report Share Posted January 1, 2005 Jag har skänkt 100 kr till Röda korset och 100 kr till Rädda barnen. Tycker det är extra fruktansvärt att det var så många barn som drabbades. Man lider med alla människor som blev drabbade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted January 1, 2005 Author Report Share Posted January 1, 2005 Insamlingen på TV i kväll blev väldigt stor, som ni kanske har hört. TV4:s insamling (tillsammans med TV3, Kanal 5 och några radiokanaler) gav 140 miljoner och SVT:s gav 193 miljoner! Varje krona är guld värt för de som verkligen behöver det i Asien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted January 2, 2005 Report Share Posted January 2, 2005 Insamlingen på TV i kväll blev väldigt stor, som ni kanske har hört. TV4:s insamling (tillsammans med TV3, Kanal 5 och några radiokanaler) gav 140 miljoner och SVT:s gav 193 miljoner! Varje krona är guld värt för de som verkligen behöver det i Asien. <{POST_SNAPBACK}> Det är verkligen en helt fantastisk summa. Men den här katastrofen har berört alla på ett sätt jag aldrig tidigare sett. Jag och min nioåriga dotter tittade en stund på TV4s stödgala igår och jag bestämde mig för att skänka mer pengar än vad jag redan hade gjort. När dottern såg det så gick hon och hämtade sin mobil och skickade iväg ett SMS - hon ville också hjälpa till. Det tycker jag är fantastiskt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 2, 2005 Report Share Posted January 2, 2005 Insamlingen på TV i kväll blev väldigt stor, som ni kanske har hört. TV4:s insamling (tillsammans med TV3, Kanal 5 och några radiokanaler) gav 140 miljoner och SVT:s gav 193 miljoner! Varje krona är guld värt för de som verkligen behöver det i Asien. <{POST_SNAPBACK}> Det är verkligen en helt fantastisk summa. Men den här katastrofen har berört alla på ett sätt jag aldrig tidigare sett. Jag och min nioåriga dotter tittade en stund på TV4s stödgala igår och jag bestämde mig för att skänka mer pengar än vad jag redan hade gjort. När dottern såg det så gick hon och hämtade sin mobil och skickade iväg ett SMS - hon ville också hjälpa till. Det tycker jag är fantastiskt! <{POST_SNAPBACK}> Det är helt otroligt! Det käns bra att vara svensk idag. Jag har inte talat med någon som inte har gett pengar. Jag och min partner har beslutat oss för att fortsätta att skänka pengar tills, när och om saker och ting lugnar ner sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
holodoc Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 Så där...ett par hundralappar till Läkare utan gränser. De imponerade åter med att vara först på en svårtillgänglig plats i Indonesien.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deanna Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 Det är helt otroligt! Det käns bra att vara svensk idag. Jag har inte talat med någon som inte har gett pengar. Jag och min partner har beslutat oss för att fortsätta att skänka pengar tills, när och om saker och ting lugnar ner sig. <{POST_SNAPBACK}> Så där...ett par hundralappar till Läkare utan gränser. De imponerade åter med att vara först på en svårtillgänglig plats i Indonesien.... <{POST_SNAPBACK}> Dessvärre finns det en hel del som inte bryr sig. De hade frågat några "på stan" i vår lokalblaska. Samtliga tillfrågade hade inte tänkt att ge något. Någon sa menlöst "att det borde man nog". Många kommuner hade beslutat sig för att inte ha några nyårsraketer, vilket jag tycker är ett fint initiativ. Detta var något som privatpersoner i min kommun inte följde. Naturligtvis ska man försöka leva som vanligt. De som redan köpt sina smällare/raketer redan innan kunde naturligtvis använda dessa, men affärerna var dagarna före nyår var fulla av människor som köpte raketer. De pengarna kunde de ju ha använt mycket bättre. Att bränna upp pengar när folk lider känns lite konstigt. Men å andra sidan, varför ska folk bry sig när inte ens våra folkvalda verkar göra det? Utrikesministern går på teater när hon får beskedet om katastrofen. Statsministern tar på sig begravningsrösten och talar om att vi ska utreda behovet av hjälpinsatser. Resten av världen är på det klara med det stora behovet, men inte vår statsminister. Jag blev också förvånad, fast jag egentligen inte borde bli det, över hur dåligt den amerikanska nyhetsförmedlingen fungerar. Min syster och jag driver några diskussionsgrupper i ett internationellt community. När vi skrev ett inlägg om hur hemskt vi tyckte att det var med katastrofen i sydostasien svarade en av de amerikanska medlemmarna: "vilken katastrof?". Många av de amerikanska medlemmarna fick beskedet om katastrofen via detta community trots att det faktiskt finns amerikanska medborgare bland de saknade. Både jag och min syster har skickat till Radiohjälpen och kommer att fortsätta med det. Hjälpbehovet är oerhört stort både bland turister och inhemska. Vi tror inte att vi personligen känner någon som är drabbad, men vi har några vänner som bor i närheten av katastrofområdet, som vi inte hört av sen katastrofen. Det är glädjande att så många svenskar är villiga att donera av sina pengar, trots att man inte känner någon som är drabbad. Deanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 Dessvärre finns det en hel del som inte bryr sig. <{POST_SNAPBACK}> Jag har snarare stött på många som menar att det finns en hel del hyckleri i allt detta givande. Det händer massor med saker dagligen utan att vi egentligen (som folk) upprörs nämnvärt, men nu var det svenskar med i det hela och då ska man genast slå på stora trumman... Många kommuner hade beslutat sig för att inte ha några nyårsraketer, vilket jag tycker är ett fint initiativ. Detta var något som privatpersoner i min kommun inte följde. Naturligtvis ska man försöka leva som vanligt. De som redan köpt sina smällare/raketer redan innan kunde naturligtvis använda dessa, men affärerna var dagarna före nyår var fulla av människor som köpte raketer. De pengarna kunde de ju ha använt mycket bättre. Att bränna upp pengar när folk lider känns lite konstigt.Som sagt lider människor dagligen i svält, krig och elände. Man bränner upp pengar varje år fastän det finns behövande. Jag är övertygad om att väldigt många av de som handlade raketer de sista dagarna hade skänkt pengar, vilket inte minst den senaste tidens insamlingar visar. Men å andra sidan, varför ska folk bry sig när inte ens våra folkvalda verkar göra det? Utrikesministern går på teater när hon får beskedet om katastrofen. Statsministern tar på sig begravningsrösten och talar om att vi ska utreda behovet av hjälpinsatser. Resten av världen är på det klara med det stora behovet, men inte vår statsminister. Det här gör mig nog mest trött av allt. Jag hyser inte det minsta tvivel om att våra politiker gör sitt allra yttersta. Det är så tröttsamt att höra att våra folkvalda är usla, giriga och helt odugliga. Dom gör ett hästjobb som jag många gånger önskar att folk fick prova på för en dag. Då skulle det nog bli annat ljud i skällan. Det är så lätt att uttala sig negativt utan alla fakta (för det kan du omöjligt ha) men det är betydligt svårare att göra något! Jag läste att Italien hade folk på plats efter 6 timmar att jämföras med våra 33 eller vad det kan ha varit. Men innan man börjar racka ned på regeringen bör man veta att Italienarna har byggt upp bra verktyg efter ett antal katastrofer. Vad har vi egentligen haft i Sverige de senaste åren. Det enda jag kan komma på på rak arm är Estonia, och där handlade det inte om samma omfattning. När vi skrev ett inlägg om hur hemskt vi tyckte att det var med katastrofen i sydostasien svarade en av de amerikanska medlemmarna: "vilken katastrof?". Många av de amerikanska medlemmarna fick beskedet om katastrofen via detta community trots att det faktiskt finns amerikanska medborgare bland de saknade.Jo, detta är ju inget nytt. Men sedan får man väl sätta det i perspektiv. Hur många procent av amerikanarna drabbades kontra svenskarna? Om endast hundra svenskar drabbats skulle det knappast bli en massa extrasändningar och krigsrubriker här hemma. Det är glädjande att så många svenskar är villiga att donera av sina pengar, trots att man inte känner någon som är drabbad. Absolut. Det borde man göra oavsett storleken eller omfattningen på katastroferna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deanna Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 Jag har funderat mycket på dig Tom Hell. Du kastar skit över många här på forumet och jag vet att jag inte är den enda som reagerat. Trots att jag misstänker att din poäng är att vara anti kan jag inte motstå att svara. Jag har snarare stött på många som menar att det finns en hel del hyckleri i allt detta givande. Det händer massor med saker dagligen utan att vi egentligen (som folk) upprörs nämnvärt, men nu var det svenskar med i det hela och då ska man genast slå på stora trumman... Visserligen håller jag med dig om att man nästan frossar i bevakningen i media beträffande katastrofen, men insamlingarna går faktiskt främst till lokalbefolkningen och inte till de drabbade svenskarna. Svenskarna har ett skyddsnät när de kommer hem, men Thailändarna och Lankeserna har ett stort hjäpbehov. Jag förstår att du anser att det är hyckleri med att ge till de drabbade. Tur att inte alla anser det. Som sagt lider människor dagligen i svält, krig och elände. Man bränner upp pengar varje år fastän det finns behövande. Jag är övertygad om att väldigt många av de som handlade raketer de sista dagarna hade skänkt pengar, vilket inte minst den senaste tidens insamlingar visar.Jag tycker alltid att det är fel att bränna upp pengar när människor lider, men särskilt nu när hjälpbehovet är extra stort. Det här gör mig nog mest trött av allt. Jag hyser inte det minsta tvivel om att våra politiker gör sitt allra yttersta. Det är så tröttsamt att höra att våra folkvalda är usla, giriga och helt odugliga. Dom gör ett hästjobb som jag många gånger önskar att folk fick prova på för en dag. Då skulle det nog bli annat ljud i skällan. Det är så lätt att uttala sig negativt utan alla fakta (för det kan du omöjligt ha) men det är betydligt svårare att göra något! Jag läste att Italien hade folk på plats efter 6 timmar att jämföras med våra 33 eller vad det kan ha varit. Men innan man börjar racka ned på regeringen bör man veta att Italienarna har byggt upp bra verktyg efter ett antal katastrofer. Vad har vi egentligen haft i Sverige de senaste åren. Det enda jag kan komma på på rak arm är Estonia, och där handlade det inte om samma omfattning. Vad värst vad du kände dig träffad här då. Jag är inte ensam om att kritisera dessa båda. Många journalister, andra politiker och naturligvis de som är på plats i katastrofens centrum har samma uppfattning. De första planen från Finland var redan hemma med både finländska medborgare och svenska redan innan de första besluten om att skicka flygplan ner och hämta skadade. Förresten, jag har personlig erfarenhet av politiskt arbete på både lokal, regional och riksnivå och har sett både personer som gjort väldigt bra arbete och även motsatsen. Naturligtvis har jag inte erfarenhet från regeringsarbete, men det tror jag inte att du har heller. Och det där att uttala sig utan att ha alla fakta verkar du inte ha något emot att göra. Fast det kanske är olika regler för olika personer. Jo, detta är ju inget nytt. Men sedan får man väl sätta det i perspektiv. Hur många procent av amerikanarna drabbades kontra svenskarna? Om endast hundra svenskar drabbats skulle det knappast bli en massa extrasändningar och krigsrubriker här hemma.Vi har ett brett utbud av nyheter här i Sverige både när vi som folk är personligen drabbade och när vi inte är det. Det är något jag är mycket glad över. Vi får nyheter från alla jordens hörn även om det inte är en enda svensk närvarande. Det är en stor skillnad på Sverige och Amerika. De har ingen nationell nyhetsförmedling och nästan ingen från resten av världen. Jag tror inte att det hade gjort så stor skillnad om det hade varit fler amerikaner drabbade. Bush hade först inte tänkt att försöka få hem de få amerikaner som var drabbade. Nu har man visst ändrat sig. Absolut. Det borde man göra oavsett storleken eller omfattningen på katastroferna... Det där håller jag med dig om. Naturligtvis ska man göra det, men hjälpbehovet är mycket stort i det här fallet, så det är bra att fler donerar och dessutom att man ger mer pengar. Och du Tom Hell, innan du samlar dig för ett motangrepp kanske jag ska förvarna dig att jag inte tänker svara på det. Jag kommer antagligen inte att gå in här på ett tag och inte heller vara aktiv. Dina inlägg, både det här och de du gett till andra, har bidragit till att jag inte tycker att det är värt att fortsätta. Detta är mycket tråkigt eftersom jag har trivts mycket bra här. Jag är åtminstone den andra person som du lyckats att köra ivag. Grattis! Jag antar att du blir glad över det beskedet. Deanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 Och du Tom Hell, innan du samlar dig för ett motangrepp kanske jag ska förvarna dig att jag inte tänker svara på det. Jag kommer antagligen inte att gå in här på ett tag och inte heller vara aktiv. Dina inlägg, både det här och de du gett till andra, har bidragit till att jag inte tycker att det är värt att fortsätta. Detta är mycket tråkigt eftersom jag har trivts mycket bra här. Jag är åtminstone den andra person som du lyckats att köra ivag. Grattis! Jag antar att du blir glad över det beskedet. Deanna <{POST_SNAPBACK}> Jag tycker det är väldigt synd att du ska känna dig ivägkörd från forumet. Hoppas att du omprövar ditt beslut. Här är det meingen att man ska tala om Star Trek och annat. Först och främst ska man trivas och ha kul. Jag har skickat ett pesonligt PM till dig angående det som har hänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
holodoc Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 Ja..inte tusan får man låta en "negativ översittare" göra att man lämnar om det finns tjugo andra som du trivs med..? Och det gäller "den andra" som lämnat också.. Lyssna nu på B'Elanna! Hon har säkert något trevligt att säga! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 4, 2005 Report Share Posted January 4, 2005 Jag vet inte riktigt vad jag skall säga mer än att jag får väl be om ursäkt om nu Deanna läser detta någon gång. (Ska prova att skicka ett PM också.) Får väl också skicka en ursäkt till den andra person jag skulle ha "drivit bort", men jag kan inte påminna mig någon. (Och hela det resonemanget känns löjligt...) Jag tycker inte att jag ägnat mig åt personangrepp, utan snarare vad ett sådant här forum är till för: nämligen diskussioner! Jag har full respekt för andras åsikter även om jag inte håller med dom. Och jag har definitivt INTE "kastat skit" på någon vilket jag håller mig för god för! Jag står för vartenda ord jag sagt här och i andra trådar. Dock tycker jag att folk ibland missuppfattat vad ett diskussionsforum är till för, nämligen att diskutera. En väldigt stor del av de inlägg jag ser är bara raka åsikter som folk slänger ut utan att det blir någon diskussion eller samtal kring dem, mer än ett "jag håller med" eller "jag tycker så här". Jag blir ganska ledsen av Deannas inlägg där hon uppenbarligen hittat sin egen tolkning av vad jag skrivit, och sedan inte ens låter mig komma till tals och försvara mig. Jag är och har varit medlem på ett antal fora och mailinglistor men har aldrig varit med om något liknande... Nog sagt om det. Jag ger vad jag kan till bössorna. Jag hoppas att alla fortsätter med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 4, 2005 Report Share Posted January 4, 2005 Jag vill också be att tänka om Deanna. Jag finner dina inlägg mycket givande och upplysande. Det finns människor som alltid vill ha sista ordet, men det betyder inte att de har rätt. När det gäller denna katasrof så har den påverkat oss alla på olika sätt och vi har alla vårt eget sätt att försöka tackla den. När jag läser ditt inlägg så blir jag påverkad och det är att av skälen till att jag vill att du är kvar på Forumet. Låt inte detta stoppa dig från att tycka och tänka, och framförallt skriva det du tänker och känner. Det är många som vill beskriva det de känner men inte kan p.g.a olika skäl. DU KAN BESKRIVA DET DU KÄNNER, FORTSÄTT MED DET...snälla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freelancer Posted January 4, 2005 Report Share Posted January 4, 2005 Jag måste säga att jag håller med Tom_Hell på flera punkter. Till exempel dör ju faktiskt jättemånga varje av svält, utan att vi bryr oss speciellt. Jag förstår inte riktigt varför vi helt plötsligt skulle börja bry oss nu, vid den här katastrofen? Och bara för att alla de människorna dog, varför ska vi vara behöva ledsna? Det var ju inte precis några vi kände.. (De flesta av oss, alltså). Varför ska vi inte få skjuta våra nyårsraketer och vara glada? Som nämts ovan, jättemånga dör varje dag. Ska vi sörja varje dag, då? Det här är alltså bara mina åsikter, jag vill inte att någon ska känna sig påhoppad eller nåt sånt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
holodoc Posted January 4, 2005 Report Share Posted January 4, 2005 Du milde vilken syn på omvärlden! Undrar om du resonerat likadant om du sittit utan hem eller mat i Banda Aceh!?? Visst kan jag hålla med om att det hycklas mycket och att man borde bry sig hela tiden. Det är naturligtvis denna syn som måste förbättras och inte spridas likgiltighet som du nu gör! Tur att de människor som ser saker på detta sätt bevisligen är få... NU ÄR JAG RIKTIGT UPPRÖRD!!! :arg: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 5, 2005 Report Share Posted January 5, 2005 Jag måste säga att jag håller med Tom_Hell på flera punkter. Till exempel dör ju faktiskt jättemånga varje av svält, utan att vi bryr oss speciellt. Jag förstår inte riktigt varför vi helt plötsligt skulle börja bry oss nu, vid den här katastrofen? Och bara för att alla de människorna dog, varför ska vi vara behöva ledsna? Det var ju inte precis några vi kände.. (De flesta av oss, alltså). Varför ska vi inte få skjuta våra nyårsraketer och vara glada? Som nämts ovan, jättemånga dör varje dag. Ska vi sörja varje dag, då? Det här är alltså bara mina åsikter, jag vill inte att någon ska känna sig påhoppad eller nåt sånt. <{POST_SNAPBACK}> Jag vill poängtera här för tydlighets skull att Freelancer missuppfattat mig totalt och tvärtemot vad jag menade. Min poäng var INTE att vi ej ska bry oss nu eller känna sorg eller ge pengar. Däremot, när behoven i Asien efter denna katastrof börjar sjunka undan, får vi inte återgå till hyckleri och tro att vi gjort"vår del" för att hjälpa världen. Det finns massor kvar att göra även efter Asien. - Man kan inte hjälpa alla, är en vanlig ursäkt. Men man kan hjälpa någon eller några. Det är så jag ser det. Ett hett tips är att skaffa ett fadderbarn. Min mamma hade ett fadderbarn på Filipinerna när jag var yngre. Det blev till en spännande följetong att få höra då och då hur det gick för honom. Jag förstår dock till viss del Freelancers resonemang (som dock går åt "fel håll") och jag gissar att det inte är så genomtänkt bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts