Gå till innehåll

Narnia


OnO

Rekommenderade inlägg

Jag hittade bokserien om Narnia på Maxi's bokrea för 35 kronor st.

Serien estår av följande böcker:

* Min morbror trollkarlen

* Häxan och lejonet

* Hästen och hans pojke

* Caspian, prins av Narnia

* Kung Caspian och skeppet gryningen

* Silvertronen

* Den sista striden

Är de läsvärda? Eller är de bara för barn?

Tacksam för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga, mycket på grund av att jag läste dem som barn, och att de därigenom har en självklar plats i min bokhylla. I berättartonen är de skrivna för barn, men de ämnen som tas upp är lika mycket för vuxna. Lewis ger ju så att säga sin version av det kristna budskapet i fantasyform och den symboliken är inte alltid lätt att knäcka som barn (det är väl egentligen inte heller meningen att barn ska förstå de kristna parallellerna, bara ta till sig av kärleksbudskapet och den kristna etiken).

Tro nu bara inte att detta är ren kristen propaganda, det handlar om spännande äventyr, måhända inte lika mustigt som i Sagan om ringen och liknande, men om man är intresserad av fantasy så tycker jag att man bör läsa dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst dem som barn och har precis nyligen läst Häxan och lejonet (kurslitteratur, jag får läsa massor av bra barnböcker nu när jag läser 5p barnlitteratur :D) och jag tycker absolut att i alla fall den är helt klart läsvärd även för vuxna.

Och för 35 kronor styck dessutom!! Det är ju ett jättefynd.

Sen läste jag också att även om Min morbror trollkarlen är den första boken så ska man inte börja med den. Man ska läsa Häxan och lejonet först och sen petar man in MMT var som helst i serien, dock innan sista boken. Bara ett tips om du bestämmer dig för att köpa dem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för edra svar. :)

Men att "peta in" första boken var som helst men inte först eller sist verkar flummigt... Det stör mitt sinne för logik och kontinuitet, det gaur inte, som vi säger här nere.

Min morbror trollkarlen måste läsas först, eller kanske inte... Eller... ? :w00t:

Redigerad av OnO
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för edra svar. :)

Men att "peta in" första boken var som helst men inte först eller sist verkar flummigt... Det stör mitt sinne för logik och kontinuitet, det gaur inte, som vi säger här nere.

Min morbror trollkarlen måste läsas f??rst, eller kanske inte... Eller... ?  :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, jag vet inte. Häxan och lejonet var den som skrevs först i alla fall...

Enligt en svensk CS Lewissida jag har hittat så läses böckerna med fördel i den här ordningen:

Häxan och lejonet

Caspian, prins av Narnia

kung Caspian och skeppet Gryningen

Silvertronen

Den sista striden

Hästen och hans pojke

Och så peta in Min morbror trollkarlen någonstans mellan HOL och DSS.

Blev det jobbigt nu eller? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Narnia-sviten är helt klart läsvärd. Jag har läst den både som barn och som vuxen. Kvaliteten varierar på böckerna, men det är kanske inte så konstigt.

CS Lewis själv ansåg att de skulle läsas i kronologisk ordning (dvs med Min morbror trollkarlen först), men jag håller med Mrs Riker om att du nog får ut mest om du läser dem i ordningen som föreslås från Narniasidan (vilket också är ungefär ordningen som de skrevs i).

Personligen föredrar jag CS Lewis "rymdtriologi" och kan varmt rekommendera den (Out of the Silent Planet, Perelandra, That Hideous Strength). "Från helvetetets brevskola" är också mycket underhållande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man läser dem i den ordning som Lewis ville så blir det rätt. Min morbror trollkarlen tar exempelvis upp landets grundande. Enda egentliga skälet att läsa dem i ordningen de skrevs är litteraturkunskapsmässigt (att se progressen i språk och berättarstil).

Och de är kalrt värda att läsa som vuxen imho. Har bara läst dem på engelska dock och har ingen aning om översättare gjort ett bra jobb eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

vilken trailer? jag antar att filmen har en sida som jag inte hittar, har inte Narnia gått som TV-serie förresten? Jo det gar deb för jag har delar av den inspelad hemma.

Jag har böckerna i samlingsform hemma (gigantisk bok), då står dom i "Lewis-ordning". Jag har alltid läst dom så också och tycker ju då att det är det bästa sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Narnia-trailern fanns med vid Star Wars-premiären. Det är 21/12 som den har premiär, enligt samma trailer. Verkar bli en mycket pampig film!

<{POST_SNAPBACK}>

tyckte nästan det verkade lite väl mycket alá sagan om ringen... storslagna vyer och stora slagfält...

Kanske är man för indoktrionerad av de gamla brittiska miniserierna :D

Men men... klart man skall se den när den kommer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...
  • 3 år senare...

Jo, Lewis skrev ju Narnia i första hand till sina barn, för att förmedla det kristna budskapet i fantasyform.

Dock vet jag inte om jag håller med om ordet "propaganda"! Att få en personlig Gudstro är inget som tvingas på en. Det är ett personligt beslut. De som försöker tvinga på någon en tro, framförallt kristen tro, har inte förstått vad tro handlar om i min mening!

Det är ju visserligen upp till var och en att bedöma dessa böcker och hur de upplevs. Det är ju inget klart bibelrefererat budskap i bokserien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...