Jump to content

Har ST blivit en livsfilosofi för mig?

EoNeel

Varför ST är viktigt för mig  

40 members have voted

1. 1.

• ST ger mitt liv glädje och en mening
      21
    • ST är bara avkoppling för mig, som vilken sci-fi som helst
      9
    • ST ger mig någonting annat...
      10

Recommended Posts

Efter en diskussion i en annan tråd om religion och filosofi mm, så skulle det vara kul att se vad ST egentligen innebär för sina fans. Ser vi på ST som ren avkoppling eller är det av andra skäl? Är ST allvar eller bara ett intresse som vilket som helst?

Jag upptäckte att ST ger mig så mkt mer än bara avkoppling. ST har blivit något som följer med mig ut i min vardag och jag gillar det. :D

Edited by EoNeel

måste nog svara något mitt i mellan. mitt liv skulle inte gå under om ST försvann, men samtidigt är det den bästa "serien" som finns :). ST är höjt övar alla andra SF serier. men som sagt det dominerar inte mitt liv eller tänkade :)

Star trek betyder mycket men inte allt. Jag uppskattar de värderingar som presenteras i t.ex. TNG och tror att jag bär med dem i vardagen men skulle jag gå under om star trek försvann...vet inte. Jag skulle väl få engagera mig i något annat antar jag...

Star Trek är kul, jag småsurfar på Star Treksidor på nätet, jag spelleder en startrekrollspelskampanj och jag tycker att det är synd att jag och min pappa är de enda jag känner till som ser på Trek...

Så visst... det är mer än bara avkoppling... det har blivit en hobby... dock har jag låååångt kvar till supernördarna i "Treekies".. :P

ST är numera mycket viktigt för mig. Märkte hur sur och nästan arg jag blev när en i klassen påstod att "Star trek är något av det löjligaste som existerar".

Arg. Bara arg.

Men till frågan igen. Ibland kan jag gå och citera ur vissa avsnitt, och till natten innan man ska sova så sätter man in något avsnitt i tv:n och tittar på det tills man somnar.

Vissa gånger har jag till och med drömt om att jag var ombord något skepp och var med i beättningen.

Men det har inte tagit över ens liv. jag har många andra intressen, men Star Trek är ett av de fyra allra största; Star Trek, Alias-serien, hästar och böcker.

Så en "trekkienörd"... nä.

Inte än :P

ST betyder en hel del för mig, en fin verklighetsflykt, som jag också bär med mig i vardagen, så jag svarar också att det ligger nånstans mitt emellan, jag är väldigt intresserad av rymden o kan titta på stjärnorna hur länge som helst, och där tycker jag ST kommer in som ett fint tillägg som gör att jag kan tänka mer på det här med rymden och universum, en fantastisk tankeserie, som man kan filosifera runt hur mycket som helst.

star trek har betytt oerhört mycket för mig och gör det fortfarande, om än inte på samma sätt. jag upptäckte trek när jag var åtta år gammal och kikade på tos med min far. det var den enda serie vi såg tillsammans och bara det gjorde det speciellt.

men, det som verkligen fick in mig på trek var när jag i 12-årsåldern drabbades av en sällsynt sjukdom med ett alldeles för långt latinskt namn att komma ihåg. hur som helst så var jag sjuk i ett halvår och kunde under den här tiden enbart ligga på soffan och titta på tv, alternativt läsa en bok. då blev trek en slags kamrat för mig som fick mig att flyga iväg i fantasin och spinna vidare på vad jag sett i avsnitten. tack vare trek började jag också skriva noveller, vilket jag fortfarande gör.

tre år senare fick jag ett återfall av min sjukdom och den här gången var det etter värre med långa sjukhusvistelser. märk min förvåning när lunds universitetssjukhus visade sig ha alla avsnitt av star trek som då var utgivna. trek blev livsnödvändigt för mig och var den enda riktiga avkoppling jag hade. därav, när jag skulle "återanpassa" mig till samhället igen så bar jag med mig diverse visdomsord från mina hjältar och detta hjälpte mig enormt i vardagen. speciellt min fascination för vulcans hjälpte mig att komma tillbaka och jag kunde komma på mig själv att sitta och diskutera logik med mig själv. detta ledde senare också till filosofistudier på universitetet. så visst har star trek haft en djup inverkan på mitt liv och blivit en del av min livsfilosofi.

Jag är helt förstummad efter ditt inlägg everybodyknows. Detta för ST till en annan nivå, liksom.

Av andra ST-fans har jag hört andra berättelser. En kompis "snodde" ett inlägg ur VOY och la in det i sin CV, och fick det jobb hon sökte p.g.a det inlägget.

För en annan kompis har Picard blivit en ledstjärna när det gäller företagsledning.

En annan var trött på livet, men lånade TNG-boxarna och fick hopp och kom tillbaka.

ST-kosmos är sannerligen förundransvärt.

jag tackar för de snälla orden... :)

star trek fortsätter att hjälpa mig i det vardagliga livet. återigen dessa vulcans... :vulcan:... :D

pluggar just nu japanska på universitetet och hade stora problem med att memorera kanjis (japanska skrivtecken) tills jag beslutade mig för att ge mig i kast med det så som en vulcan skulle gjort - fullkomligt logiskt. genast började jag hitta mönster som jag sen kunde applicera på alla möjliga slags tecken. så om jag tar mig igenom morgondagens tenta får jag väl skicka en tacksam tanke till spock... ;)

Star Trek påverkar mitt lev mer och mer helta tiden. Är uppväxt med det pga att min far alltid sett på det. Jag har fått ett stort intresse för såväl astronomi och fysik som film. Stjärnorna känns närmare och närmare ju större intresset blir och de har gjort mig mycket på sista tiden.

Precis som everybodyknows skriver så fint kan man verkligen bli berörd av ST även ifall det kan låta väldigt konstigt för många som inte förstår.

Detta låter antagligen helmysko...

Men en sak jag bara kom på mig själv att tänka på var att jag nu tycker att mina problem osv. är väldigt små. De känns enkla på något vis och inte så viktiga längre utan man vet att man klarar av dem... Och det känns så för att jag jämför dem med den stora rymden. Den är oändlig att man känner sig enkel och utan problem.

Och jag kom att tänka så när jag började se på Star Trek. Allt blev enklare i tankarna, de tankar som kan plåga en så hårt att man närmast hatar sig själv och känner så så obetydlig att känslorna för att leva försvinner.

Men ST kan inte omvandla en person sådär. Jag behövde människor omkring mig, och har nästan klarat mig ur allt jobbigt. Men visst, ST gav mig en ny syn på livet...

Jag håller med dig i ditt inlägg Sandra. Det är ST i kombination med annat som kan berika en som människa.

Jag har en lustig vänskap med en människa som började med att vi båda har samma kärlek för ST. Hade det inte varit för just ST så tror jag att vi aldrig varit vänner. Vi är så extremt olika på alla områden, men vi når och förstår varandra utmärkt p.g.a ST. Denna vänskap har idag blivit mkt stor och vi umgås väldigt mkt och vi kan även göra annat än att tala och se ST.

Det kanske är så med de flesta intressen att människor får en plattform att utgå ifrån. Man är inte själv i centrum längre utan man ingår i något större och därför blir det lättare att skapa kontakter och att umgås.

När det gäller ST-kosmos så finns där en respekt för alla olikheter och åsikter som jag gillar väldigt mkt. Man kanske inte håller med varandra jämt, men det finns en ödmjuk respekt som liksom ligger till grund för att alla på något sätt kommer till tals. Man söker ett konsensus i viktiga frågor och man ger sig inte för än man funnit en lösning.

Edited by EoNeel

Star Trek har en fin berättelse och stadgar som jag håller med i rätt mycket av, sen händer det väl att man tittar uppåt stjärnorna ibland också när man är ute och går med hunden och undrar om det finns något annat bortom våran planet och solsystem...

• 1 month later...
Star Trek har en fin berättelse och stadgar som jag håller med i rätt mycket av, sen händer det väl att man tittar uppåt stjärnorna ibland också när man är ute och går med hunden och undrar om det finns något annat bortom våran planet och solsystem...

<{POST_SNAPBACK}>

Detta med att gå ut med hunden är något som jag känner igen. :D

När jag är ute och går med min jycke på kvällen så hamnar alltid blicken mot skyn, och jag liksom i smyg hoppas på att vi skall bli "uppstrålade".

Jag tänker på detta som Picard sa om människorna under hans tidsålder, att de inte är pengar och status som gäller längre utan strävan mot att förbättra sig som människa. Det ligger något i det uttalandet som inger hopp och tröst och det är väl något som vi alla behöver titt som tätt. Även om jag är en fanatisk DS9 diggare så framstår ändå Picard som en stor tänkare, och det gillar jag. För honom framstår alltet som ett förstummande skådespel som han får ta del av...och så känner jag med.

Jag kom att tänka på en sak nu när jag sitter här. Jag glömde nästan allt jag hade fått från ST, både känslor och det sättet att tänka. Jag blev för ett tag sedan åter en människa som tyckte synd om sig själv och inte orkade leva längre, men det är tur att jag skrev mitt tidigare inlägg, och det ska jag spara och skriva ut så jag kan plocka fram det varje gång jag mår dåligt och minnas att jag kan klara mig ur det igen.

Men de som inte tittar på Star Trek har väldigt svårt att förstå hur det kan ha hjälpt mig, skolkuratorn för ett exempel. Hon bara såg oförstående ut och visste inte ens vad det var för något. :)

Men mitt nya mål... klara mig ur allt elände och försöka leva livet igen...

Ett mycket rörande inlägg Sandra, jag önskar dig lycka till (håller tummarna).

Jag känner igen mig imycket som skrivits i den här tråden och när jag kollade på mitt första inlägg här insåg jag att jag kanske inte utvecklat det hela så mycket som jag borde ha gjort.

Jag började också se på star trek med min far. Han var ett fan när serien visades på svartvit tv (coolt va). Vi tittar ofta på avsnitt ihop och det känns speciellt. För mig är star trek gemenskap och något jag blir glad av.

Jaha då ska nog jag ge mig in i detta nu också, jag och Eoneel har tagit mycket av det teoretiska gällande detta i ämnet Far Beyond the stars. Och jag har hållit mig härifrån gällande inlägg just på grund av att jag kan bli för teoretisk och på så sätt skrämma bort en och annan. Men nu är det dags att skriva lite hoppas det inte blir för teoretiskt.

Det är Sandras inlägg som gör att jag känner att jag måste skriva lite grann. Enkelt sagt är att Du Sandra är helt normal. Att ha ST som kompas är logiskt och helt normalt och det borde kuratorn ha helt koll på. Anledningen till att det faktiskt är normalt är detta...

Varje människa behöver ett centrum i sitt medvetande för att kunna röra sig i den värld hon anser sig leva i. Detta centra utgör själva grunden till hur man tolkar världen men också hur man löser problem. Man skulle kunna säga att detta blir en inre dialog mellan ”jaget” och sitt medvetande. Detta är något som sagt alla människor psykologiskt måste ha, en del väljer att lägga in någon Gud, andra höjer vetenskapen till denna abstrakta nivå, många väljer att ta etiska/logiska principer.

Man kan dock inte ta en idol eller person, detta centra måste vara så pass abstrakt att det hela tiden är flexibelt och öppet för dialog och frågor för ens egna funderingar. ST är fyllt av så mycket abstrakta värderingar att det passar alldeles utmärkt att föra in som sin axis munde -som man kan kalla detta centra. STs principer och förställningar är öppna och flexibla, men de ger också upphov till drömmar och visioner. Allt detta går alldeles utmärkt att rådfråga vid olika typer av problem och man finner på så sätt en lösning att vandra efter.

Så Sandra njut av den egenhet och kom ihåg att ditt psyke är helt normalt gällande detta :lol: :lol: :lol: . Däremot kan man fråga sig om din kurator har en normal utbildning, för detta är nämligen grundkursen. ;)

Första gången jag berättade för min kurator att jag höll mycket av Star Trek och med hjälp av St tagit mig ur jobbigheterna en första gång såg hon mycket misstänksam ut och samtidigt oförstående. Hon frågade vad det var och jag sa enkelt att det var både serier och filmer. Sedan satt hon bara tyst och funderade en stund innan hon bytte ämne. Om det är normalt för en kurator vet jag inte, man borde nästan läsa på vad de har utbildats inom. :P

Men lite underlig är hon... skulle höra av sig men har inte gjort det på tre veckor och inte har jag fått någon ny tid heller...

Men det är tur att man har Star Trek att gömma sig inom när det känns hemskt och tomt.

Edited by Sandra

• 2 weeks later...

jag har märkt att star trek verkligen fyller sin funktion som krydda i vardagen. Nu när jag är arbetslös så har jag märkt att star trek är min flykt från det enformiga och tråkiga. det känns som att jag laddar batterierna (för att använda ett utnött uttryck) när jag sätter mig ner för att titta på ännu ett avsnitt. Då kan man komma tillbaka till att ta hand om jobbsökning etc. igen när avsnittet avslutas.

Mycket intressant ämne. Jag funderade ganska länge på vad jag skulle rösta. Star Trek ger mig underhållning och avkoppling från vardagen. Det är skönt att försvinna in i en annan värld. Dessutom ger Star Trek anledning att tänka efter. Star Trek ger mig även gemenskap och nya vänner som delar samma intresse. B)

Star Trek stimulerar funderingar på vad som egentligen finns bortom stjärnorna. Detta har jag alltid funderat på. Star Trek har en positiv framtidsyn som säger att det kommer att bli bättre. Krig, svält och fattigdom kommer att utrotas och perspektivet ändras när vi förstår att vi inte är ensamma där ute! :vulcan: :klingon: :jemhadar: :cardassian: :ferengi: :borg1:

Sedan tycker jag om när Star Trek skildrar relationer mellan människor. Här är filosofin att det är oerhört viktigt med vänskap och lojalitet. Star Trek står för att man ska vara öppen och kan samrbeta trots stora olikheter - det tycker jag om!!

Sedan är Star Trek så himla kul också!! :w00t:

Mycket intressant ämne. Jag funderade ganska länge på vad jag skulle rösta.  Star Trek ger mig underhållning och avkoppling från vardagen.  Det är skönt att försvinna in i en annan värld. Dessutom ger Star Trek anledning att tänka efter. Star Trek ger mig även gemenskap och nya vänner som delar samma intresse.  B)

Star Trek stimulerar funderingar på vad som egentligen finns bortom stjärnorna. Detta har jag alltid funderat på. Star Trek har en positiv framtidsyn som säger att det kommer att bli bättre. Krig, svält och fattigdom kommer att utrotas och perspektivet ändras när vi förstår att vi inte är ensamma där ute! :vulcan:  :klingon:  :jemhadar:  :cardassian:  :ferengi:  :borg1:

Sedan tycker jag om när Star Trek skildrar relationer mellan människor. Här är filosofin att det är oerhört viktigt med vänskap och lojalitet. Star Trek står för att man ska vara öppen och kan samrbeta trots stora olikheter - det tycker jag om!!

Sedan är Star Trek så himla kul också!!  :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan nog skriva under det du säger. ST för mig är en beskrivning eller tanke av hur en värld kan te sig. Jag har gillat det som beskrivs när man beskriver det toleranta samhället i framtiden och en del personer och grupperingar som inte passar in i detta.

Det är en serie som innehåller mer än en serie normalt brukar göra, med flera bottnar än man först kanske tror.

Okej. Nu har jag röstat. Det blev alternativet: "ST ger mitt liv glädje och en mening".

Nu vill jag bara påpeka att jag har ett annat liv också... faktiskt... tror jag.. :blink: Men visst ger star trek mig många glädjestunder och en mening, av många, min dotter och familj är en annan.

Men Star Trek ger mig annat också. Gråa hår t.ex. :D Ibland snöar jag in så pass mycket på det hela så att jag funderar på att söka hjälp... Nästan i alla fall. Inte blev det bättre sedan Crazy Voyager slängde upp sin svenska Memory Alpha sida. Där finns ju så mycket kul att göra. Faktum är att hade jag inte haft ett jobb, en familj och goda vänner så hade jag nog suttit där dygnet runt. Möjligen med lite pauser för toalettbesök, käk och lite star trek tittande på DVD... :w00t: