Jump to content

Vilken film är sämst?

everybodyknows
 Share

Vilken Av Filmerna Är Sämst?  

60 members have voted

1. 1.

• Star Trek I: The Motion Picture
      21
    • Star Trek II: The Wrath Of Khan
      5
    • Star Trek III: The Search For Spock
      3
    • Star Trek IV: The Voyage Home
      4
    • Star Trek V: The Final Frontier
      7
    • Star Trek VI: The Undiscovered Country
      1
    • Star Trek VII: Generations
      3
    • Star Trek VII: First Contact
      0
    • Star Trek IX: Insurrection
      3
    • Star Trek X: Nemesis
      13

Recommended Posts

Tänkte att eftersom vi har två omröstningar om vilken som är den bästa/favoritfilmen så kan vi ju också diskutera vilken av rullarna som är sämst. Personligen lägger jag min röst på del 9, Insurrection, vilken jag tycker känns som ett avsnitt av TNG med något högre budget. Dessutom kan jag på rak arm lista 10 - 15 TNG avsnitt som är bättre. Historien är klichéartad och allting går på tomgång. Detta var ocks?? den enda Trekfilm hitintills som jag inte ens uppskattat på den vita duken.

Ettan är seeeeeeeeegggg.....

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle nog vilja påstå att den är ännu segare. Första gången jag såg den var jag rätt nöjd eftersom jag trodde att den skulle ta fart såsmåningom, vilket den inte gjorde.

Andra gången var den superseg.

Har sett den en gång till, till en viss del ska sägas. Jag somnade. Detta var första och sista gången jag somnat vid en tv med star trek på....

Så jag lägger min röst på Star Trek the (Slow)motion picture.

Att TMP är något långsam kan jag absolut hålla med om, men den har ändå kvaliteer som gör det till en sevärd film. INS tycker jag är jättebra, så tråkigt att inte alla håller med.

Nej, när jag ska rösta på sämsta film så blir det utan tvekan nummer 5 - The Final Frontier som kammar hem vinsten. Rent ut sagt så är den förfärlig. En klingon, en människa och en romulan på "planet of galactic peace", hur trovärdigt är det egentligen vid den här tidpunkten? Och Sybok och hans hjärntvättarmetoder, what's up with that? Och så ska de ge sig av till galaxens mitt för att hitta Gud...huh? Den är fylld med hemska scener - flirten mellan Uhura och Scotty på bryggan, Row row row your boat, Chekov och Sulu som blåser in i kommunikatorn för att simulera en storm och den värsta av dem alla - när Uhura halvnaken måste dansa för vakterna på Nimbus III. Först förstod jag inte den scenen alls, hur kan man komma på tanken...? Men nu när jag har sett några avsnitt av TOS och insett att hon i sin ungdoms dagar verkligen var en BABE så är det mer förståeligt, även om hon dock passerat det stadiet för längesen.

Och varför skickar Stjärnflottan Enterprise på uppdrag för att undersöka situationen på Nimbus III? I början av filmen får vi se Scotty ligga och svära över att ingenting fungerar som det ska (bara det är väl lite taffligt, inte skulle väl Stj??rnflottan släppa ifrån sig ett dåligt konstruerat skepp?) men sen blir de ändå ivägskickade på ett uppdrag. OK om de vill skicka Kirk för att han är bäst kvalificerad, men hade det inte varit troligare att de hade satt honom på ett annat skepp då? Och jag förstår att skeppet är dåligt konstruerat för att Scotty ska få framstå som en mirakelman och fixa allt utan större problem än några skotska svordomar, men några gränser får det väl ändå finnas?

Och att ge en superb skådespelare som David Warner rollen som människan på fredsplaneten är verkligen slöseri med resurser. Den mannen kan så mycket mer - se bara på hans prestation när han spelar Gul Madred i TNGs Chain of Command. Där är han så bra så det gör ont!! :)

Jag skulle kunna fortsätta länge till och komma med många fler exempel, men jag vill ju inte bli utkastad från forumet pga flaming heller, så jag avstår :D

Jag undrar bara: Vad tänkte de med?? :huh::rolleyes: <_< :blink:

Den här filmen är så dålig så den förtjänar att assimileras av borgerna :D

Edited by MrsRiker

heh, på något sätt var det bara en tidsfråga innan någon skulle skriva ner femman... :rolleyes:

personligen så tycker jag att femman inte är helt urusel. visst, den har skavanker och själva grundidén är väl inte den allra bästa, men den lyckades i alla fall få mig att sitta kvar hela filmen. det finns mycket man kan vända sig mot i femman och ärligt talat så är vissa scener störtlöjliga (såsom uhuras dans) men det är en balansgång det där. bland de bästa ögonblicken någonsin i star trek tycker jag uppkommer när de vågar släppa in lite humor i det hela. femman lyckas inte riktigt med detta och de flesta "humoristiska" scener blir bara tragiska. men sen tycker jag att "row your boat" scenen är riktigt charmig, men det är ju förstås bara jag... :rolleyes:

femman är för mig en typisk mellanfilm. jag förväntar mig så pass mycket av star trek att den trots det ligger näst längst ner på min lista. men sämst tycker jag inte att den är... ;)

Femman är så självklar att det är pinsamt. Men okej III:an är inte heller rolig, där hade man ett fint upplägg; men nje inte tog man vara på det speciellt bra. I Denna film så lyckas man helt att få till intrigen på grund av dåliga klipp och sega foton. Femman saknar dock själva grund intrigen, eller rättare sagt idén kanske är cool, men man gör ingenting av detta. Om jag inte minns fel är det Shatner som har regisserat denna film, kanske detta var det största felet. Varför fick inte en kompitent regissör göra jobbet?

Däremot är jag ett fan av TMP som jag tycker är en mycket vacker film där arvet från 2001 är så uppenbart att det nästan blir en hyllning till Kubrik. Temat i filmen är dessutom inte olikt Clarks teman. Det som målas upp till en storslagen SF-katastrof finner sin lösning och ursprung i det lilla och det som vi kan identiferas oss med.

Jag röstade på The Motion Picture. Ur science-fictionsynpunkt eller rent specialeffektmässigt kanske den är riktigt välgjord, men med handen på hjärtat: är den verkligen rolig att se på?

Att den är långsam behöver väl inte nämnas, men utöver början så händer inte så mycket och jag irriterar mig alltid på att V'ger inte verkar ha någon fast form utan ändrar sig hela tiden.

The Final Frontier är inte min favorit men utöver små delaljer har jag inget emot den.

Nemesis är helt klart sämst av alla filmerna.

<{POST_SNAPBACK}>

Det där har jag fått höra hundra gånger men jag kan räkna på ena handens fingrar de gånger jag har fått det förklarat. Varför är Nemesis sämst !?! :arg:

Det där har jag fått höra hundra gånger men jag kan räkna på ena handens fingrar de gånger jag har fått det förklarat. Varför är Nemesis sämst !?!  :arg:

<{POST_SNAPBACK}>

Tjaa.. jag tycker den är tråkig helt enkelt. Måste man kunna redogöra i detalj varför man tycker så? Varför tycker jag att Dr Pepper är gott? Jag bara gör det. Smaken är som baken.. ingen mening med att bli upprörd för att någon inte tycker som du. :vulcan:

-- Tillagt i efterhand --

Sen vill jag inte påstå att den är usel, men vad jag menade var att ur Star Trek-stallet så är det den sämsta. Nemesis hamnar inte i facket "sunk-rullar" då den onekligen är ganska välgjord. Handlingen tilltalar mig inte bara. Den känns inte "hel". Kan inte säga mer än så. =)

Edited by Lenski

Det där har jag fått höra hundra gånger men jag kan räkna på ena handens fingrar de gånger jag har fått det förklarat. Varför är Nemesis sämst !?!  :arg:

Tjaa.. jag tycker den är tråkig helt enkelt. Måste man kunna redogöra i detalj varför man tycker så? Varför tycker jag att Dr Pepper är gott? Jag bara gör det. Smaken är som baken.. ingen mening med att bli upprörd för att någon inte tycker som du. :vulcan:

Det var inte bara för att jag personlingen undrade som jag frågade dig. Det är en regel här på forumet att man inte bara säger vad man tycker utan också redogör varför man tycker det. Vanligtvis går forumledarna in och begär motiveringar av de som bara säger sin åsikt.

Jag är inte heller överförtjust i Nemesis men jag skulle aldrig säga att den "helt klart" är sämst om jag inte kunde berätta varför jag tycker så.

Det var inte bara för att jag personlingen undrade som jag frågade dig. Det är en regel här på forumet att man inte bara säger vad man tycker utan också redogör varför man tycker det. Vanligtvis går forumledarna in och begär motiveringar av de som bara säger sin åsikt.

Jag är inte heller överförtjust i Nemesis men jag skulle aldrig säga att den "helt klart" är sämst om jag inte kunde berätta varför jag tycker så.

<{POST_SNAPBACK}>

Dessutom blir det mycket roligare att diskutera om man redogör för orsakerna varför man gillar/ogillar något. Det blir mer att diskutera om - det är inte så lätt att argumentera med ett påstående som The Final Frontier är sämst. Punkt slut. men om man förklarar vad som är bra/dåligt kanske man kan få motargument som ger en nya perspektiv på saker och ting :)

Sen kanske man inte behöver skriva en hel uppsats som jag gör ibland :D

Jag bara säger att the motion picture sågades som the motionLESS picture när den kom ut, men till ämmnet, jag la faktiskt en röst lite förhastat på det search fro spock (vilket jag ånrar lite lätt) Jag har aldrig uppfattat den som den bästa filmen men om man tänker efter så har den ändå en bra story och den är inte jätte seg heller. SÅ jag skulle nog ha blankröstat där men gjort är gjort

Jag röstade på Nemesis och skälet till det har jag motiverat på andra delar av detta forum. Jag tar åter upp några saker jag stört mig på när jag såg filmen:

Varför säger ingen något om Lore när man stöter på en android lik data????

Biljaktsscenen?

En romulan kläcker ur sig were dead in the water

Data dör...star trek II någon

Jag tycker att filmen mer är en actionrulle än en star trek film

Min röst föll också på TMP, som ni redan sagt så är den äckligt seg.

Men jag vill också ha sagt att Nemesis inte heller föll mig i smaken heller,

den e som ett lååångt avsnitt av TNG.

Känner mig dessutom lättad att ingen har röstat på Voyage Home och Undiscovered Country som i min menig två av de klart bästa filmerna.

(Voyage Home e dessutom sjukt rolig :D )

jag vet inte riktigt vad jag tycker om nemesis. första gången jag såg den hade jag hög feber (men jag skulle ju på premiären... :rolleyes: ) och det kanske färgar min åsikt om den lite, men som någon redan har påpekat så har den alltför stora likheter med del två för att bara vara tillfälligheter. dessutom så blir jag lite väl trött på picards standardlösning 1A till att lösa problem - vi spränger enterprise! ja! så kan de snälla specialeffektsmakarna designa ett nytt till oss för nästa film! <_<

nemesis hamnar som tredje sämsta film på min lista. jag har sett om den sen jag såg den första gången (utan feber den här gången... ;) ) men jag tycker filmen ger ett splittrat intryck. vissa scener är fantastiskt bra gjorda medan andra bara faller platt. och sen har vi ju marslandaren som racas runt i... :rolleyes:

Känner mig dessutom lättad att ingen har röstat på Voyage Home och Undiscovered Country som i min menig två av de klart bästa filmerna.

(Voyage Home e dessutom sjukt rolig  :D )

<{POST_SNAPBACK}>

Nu är det förvisso någon som har röstat på Voyage Home, men fortfarande har Undiscovered Country och First Contact noll röster. Jag tycker att det ska bli spännande att se om någon om dem inte får någon röst alls.... :) Det är ju två jättebra filmer så jag hoppas inte att någon röstar på dem :)