Jump to content

Vilken film är sämst?

everybodyknows
 Share

Vilken Av Filmerna Är Sämst?  

60 members have voted

1. 1.

• Star Trek I: The Motion Picture
      21
    • Star Trek II: The Wrath Of Khan
      5
    • Star Trek III: The Search For Spock
      3
    • Star Trek IV: The Voyage Home
      4
    • Star Trek V: The Final Frontier
      7
    • Star Trek VI: The Undiscovered Country
      1
    • Star Trek VII: Generations
      3
    • Star Trek VII: First Contact
      0
    • Star Trek IX: Insurrection
      3
    • Star Trek X: Nemesis
      13

Recommended Posts

• 3 months later...

För min del hamnade rösten på ST III: The Search For Spock

Jag tycker den har tråkig story och jag hittar absolut inget kul eller något som tillför något. Trist helt enkelt

Fast Star Trek I: The Motion Picture är, som många påpekat, otroligt seg. Den kommer på min sämsrta lista som nummer 2.

Många hakar upp sig på Star Trek X: Nemesis. Någon tycker den är mer action-film än ST rulle. Personligen tycker jag den är OK då den bjuder på en del kul bilder men den är ju inte så bra som Star Trek VII: First Contact som ju har mer att bjuda på i innehåll och action.

• 2 years later...

Förstår inte alls varför The Motion Picture får så dåligt betyg. Tycker att den är riktigt bra. Går inte långsamt heller. Kanske är det för att det inte är massa action och strider med andra skepp.

The Motion Picture är den film av alla där man verkligen får möjligthet att tänka efter. Har ett större djup än någon annan av filmerna. Tycker iden är mycket bra, samma med hur den är genomförd.

The Motion Picture var den första Star Trek film jag såg och den är fortfarande en av mina absoluta favoriter. Att den skulle vara seg och händelselös håller jag inte alls med om. Personligen tycker jag att det händer mycket. Det levereras dock inte på ett lättkonsumerat sätt i form av visuell action. Istället presenteras en idé som väcker tankar och ger filmen ett intressant djup som tyvärr till viss del saknas i följande filmer. Detta förutsätter givetvis att man finner tillfredsställelse i att fundera över saker och ting. Specialeffekterna fyller också (till skillnad från många andra filmer) en viktig funktion. De långa kameraåkningarna, som många verka definiera som seeeeega, hjälper effektivt till att visa hur kolossalt stor V'Ger verkligen är och just storleken är något jag finner mycket fascinerande. Att denna enorma massa med all information den innehåller styrs av något så trivialt och simpelt som styrkoden i Voyagersonden. Som jag ser det är TMP en film man inte bara ser på utan även funderar över.

The Final Frontier tycker jag också får på tok för mycket negativ kritik. Den är enligt mig en underhållande film som återigen levererar en tänkvärd idé blandat med humor som jag tycker är i klass med The Voyage Home, om än inte i samma kvantitet. Dessutom innehåller filmen två scener som verkligen definierar Kirk som person. Den första är när Sybock vill hjälpa Kirk och ta bort hans smärta varpå Kirk svarar "I don't want my pain taken away! I need my pain!". Den andra är när "Gud" talar till dem om att få tillgång till deras skepp och Kirk ställer frågan "What does God need with a starship?". Jag tänker inte gå in närmar på dessa scener mer än att de är två av mina favoriter, i hela Star Trek-världen, som involverar Kirk.

Ska jag välja den sämsta filmen så är det utan tvekan Nemesis. Den innehåller alldeles för mycket generisk action för att vara en Star Trek-film. Dessutom tycker jag skådespelarna känns trötta och slitna på något sätt. När jag såg Nemesis, vilket jag bara gjort en gång, så infann sig aldrig den känsla av Star Trek som övriga filmer och även serierna har förmedlat. Jag vet att det är svårt att definiera en känsla och att olika personer tycker olika men det är så jag känner för denna film och därför placerar jag den längst ner på min lista. Eller rättare sagt, den faller utanför listan. Den hade möjligtvis fungerat om man tagit bort Star Trek från namnet, bytt ut TNG-gänget och placerat handlingen i ett annat universum.

Citat

Ska jag välja den sämsta filmen så är det utan tvekan Nemesis. Den innehåller alldeles för mycket generisk action för att vara en Star Trek-film. Dessutom tycker jag skådespelarna känns trötta och slitna på något sätt. När jag såg Nemesis, vilket jag bara gjort en gång, så infann sig aldrig den känsla av Star Trek som övriga filmer och även serierna har förmedlat. Jag vet att det är svårt att definiera en känsla och att olika personer tycker olika men det är så jag känner för denna film och därför placerar jag den längst ner på min lista. Eller rättare sagt, den faller utanför listan. Den hade möjligtvis fungerat om man tagit bort Star Trek från namnet, bytt ut TNG-gänget och placerat handlingen i ett annat universum.

Edited by Starblind

tror på att jag kommer att tycka att den nya filmen blir den enda som förtjänar den titeln . anledningen är att de troligen kommer att krångla till tidslinjen ytterligare plus att vi vet hur Spock , McCoy och Kirk ska vara så det blir svårt när nya skådisar kommer med sin tolkning av karaktären .

i övrigt finns ingen film jag ogillat :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

tror på att jag kommer att tycka att den nya filmen blir den enda som förtjänar den titeln . anledningen är att de troligen kommer att krångla till tidslinjen ytterligare plus att vi vet hur Spock , McCoy och Kirk ska vara så det blir svårt när nya skådisar kommer med sin tolkning av karaktären .

--------------------

Du har en mycket bra poäng, inga kan ersätta TOS-gänget, det bara är så helt enkelt. Gillar dock att Eric Bana ska vara med, han är jättebra. :D

--------------------

Du har en mycket bra poäng, inga kan ersätta TOS-gänget, det bara är så helt enkelt. Gillar dock att Eric Bana ska vara med, han är jättebra. :D

Jag håller också med. Har sagt det förr; Det mycket farligt att göra filmer med gammla välkända och älskade karaktärer, och sätta nya skådespelare i rollerna. Det är bäddat för Fiasko. Gäller inte bara ST utan även andra filmer, serier m.m.

Jag håller också med ovanstående talare. Dock så tror jag att denna film kommer att gå hyfsat bra på grund att två orsaker: Det kommer att ha gått 5 år sedan förra star trek filmen och alla serier är nedlagda- alla trekkers är svältfödda på star trek och kommer nog till största delen att sluta upp kring filmen oavsett vad dom tycker om konceptet.

Dom verkar ha satsat ganska ordentligt med denna film- alltså kommer nog gemene man att bli nyfikna och gå på filmen i hyfsad utsträckning. Summa summarum så kommer den nog att gå allt från ganska bra till riktigt bra...tror jag:)

Edited by michael ricochet

Även jag håller med. Det är generellt sett ingen bra idé att låta nya skådespelare porträttera starkt etablerade karaktärer. Jag vet att jag själv kommer att ha mycket svårt att t.ex. se någon annan än William Shatner spela Kirk. Shatner är Kirk och någon annan skådespelare i den rollen kommer att kännas helt fel. Dessutom är jag helt säker på att de på något sätt kommer att förstöra kontinuiteten ännu mer.

Även jag håller med. Det är generellt sett ingen bra idé att låta nya skådespelare porträttera starkt etablerade karaktärer. Jag vet att jag själv kommer att ha mycket svårt att t.ex. se någon annan än William Shatner spela Kirk. Shatner är Kirk och någon annan skådespelare i den rollen kommer att kännas helt fel. Dessutom är jag helt säker på att de på något sätt kommer att förstöra kontinuiteten ännu mer.

Det du säger om kontunuiteten, är jag säker på att du har rätt i. Det verkar vara det enda som Star Trek och Paramount är bra på i dessa dagar. Bryta mot kontinuiteten.

Jag såg The Final Frontier för andra gången förra veckan och kan med större säkerhet säga att den i min mening är grovt underskattad. Visst, effekterna var inte de bästa, storyn hade lite hål och humorn kändes lite tvingad på vissa ställen men det finns mycket i filmen som väger upp det dåliga. Som tidigare nämnt så är ju de scener med trion Kirk, Spock & McCoy bland de bästa i filmserien.

Man undrar ju hur filmen skulle kunnat se ut om Paramount pungade ut de extra pengarna Shatner behövde och om ILM var tillgängliga när filmen gjordes...

Min röst hamnade på Nemesis..Blev mycket beviken när jag såg den på bio...Tycker att den är en av de filmer jag sett som känns mest sönderklippt...Måste varit mycket material som inte kom med i den slutgiltiga versionen? Sen endel som andra tagit upp..T ex att Lore inte nämns alls..Märkligt..

• 3 months later...
Har nu sett alla förutom Nemesis och än så länge faller rösten utan tvekan på Insurrection. Som andra nämnt kändes det mer som ett (tråkigt) dubbelavsnitt. Jag fann den bara helt ointressant.

Om Nemesis är lika dålig som alla verkar tycka ändras väl rösten till den när jag väl sett den.

Visst kanske Insurektion kan ses som ett dubbelavsnitt, men det är ändå en bra film tycker jag. Intresant ämne och välldigt Star Trek. Om jag skulle klaga på något i Insurektion så vore det de faktum att Starfleet har gått med på att tvångsförflytta ett folk. Det är så långt ifrån vad Federationen står för som man kan komma. Det tycker jag är ett svek mot Star Trek universumet och det sämsta med filmen.

Har nu sett alla förutom Nemesis och än så länge faller rösten utan tvekan på Insurrection. Som andra nämnt kändes det mer som ett (tråkigt) dubbelavsnitt. Jag fann den bara helt ointressant.

Om Nemesis är lika dålig som alla verkar tycka ändras väl rösten till den när jag väl sett den.

Visst kanske Insurektion kan ses som ett dubbelavsnitt, men det är ändå en bra film tycker jag. Intresant ämne och välldigt Star Trek. Om jag skulle klaga på något i Insurektion så vore det de faktum att Starfleet har gått med på att tvångsförflytta ett folk. Det är så långt ifrån vad Federationen står för som man kan komma. Det tycker jag är ett svek mot Star Trek universumet och det sämsta med filmen.

ja fast egentligen är det ju inte federationen som tagit det beslutet, det är ju admiral Doherty som tryckt på beslutet för egen vinning. Insurrection är enligt mig den bästa filmen. det är bra att man kämpar för det rätta, och grymt med så mycket utomhus scener.

Jag har inte sett mer än en handfull av dem, men av de jag har sett tycker jag är ettan sämst. Detta baserar jag enbart på att jag knappt kommer ihåg den, trots att det inte var så ohemult länge sedan jag såg den. En intetsägande film är förvisso också en film, men ändå...

Sådär, då har man sett Nemesis, och rösten faller väl på den. Slutet var bland det lamaste jag sett, hur kan man avsluta en 15årig franchise på det viset?

TNG på film går bara inte helt enkelt, i min mening. De flesta här håller definitivt inte med, med tanke på hur rösterna för bästa/sämsta film ser ut. Men på en drös andra icke-svenska forum så är det oftast TNG-filmerna (förutom First Contact) som hamnar på botten av listan, undrar varför det är sån stor skillnad.

En stor del av problemet med filmerna är väl att Picard, från att ha varit en tvättäkta diplomat (vilket alla älskar och använder som argument när det snackas om vem som är den bästa kaptenen i ST's historia), helt plötsligt blir en skallig version utav Schwarzenegger i filmerna. Nemesis är väl ett bra exempel på när detta händer. Det går bara inte ihop, känns väldigt out-of-character för honom att ta tag i ett gevär och meja ner folk som kommer i hans väg.

Humorn är väl aldrig på hög nivå heller, speciellt inte jämfört med TOG-gängets filmer.

Tycker även att det är konstigt att en film som TMP har flest röster i den här röstningen, de flesta grundar det på att den är så tråkig. Med tanke på att TNG är en favorit på detta forum borde den nästan ha minst röster, för har man klarat av Picard's låååååånga låååååånga tal & diplomati i 7 säsonger TNG ska man nog klara av en lite seg (men visuellt vacker) Star Trek film.

Vad säger man? Vi har väl fått tng med modersmjölken antar jag. Men jag förstår uppriktigt sagt inte varför nemesis får så mycket skit. Jag tycker att det är en riktigt bra film som väl förtjänar en plats högt upp i rankingen. Och den är flera generationer bättre än tmp som (trots att den är en vacker film med mycket bra fotografi) är sååååå seeeeg såååå att man somnar när man ser den. Hade tmp varit ett 45 minuters avsnitt så hade det varit rikitgt bra för temat och storyn är utmärkt men formatet är helt enkelt för låååååångt för att det ska bli en bra film. J.

Vad säger man? Vi har väl fått tng med modersmjölken antar jag. Men jag förstår uppriktigt sagt inte varför nemesis får så mycket skit. Jag tycker att det är en riktigt bra film som väl förtjänar en plats högt upp i rankingen. Och den är flera generationer bättre än tmp som (trots att den är en vacker film med mycket bra fotografi) är sååååå seeeeg såååå att man somnar när man ser den. Hade tmp varit ett 45 minuters avsnitt så hade det varit rikitgt bra för temat och storyn är utmärkt men formatet är helt enkelt för låååååångt för att det ska bli en bra film. J.

jag håller med alla gånger . tyvärr gjordes TMP i samma tid som "år 2001-Ett rymdäventyr" . och den är FRUKTANSVÄRT seg !