Jump to content

Favoritgrupp av huvudpersoner (TOS,TNG, DS9)

orville

Vilken är din favoritgrupp av karaktärer  

31 members have voted

1. 1.

• Spock, Kirk, Bones
      8
    • Troi, Crusher
      1
    • Picard, Riker
      4
    • Data, Geordi, Wesley
      1
    • Sisko, Dax
      1
    • Dax, Worf
      1
    • Odo, Quark
      9
    • Odo, Kira
      0
    • O´Brien, Bashir
      3
    • Annan
      3

Recommended Posts

Star trek är i mitt tycke till stor del karaktärsbaserat men det som ofta gör det hela roligare/intressantare är många gånger interaktionen mellan karaktärerna. Jag har försökt välja ut karaktärer från alla star trek serier och försökt placera dem i par/trios för att kunna genomföra denna röstning. Jag själv har inte röstat än men ni är alla välkommna att göra det. När du röstat kan du väl skriva en rad och beskriva skälet till ditt val.

En rolig idé det här :w00t: , givetvis är det någon annan som jag röstar på. Jag förstår dina grupper och de är väldigt relevanta och intressanta. Picard och Data är något jag uppskattar. Sisko och Dukat eller Kai Winn är också sagolik. Men det par som det slår mest gnistor om är Janeway och Seven. Dessa två är magiska när de ryker ihop.

Men hej Odo och Quark är också lysande. Självklart skulle jag ha röstat på Picard om inte Riker var hans parhäst. Jag kan bara inte med den karaktären.

Hur som helst det ska bli roligt att följa utvecklingen här. Det kan bli mycket intressanta diskussioner här så det gäller att hänga med. :D

Kul att ni gillar idén. Visst finns det mycket man kan tillägga till detta precis som Kai dukat säger. Picards, Riker är kanske inte en favourit men det går knappast att ta upp alla möjliga kombinationer som förekommer under serierna (speciellt eftersom det bara går att ta upp 10 olika val.

Usch vad svårt! :blink:

Jag känner att jag sett för lite Deep Space Nine för att kunna genomföra en rättvis röstning. Så jag väntar med det.

Men som jag känner nu så lutar det åt den klassiska trion "Spock, Kirk & Bones" eller de helfestliga "Odo & Quark" eller "Picard och Data" eller....

Jag har också svårt att välja (värt att poängtera igen). Dock så väger det mellan Sock, Kirk, Bones och O´Brien, Bashir. Båda grupperna är mycket underhållande i min mening. Här borde man kunna ta upp fler som t.ex. Chekov och Zulu. Ni komme väl ihåg Zulus storm i kommunikatorn (star trek 5) eller kanske Dax och Kiras eskapader..

Det var svårt att välja, men eftersom jag älskar motsatspar så fick det bli Odo och Quark. Båda är fenomenala när de drabbar samman, och jag älskar att följa hur deras relation utvecklas genom serien.

I TNG håller jag på Picard och Data, men de är inte ett naturligt par, visst interagerar de med varandra, men inte så att man kan kalla dem för en parkonstellation. Och utöver dessa två har jag svårt för resten i serien, med undantag för Worf, så då blir det inget par här som jag vill rösta på.

Va smart! Jag har aldrig tänkt på att jämföra olika par eller grupper.

Favorit i TOS är Sulu/Chekov, jag gillar båda karaktärerna och eftersom de oftast är de som får vara objektiva eller som råkar ut för något. Tyvär får de inte så mycket tid.

TNG... Svårt att avgöra. De är så att säga "en enda stor familj" utan större skillnader eller motsättningar. Data är ju alltid intressant men då tycker jag

faktiskt Guinan/alla de andra. Hon har ju inte direkt någon partner men jag tycker ändå att konversationerna med henne är mest intressanta.

DS9: Odo/Quark, ett självklart val. Jag får hålla med Odo II om att paren med flest skillnader är roligast. Inte ofta kopplar man ihop utomjording med utomjording men det gör man här, och att de är i luven på varandra hela tiden gör det inte sämre. Deras relation är främs humoristisk men inte utan ett litet känslomässigt djup. Men jag är tacksam att det inte blev för djupt, det hade tagit bort charmen.

För mig ligger det till så här:

Tos Kirk, s. b: de har lockat till så många skratt och inledningsscenen i star trek 5 är bland det bästa som gjorts. Jag skrattar så jag gråter.

TNG: Jag gillar vänskapsförhållandet mellan data, Geordi och wesley. det blev många härliga episoder med de tre som nav.

DS9 : Bashir och O´Brien för de lever som jag skulle vilja göra.. :) Alltså kompisar och familj och det fungerar (ur miles synpunkt)

• 1 month later...

Får jag fråga Orville som startade tråden varför du lade ihop flera olika serier?

Resultatet blir att jag inte kommer att kunna rösta här, eftersom det finns grupper i både TNG och DS9 som jag gillar lika mycket.

Jag menar, jag älskar Quark - Odo. Vilket hat-kärleksförhållande. Jag älskar Picard - Riker, men även alla relationer som Data har. Kanske framför allt ett alternativ som inte finns: Data - Troi. De står i varsin ände av spektrat känslomässigt (en har inga - den andra lever på sina) och ändå lyckas de mötas och bli vänner.

Och sen är jag oerhört förtjust i Worf - Dax; hon är egentligen den som är klingon i deras förhållande, så levnadsglad och rolig, medan han är mulen och reserverad, men lättar upp tillsammans med henne...

Så jag kommer med en motivering, men ingen röst. För det är omöjligt :(

Får jag fråga Orville som startade tråden varför du lade ihop flera olika serier?

Resultatet blir att jag inte kommer att kunna rösta här, eftersom det finns grupper i både TNG och DS9 som jag gillar lika mycket.

Jag menar, jag älskar Quark - Odo. Vilket hat-kärleksförhållande. Jag älskar Picard - Riker, men även alla relationer som Data har. Kanske framför allt ett alternativ som inte finns: Data - Troi. De står i varsin ände av spektrat känslomässigt (en har inga - den andra lever på sina) och ändå lyckas de mötas och bli vänner.

Och sen är jag oerhört förtjust i Worf - Dax; hon är egentligen den som är klingon i deras förhållande, så levnadsglad och rolig, medan han är mulen och reserverad, men lättar upp tillsammans med henne...

Så jag kommer med en motivering, men ingen röst. För det är omöjligt :(

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm jag förstår ditt dilemma och inser att jag kanske borde ha gjort fler omröstningar för att undvika konflikter mellan ens favouriter. Jag tänkte egentligen bara ha en omröstning om karaktärer eftersom jag tycker att det ofta är fler karaktäere som bygger upp en serie eller en feeling så att säga. Att det sedan blev flera serier i varje röstning har väl att göra med att det blev svårt att tänka ut vilka karaktärsgrupper man gillar. det hade väl varit bättre att göra så med facit i hand. Kanske värt att titta på att göra om det hela. Kanske kan ta och växl något ord med någon moderator om det. Men ja, vad tror du mrsRiker?

Väldigt svårt... Quark-Odo är två underbara karaktärer, och man får sig alltid ett gott skratt, men Data är ändå min favorit. Framför allt tillsammans med Worf... Vet inte riktigt varför. Känns lite orättvist att han har hamnat brevid Weasly. Hur många röster kommer de få?? :P

Näst efter Data-Worf måste nog Dax-Worf komma. De är så underbara, och Jadzia lyckas på något underligt sätt muntra upp Worf. :klingon:

• 4 months later...

Jag gav min röst till Spock, Bones och Kirk trion... den är ju den ursprungliga gruppen och jag gillar Spock och Bones vänskapliga, kärleksfulla småkäbbel. Men samtidigt är det något speciellt med relationen mellan Quark och Odo och den hatkärlek de känner för varandra. Mot slutet blir de ju såta vänner.

• 1 year later...

Utan tvekan blev det Kirk, Spock McCoy. Det var just den triangeln som var TOS största styrka. En intressant sak är att de flesta så här långt röstat på dom men det är väldigt få som tycker att TOS är den bästa serien. Detta skulle exempelvis kunna bero på manus eller effekter/kulisser/dräkter etc. Själv är jag mest benägen att tro på det sistnämnda vilket är lite tråkigt...

Hade yta betytt så mycket för mig så hade jag t ex aldrig brytt mig om att ge Babylon 5 en chans!

En duo som jag dock ställer mig frågande till om de har existensrätt här är "Troi/Crusher". Jag har aldrig uppfattat dom som ett naturligt "radarpar". Det finns flera andra konstellationer som skulle hamna före: Troi/Riker, Troi/Worf, Troi/Barclay, Crusher/Wesley, Crusher/Picard etc.

Men faktum är att mitt val kändes självklart då det inte finns så stor dynamik i många av grupperna. En del baseras på humor, en del på utforskande av människan, andra på kompis-relation som egentligen syftar till att ge publiken mer information bara. Det finns väl få relationer inom Star Trek som har en sådan balans och innehåller hela spektrat av känslor så som Kirk, Spock, McCoy...