Jump to content

These are the voyages..

Kai Dukat

Recommended Posts

Ja en egen diskussion för det sista avsnittet är väll ett måste och här har vi detta. Jag hoppas att denna diskussion ska präglas av hopp i stället för bitterhet. Visst lite sorg måste vi få ha, men bitterheten och självömkan klarar vi oss utan. :)

Man måste alltid ifrågasätta själva syftet med något som är skapat. Framför allt gäller detta text och film. Med These are the.. så är syftet att knyta ihop nästa 600 hundra avsnitt – TOS och TAS är inte inräknade – och måste ses utifrån detta i första hand. Det är helt naturligt att TNG blir rummet som bör upp slutet. Detta är en mycket smart idé och är samtidigt en liten hyllning till all den litteratur som har gjorts i och med att man tar ett ”gammalt” avsnitt och fyller ut detta med en till historia som måste berättas. Att dessutom använda sig av Peagasus avsnittet är briljant. Riker behövde faktiskt en viss upprättelse i just detta avsnitt och det fick han med bravur.

Manustekniskt är avsnittet faktiskt en fullpoängare som lyckas att föra samman och knyta ihop så många år som det handlar om. Men denna berättar tekniska fulländing medför dock en del brister. Den kanske största missen är att man inte har tagit med gamla klipp ifrån TNG avsnittet, detta skulle stärka det hela på ett helt underbart sätt. Det andra är det jag brukar kalla Steven Soderberg misstaget, detta innebär att i ivern att göra ett tekniskt snyggt avsnitt glömmer man nämligen bort skådespelarna. Detta märks framför allt på Frakkes, han är stundom lysande men stundom ser han ut att vara helt vilse. Detta är inte hans fel utan regissörens. De andra gör sitt jobb och de är nu säkra i sina roller vilket gör att de fungerar, men de kan bättre än detta, detta är också ett regi fel.

Jag är väldigt nöjd med avsnittet även om det inte är en fullpoängare. Nu kommer säkert många att tycka att ENT intrigen är svag och de är den i och för sig, en liten neslig död för Trip :( . Men man ska komma ihåg att det är inte ENT som står för intrigen utan det är TNG som gör detta. Men det är viktigt att komma ihåg att TNG inte står för temat utan det är Star Trek som stor som gör detta. Och i detta tema har man skalat bort aalt som har funnits med genom åren och kvar finns bara vänskap och lojalitet. Det är som om Berman vill säga att det som knyter samman STs universumet är just detta. ST är helt enkelt vänskap och lojalitet, allt annat är bara utfyllnad – detta betyder dock inte att det är ointressant.

Är det ett värdigt slut? Ja :D jag tycker nog det i alla fall. Det summerar ihop det mesta men det lämnar också förhoppningar. Pegasus var inte det sista TNG avsnittet utan ett i mängden, dessutom slutar det hela med just början. Alltså finns det reser kvar att göra. Jag är nöjd och jag tror att vi kommer att få resa med nya resor i framtiden. Dessutom har vi många härliga resor att göra om och om och om och om…….. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

4/5

Beslutet att göra These are the Voyages till det man gjorde kan man alltid disskutera men jag kan inte säga att de inte gjorde avsnittet bra. Jag tror faktiskt att beslutet också var hyfsat. Att sluta som i TNG och få se vad som hände med besättningen hade inte varit bra för det hade begränsat möjligheterna för de som ska ta vid efter att Star Trek officiellt upphört. En abrupt seger som i DS9 hade inte heller passat då vi inte vill ha något slut på historien utan bara på den del av historien som visas på TV. Voyagers avslutning går inte att gämföra med då den var självklar och TOS avslutades inte alls.

Så jag tycker ENT fick ett ganska bra slut, och trots att jag hört massiv kritik på nätet har jag inte hört något bättre förslag.

Kopplingen till TNG blev väldigt lyckad, Datas röst var ju bara för kul :D Riker och Troi innebar en av de största kopplingarna serierna emellan och lämnade en trevlig känsla av sammanhållning och kontinutet. Jag önskar bara att man fått till ENT-besättningens del samtidigt. Trots allt är det deras avsked och måste ges högsta prioritet.

Trips död kanske var smått onödig men utan den hade inte avsnittet gjort det känslomässiga intryck det gjorde. Själva dödsögonblicket var välgjort. Däremot stör jag mig enormt på dödsanledningen. Trip offrade sig för Archer så att han skulle kunna hålla sitt tal, det hade varit mycket bättre om Archer hade varit oumbärlig på något sätt för Federationen och Trip på så sätt räddade den iställat för bara Archer. Nu blev det istället "Trip offrar sig för en handfull ark papper" när det kunde ha varit "Trip offrade sig för århundraden av interstellärt samarbete". Dåligt!!!

En annan idiotisk sak är att min hjälte Shran blivit degraderad till småbuse. Varför ens komma på en sådan tanke? Att sedan göra honom indirekt ansvarig för Trips död gör inte saken bättre.

Sedan har jag många småsaker att anmärka på. Främst att det viktiga Romulanska kriget inte fick så mycket som en notis, att Travis och Hoshi fortfarande är längst ner på rangordningen efter 11 år.

Jag vet att avsnittet är välgjort och så men ändå blir jag arg av många saker. Det hade varit allt väl om man bara hanskats lite mer respektfullt med död och vänner.

TatV var inte avslutning på samma sätt som de tre föregående serierna och är därför svår att granska så mitt utslag blir: bra idé och ofta bra utfört för många misslyckanden dock. Var det ett värdigt avslut? Jag tror faktiskt inte att det var det som var meningen.

Så är det då slut. Vi har sett det sista avsnittet av Enterprise.

Jag gåller med om att det var ett värdigt slut. Kopplingen till TNG var väldigt bra. Även om jag inte ännu har sett avsnittet "the Pegasus" så den poängen var lite förlorad.

Holodeck temat har både för och nackdelar. Holodeckkänslan bidrar ju till att man känner att det inte är äkta men, ändå var det äkta i den mening att det var det som hände med Enterprise. Det där med att samtala med kocken. Det har vi ju aldig sett i serien tidigare.

Tycker det var synd att vi inte fick höra Archers tal. Trip dog för att rädda Archer. *snyft* Jag tror att archer kommer att vara viktig för federationen framöver. Det var såldes inte bara talet som var viktigt. Det skulle vara interssant att se vad som händer i framtiden när federationen är ny.

Som sagt det finns fortafarnde många resor att göra. Betyder detta att Star Trek är slut??? Jag för min del hoppas att man i framtiden kan göra en ny film eller en ny serie. Jag har inte läst något om att det inte skulle finnas några sådana möjligheter.

Nå, för min del var avsnittet en besvikelse.

B&B avslutade svagt på en annars stark säsong.

Det blev för mycket fokusering på Riker, om vad för val han skulle göra. Personligen tycker jag att äran att sista avsnittet i ENT-sagan skulle få gå till ENT-besättningen själva, inte att man skulle kalla in folk från TNG och knyta ihopa det med en historia som ändå relativt få har sett och kan härleda till. Det är ju ändå trots allt ett XX antal år sedan TNG gick på tv (repriser oräknade). B&B´s försök att knyta an till gamla avsnitt föll platt till marken.

Hade det varit ett avsnitt som kommt någon annanstans i säsongen hade det varit ett bra avsnitt, men som säsongsavslutning var det inte värdigt. Kan mycket väl säga att jag blev förbannat snopen när Riker stängde av holoprogramet precis som när Archer skulle hålla sitt tal. Ett tal som hela avsnittet handlat om, mer eller mindre. %¤*# antiklimax!

Så jag passar på att höja fjärde säsongens skrivar till skyarna som fick ENT att bli en säsong fylld med härliga avsnitt. Avsnitt jag gärna ser om och om igen. Dock så kommer jag att stoppa vid "Terra Prime".

Önskar B&B just nu att onda saker skall hända dem.

Jag är bitter.

Jag gillade det. Inte det bästa avsnittet, men jag har alltid varit svag för crossoveravsnitt.. :)

Sedan att 99% av Ent-fandom överreagerar å det grövsta har jag redan vant mig vid. Har hänt åtskilliga gånger de senaste åren. Det behövs inte mycket för att sätta igång tandagnisslan och ångest där, precis.. ;).

Jag var hel nöjd med att slippa Artchers tal :D med tanke på det katastrofala talet i Terra Prime :arg: . Allt han hade sagt hade blivt helt fel och smörit så man hade mått illa. Mycket smart att lämna ute det. Och detta är helt i riktning med intrigen. Detta är som sagt inte ett ENT avsnitt utan ett ST avsnitt och därför var talet helt onödigt.

Jag var hel nöjd med att slippa Artchers tal :D  med tanke på det katastrofala talet i Terra Prime :arg: . Allt han hade sagt hade blivt helt fel och smörit så man hade mått illa. Mycket smart att lämna ute det. Och detta är helt i riktning med intrigen. Detta är som sagt inte ett ENT avsnitt utan ett ST avsnitt och därför var talet helt onödigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller inte med dig. Jag hade väntat mig att Archers tal skulle bli en hyllning till Trip. Han dog ju trots allt för att rädda Archer.

Det skullle också vara intressant att se mer av cermonierna när federationen bildades.

Nej, jag blev minst sagt besviken på detta avsnitt (hade dock förberett mig innan - men försökte se med ett öppet sinne.. men icke)

för en som inte har sett Pegasus-avsnittet med Riker, så var det inte ett smack intressant för mig. Trodde faktiskt det skulle vara ett avslut för Enterprise serien, inte ett TNG. Och har inte sett ett avsnitt av TOS - så kan itne direkt se några kopplingar däremellan heller.

Det första jag tänkte på var när Trip offrade sig... tyckte det var lite väl snabbt att komma på det (han kunde säkert komma på något annat... han hade ju en släng av McGyver i Terra Prime) så för mig blev det mer ett "suicidal Trip" som inte alls passade karaktären.

Och vart 17 fanns allt folk när de bordades? Det brukar alltid översvämmas med Macos och security-män som springer dit, men inte en enda syntes.

De enda man såg "sörjde" var Archer och T'Pol.. men resten då? i slutet verkar det som ingen minns honom.

Väldigt roligt att se Shran, men ploten var väl inget direkt intressant. (om inte annat fanns där för att få Trip död eller nåt)

Trip och T'Pol.. har aldrig varit ett stor fan av deras relation.. men allt trubbel de gått igenom och sedan få reda på att det inte höll ihop ...elakt för alla Trip/T'Pol-shippers och för oss andra, ett omaka par som hållt ihop i flera skulle väl ändå varit bättre.

Ett avsnitt som byggdes upp kring Archer's tal, som man sedan inte fick höra.. bara någon mening från Troi, bah.

på 10 år så fick ingen uppgradering.. släng av harry Kim-syndromet?

de "övriga" karaktärerna.. fick 2-3 min i köket.. inte mycket mer, resten var om Archer, Trip och T'Pol (och Shran)

Gilalde dock montaget i slutet, Archer och T'Pols kram. Porthos fick man även se på bild, väldigt kul :)

skåderspelarna hade förtjänat ett bättre finalavsnitt än detta. För mig så är Terra Prime finalen, inte TAtV.

Det första jag tänkte på var när Trip offrade sig... tyckte det var lite väl snabbt att komma på det (han kunde säkert komma på något annat... han hade ju en släng av McGyver i Terra Prime) så för mig blev det mer ett "suicidal Trip" som inte alls passade karaktären.

Och vart 17 fanns allt folk när de bordades? Det brukar alltid översvämmas med Macos och security-män som springer dit, men inte en enda syntes.

De enda man såg "sörjde" var Archer och T'Pol.. men resten då? i slutet verkar det som ingen minns honom.

Väldigt roligt att se Shran, men ploten var väl inget direkt intressant. (om inte annat fanns där för att få Trip död eller nåt)

Jag håller med om att det kändes lite konstigt när Trip offrade sig. Det borde ha funnits någon annan utväg. Fast det hjältemodigt att rädda livet på sin kapten. Redan tidigare har vi ju sett att Archer gör en väldigt viktig insats för att federationen ska bildas. Jätte synd att vi inte fick höra talet. :(

Scenen när Trip dog var rörande och sorglig. Skådespelarinsatserna var som vanligt brilijanta. Phlox har tidigare alltid varit en väldigt duktig läkare. Han kunde väl kommit på ett sätt att rädda livet på Trip? Alla kvinnliga fans gråter. Snyft! :wub:

Viss ironi ligger i att Trip pratade om att Archer hade räddat hans liv flera gånger strax innan han offrade sig för honom. Trip har ju många gånger levt farligt under serien Shuttlepod one, Desertcrossing, Dawn, Similitude mfl :rodna:

Ja, vad ska man säga? Det var rätt snopet, hela kalaset. Försöket att knyta ihop påsen efter nedläggningsbeskedet gick rakt åt... Allting som skulle ha kunnat göras blev ingenting i slutändan. Antiklimax nämnde någon i ett tidigare inlägg. Jag håller med. Grymt besviken.

Nummer ett borde ha varit att låta det sista avsnittet vara ENT-besättningens avsnitt. De blev för det mesta sågade av fans och annat fackfolk och nu blev de dessutom slutligen vingklippta i finalen. Om jag var en av skådisarna skulle jag känna mig oerhört kränkt.

Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska säga om These are the voyages? Var det ett värdigt slut på Enterprise? Kanske, kanske inte. Tycker nog att det var lite för mycket TNG över det hela och jag vart väldigt besviken när man inte fick höra Archers tal och se när alla människor,vulcans, andorians och tellarites skapade Fedarationen. Just nu är jag väldigt ledsen :gråter: :gråter: :gråter:

Dock väldigt rörande när Picard började säga den berömda meningen och Kirk och Archer fyllde på och avslutade.

• 2 weeks later...

Ett riktigt, riktigt ovärdigt slut. Så, där har ni kontentan av vad jag känner för det här avsnittet. :arg:

Först och främst: Enterprise blev givetvis alldeles för kortlivat. Även om man kunde svälja de två första säsongerna (dock inte utan en och annan päronmust till hj??lp ibland), så märkte man på tredje säsongen att här hade vi minsann en serie som hittat hem!

Det brukar ta en eller några säsonger innan en Star Trek-serie har satt sig, både karaktärs- och berättandemässigt, så det var inget konstigt med det. Tyvärr tyckte bolaget/-en annorlunda, vilket bara är att beklaga.

Mina farhågor för att det plötsliga(?) nedläggningsbeskedet skulle orsaka ett hastigt och mindre lustigt slut på Enterprise infriades dessvärre. I stället för en storslagen final i en historia som sträckte sig över två avsnitt - och som vi fick i både TNG, DS9 och VOY - så blev det bara en parantes i form av ett enda avsnitt, som dessutom innehöll en story som inte alls levde upp till sin potential.

* Archer & Co banade väg till Federationens grundande. Och det viktigaste med detta var... Archers tal?

* Trip fick sätta livet till för... Archers tal? Snacka om att manusförfattarna offrade en av de populäraste karaktärerna "bara för att" och dessutom utan någon större anledning! Dessutom var Trip vääääldigt "out of character" i sina sista scener. Ovärdigt slut för en av mina favoriter.

* Jag gillade Pegasus-avsnittet i TNG. Och jag kunde gärna tänka mig att knyta samman ENT med någon av de andra serierna, gärna TNG. Men vad i sjuttsingen hade Pegasus-avsnittet med avslutningen av Enterprise att göra? Det var alldeles för mycket fokus på TNG och Riker.

Det här avsnittet kunde gärna fått vara med, men i så fall som ett avsnitt bland andra - inte som den stora finalen på Enterprise. Usch och fy?

Ni vill ha en bättre idé? Okej, tänk så här:

* DUBBELAVSNITT. De bästa säsongsavslutningarna har varit på två avsnitt. Det borde därför vara totalförbjudet att göra en serieavslutning på bara ett avsnitt!

* ACTION. Sorry, men det går inte att komma ifrån. Star Trek är mycket prat och funderande och filosoferande och tankeverksamhet, men när det närmar sig final så ska det banne mig gå hett till.

Som till exempel:

Enterprise är ute och åker i rymden i godan ro. Plötsligt nås de av ett brådskande meddelande från Starfleet Command. Förhandlingarna om bildandet av en planetfederation är på gång, men ett antal delegater har blivit överfallna av en okänd ras och hindras därför från att delta. Allt kan gå åt skogen. Enterprise är sista hoppet.

Så Enterprise snabbar sig dit, bara för att upptäcka att situationen är mycket värre än de trodde. Ett krig håller på att bryta ut och som hotar att dra med sig både Jorden och många andra planeter. Men Enterprise lyckas (förstås) efter många om och men att förhindra kriget, föra delegaterna till förhandlingarna och ser till att federationen bildas...

...och precis när man trodde att dubbelavsnittet gjort sitt, så zoomar man ut från bilden, som visar sig vara en stor TV-skärm inne på ett museum. En berättarröst hörs som säger "Och det var alltså så Jonathan Archer och hans besättning på det första Enterprise hjälpte till med bildandet av Federationen, en insats vi har att tacka för än idag". Kameran visar sedan en liten pojke som står och stirrar storögt och imponerat, ända tills en kvinna kommer fram och drar honom med sig - i det att hon säger "Kom nu, Jean-Luc, Dina drömmar om stjärnorna får vänta till en annan dag", och så försvinner de båda bort i fjärran, medan signaturen börjar spelas.

The End - and a beautiful one as well.

Tack och god natt! :rolleyes:

.jan.k.

Edited by jan_kivisaar

• 1 month later...

Slutscenen var nog ett av det bästa elementen i avsnittet. Alltså de olika Enterprise som flyger förbi och...

PICARD: Space the final frontier. These are the voyages of the starship Enterprise. Her continuing mission...

KIRK: ... to explore strange new worlds. To seak out new life and new civelizations.

ARCHER: To boldly go were no man has gone before.

Men nu undrar jag hade man kunnat få in Sisko och Janeway också? Dvs:

PICARD: Space the final frontier.

KIRK: These are the voyages of the starship Enterprise.

SISKO: Her continuing mission to explore strange new worlds.

JANEWAY: To seak out new life and new civilizations.

ARCHER: To boldly go were no man has gone before.

Jag tänkte mig det med samma bilder bara att man får in fler röster. Skulle det ha varit ett bra sätt att avsluta Star Trek eller hade det blivit fel efter som Sisko och Janeway inte förde befäl över Enterprise? Vad tror ni?

• 2 weeks later...

Jag gillade inte det avsnittet, och inte min ST vän som såg det heller. Bara idéen kändes märklig att Frakes tittar tillbaka på den tiden. Jag ville ha ett värdigt Ent avslut där det handlade om dom under pågående tid, inte en tillbakablick på historien.

Jag håller också med om att ett dubbelavsnitt hade varit bättre och jan_kivisaar hade en bra idé!!

Dom har def. lagt ner serien nu då eller? De flyttade ju upp all rekvisita till Kanada, men det var oklart om de skulle fortsätta serien.

• 4 weeks later...
  • 2 months later...

Jag älskade avsnittet. Avsnittsnamnet var värdigt. Men jag önskade att man fått se ceremonin och höra talet. (gärna ink "these are the voyages...)

fick rysningar av Picards, Kirks o Archers slutkläm.

Jag tycker dock att man borde ändrat den till följande:

Kirk (Enterprise A): Space, The Final Frontier

Picard (Enterprise E): These are the voyages of Federation Starships

Sisko (Defiant/San Paulo): Our continuing mission to explore strange new worlds!

Janeway (Voyager): To seak out new life and new civilizations.

Archer (NX-01) To boldly go were no man has gone before.

Edited by Bromma_Herman

har inte sett avsinttet, inte ens säsong 4. men ja ha hört att trip dör i detta avsnittet å det e nått ja då inte kommer gilla kan ja säga redan nu. men ja få vänta till februari me hela utlåtandet, för det e nämligen då säsong 4 släpps på dvd nu mer.

Som ny här på forumet kommer då mina åsikter om "These are the Voyages". Av alla svar ovan kan man konstatera att det finns minst sagt delade meningar om avsnittet. Men det verkar vara få som verkligen tycker det är bra. För mig är den bästa ST finalen "what you leave behind". Orsaken till detta är sättet avsnittet knyter ihop 7 år av TV genom att ge alla karaktärer ett ordentligt avslut. Även "All good things" är ett bra avslut eftersom det avslutar TNG som det började, med Q.

ENT är till att börja ca 42 min. I min mening går det inte att ge ens en serie som gått i 4 år ett värdigt avslut på så kort tid. Efter att ha sett avsnittet var min första reaktion: jaha? Var det allt? Jag kände mig tom och funderade vad jag saknade.

Jag tänker inte gå in på mer detaljer men jag antar att många känner som jag gör. Att holodeck perspektivet skulle ge avsnittet en intrtessant dimension tycker jag är fel. Det skapar istället en distans till det hela. Man får inte heller förbise att både Troi och Riker lagt på sig en del ;) .

Tillbaka till känslan av tomhet avsnittet gav mig. Man kan samtidigt se det som att det lämnar ouppklarade frågor som kan tas up i en senare film eller serie, dock tror jag inte det komer att ske på flera år. Vid närmare eftertanke kan jag ärligt talat inte säga vad som kunnat göras bättre av det manuset. Att man skulle ha sett Archers tal och alla skriva under traktaket som ligger till grunden för federationen hade inte kännts som Star Trek om ni förstår vad jag menar.

Men för att avsluta det hela. Avsnittet är absolut inte dåligt, inte heller bra i jämförelse med andra star trek finaler. Jag hade velat se ett bättre farväl av karaktärerna eftersom jag tycker att avsnittet gav ett för abrupt farväl av 4 väldigt bra säsonger.

• 6 months later...

har nu äntligen sett klart ENT å va ja blev ledsen å besviken.

först å främst så va det ett enkelavsnitt å gu så sorgligt. hur *** kan man döda Trip? kunde inte manusförfattarna dödat Travis istället som inte tog så stor plats?

sen att enterprise spelades uppp i "hollowdeck" å att de hoppade fram i tiden kändes inte så bra heller. men skit samma. det va ett rörande avsnitt enligt mig. å lika så var "Terra prime", när Trip å T'Pols barn dog trodde ja att ja skulle lipa ihjäl mig. å ja trodde dess utom att de två häntligen skulle få ihop det. men så blev det ju aldrig. deras relation tog ju slut för 6 år sen som T'Pol säger i "These are the Voyages".

en fortsättning på ENT skulle inte ge mig nåt nu, om de inte skulle få tillbaka Trip i liv vill säga.

Detta är min första Startrek serie som jag har kollat. Så jag har inte mycket att komma med när ni snackar om andra serier och kaptener. Men jag tycker nog att slutet var en smula märkligt...men bra! Nu ska jag börja kolla på Voyager

Detta är min första Startrek serie som jag har kollat. Så jag har inte mycket att komma med när ni snackar om andra serier och kaptener. Men jag tycker nog att slutet var en smula märkligt...men bra! Nu ska jag börja kolla på Voyager

Lyka till! Du har massor av underbara avsnitt och 7 säsonger framför dig. Ett tips om du vill se mer och bor i närheten av någon startrekförening är att besöka någon star trek dag som dessa anordnar. (det gäller väl de flesta, tror jag?) J.

Som ny här på forumet kommer då mina åsikter om "These are the Voyages". Av alla svar ovan kan man konstatera att det finns minst sagt delade meningar om avsnittet. Men det verkar vara få som verkligen tycker det är bra. För mig är den bästa ST finalen "what you leave behind". Orsaken till detta är sättet avsnittet knyter ihop 7 år av TV genom att ge alla karaktärer ett ordentligt avslut. Även "All good things" är ett bra avslut eftersom det avslutar TNG som det började, med Q.

ENT är till att börja ca 42 min. I min mening går det inte att ge ens en serie som gått i 4 år ett värdigt avslut på så kort tid. Efter att ha sett avsnittet var min första reaktion: jaha? Var det allt? Jag kände mig tom och funderade vad jag saknade.

Jag tänker inte gå in på mer detaljer men jag antar att många känner som jag gör. Att holodeck perspektivet skulle ge avsnittet en intrtessant dimension tycker jag är fel. Det skapar istället en distans till det hela. Man får inte heller förbise att både Troi och Riker lagt på sig en del ;) .

Tillbaka till känslan av tomhet avsnittet gav mig. Man kan samtidigt se det som att det lämnar ouppklarade frågor som kan tas up i en senare film eller serie, dock tror jag inte det komer att ske på flera år. Vid närmare eftertanke kan jag ärligt talat inte säga vad som kunnat göras bättre av det manuset. Att man skulle ha sett Archers tal och alla skriva under traktaket som ligger till grunden för federationen hade inte kännts som Star Trek om ni förstår vad jag menar.

Men för att avsluta det hela. Avsnittet är absolut inte dåligt, inte heller bra i jämförelse med andra star trek finaler. Jag hade velat se ett bättre farväl av karaktärerna eftersom jag tycker att avsnittet gav ett för abrupt farväl av 4 väldigt bra säsonger.

Intressant! Tomhet är faktiskt rätt ord. Jag hade också förväntat mig ett bättre slut (so far) för st en den rätt tråkiga historia som det blev. Själv hade jag nog byggt upp en spännande handling kring det här talet och signarendet av traktaten. Kanske ett holodäck avsnitt där man låter riker spela rollen som archer men med en inbyggd historia (sann eller påhittad) där någon försöker stoppa talet och signeringen på olika sätt. Hade kunna blivit riktigt spännande! J.