Jump to content

Alien

Rick Hunter

Vilken är film är bäst?  

19 members have voted

1. 1.

• Alien
      9
    • Aliens Återkomsten
      10
    • Alien III
      0
    • Ailen Återuppstår
      0

Recommended Posts

Det självklara valet för mig är ALIEN. Den filmen har haft den absolut största av all påverkan på mig. Innan jag såg denna film så var sci-fi för mig ett naivt intresse, men med denna film blev sci-fi ett blodigt allvar.

Länge var denna film för mig en måttstock som jag mätte annan sci-fi med. Jag kunde säga att en film höll Alien-klass mm.

Jag röstade på första filmen - den är mästerlig. Jag tror att jag har skrivit det här förut, men trots att jag har sett den säkert 15 gånger så blir jag lika rädd varje gång som face-huggern hoppar upp ur sitt ägg. Fast jag är förberedd och vet att det ska hända så hoppar jag högt.

Det tycker jag är ett bra tecken på att man har lyckats. Dels är det en så kuslig stämning och dels är facehuggern väldigt l??bbig, så det spelar ingen roll hur förberedd jag är. Löjligt va?? :D

Jag gillar både ettan och tvåan, men tvåan fick min röst. Även om temat kring moderskap [eller kanske snarare problematiseringen av moderskap som går igenom alla filmerna] blir liteväl uppenbar i slutkampen mellan Ripley och Alien-mamman, så har tvåan något extra som lockar mer. Kanske är det just konfrontationen mellan Ripley och alien-matriarken. Ännu ett skäl är Bishop! :wub:

Hur som helst är hela serien underbar!

min röst landade på 2:sn. Jag gillar tempot. Man blir liksom anfådd när man ser den. Skulle vilja se den 20 min längre versionen. Någon som sett den?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har sett den ett par gånger nu, skaffade den nyligen på dvd. Jag rekommenderar att du köper den genast på www.cdon.com där den f??r tillfället bara kostar 89 kr!

Edited by Rick Hunter

• 2 weeks later...
min röst landade på 2:sn. Jag gillar tempot. Man blir liksom anfådd när man ser den. Skulle vilja se den 20 min längre versionen. Någon som sett den?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har sett den ett par gånger nu, skaffade den nyligen på dvd. Jag rekommenderar att du köper den genast på www.cdon.com där den för tillfället bara kostar 89 kr!

<{POST_SNAPBACK}>

Då säger jag bara: Alien Quadrilogy *suckar långt och djupt och njuter*

Aliens är klart bäst. Håller med vem det nu var som pratade om oneliners...

"-Hey Vasquez! Ever been mistaken for a man?

-No, have you..?"

Som flera andra har skrivit så är den första filmen riktigt otäck. Det är faktiskt den enda film hittills som jag stängt av för att jag inte klarade pressen att se den. Nu var detta några år sedan, men ändå! Jag älskar det nedgångna rymdskeppet som ger en stark känsla av realism, gillar de olika karaktärerna som är lagom nedtonade, härligt med en av de få stora kvinnliga hjältarna. Jag gillar ocskå att de flesta av skådespelarna var okända när filmen kom, man kunde då inte gissa sig till vem som skulle överleva, vilket gör det så mycket mera spännande när en efter en försvinner. I de andra filmerna kan man vara säker på att Ripley överlever i alla fall.

Tvåan tycker jag är medioker. Den går ner sig totalt i skjutvapen och förutsägbarhet. Visst finns det snygga scener, men det blir inte lika bra när det springer omkring en massa aliens, de blir ofarligare då, allrahelst när de blir ihjälskjutna till höger och vänster.

Trean är i mitt tycke näst bäst. Jag gillar den instängda lätt klaustrofobiska känslan och att det bara är en alien igen. Gillar också att de är tvungna att komma på andra sätt att döda den när de inte har några vapen. Och slutet sedan - magnifikt! Sedan är det vissa specialeffekter som inte är så värst mycket att hänga i julgranen, men det får man ta!

Odo den andre är helt rätt ute i sin analys av dessa små godbitar. Ettan är magisk på alla sätt Mr. Scott är helt rätt med faktiskt allt i sin genre har den inget jag kan gnälla på. Men tvåan please Jag menar heter den Alien II eller Rambo goes out of space. Det magiska i etta är som borta och kvar är just Rambo – jämför gärna Alien II och Rambo II och fasa er för hur lika dessa är gällande allt. Visst den är snygg och när jag var tonåring älskade jag den, men hej mognad, utveckling, kunskap och allmän erfarenheter har gjort att insikten om denna film har ändrats totalt. Så ni har mina sympatier åå ni små människor som fortfarande tycker denna film är bäst. ;) ;) :lol: :D

Tre är näst bäst, att döda en Alien utan vapen är en ganska tuff uppgift. Men nu kommer något märkligt jag gillar även 4:an. Jag attraheras av att jägaren har blivit det hon har jagat, en väldigt snygg gestaltning av ondskan. Det svartvita blir gråare och detta skapar förvirring hos tittaren och allt blir inte lika lätt längre med spänningen – vem man hejar på är ytterst diffust.

By the way: Kommentaren gällande Wiona Ryders karaktär ”Att så mänsklig kan ingen människa vara” stärker nog idén om att Androider kan utvecklas till något bättre än människan. :rolleyes: ;)

Odo den andre är helt rätt ute i sin analys av dessa små godbitar. Ettan är magisk på alla sätt Mr. Scott är helt rätt med faktiskt allt i sin genre har den inget jag kan gnälla på. Men tvåan please Jag menar heter den Alien II eller Rambo goes out of space. Det magiska i etta är som borta och kvar är just Rambo – jämför gärna Alien II och Rambo II och fasa er f??r hur lika dessa är gällande allt. Visst den är snygg och när jag var tonåring älskade jag den, men hej mognad, utveckling, kunskap och allmän erfarenheter har gjort att insikten om denna film har ändrats totalt. Så ni har mina sympatier åå ni små människor som fortfarande tycker denna film är bäst. ;)  ;)  :lol:  :D

Tre är näst bäst, att döda en Alien utan vapen är en ganska tuff uppgift. Men nu kommer något märkligt jag gillar även 4:an. Jag attraheras av att jägaren har blivit det hon har jagat, en väldigt snygg gestaltning av ondskan. Det svartvita blir gråare och detta skapar förvirring hos tittaren och allt blir inte lika lätt längre med spänningen – vem man hejar på är ytterst diffust.

By the way: Kommentaren gällande Wiona Ryders karaktär ”Att så mänsklig kan ingen människa vara” stärker nog idén om att Androider kan utvecklas till något bättre än människan. :rolleyes:  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Alien är som sagt var kanske the best i sci-fi väg som någonsin gjorts, men jag tror mkt är en smaksak när det gäller II och III. Visst är det mkt action i II, men det är bra action, visst är det mkt vapen, men det är häftiga vapen. II:an är dessutom avslöjande när det gäller Ripley och hennes familjebild (den lite längre versionen). III:an kan vara lite tunn rent karaktärsmässigt. IV:an är egentligen ett rent bottennapp då Ripley helt har förlorat sin karisma och alltihopa blir en sorglig sentimental soppa.

Wiona Ryders karaktär föreställde en uppgradering och hade ett programerat mission, alltså lika mänsklig som ett flipperspel.