Storm Posted September 7, 2005 Report Share Posted September 7, 2005 Satt och läste lite på startrek.com och kom på att alla andra rasers hemplaneter heter nått likande som deras ras, Vulcans --- Vulcan Bajorans --- Bajor Andorians -- Andoria osv. Varför kallas inte vår ras för Earthlings eller varför heter inte vår jord Humanus eller nått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted September 7, 2005 Report Share Posted September 7, 2005 Det finns andra exempel på att denna regel inte alltid stämmer. Exempelvis Klingon hemplaneten Qo'nos. Men i de flesta fall så är planetens mest intelligenta livsform uppkallad efter planeten, eller tvärtom. Varför det är så har jag ingen aning om. Bekvämlighet kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 7, 2005 Report Share Posted September 7, 2005 Terra = Teranier. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted September 9, 2005 Report Share Posted September 9, 2005 Terra = Teranier. ;) <{POST_SNAPBACK}> Terran, faktiskt. Och Terra är helt enkelt "Jorden" på latin, så det gör ingen skillnad. Jag gillar som det är i Babylon 5, när aliens snackar med människor kallar de dem humans, men när de snackar med andra aliens säger de helt enkelt Earthlings. För övrigt kan det vara en översättning... När en vulcan uttalar sin ras namn, och sin hemplanets namn, kanske han egentligen säger nåt annat än våran universal translator hör. Man vet aldrig. Typ som Tyskland. På svenska säger vi tyskland, på engelska säger man germany, på spanska säger man alleman (rätta mig om jag har fel, nåt i den stilen i.a.f.) etc. På tyska säger man Deutchland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted September 9, 2005 Report Share Posted September 9, 2005 Ska vi vara petnoga så är Tellus den korrekta bedömningen och Terra är ett anpassningsnamn för Science-Fictions Terrans. Men jag får hålla med om att det hade varit bekvämmare om utomjordingar inte sagt "Jorden" (det är ju som att vi skulle säga "Sanden" om Vulcan), det hade också varit ett trevligt tillfälle att ge den överrepresenterade männskligheten en knäpp på näsan: "Låt Terranerna hållas med sin "Jord", tsk tsk" :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted September 10, 2005 Report Share Posted September 10, 2005 Ska vi vara petnoga så är Tellus den korrekta bedömningen och Terra är ett anpassningsnamn för Science-Fictions Terrans. Är inte Tellus grekiska eller nånting? Terra är i.a.f. latin och är vad romarna kallade världen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted September 11, 2005 Report Share Posted September 11, 2005 Ska vi vara petnoga så är Tellus den korrekta bedömningen och Terra är ett anpassningsnamn för Science-Fictions Terrans. Är inte Tellus grekiska eller nånting? Terra är i.a.f. latin och är vad romarna kallade världen. Tellus betyder "Jordklot" (och en massa andra saker enligt min ordbok) men om romarna inte visste att Jorden var rund så kan de sannolikt inte ha använt Tellus, (till skillnad från de gamla grekerna). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted September 11, 2005 Report Share Posted September 11, 2005 Ska vi vara petnoga så är Tellus den korrekta bedömningen och Terra är ett anpassningsnamn för Science-Fictions Terrans. Är inte Tellus grekiska eller nånting? Terra är i.a.f. latin och är vad romarna kallade världen. Tellus betyder "Jordklot" (och en massa andra saker enligt min ordbok) men om romarna inte visste att Jorden var rund så kan de sannolikt inte ha använt Tellus, (till skillnad från de gamla grekerna). <{POST_SNAPBACK}> En ganska intressant fråga Great bird. Visst människorna på antiken att jorden egentligen var rund. Inte helt omöjligt att de gjorde det... Detta är defenitivt värt att kolla upp. Ska ta och göra det. Märk väl att mycket kunskap gick förlorad efter antiken så scenariot är långt från omöjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 12, 2005 Report Share Posted September 12, 2005 Ska vi vara petnoga så är Tellus den korrekta bedömningen och Terra är ett anpassningsnamn för Science-Fictions Terrans. Är inte Tellus grekiska eller nånting? Terra är i.a.f. latin och är vad romarna kallade världen. Tellus betyder "Jordklot" (och en massa andra saker enligt min ordbok) men om romarna inte visste att Jorden var rund så kan de sannolikt inte ha använt Tellus, (till skillnad från de gamla grekerna). <{POST_SNAPBACK}> En ganska intressant fråga Great bird. Visst människorna på antiken att jorden egentligen var rund. Inte helt omöjligt att de gjorde det... Detta är defenitivt värt att kolla upp. Ska ta och göra det. Märk väl att mycket kunskap gick förlorad efter antiken så scenariot är långt från omöjligt. <{POST_SNAPBACK}> Utan att ha tillräckligt med kött på benen så tror jag att det fanns en antik grek som med hjälp av enkel matematik räknade ut att jorden var rund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted September 12, 2005 Report Share Posted September 12, 2005 Utan att ha tillräckligt med kött på benen så tror jag att det fanns en antik grek som med hjälp av enkel matematik räknade ut att jorden var rund. <{POST_SNAPBACK}> Det är helt riktigt och det var även en herre under antiken som lyckades räkna ut jordens omkrets med förvånasvärd bra resultat. Jag läser just nu en kurs om den astronomiska världsbildens utveckling och på första föreläsningen pratade vi om just detta. Nu har jag inte mina föreläsningsanteckningar tillgänliga här och nu, så jag ber att få återkomma med namn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted September 12, 2005 Report Share Posted September 12, 2005 Det var Eratosthenes (276 f kr - 194 f kr) som räknade ut jordens omkrets utifrån vinkeln på skuggan av en påle (han hade med några andra detaljer i beräkningen också). Flera av de gamla grekerna visste att gjorden var rund, bland annat genom det enkla faktumet att masten är det första man ser på en avlägsen båt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 Jag tycker att vi glömmer bort universaltranslatorn lite här... Logiskt sätt skulle man kunna översätta att Vulcans betyder "människor" på deras planet och då borde översättaren låta det inhemska ordet representera deras ras i konversationer med andra reser så att i stället för människor (som Vulkanen säger om sin själv) hör andra raser det inhemska oöversatta ordet Vulcans, på samma sätt borde de med universalöversättaren höra "människa" när vi säger det som vårt inhemska ord och uppleva det på samma vis - som en avvikelse från det språk översättaren översätter till för dem. Är ni med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted September 22, 2006 Report Share Posted September 22, 2006 Det var Eratosthenes (276 f kr - 194 f kr) som räknade ut jordens omkrets utifrån vinkeln på skuggan av en påle (han hade med några andra detaljer i beräkningen också). Flera av de gamla grekerna visste att gjorden var rund, bland annat genom det enkla faktumet att masten är det första man ser på en avlägsen båt. Jo, att grekiska (med flera) akademiker visste att jorden var rund även under antiken är väl känt, även om jag är osäker på om en vanlig bonde visste det. Men frågan Terra/Tellus var intressant. Jag vet att Terra är latin, direkt översatt, "jorden" eller möjligtvis "marken". Kort sagt det som vi står på. Jag vet inte om romarna hade någon specifik världssyn angående jordens form. Lite snabbt googlande visar att Tellus var den romerska motsvarigheten till grekernas Gaia, jordens gudinna och urmodern. Tellus var också känd som Terra Mater (ung. "Landets moder"). Tellus är kort sagt personifikationen av Terra, jorden. Vilket som är en acceptabel benämning på planeten, men personligen tänker jag hellre på mig själv som Terran än Tellusier, Tullusian eller vad man nu skulle säga... :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
contec Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Något jag började undra över är när Archer i ENT säjer till en utomjording att dom kommer från the Sol system (uttalas ungefär som soul ) Jag trodde att solsystemet borde heta the Sun system. Eftersom det är ju en sol? eller!!! Kanske någon som är lärd i detta ämne skulle kunna svara på det? /Conny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Något jag började undra över är när Archer i ENT säjer till en utomjording att dom kommer från the Sol system (uttalas ungefär som soul ) Jag trodde att solsystemet borde heta the Sun system. Eftersom det är ju en sol? eller!!! Kanske någon som är lärd i detta ämne skulle kunna svara på det? /Conny Har det inte något att göra med latin/grekiska eller något annat språk vi hämtat ordet sol ifrån? Dessutom borde det väl snarare heta Earth, Terra eller Tellus system, då det är mer brukligt att man benämner system efter någon slags huvudplanet...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Jag tror att solen heter Sol på latin eller grekiska. Det är inte bara Archer som sagt detta, utan det har även nämnts i andra Star Trek-serier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Sol är solens namn på latin. Helios på grekiska. Helios/Sol är guden som drar solen genom himlen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Något jag började undra över är när Archer i ENT säjer till en utomjording att dom kommer från the Sol system (uttalas ungefär som soul ) Jag trodde att solsystemet borde heta the Sun system. Eftersom det är ju en sol? eller!!! Kanske någon som är lärd i detta ämne skulle kunna svara på det? /Conny Har det inte något att göra med latin/grekiska eller något annat språk vi hämtat ordet sol ifrån? Dessutom borde det väl snarare heta Earth, Terra eller Tellus system, då det är mer brukligt att man benämner system efter någon slags huvudplanet...? Nja, sol systen är bra. Systemen uppkallas väl efter dess centrala kropp? Jorden torde väl heta Sol 3 på ett korrekt sätt? Eftersom det är systemets tredje planet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Något jag började undra över är när Archer i ENT säjer till en utomjording att dom kommer från the Sol system (uttalas ungefär som soul ) Jag trodde att solsystemet borde heta the Sun system. Eftersom det är ju en sol? eller!!! Kanske någon som är lärd i detta ämne skulle kunna svara på det? /Conny Har det inte något att göra med latin/grekiska eller något annat språk vi hämtat ordet sol ifrån? Dessutom borde det väl snarare heta Earth, Terra eller Tellus system, då det är mer brukligt att man benämner system efter någon slags huvudplanet...? Nja, sol systen är bra. Systemen uppkallas väl efter dess centrala kropp? Jorden torde väl heta Sol 3 på ett korrekt sätt? Eftersom det är systemets tredje planet. Japp! Kolla jorden i astrometri delen! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Enligt star trek encyclopedia utgör sol gränsen mellan alpha och beta kvadranterna (en tänkt linje från galaxens kärna genom sol). Detta borde innebära att jorden halva året ligger i alphakvadranten och den andra halvan av året i betakvadranten.... Nån som vet var vi är nu i oktober? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Nja, sol systen är bra. Systemen uppkallas väl efter dess centrala kropp? Jorden torde väl heta Sol 3 på ett korrekt sätt? Eftersom det är systemets tredje planet. Det beror väl förstås på vad man menar med "central kropp". De flesta planeter cirklar väl kring någon form av stjärna(?) och det är väldigt få system jag sett uppkallade efter stjärnan... Eller är jag helt ute och cyklar här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Nja, sol systen är bra. Systemen uppkallas väl efter dess centrala kropp? Jorden torde väl heta Sol 3 på ett korrekt sätt? Eftersom det är systemets tredje planet. Det beror väl förstås på vad man menar med "central kropp". De flesta planeter cirklar väl kring någon form av stjärna(?) och det är väldigt få system jag sett uppkallade efter stjärnan... Eller är jag helt ute och cyklar här? Det är ju lite från fall till fall, som med all "geografi". Om det finns ett folk som bor i ett stjärnsystem (t.ex. Vulcan) så kan man ju kalla den solen och planeten för Vulcan. Men har vi ett obbott system som ingen någonsin pratar om kan man ju kalla det Beta Zulu 9 eller vad vetenskapsmännen nu känner för. Ibland upkallar man en plats efter ett land (eller i ST:s fall, art/planet), ibland upkallar man landet efter en plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 Enligt star trek encyclopedia utgör sol gränsen mellan alpha och beta kvadranterna (en tänkt linje från galaxens kärna genom sol). Detta borde innebära att jorden halva året ligger i alphakvadranten och den andra halvan av året i betakvadranten.... Nån som vet var vi är nu i oktober? :blink: He he! :lol: :P J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schnitz Posted December 27, 2006 Report Share Posted December 27, 2006 (edited) Håller helt med OnO. Systemet är som sagt the Sol system. I Star trek-spelen Birth of the federation och Klingon Academy kallas vår stjärna också Sol enl. latin, så i det här fallet har faktiskt svenska språket träffat mitt i prick. Sol 3 blir det logiska namnet för jorden. Edited December 27, 2006 by Schnitz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts