Jump to content

Vad ska nästa Star Trek-serie handla om?

Recommended Posts

Mycket intressant. Frågan är vad som skulle göra en nästa serie annorlunda jämfört med dom som redan finns?

• Tidsresor har vi redan haft.

• Fysisk avvikelse från nåt har vi också redan haft.

• Sprickor från andra parallella verkligheter har vi haft

• Strid med borgar och andra har vi haft

• Inblandning i folk levnsdssätt på planeter har vi haft

• Olika rättegångar - redovisningar i folks konflikter har vi haft

• Möte av okänt liv har vi också haft.

Men visst. För mig gör det inget med liknande fenomen.

Skulle vara intressant hur federationen såg ut ännu längre in

i framtiden.

Mycket intressant. Frågan är vad som skulle göra en nästa serie annorlunda jämfört med dom som redan finns?

i framtiden.

Ja, det är som man täckt det mesta. En tanke skulle vara att man är så långt in i framtiden att handlingen skulle vara om en Federation i spillror. Ett kosmos med mörka förbund och märkliga uppgörelser. Livet efter Federationen.

Det var den bästa iden hittills! Detta kan ju bli riktigt intressant! Det är lite ospännande att federationen känns så stark, det vore mycket intressantare om den var i spillror och försökte bygga upp nya relationer och allianser. Att inte ha något att luta sig tillbaka mot, en känsla av anything goes, kanske följa några eldsjälar som brinner för de gamla idealen men tvingas rucka på dem för att göra framsteg, förräderi och legosoldater, kanske följa en rebellgruppering som gör upp nya ideal... Det finns hur mycket som helst och det känns fräscht. Jag har inget emot det gamla konceptet, men det känns som om de har försökt med flera alternativ kring samma kärna och nu har det kramats ut till någon sorts maxgräns. Det är väl en av anledningarna till att Enterprise inte gick så bra?

Eoneel, du borde skicka in/maila din idé till Trekfolket så det händer något!

Det var den bästa iden hittills! Detta kan ju bli riktigt intressant! Det är lite ospännande att federationen känns så stark, det vore mycket intressantare om den var i spillror och försökte bygga upp nya relationer och allianser. Att inte ha något att luta sig tillbaka mot, en känsla av anything goes, kanske följa några eldsjälar som brinner för de gamla idealen men tvingas rucka på dem för att göra framsteg, förräderi och legosoldater, kanske följa en rebellgruppering som gör upp nya ideal... Det finns hur mycket som helst och det känns fräscht. Jag har inget emot det gamla konceptet, men det känns som om de har försökt med flera alternativ kring samma kärna och nu har det kramats ut till någon sorts maxgräns. Det är väl en av anledningarna till att Enterprise inte gick så bra?

Eoneel, du borde skicka in/maila din idé till Trekfolket så det händer något!

Faktiskt var efter federationen ett av de alt jag funderade på. Ett annat var Göra vänner av fiender (tex borger) där fed försöker omvända en grupp borger på en borgkub ala 7/9. Men efter fed låter onekligen spännande! J.

Ja, det är som man täckt det mesta. En tanke skulle vara att man är så långt in i framtiden att handlingen skulle vara om en Federation i spillror. Ett kosmos med mörka förbund och märkliga uppgörelser. Livet efter Federationen.

Det skulle vara att låta Star Trek, som sista Science Fiction-genre, sluta sig till den stora samlingen negativa framtisskildringar. Jag tycker att det är viktigt att åtmindstone en genre ger en positiv framtidsbild, något som inspirerar och får en att längta. Medan det är så gott som allmänt accepterat att framtiden ser mörk ut har Star Trek varit den enda serie att se bortom den bilden och på det som kan följa.

Nu tycker jag ju iof att Star Trek måste variera och att den nya serien ska bli något helt nytt, men innom ramarna för Gene Roddenberrys visioner.

Jag tycker ocskå att man ska hedra Rodenberrys visioner, men de måste ju tåla lite mer än vad de tålt hittills, annars är de inget att ha. Låt visionerna bevisa sin bärighet med uttgångspunkt i ett universum med federationen i spillror. För R kan väl inte ha varit så naiv att han trodde att allt skulle vara frid och fröjd när det väl hade blivit en förening mellan människor av alla raser och aliens av ännu fler raser? Hans visioner handlar väl om tron på det goda, och hoppet om en bättre framtid? Men en framtidsvision kan inte bli statisk, då blir den varken underhållande (vilket en tvserie ändå måste vara) eller trolig (inget mänskligt gjort imperium har ännu lyckats hålla ihop värst vidare länge) eller hoppingivande (om jag inte trorpå den så kan jag inte hoppas att det blir så en dag).

Det kan ju vara fråga om uppbyggandet av en ny federation där man försöker lära sig av sina misstag.

En federation som är illa ute tilltalar mig. Men vad som då är viktigt är att manusförfattarna är så pass duktiga att man som tittare inte invaggas i de där "det ordnar sig till slut ändå". För gör man det så blir allting en enda lång gäspning....

Varför inte låta allt gå åt skogen! :w00t:

Varpå man lämnar över stafettpinnen till någon hågad seriemakare som får försöka ordna upp allt igen på ett trovärdigt sätt. :rolleyes:

i framtiden.

Nej. Då blir det väl nästan som Andromeda konceptet?

En federation som är illa ute tilltalar mig. Men vad som då är viktigt är att manusförfattarna är så pass duktiga att man som tittare inte invaggas i de där "det ordnar sig till slut ändå". För gör man det så blir allting en enda lång gäspning....

Varpå man lämnar över stafettpinnen till någon hågad seriemakare som får försöka ordna upp allt igen på ett trovärdigt sätt. :rolleyes:

Jag tror att det är fel att låta allt gå åt skogen. Detta eftersom en av Star Treks grundidé handlar om en positiv framtid. Det handlar om att vi i framtiden slutar och kriga mot varandra. Att fattigdom, svält och krig är utrotade.

Jag gillar filmen "First contact" särkilt när människorna verkligen möter vulcans. När detta sker är det en tid av kaos på jorden. Varför inte göra en film/serie/miniserie om hur vi lyckas skapa ett bättre samhälle på jorden samt om hur vi utvecklar de första relationerna med vulcans.

I Enterprise ser man ju en del om relationerna med vulcans. Men jag skulle vilja ha ett svar på frågan hur jorden gick från kaos till paradis där alla lever i fred med varandra och de enda hoten kommer utifrån andra raser.

Jag måste påpeka att serien andromeda vilken Rodenberry var med av skapade. Då har presis det hänt att typ "federationen" har gåt under och en besätning jobbar för att återställa den. Den har säkert alla moment som söktes. Den officiela sidan är http://andromedatv.com/ om någon inte vet om serien sedan tidigare den har även gåt på tv4 för några år sedan. Presis som Supertreck säger.

Edited by Frulling

B)-->

CITAT(B @ 8 Nov 2005, 10:26) <{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att det är fel att låta allt gå åt skogen. Detta eftersom en av Star Treks grundidé handlar om en positiv framtid. Det handlar om att vi i framtiden slutar och kriga mot varandra. Att fattigdom, svält och krig är utrotade.

Jag gillar filmen "First contact" särkilt när människorna verkligen möter vulcans. När detta sker är det en tid av kaos på jorden. Varför inte göra en film/serie/miniserie om hur vi lyckas skapa ett bättre samhälle på jorden samt om hur vi utvecklar de första relationerna med vulcans.

I Enterprise ser man ju en del om relationerna med vulcans. Men jag skulle vilja ha ett svar på frågan hur jorden gick från kaos till paradis där alla lever i fred med varandra och de enda hoten kommer utifrån andra raser.

Jag tror att man kan vara STs grundide trogen även om man låter saker och ting gå åt skogen.

I DS9 var ju det verkligen på väg åt skogen, men Federationen lyckades vända krigslyckan och ta hem segern. Men som jag ser det behöver ju inte faran komma från någon yttre antagonist utan "rötan" kan börja att sprida sig innefrån Federatinoen för att sen krascha hela systemet.

Man skulle kunna ha en spinn off på section31, att den organisationen egentligen var "bra" och att den hade förutsett detta men kunde inte mätta sig mot de krafter som satts i rullning. Man skulle kunna tänka sig en Fedration som mer och mer börjat att likna det gamla romariket. Federationens uppgång och fall! I Fedrationens dödskramper skulle den in i det sista försöka att hålla stånd mot dess fiender. Jag kan se en Federation som kämpar med att rädda det som går att räddas. En federation på flykt. Med detta scenario skulle det kunna bli hur spännande som helst.

Nja, jag får nog sluta mig till great birdoch B'lanna (stavning?) Jag tror inte att det skulle bli star trek av en ide där federationen raseras. Visst kan den väl skakas ordentligt och kanske rent utav omformas men raserad. Nej, det är inte något som skulle vara särskilt star trekkigt. Det finns redan så mycket sci-fi på det konceptet och jag började ju titta på star trek för att det´just var en positiv framtid.

Kanske skulle man kunna göra en intressant serie kring ett system som vill gå ur federationen och sluta sig till en annan intergalaktisk makt. Om den värld som vill gå ur har någon speciell betydelse skulle det hela kunna bli spännande men nu när jag tänker efter räcker det nog max till en dubbelepisod....

Nja, jag får nog sluta mig till great birdoch B'lanna (stavning?) Jag tror inte att det skulle bli star trek av en ide där federationen raseras. Visst kan den väl skakas ordentligt och kanske rent utav omformas men raserad. Nej, det är inte något som skulle vara särskilt star trekkigt. Det finns redan så mycket sci-fi på det konceptet och jag började ju titta på star trek för att det´just var en positiv framtid.

Kanske skulle man kunna göra en intressant serie kring ett system som vill gå ur federationen och sluta sig till en annan intergalaktisk makt. Om den värld som vill gå ur har någon speciell betydelse skulle det hela kunna bli spännande men nu när jag tänker efter räcker det nog max till en dubbelepisod....

Då var det inte mkt att hitta på...

Känsligt detta med Federationens krasch, men vem har sagt att den helt går under...

Själv har jag sett (och gjort) följande förslag:

SCIT - Starfleet Crime and Investigation Team. Eget. Om en grupp som undersöker brott och fenomen inom och utom federationen.

The Borg Cube. Eget. Efter Endgame försöker ett borgskepp bli fria från borgernas styre och gottgöra allt ont de gjort som borger.

Starfleet Academy short course. Eget. En dokusåpå om starfleets utbildning. Hugade fan får pröva på st miljö.

After federation. En grupp överlevare försöker att återställa fed och leva upp till dess drömmar och hederskodex i en tuff miljö. Enda nackdelen är att det möjligen är lite likt voyger. annars toppbetyg.

"One Off" (i brist på bättre namn) Korta serier om de flesta raser, en per serie, som federationens skepp stött på. Kul ide men lite svårt att hänga med i för de som inte är st fan.

Star fleet Academy. Om utbildningen på star fleet academy. Följer en eller flera grupper av studenter från första dan till examen. Kul ide men är förmodligen lite smalt för att böra en hel serie. Kan gå om man samtidigt tex följer arbetet vid starfleet hq. Fräscht.

Det var väl i stort sätt allt. Någon har tyckt att det skulle vara kul med en serie LÅÅÅngt in i framtiden (flera tusen eller tiotusen år) men då är frågan vad den serien handlar om?

Man kanske också kan tänka sig en serie om de här timekeeperserna som dyker upp från 29 - 30nde århundrat och räddar våra hjälta ibland. En ide skulle kunna vara en serie där människor är både goda och onda inom samma org (fed) och där man följer de godas kamp mot de onda...

Fler förslag? J.

Jag är lite förvånad över denna ovilja till att låta federationen gå under. För mig är det snarare tråkigt om det inte finns en risk att den kan gå under antingen av yttre eller inre hot som Eoneel var inne på. Det är ju just risk och problem som är intressanta, inte t.ex. det som du Béllana ville se - hur vi blir vänner med vulcans. Vi vet redan att vi blir vänner så vad är det för spännande att se och vänta på? I First Contact var det väl just det yttre hotet i form av Borgerna som var det spännande, inte att människan skulle möta vulcans, utan RISKEN att mötet inte skulle bli av. En film om det första mötet utan ett hot hade blivit en tråkig kvasidokumentär, tror jag.

Om inte Start Trek-konceptet håller för undergångshot så är det inte något vidare koncept, då blir det bara en utopi, som aldrig kommer att kunna bli verklighet, ens i vår fantasi.

Det har ju antgaligen med detta att göra som Kai Dukat var inne på på en annan sida att fans är oerhört konservativa och värnar om det som redan finns, men då kommer serien/konceptet aldrig att utvecklas och till slut gå under i brist på nytänkande. Det handlar ju om att djärvt våga färdas dit ingen färdats förr, inte hålla sig inom de givna ramarna!

Jag är lite förvånad över denna ovilja till att låta federationen gå under. För mig är det snarare tråkigt om det inte finns en risk att den kan gå under antingen av yttre eller inre hot som Eoneel var inne på. Det är ju just risk och problem som är intressanta, inte t.ex. det som du Béllana ville se - hur vi blir vänner med vulcans. Vi vet redan att vi blir vänner så vad är det för spännande att se och vänta på? I First Contact var det väl just det yttre hotet i form av Borgerna som var det spännande, inte att människan skulle möta vulcans, utan RISKEN att mötet inte skulle bli av. En film om det första mötet utan ett hot hade blivit en tråkig kvasidokumentär, tror jag.

Om inte Start Trek-konceptet håller för undergångshot så är det inte något vidare koncept, då blir det bara en utopi, som aldrig kommer att kunna bli verklighet, ens i vår fantasi.

Det har ju antgaligen med detta att göra som Kai Dukat var inne på på en annan sida att fans är oerhört konservativa och värnar om det som redan finns, men då kommer serien/konceptet aldrig att utvecklas och till slut gå under i brist på nytänkande. Det handlar ju om att djärvt våga färdas dit ingen färdats förr, inte hålla sig inom de givna ramarna!

Visst var det intressant med hur de kämpade mot Borg i "First contact". Men det intressantaste var ändå vad de skyddade. Hur tar man kontakt med en annan civilisation från en annan planet på ett helt fredligt sätt. Hur undviker man fallgropar i sociala kontakter med ett folk som har helt andra seder. Hur blir ett samhälle i kaos en fredlig utopi?

Jag tycker att Star Trek är väldigt intressant när det handlar om möten och relationer. Sedan betyder det inte att det också är kul med lite action. Det intressanta är hur rena missförstånd (som i Xindikonflikten i Ent) kan leda till krig och massförstörelse. Star Trek är som bäst när man tar upp moraliska och politiska frågor som är så pass kontroveriella att man inte kan ta upp dem i en "vanlig serie".

Visst var det intressant med hur de kämpade mot Borg i "First contact". Men det intressantaste var ändå vad de skyddade. Hur tar man kontakt med en annan civilisation från en annan planet på ett helt fredligt sätt. Hur undviker man fallgropar i sociala kontakter med ett folk som har helt andra seder. Hur blir ett samhälle i kaos en fredlig utopi?

Jag tycker att Star Trek är väldigt intressant när det handlar om möten och relationer. Sedan betyder det inte att det också är kul med lite action. Det intressanta är hur rena missförstånd (som i Xindikonflikten i Ent) kan leda till krig och massförstörelse. Star Trek är som bäst när man tar upp moraliska och politiska frågor som är så pass kontroveriella att man inte kan ta upp dem i en "vanlig serie".

Stående ovationer till dig B'Elanna. Det är precis det här som är hjärtat i star trek och inget annat. Att gå ifrån dem vore att göra det hela till vilken serie som helst.

Star trek är tänkt att vara "hornblower" i rymden där karaktärerna ska manifestera en bild av en hel civilisation. En civilisation bättre än den vi har nu. Att göra star trek till Mad max i rymden är inte intressant alls eftersom det skulle flytta handlingen till att gå ut på överlevnad eller liknande istället för att vara en spegel av vår värld idag. ENT gick ju ifrån konceptet till stor del genom xindi upplägget och se vad det resulterade i.

Den som varit på ett par Star Trekforum eller diskuterat med ett par Star Trekfans märker snart att ovan skådade skillnad i vad folk tycker gör Star Trek är vanlig. En del tycker att bara det etablerade universat räcker för att det ska vara Star Trek, andra vill ha med de riktlinjer Gene Roddenberry satt upp om allt från att en story ska vara avslutad i ett program till hur nacelerna ska vara i förhållande till övriga skeppet.

Själv är jag lite kluven. Jag tycker att Genes syn på människan och den positiva bild över vad som är möjligt är centralt för Star Trek men jag vill gärna en mer dramaseriemässig uppbyggnad med större kontinuitet från avsnitt till avsnitt. (Men då gärna med andra författare än snarkfestmästarna som skrivit de första säsongerna DS9.) Jag har inte sett ENT säsong 3 så jag vet inte hur den blev, och snälla spoila inte.

Jag har inga problem med den hotade/itufallande federationen-konceptet fast det känns som den är lite för upplagd åt action. Kan förstås lika mycket vara diplomatiska förhandlingar, försök att vinna nya allierade, försöka gå till botten med mysterierna kring hotet. (Överlag är jag en fan av mysterier.)

Akademi-serien har ju varit aktuell ganska länge och flera gånger ratats för de serier vi istället fått, och jag tror det är bra för det hade blivit för mycket drama av det.

En serie som hoppar runt lite och besöker en massa olika platser, raser och händelser är det jag helst vill se så man får se mer av universat bortom enbart människan. Lite som Twilight Zone och liknande men där man kan tillåta dubbel och trippelavsnitt ifall det är nödvändigt.

Tidsreseserien är en annan relaterad variant som kanske skulle kunna gå och kombinera med den ovan. Det är också en jag tycker skulle vara intressant. Fast det kanske blir lite för mycket tidiga Stargate fast tidsportaler istf världsportaler.

Om man ska göra en till resa runt i rymden-serie, vilket jag personligen gillar så önskar jag att man skulle våga göra en serie som tar upp riktigt svåra frågor och vågar vara pionjärer igen. Utforska mänskligheten och kommentera vår historia och samtid. All science-fiction behöver inte vara action och tonvis med specialeffekter, det gör Star Wars så bra ändå. (Ser verkligen fram mot den serien.)

Om man skulle skippa serier och istället satsa på Star Trek-filmer

med en bättre kvalite jämfört med dom som finns.

Kanalen Hallmark visar ju vissa rymdgrejs som tydligen passar in

i deras kanal.

Varför inte satsa på en riktig saftig Star Trek-film tre timmar lång.

Där har man tränat i 3d.program på nya och bättre effekter som

smälter mera realistisk in.

Kom att tänka på en variant av after federation som skulle kunna fungera.... Nämligen om ett fartyg eller en rymdstation i ett område som federationen dragit sig tillbaka från tex efter ett fredsavtal. Då finns fortfarande fed kvar som en våt önskedröm för de stackarna som måste klara sig ensamma i en allt mer fientlig omgivning... J.

En serie om det alternativa universumet skulle vara grymt. En fortsättning på In a Mirror, Darkly kanske. D.v.s. ett politiskt system med inbyggd spänning. Problemet med att skildra en demokrati är att den är till sin natur odramatiskt. Kaptenerna är sympatiska personer, de som förtjänar ett bättre jobb får det etc.

Jag vill se lite "cloak and dagger", första Officerare som hugger sina kaptener i ryggen, myteri och förtryck. På det sätter kan man byta ut karaktärer lite oftare också, de får helt enkelt ha ihjäl varandra.

En serie om ett Klingonskt skepp hade ju inte varit fel, men klingons tenderar att vara lite stereotypa, och man skulle antagligen få en överdos ganska snabbt. Men om författarna kunde släppa det och låta dem få lite mer personlighet så skulle ett Klingonskt, Romulenskt eller Cardassiskt skepp fungera alldeles utmärkt. Problemet är ju då budget, eftersom alla skulle vara tvungna att vara sminkade. Därför så skulle jag helst förespråka en "Terran Empire"-serie.